Data: 2012-04-20 19:17:33 | |
Autor: u2 | |
Afera autostradowa | |
.... czyli jak kradna kolesie z czeciej peloskiej :
http://kazimierzturalinski.nowyekran.pl/post/59855,afera-autostradowa-czyli-jak-krasc-na-euro-2012 Afera Autostradowa Euro 2012 szkodliwo艣ci膮 dor贸wna艂a ju偶 Mafii Paliwowej. Naruszono interes ekonomiczny Polski, a sabota偶 infrastruktury drogowej zagrozi艂 wr臋cz parali偶em krajowych szlak贸w komunikacyjnych i tranzytu mi臋dzynarodowego. Wielki program budowy autostrad mia艂 za cen臋 4,5 miliarda z艂 zmieni膰 wizerunek polskich dr贸g. Jednak nowoczesna infrastruktura drogowa wykonana w zgodzie ze sztuk膮 zawodow膮 nie powstanie. Cz臋艣膰 艣rodk贸w publicznych zosta艂a zdefraudowana przez nieuczciwych wykonawc贸w, a "oszcz臋dnie" zbudowane jezdnie rozpadn膮 si臋 szybciej, ni偶 powstawa艂y. Polacy stali si臋 ofiarami wielostopniowej kradzie偶y - zmarnotrawiono cz臋艣膰 艣rodk贸w publicznych, a tak偶e dokonano serii "oszustw w bia艂ych r臋kawiczkach" na szkod臋 uczciwych przedsi臋biorc贸w: dostawc贸w materia艂贸w budowlanych, maszyn oraz pracownik贸w. W kr贸tkiej perspektywie naruszono interes ekonomiczny Rzeczypospolitej, w d艂ugiej poprzez sabota偶 infrastruktury drogowej wr臋cz zagro偶ono funkcjonowanie g艂贸wnych szlak贸w komunikacyjnych wiod膮cych przez Polsk臋 - wykorzystywanych zar贸wno w transporcie krajowym, jak i w tranzycie mi臋dzynarodowym. Nieprawid艂owo艣ci s膮 wynikiem biernej akceptacji lub nieudolno艣ci w艂adz - GDDKiA, w艂a艣ciwego ministerstwa oraz s艂u偶b odpowiedzialnych za ochron臋 infrastruktury krytycznej oraz bud偶etu pa艅stwa, czyli m.in. ABW. Tzw. Afera Autostradowa lub Afera Euro 2012 jest por贸wnywalna sw膮 szkodliwo艣ci膮 i warto艣ci膮 strat jedynie z dzia艂alno艣ci膮 tzw. Mafii Paliwowej. OSZUSTWA NA BUDOWIE AUTOSTRAD NA EURO 2012 podzieli膰 nale偶y na dwie kategorie: Oszustwa na szkod臋 podwykonawc贸w rob贸t budowlanych i pokrewnych Metodyka oszustw na "艂a艅cuch" podmiot贸w gospodarczych znajduje masowe zastosowanie przy wszelkiego typu robotach budowlanych - od budownictwa mieszkaniowego (developerskiego), po obecnie najbardziej intratne autostrady, a wkr贸tce i prace wykonywane na kolei. Ka偶dy przedsi臋biorca tej bran偶y powinien by膰 艣wiadomy jej istnienia i powszechnego stosowania, a tak偶e osadzenia w s艂abo艣ci polskiego systemu prawnego. Liczb臋 poszkodowanych t膮 metod膮 oszacowa膰 nale偶y na co najmniej kilka tysi臋cy, z kt贸rych wi臋kszo艣膰 przyp艂aci艂a spotkanie z nieuczciwym kontrahentem bankructwem i utrat膮 dorobku ca艂ego 偶ycia. Skr贸cony opis metody (wypowied藕 dla Wirtualnej Polski): Problemy z odcinkiem C autostrady A2 to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej, do podobnych nieprawid艂owo艣ci dochodzi r贸wnie偶 przy innych inwestycjach. Mechanizm oszustwa wyja艣nia Kazimierz Turali艅ski, specjalista ds. bezpiecze艅stwa, kt贸ry zaanga偶owa艂 si臋 w wyja艣nienie sprawy i reprezentuje poszkodowanych. - Na potrzeby autostrad zastosowano znan膮 z lat bumu na budownictwo mieszkaniowe metod臋 艂a艅cucha