Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Air France 447

Air France 447

Data: 2012-07-09 20:29:33
Autor: Sebastian Kaliszewski
Air France 447
  MH wrote:
Fachowcem od fruwania nie jestem, jeżeli coś pieprzę bez sensu - poprawcie..
Nie mniej jednak wydaje mi się:

1) Rurek Pittota jest na obrzeżach Airbusa co najmniej kilka.. I co? wszystkie
pozamarzały?? Hmm.., i tak może się wydarzyć..

To klasyczny przykład tzw. common failure mode. Mogliby już cywile sciągnąć rozwiązanie od wojskowych (tych od B-2) i zdublować rurki pitota urządzeniem działającym na innej zasadzie -- w B-2 sprawę rozwiązano bez wystających rurek -- bo z uwagi na niewykrywalność nic wystawać nie morze. Zdaje się że to sensor laserowy -- mierzy się efekt doplera dla światła rozproszonego w czystym powietrzu (nawet idealnie czyste powietrze rozprasza światło -- dlatego niebo w dzień jest niebieskie a nie czarne).

Ale póki co wszystko co cywilne czy od Airbusa czy od Boeinga czy od całej reszty mierzy ruch względem powietrza tak jak pan Pitot ponad 200lat temu wykombinował.


2) Hmm.., no to skoro te rury pozamarzały i przekłamywały faktyczną prędkość
samolotu, to w którą stronę?? Zawyżały, czy zaniżały?? No raczej to drugie..
Czyli co należało zrobić? No chyba popchnąć menele do przodu, skoro tracimy
prędkość i siłę nośną.

Piloci wiedzieli, że wskazują bzdury. Samolot (komputer) sam im powiedział, że wskazania nie trzymają się kupy.


3) Kupiłem sobie do swojego supernowoczesnego Trabanta GPS.. Ot tak raz na
sekundę podaje mi z jaką prędkością daję czadu...

Mają lepszy na pokładzie.


4) Szkoda...  Za 2 browary bym im to wyleasingował!! A co mi tam!!

Prędkość względem powierzchni Ziemi a IAS to dwie różne rzeczy. IAS to jest prędkość względem powietrza skalowana jego gęstością. Tzn 250KTS IAS to może być i 300 i 500KTS względem gruntu. Tego się używa tak dlatego, że IAS przeciągnięcia dla danej konfiguracji i masy samolotu jest w zasadzie stałą, niezależnie od wysokości.

GPS pokazuje prędkość względem powierzchni Ziemi.

Co prawda mogło zwrócić ich uwagę, że mało prawdopodobnym jest by względem Ziemi mieć pon. 200węzłów i równocześnie osiągać szaloną prędkosć (II pilot mówi "mamy szaloną prędkość...").


5) A podobno jeszcze radara Dopplerowskiego tam mieli na pokładzie.. Wiatry
takie coś pokazuje na kolorowo, jak w USG!!

Do czego innego służy.


6) Ale co tam, damy pasażerom trochę emocji!!

MH

P.S. Leciałem nie tak dawno Monachium-Katowice. 5-10min. przed planowanym
lądowaniem, Kapitan zapowiedział lądowanie w Krakowie ze względu na złą
widoczność w KTW (mgła). Być może dzięki temu żyję i pierdzielę tu na grupie.

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Air France 447

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona