Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?

Data: 2011-03-26 11:33:19
Autor: iv
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
Sejm 25 marca br. wprowadził zmianę i od 1 lipca ma wejść w życie
przepis o ściganiu przestępstw przeciwko spółce tylko z oskarżenia
prywatnego i kara ma wynosić do 3 lat.
Takie przestępstwa były dotychczas ścigane z urzędu, a sankcja
wynosiła do 8 lat.

Jednym słowem sejm wprowadza abolicję dla przestępców, 1 lipca 2011
przedawni się cały szereg przestępstw, dotychczas za działanie na
szkodę spółki można było pójść na 8 lat i przedawnienie było po 10
latach, teraz przedawnienie już po 5 latach - do tego postępowania
prokuratorskie zostaną umorzone bo ściganie tylko na wniosek
poszkodowanego.
Czyżby posłowie stworzyli raj dla złodziei?
Nawet jeśli w przyszłości będzie wprowadzone zaostrzenie przepisów to
i tak tylko wobec nowych przestępstw (bo prawo nie działa wstecz). Dla
przestępców ważne jest aby chociaż godzinę obowiązywało nowe prawo.

Czy rzeczywiście tak jest, czy tylko media podają jakieś niesprawdzone
informacje?

na podstawie informacji:

http://pb.pl/a/2011/03/25/Za_dzialania_na_szkode_spolki_do_trzech_lat_wiezienia?readcomment=1#comment

Data: 2011-03-26 12:49:30
Autor: iv
On 26 Mar, 20:33, iv <iver...@gmail.com> wrote:
[...]

Poszukałem troche informacji i przestępstwa na szkodę spółki są w ksh
i kk, odpowiednio art 585 i art 296 (nadużycie zaufania). To pierwsze
było dotychczas zagrożone karą 5 lat i ścigane z urzędu, obecnie ma
byc do 3 lat i scigane z prywatnego aktu oskarżenia. Jednak przepis
296 kk pozostaje - jest tam też sankcja do 10 lat przy szkodzie
wielkch rozmiarów. Czy te przepisy się nie nakładają na siebie?
pokrzywdzony sobie może wybrać czy bedzie skarżył z ksh czy z kk (i
zawiadomi prokuraturę) ??? czy moze oskarzony bedzie sobie wybierał,
że on odpowiada z ksh a nie z kk ???  to oczywiście pytania
retoryczne.
Ale w czym jest niuans, że mamy dwa przepisy dotyczące tej samej
materii?

Data: 2011-03-26 20:25:39
Autor: jb
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?

Aby znalazł zastosowanie art. 296 par. 1 kk, musi być:
- wyrządzenie znacznej szkody - czyli na dzień dzisiejszy więcej niż 200.000 zł,
- musi nastąpić naduzycie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków - wyraźnie
określonych.
Przy art. 585 ksh nie ma takich ograniczeń - nie musi mieć miejsce
przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązku (wystarczy podjęcie
działań niekorzystnych dla spółki, nawet zgodnych z udzielonymi
uprawnieniami), jak i nie ma znaczenia wysokość szkody. Z kolei z art. 585 ksh
odpowiadają tylko osoby tam wymienione (a więc założyciel, członek zarządu,
rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, likwidator) natomiast z art. 296 kk może
odpowiadać każdy zajmujący się sprawami majatkowymi spólki lub jej
działalnością (a więc np. prokurent czy księgowa).

Jakoś nie wierzę, że czyny z art. 585 ksh mają być ścigane z oskarżenia
prywatnego - bardziej prawdopodobne mi się wydaje, że będą to przestepstwa
wnioskowe.

Data: 2011-03-26 20:37:34
Autor: jb

,
[...]

I jeszcze jedno - art. 296 kk nie dotyczy tylko spółek, ale każdego rodzaju
działalności, a nawet zajmowania się sprawami majątkowymi osoby fizycznej.

