Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?

Data: 2011-03-26 18:51:55
Autor: to
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
begin iv
Sejm 25 marca br. wprowadził zmianę i od 1 lipca ma wejść w życie
przepis o ściganiu przestępstw przeciwko spółce tylko z oskarżenia
prywatnego i kara ma wynosić do 3 lat. Takie przestępstwa były
dotychczas ścigane z urzędu, a sankcja wynosiła do 8 lat.

No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma pokrzywdzonych?

Data: 2011-03-26 12:13:19
Autor: iv
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
On 26 Mar, 20:51, to <t...@abc.xyz> wrote:
begin iv

> Sejm 25 marca br. wprowadził zmianę i od 1 lipca ma wej¶ć w życie
> przepis o ¶ciganiu przestępstw przeciwko spółce tylko z oskarżenia
> prywatnego i kara ma wynosić do 3 lat. Takie przestępstwa były
> dotychczas ¶cigane z urzędu, a sankcja wynosiła do 8 lat.

No i bardzo dobrze, bo co do za "działanie na szkodę spółki" gdy nie ma
pokrzywdzonych?

wyobraĽ sobie spolke gdzie jest 2 glownych akcjonariuszy i
rownoczesnie czlonkow zarzadu i robi± szwindel. Reszta akcjonariuszy
to drobni inwestorzy. Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie
skladał aktu oskarżenia, czyli w praktyce ci co działaj± na szkodę
spółki s± już bezkarni.

Data: 2011-03-26 20:23:30
Autor: Arek
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]
Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

Bo?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 12:39:42
Autor: iv
On 26 Mar, 21:23, Arek <a...@eteria.net> wrote:
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]

> Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

> [...]

dla przykładowo 300 zł straty na akcjach nie ma specjalnego interesu,
skladaj±c AO naraża się ma koszty postepowania i być moze inne
nieprzyjemnosci ze strony oskarżonych.

Data: 2011-03-26 23:53:09
Autor: Arek
W dniu 2011-03-26 20:39, iv pisze:
dla przykładowo 300 zł straty na akcjach nie ma specjalnego interesu,
skladaj±c AO naraża się ma koszty postepowania i być moze inne
nieprzyjemnosci ze strony oskarżonych.

Czyli lepiej jak dla tych 300 zł prokurator rozwali cał± firmę?
Wtedy nie będzie w ogóle stratny?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 20:30:11
Autor:
Arek <arek@eteria.net> napisał(a):
W dniu 2011-03-26 20:13, iv pisze:
[..]
> Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu oskarżenia,

Bo?

Arek

Bo jest osob± nieuprawnion± do takich działań. Przy przestepstwie na szkodę spółki pokrzywdzon± w rozumieniu art. 49 kpk jest
wyłacznie spółka, a nie jej udziałowcy czy akcjonariusze. Czyli wszelkie
działania musi podejmować uprawniony organ spółki, zgodnie z art. 51 par. 1 kpk.
Jeszcze nie widziałem prezesa spólki, który by złożył zawiadomienie sam na
siebie...

Data: 2011-03-26 23:53:46
Autor: Arek
W dniu 2011-03-26 21:30, james_bond007@NOSPAM.gazeta.pl pisze:
Bo jest osob± nieuprawnion± do takich działań.

Jest.

Przy przestepstwie na szkodę spółki pokrzywdzon± w rozumieniu art. 49 kpk jest
wyłacznie spółka, a nie jej udziałowcy czy akcjonariusze. Czyli wszelkie

Ale udziałowcy, akcjonariusze, a nawet wierzyciele mog± zgłosić wniosek
o ¶ciganie.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 11:54:57
Autor: jb
[...]

Nie, w obecnym stanie prawnym nie mog± zgłosić wniosku o ¶ciganie. Mog±
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Data: 2011-03-27 14:14:18
Autor: Arek
W dniu 2011-03-27 13:54,  jb pisze:
Nie, w obecnym stanie prawnym nie mog± zgłosić wniosku o ¶ciganie. Mog±
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

I to wystarczy.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 14:47:43
Autor: SDD
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?

Użytkownik "Arek" <arek@eteria.net> napisał w wiadomo¶ci news:imn9mt$c6$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2011-03-27 13:54,  jb pisze:
Nie, w obecnym stanie prawnym nie mog± zgłosić wniosku o ¶ciganie. Mog±
zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

I to wystarczy.

Nie dla przestepstw prywatnoskargowych - a o ile dobrze zrozumialem, ma tak byc po zmianach.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-03-27 15:26:37
Autor: Arek
Abolicja dla przest�pstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
W dniu 2011-03-27 14:47, SDD pisze:

Nie dla przestepstw prywatnoskargowych - a o ile dobrze zrozumialem, ma tak
byc po zmianach.

Źle zrozumiałeś albo raczej źle dziennikarzyna napisał.

Po zmianach będzie tak, że pokrzywdzony będzie mógł złożyć doniesienie
o przestępstwie, a nie tak jak jest teraz - prokurator wyssać je sobie
z palca.

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-27 17:33:40
Autor: jb
> [...]
> Nie, w obecnym stanie prawnym nie mog± zgłosić wniosku o ¶ciganie. Mog±
> zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Do czego? Aby prokuratura odmówiła wszczęcia? Udziałowcowi nie przysługuje
prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie o umorzeniu albo odmowie
wszczęcia. A skoro nikt się na tak± decyzję nie zażali, to po co wszczynać i
prowadzić postepowanie?
Teraz pewnie te inne osoby, zamiast skladać zawiadomienia o działaniu na
szkodę, będ± składały zawiadomienia o przywłaszczeniu kasy ze spółki (art. 284
kk), kradzieży (art. 278 kk) albo nawet łapówce (art. 296a) - wszystko ¶cigane
z urzędu. Tylko prokurator jeszcze głebiej będzie musiał pogrzebać (czyli
więcej papiórów zabrać i dłużej poczekać na opinie), aby co¶ stwierdzić (lub
nic nie stwierdzić).

Data: 2011-03-27 19:46:15
Autor: Arek
W dniu 2011-03-27 19:33,  jb pisze:
Do czego? Aby prokuratura odmówiła wszczęcia? Udziałowcowi nie przysługuje
prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie o umorzeniu albo odmowie

Doprawdy? A niby dlaczego nie skoro jest pokrzywdzonym?

wszczęcia. A skoro nikt się na tak± decyzję nie zażali, to po co wszczynać i
prowadzić postepowanie?

A po co robi± to teraz, nawet w sytuacjach gdy NIKT nie jest pokrzywdzony a atak na zarz±d oznacza upadek firmy i dopiero wtedy zaczynaj± się krzywdy ?

Arek

--
http://www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2011-03-26 21:29:23
Autor: to
Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?
begin iv
wyobraĹş sobie spolke gdzie jest 2 glownych akcjonariuszy i rownoczesnie
czlonkow zarzadu i robiÄ… szwindel. Reszta akcjonariuszy to drobni
inwestorzy. Wiadomo że drobny akcjonariusz nie bedzie skladał aktu
oskarżenia, czyli w praktyce ci co działają na szkodę spółki są już
bezkarni.

A ktoś zmusza do kupowania akcji danej firmy i zabrania się ich pozbyć? --

Abolicja dla przestępstw gospodarczych od 1 lipca 2011?