Adata SU900 znika z systemu - kończy się?

Data: 2021-04-26 14:56:48
Autor: Tomaszek
Adata SU900 znika z systemu - kończy się?
Poniższa sytuacja zdarzyła mi się już drugi raz. (za pierwszym razem wymieniłem tasiemkę po której idą dane)

Windows 8.1, dysk Adata SU900 1TB zniknął z systemu, menadżera urządzeń i zarządzania dyskami (mimo to system nadal pracował) Udało mi się poprawnie zamknąć system, choć sporo wolniej się zamykał. Poprawiłem tasiemkę nakręcając ją tym razem na palec tworząc spiralę, żeby zmniejszyć ewentualne naprężenia (trochę chyba zaklinanie rzeczywistości, ale niech tam będzie) Dysk wystartował normalnie i pracuje z prawidłową prędkością. Nie utraciłem żadnych danych, mimo że podczas takiej pracy na "znikniętym" dysku zapisywały się pliki i one są odczytywane prawidłowo po ponownym uruchomieniu.

Adata SSD Toolbox i Crystal Disk Info nie mają dyskowi nic do zarzucenia, odczyt SMART bez zmian, kondycja dysku jest wzorowa, TBW na poziomie 3.25TB, TRIM działa.

Spotkał się ktoś kiedyś z czymś podobnym w tym modelu? Padają te dyski?
Trochę nie chce mi się wierzyć, że dwie tasiemki są winne, ale kto tam ich wie w czasach taniej chińszczyzny....

--
t0maszek

Data: 2021-04-26 17:56:20
Autor: RadoslawF
W dniu 2021-04-26 o 14:56, Tomaszek pisze:

Spotkał się ktoś kiedyś z czymś podobnym w tym modelu? Padają te dyski?
Trochę nie chce mi się wierzyć, że dwie tasiemki są winne, ale kto tam ich wie w czasach taniej chińszczyzny....

Tydzień czasu walczyłem z nowym dyskiem 10TB.
Po kolejnych uruchomieniach windows go nie widział,
w biosie był widoczny.
Podejrzewałem zasilacz, kontroler a winna była durna
tasiemka od linii danych.

Pozdrawiam

Data: 2021-04-26 18:35:41
Autor: Tomaszek
W dniu 2021-04-26 o 17:56, RadoslawF pisze:
[...]

Tasiemka wyjęta z folii, nówka sztuka. Jeśli jest trafiona to musiałaby być trafiona fabrycznie. Skręciłem ją na palcu w spiralę i zobaczymy czy problem się powtórzy.
Poprzedni przypadek o którym wspomniałem na pewno dotyczył tasiemki bo jak otworzyłem obudowę to ledwo wtyk siedział w gnieździe. Dlatego tasiemka została wymieniona na nową, a teraz dodatkowo poskręcałem ją.
Obserwuję, zobaczymy. Póki co (już kilka godzin) problem nie wystąpił.

--
t0maszek

Data: 2021-04-26 21:23:53
Autor: heby
On 26/04/2021 18:35, Tomaszek wrote:
Tasiemka wyjęta z folii, nówka sztuka.

Miałem ostatnio kilka kłopotów z dyskami, winne były kable SATA.

Znalazłem częśc wspólną: wszystkie były "najtańsze".

Mam teraz taka zasadę, że jeśli wtyczka ma klips metalowy, to pewnie nie jest z tych najtańszych. I faktycznie, takie kable nie sprawiły problemów, za to te najtańsze wyrzuciłem już 4 sztuki, powodowały przedziwne zjawiska (znikanie dysku, przechodzenie w readonly, psucie filesystemu na restarcie, znikanie dysku na boot itd itp).

Co najmniej dwa z tych najtańszych, to były śmieci dołączone do płyt głównych z niższej półki. Więc nawet takie kryterium nie chroni. Chroni metalowy klips, jakkolwiek głupio to brzmi ;)

Data: 2021-04-26 21:46:12
Autor: Tomaszek
W dniu 2021-04-26 o 21:23, heby pisze:
[...]

Obecna jak i poprzednia tasiemka mają klips, co nie przeszkadzało tej poprzedniej wystawać ze złącza na płycie głównej. Tasiemka była wyraźnie sztywna i zapewne to spowodowało, że się wysunęła z czasem.
Zobaczymy czy skręcenie spiralne pomoże na te naprężenia... jeśli to jest oczywiście przyczyną.

Wszystkie tasiemki jakie miałem do tej pory, były dodawane do jakiejś płyty głównej, nie kupowałem niczego specjalnie oddzielnie. Ale klipsy miała większość.

--
t0maszek

Data: 2021-04-27 09:40:45
Autor: RadoslawF
[...]

Z tym "chroni metalowy klips" dyskutował bym.
Ta moja felerna miała właśnie metalowy element (blaszkę)
robiącą za zatrzask.
Żyjemy w epoce tandety i warto mieć w szufladzie trochę
zapasowych podzespołów.

Pozdrawiam

Data: 2021-04-27 10:17:36
Autor: Tomaszek
W dniu 2021-04-27 o 09:40, RadoslawF pisze:
[...]

Wiem. Po trafieniu fabrycznie uszkodzonego przewodu do zasilania monitora, kabelka USB do ładowarki i startera do świetlówki nie mam złudzeń, że to jest możliwe i to nie jest przypadek:(

--
t0maszek

Adata SU900 znika z systemu - kończy się?