podmiot贸w z osobowo艣ci膮 prawn膮. Schemat dzia艂ania oszustwa jest nie tylko prosty, ale i wy艂膮cza spraw臋 spod jurysdykcji prawa karnego. Pierwszy etap stanowi uzyskanie zam贸wienia publicznego przez renomowany podmiot. Nast臋pnie tworzone jest przedsi臋biorstwo kapita艂owo i osobowyo, niepowi膮zane z pierwszym ogniwem, kt贸re przej膮膰 ma jako podwykonawca bezpo艣redni膮 realizacj臋 prac. Pomi臋dzy nimi zawierana jest zazwyczaj niezmiernie rygorystyczna umowa, obwarowana karami umownymi w przypadku nawet minimalnych op贸藕nie艅 w realizacji harmonogramu prac. Ten za艣 podmiot korzysta z licznych, r贸wnie偶 powo艂anych na potrzeby realizacji tego kontraktu, 鈥瀙o艣rednik贸w鈥, kt贸rzy faktycznie ceduj膮 bezpo艣rednie wykonanie prac na zewn臋trzne 鈥瀘bce鈥 podmioty. Przy czym, by wyeliminowa膰 mo偶liwo艣膰 dochodzenia zap艂aty bezpo艣rednio od zleceniodawcy, zakres przekazanych im czynno艣ci podlega rozbiciu na czynniki pierwsze do stopnia niespe艂niaj膮cego definicji 鈥瀝oboty budowlane鈥. Prace inne nie korzystaj膮 bowiem ze szczeg贸lnej ochrony prawnej. Dlatego np. na fakturach i w umowie z faktycznym wykonawc膮 odcinka autostrady zamieszcza si臋 np. wynajem sprz臋tu budowlanego, dostawy surowc贸w lub wypo偶yczanie si艂y roboczej. Prawo mo偶na 艂atwo obej艣膰. Pozostawieni z niczym uczciwi wykonawcy mog膮 jedynie organizowa膰 akcje protestacyjne ignorowane przez rz膮d i GDDKiA - wyja艣nia Turali艅ski. Ju偶 po wykonaniu prac, zaczyna si臋 kontrolowane doprowadzenie do upad艂o艣ci sp贸艂ek ze zobowi膮zaniami finansowymi, aby nie wyp艂aca膰 nale偶nego wykonawcom wynagrodzenia. Sp贸艂ka nr 1 popada w kontrolowany konflikt ze sp贸艂k膮 nr 2. W wyniku r贸偶nych op贸藕nie艅, kt贸re skutecznie mo偶na odg贸rnie re偶yserowa膰 poprzez np. op贸藕nienie sporz膮dzenia protoko艂u zdawczo-odbiorczego, naliczone zostaj膮 znaczne kary umowne, a sama umowa ulega zerwaniu. Z powodu dokonania wzajemnego potr膮cenia kar umownych z nale偶nego za wykonawstwo wynagrodzenia sp贸艂ka nr 1 mo偶e zatrzyma膰 znaczn膮 cz臋艣膰 honorarium za realizacj臋 autostrady. Roszczenia ogniwa nr 3 - powsta艂e na bazie faktur otrzymanych od bezpo艣rednich wykonawc贸w 4 poziomu, daj膮 podstaw臋 do postawienia obu sp贸艂ek po艣rednich w stan upad艂o艣ci. Ni偶sze od oczekiwanych wp艂ywy umo偶liwiaj膮 jedynie cz臋艣ciowe zaspokojenie ich wierzycieli, a i tak pierwsze艅stwo maj膮 roszczenia pracownicze oraz fiskusa. Trac膮 uczciwi podwykonawcy, kt贸rzy zazwyczaj nie mog膮 si臋 ubiega膰 o wyp艂at臋 wynagrodzenia bezpo艣rednio od zleceniodawcy rob贸t. Stara metoda oszustwa gospodarczego doczeka艂a si臋 renesansu. W艂a艣ciweministerstwo i GDDKiA dbaj膮 tylko o to, by autostrady by艂y przejezdne na Euro 2012. Nie wa偶ne co b臋dzie p贸藕niej z drogami i lud藕mi, kt贸rzy je budowali i tymi kt贸rzy nigdy nie b臋d膮 po nich je藕dzi膰 - m贸wi Kazimierz Turali艅ski. "艁a艅cuch" z ogniwami przeznaczonymi do obci膮偶enia wszelkimi zobowi膮zaniami finansowymi a nast臋pnie kontrolowanej upad艂o艣ci zosta艂 zastosowany przynajmniej na niekt贸rych odcinkach budowy autostrad na