Data: 2011-03-26 15:34:53
Autor: iv
On 26 Mar, 22:37, " jb" <james_bond...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
 jb <james_bond...@NOSPAM.gazeta.pl> napisa (a):

> [...]
> dzia a niekorzystnych dla sp ki, nawet zgodnych z udzielonymi
> uprawnieniami), jak i nie ma znaczenia wysoko szkody. Z kolei z art. 585 ksh
> odpowiadaj tylko osoby tam wymienione (a wi c za o yciel, cz onek zarz du,
> rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, likwidator) natomiast z art. 296 kk mo e
> odpowiada ka dy zajmuj cy si sprawami majatkowymi sp lki lub jej
> dzia alno ci (a wi c np. prokurent czy ksi gowa).

> Jako nie wierz , e czyny z art. 585 ksh maj by cigane z oskar enia
> prywatnego - bardziej prawdopodobne mi si wydaje, e b d to przestepstwa

I jeszcze jedno - art. 296 kk nie dotyczy tylko sp ek, ale ka dego rodzaju
dzia alno ci, a nawet zajmowania si sprawami maj tkowymi osoby fizycznej.

--
Wys ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->http://www.gazeta.pl/usenet/

dzięki za odpowiedź, widac że wiesz o czym mowisz,
mniej wiecej rozrózniłem te artykuły ze względu na wysokość szkody bo
to jakby wprost wynika z 296,
ale widac jest jeszcze kilka calkiem istotnych roznic,
w newsach piszą że po nowelizacji ksh to przestęstwa z oskarżenia
prywatnego - i to byłoby dziwne, chociazby ze wzgledów dowodowych czy
moze opereacyjnych. a wnioskowe przestepstwa jak mniemam byłyby jednak
scigane przez prokurature.
co by nie mowic zmiana znacznie ograniczy bezpieczenstwo obrotu,
przedawnienie pewnie bedzie takie samo gdy sankcja ma byc do 3 lat, a
jest do 5 lat (czyli 5 lat przedawnienia) , ale fakt scigania z
zawiadomienia oznacza zamkniecie wielu postepowan przez prokurature -
pewnie wiekszosci sciganych z art 585, z nielicznymi wyjątkami gdzie
ktoś wystąpił jako pokrzywdzony.

Data: 2011-03-26 18:51:55
Autor: to
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
begin iv
[...]

No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma pokrzywdzonych?

Data: 2011-03-26 12:13:19
Autor: iv
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
On 26 Mar, 20:51, to <t...@abc.xyz> wrote:
begin iv

> [...]
> dotychczas ścigane z urzędu, a sankcja wynosiła do 8 lat.

No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma

wyobraź sobie spolke gdzie jest 2 glownych akcjonariuszy i
rownoczesnie czlonkow zarzadu i robią szwindel. Reszta akcjonariuszy
to drobni inwestorzy. Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie
skladał aktu oskarżenia, czyli w praktyce ci co działają na szkodę
spółki są już bezkarni.

Data: 2011-03-26 20:23:30
Autor: Arek
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]
Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

Bo?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 12:39:42
Autor: iv
On 26 Mar, 21:23, Arek <a...@eteria.net> wrote:
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]

> Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

> [...]

dla przykładowo 300 zł straty na akcjach nie ma specjalnego interesu,
skladając AO naraża się ma koszty postepowania i być moze inne
nieprzyjemnosci ze strony oskarżonych.

Data: 2011-03-26 23:53:09
Autor: Arek
W dniu 2011-03-26 20:39, iv pisze:
dla przykładowo 300 zł straty na akcjach nie ma specjalnego interesu,
skladając AO naraża się ma koszty postepowania i być moze inne
nieprzyjemnosci ze strony oskarżonych.

Czyli lepiej jak dla tych 300 zł prokurator rozwali całą firmę?
Wtedy nie będzie w ogóle stratny?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 20:30:11
Autor:
Arek <arek@eteria.net> napisał(a):
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]
> Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

Bo?

Arek

Bo jest osobą nieuprawnioną do takich działań. Przy przestepstwie na szkodę spółki pokrzywdzoną w rozumieniu art. 49 kpk jest
wyłacznie spółka, a nie jej udziałowcy czy akcjonariusze. Czyli wszelkie
działania musi podejmować uprawniony organ spółki, zgodnie z art. 51 par. 1 kpk.
Jeszcze nie widziałem prezesa spólki, który by złożył zawiadomienie sam na
siebie...