Euro 2012, a warto艣膰 strat w艣r贸d uczciwych przedsi臋biorc贸w to co najmniej 60 milion贸w z艂. Prognozowa膰 nale偶y 艂膮czne, dotychczas nieujawnione straty na pozosta艂ych odcinkach na kilkaset milion贸w z艂. Wzgl臋dem cz臋艣ci poszkodowanych przedsi臋biorc贸w skierowano gro藕by karalne pozbawienia 偶ycia (dos艂ownie: zakopania pod betonem) maj膮ce na celu wymuszenie milczenia, zaprzestania dochodzenia zap艂aty oraz nag艂a艣niania sprawy w mediach. Nieprawid艂owo艣ci na szkod臋 Skarbu Pa艅stwa Przy budowie nasyp贸w autostradowych najwi臋ksze wydatki ponoszone s膮 na materia艂y z kt贸rych zostan膮 wykonane, w tym na stabilizacj臋 grunt贸w. Od twardo艣ci pod艂o偶a zale偶na jest wytrzyma艂o艣膰 nawierzchni dr贸g. Je艣li b臋dzie ono zbyt mi臋kkie nacisk masy pojazd贸w doprowadzi do zmia偶d偶enia zapadaj膮cej si臋 jezdni. Natomiast cz臋艣膰 autostrad budowana jest na sprzyjaj膮cych osuwiskom mi臋kkich gruntach lessopodobnych pochodzenia eolicznego lub madach pochodzenia rzecznego, czyli py艂ach, glinach pylastych, py艂ach piaszczystych w stanie od mi臋kkoplastycznych do twardoplastycznych. By wyeliminowa膰 zagro偶enia nier贸wnomiernym osiadaniem nasyp贸w w czasie eksploatacji drogi stosuje si臋 specjaln膮 technik臋 budowy, polegaj膮c膮 na pocz膮tkowym przeci膮偶eniu nasyp贸w nadk艂adem maj膮cym skonsolidowa膰 warstwy grunt贸w. Niekiedy przed zag臋szczeniem wykonawca musi wymieni膰 grunt a偶 do g艂臋boko艣ci kilku metr贸w, na piaszczysty o dobrej wodoprzepuszczalno艣ci.Nast臋pnie tworzona jest droga w艂a艣ciwa ze stabilnego materia艂u, np. frakcji 偶wirowych i piaskowych. Najmniej po偶膮dana jest zupe艂nie niestabilna frakcja py艂owo-i艂owa, wykluczaj膮ca trwa艂o艣膰 drogi. Jednak co najmniej jeden z odcink贸w autostrady powsta艂 na gruncie o zawarto艣ci 24,6759% py艂贸w ilastych. Drogi zbudowane na pyle nie mog膮 wytrzyma膰 dziesi膮tek lat intensywnej eksploatacji. Za kontrol臋 jako艣ci powstaj膮cych dr贸g odpowiada GDDKiA. Wydzia艂u Technologii Laboratorium Drogowego w Rzeszowie ujawni艂y na jednym odcinku prac niemal 25% frakcji py艂owo-i艂owej. Problem w tym, 偶e badania wykonano latem, a roboty na tym odcinku zako艅czono p贸藕n膮 wiosn膮. Powinny za艣 zosta膰 one wykonane przed rozpocz臋ciem prac lub w ich trakcie. P贸藕niejsze wykrycie nieprawid艂owo艣ci wymusza艂oby albo kosztown膮 przebudow臋 ju偶 wykonanej drogi, albo jej zburzenie i rozpocz臋cie inwestycji od pocz膮tku. W tym przypadku zastanawia nie tylko zw艂oka w badaniu gruntu, ale i przes艂ane 8 wrze艣nia przez Wydzia艂 Technologii pismo stwierdzaj膮ce, 偶e w nasypie w og贸le nie stwierdzono obecno艣ci i艂贸w, co przeczy艂o wynikom niezakwestionowanej ekspertyzy. To tylko jeden z licznych przyk艂ad贸w ignorowania warunk贸w panuj膮cych na budowach i prawide艂 sztuki zawodowej. W odpowiedzi na zastrze偶enia, co do jako艣ci powstaj膮cych nasyp贸w, opublikowano informacj臋, i偶 dopuszczalne jest stosowanie frakcji py艂owych do budowy nasyp贸w, je艣li miejsce w kt贸rym zostanie wbudowany charakteryzuje odpowiednio niska wilgotno艣膰. Nie poinformowano ju偶 opinii