Data: 2011-03-26 23:53:46
Autor: Arek
W dniu 2011-03-26 21:30, james_bond007@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
Bo jest osobą nieuprawnioną do takich działań.

Jest.

Przy przestepstwie na szkodę spółki pokrzywdzoną w rozumieniu art. 49 kpk jest
wyłacznie spółka, a nie jej udziałowcy czy akcjonariusze. Czyli wszelkie

Ale udziałowcy, akcjonariusze, a nawet wierzyciele mogą zgłosić wniosek
o ściganie.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 11:54:57
Autor: jb
[...]

Nie, w obecnym stanie prawnym nie mogą zgłosić wniosku o ściganie. Mogą
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Data: 2011-03-27 14:14:18
Autor: Arek
W dniu 2011-03-27 13:54,  jb pisze:
Nie, w obecnym stanie prawnym nie mogą zgłosić wniosku o ściganie. Mogą
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

I to wystarczy.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 14:47:43
Autor: SDD

Użytkownik "Arek" <arek@eteria.net> napisał w wiadomości news:imn9mt$c6$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-03-27 13:54,  jb pisze:
Nie, w obecnym stanie prawnym nie mogą zgłosić wniosku o ściganie. Mogą
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

I to wystarczy.

Nie dla przestepstw prywatnoskargowych - a o ile dobrze zrozumialem, ma tak byc po zmianach.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-27 15:26:37
Autor: Arek
Abolicja dla przest�pstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
W dniu 2011-03-27 14:47, SDD pisze:

Nie dla przestepstw prywatnoskargowych - a o ile dobrze zrozumialem, ma tak
byc po zmianach.

Źle zrozumiałeś albo raczej źle dziennikarzyna napisał.

Po zmianach będzie tak, że pokrzywdzony będzie mógł złożyć doniesienie
o przestępstwie, a nie tak jak jest teraz - prokurator wyssać je sobie
z palca.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 17:33:40
Autor: jb
> [...]
> Nie, w obecnym stanie prawnym nie mogą zgłosić wniosku o ściganie. Mogą
> zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Do czego? Aby prokuratura odmówiła wszczęcia? Udziałowcowi nie przysługuje
prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie o umorzeniu albo odmowie
wszczęcia. A skoro nikt się na taką decyzję nie zażali, to po co wszczynać i
prowadzić postepowanie?
Teraz pewnie te inne osoby, zamiast skladać zawiadomienia o działaniu na
szkodę, będą składały zawiadomienia o przywłaszczeniu kasy ze spółki (art. 284
kk), kradzieży (art. 278 kk) albo nawet łapówce (art. 296a) - wszystko ścigane
z urzędu. Tylko prokurator jeszcze głebiej będzie musiał pogrzebać (czyli
więcej papiórów zabrać i dłużej poczekać na opinie), aby coś stwierdzić (lub
nic nie stwierdzić).

Data: 2011-03-27 19:46:15
Autor: Arek
W dniu 2011-03-27 19:33,  jb pisze:
Do czego? Aby prokuratura odmówiła wszczęcia? Udziałowcowi nie przysługuje
prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie o umorzeniu albo odmowie

Doprawdy? A niby dlaczego nie skoro jest pokrzywdzonym?

wszczęcia. A skoro nikt się na taką decyzję nie zażali, to po co wszczynać i
prowadzić postepowanie?

A po co robią to teraz, nawet w sytuacjach gdy NIKT nie jest pokrzywdzony a atak na zarząd oznacza upadek firmy i dopiero wtedy zaczynają się krzywdy ?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 21:29:23
Autor: to
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
begin iv
wyobraĹş sobie spolke gdzie jest 2 glownych akcjonariuszy i rownoczesnie
[...]

A ktoś zmusza do kupowania akcji danej firmy i zabrania się ich pozbyć? --

Data: 2011-03-26 20:01:22
Autor: Arek
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
W dniu 2011-03-26 19:33, iv pisze:
[..]
Jednym słowem sejm wprowadza abolicję dla przestępców, 1 lipca 2011
przedawni się cały szereg przestępstw, dotychczas za działanie na
[..]

Jakich przestępców?
Obecne przepisy to było kuriozum na skalę światową, gdzie to właśnie prokuratorzy rozpieprzali firmy jak chcieli.

Arek