publicznej o tym, 偶e miejsca te absolutnie tych warunk贸w nie spe艂nia艂y. Surowce te by艂yby dopuszczalne (zgodnie z norm膮 - PN-S-0225:1998) w przypadku miejsc suchych lub przej艣ciowo zawilgoconych pod warunkiem uzyskania odpowiedniego zag臋szczenia tego gruntu, co wed艂ug 贸wczesnej oceny nie mog艂o przekroczy膰 maksymalnie 12% wilgotno艣ci, natomiast jeszcze przed "por膮 deszczow膮" lata 2011 roku, w upalne czerwcowe dni wilgotno艣膰 gruntu si臋ga艂a a偶 23%. Co wi臋cej, rzeczona norma w og贸le nie dopuszcza wykorzystania i艂贸w. Zdj臋cia "suchego" gruntu w czerwcowy, gor膮cy dzie艅: Dalsze spotykane naruszenie norm to budowanie poszczeg贸lnych warstw dr贸g z niejednorodnego materia艂u. Wed艂ug Polskiej Normy ka偶da warstwa powinna by膰 jednorodna, natomiast na cz臋艣ci bud贸w mieszano materia艂y. Stan taki ujawniaj膮 m.in. zeznania 艣wiadk贸w i liczne zdj臋cia. Poni偶ej jedna z fotografii ujawniaj膮cych wykorzystywanie do budowy jednej warstwy r贸偶nych materia艂贸w: Kolejnym sposobem "prowizorycznego" utwardzenia nasyp贸w jest wykorzystanie podk艂adu z p艂yt betonowych. P艂yty te s膮 stosunkowo tanie, a tak偶e gwarantuj膮 w kr贸tkim okresie stabilizacj臋 drogi. Jest to jednak zastosowanie sprzeczne ze sztuk膮 budowlan膮. Powodowany przejazdem ci臋偶kich pojazd贸w nacisk od g贸ry wepchnie p艂yty w dolne warstwy mi臋kkiego pod艂o偶a. Wype艂nienie przestrzeni niestabilnym materia艂em spowoduje nier贸wnomierny nacisk na powierzchni臋 jezdni, a w efekcie jej p臋kanie, rozrywanie i zapadanie. Eksploatacja przez ci臋偶ar贸wki bardzo szybko wy艂膮czy tak膮 drog臋 z ruchu. Wykonawca zaoszcz臋dzi jednak nawet 50% prawid艂owych koszt贸w budowy, czyli na jednym odcinku dziesi膮tki lub setki milion贸w z艂. Tak budowane drogi najpewniej rozpadn膮 si臋 ju偶 na samym pocz膮tku eksploatacji. Ale to wymusi inwestycj臋 kolejnych miliard贸w z艂 w prace renowacyjne lub w rozbi贸rk臋 obecnych autostrad i budow臋 nowych. Zn贸w zam贸wienie publiczne trafi do podmiot贸w, kt贸re uzyskaj膮 zaufanie w艂adz, a nie do tych kt贸re zapewni膮 najlepsz膮 jako艣膰 i uczciwe rozliczenie podwykonawc贸w. Kazimierz Turali艅ski Przyk艂adowe dokumenty ze sprawy budowy autostrady na i艂ach udost臋pnione zosta艂y na: www.turalinski.pl |
|
Data: 2012-04-21 06:26:12 | |
Autor: stevep | |
Afera autostradowa | |
Dnia 20-04-2012 o 19:17:33 u2 <u_2@o2.pl> napisa艂(a):
... czyli jak kradna kolesie z czeciej peloskiej :Zdecydowanie, jak mogli wybudowa膰 wi臋cej ni偶 pisowskie 11km autostrad? -- stevep U偶ywam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/ |
|
Data: 2012-04-21 08:16:48 | |
Autor: Tymon | |
Afera autostradowa | |
U偶ytkownik "stevep" <stevep011@invalid.tkdami.net> napisa艂 w wiadomo艣ci news:op.wc3k9yta50oqoastevep-komputer.radom.vectranet.pl... Dnia 20-04-2012 o 19:17:33 u2 <u_2@o2.pl> napisa艂(a): ... czyli jak kradna kolesie z czeciej peloskiej :Zdecydowanie, jak mogli wybudowa膰 wi臋cej ni偶 pisowskie 11km autostrad? Nie m贸wi膮c o 3 mln mieszka艅! Zaiste wielkim budowniczym jest prezes PiS. BomBel |
|