Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Akumulator - pojemnosc

Akumulator - pojemnosc

Data: 2016-11-06 21:59:14
Autor: Marcin
Akumulator - pojemnosc
Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac. Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2016-11-06 13:56:23
Autor: Zenek Kapelinder
Akumulator - pojemnosc
Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.

Data: 2016-11-07 01:11:26
Autor: N1
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-06 o 22:56, Zenek Kapelinder pisze:
 To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.

Śmiała teoria. Sprawdź w praktyce: rozruch, minuta jazdy, rozruch minuta jazdy...

Data: 2016-11-07 01:26:54
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Śmiała teoria. Sprawdź w praktyce: rozruch, minuta jazdy, rozruch minuta
jazdy...

nie sprawdzi się jedynie w starym trupie który nie odpala od dotyku oraz/lub akumulatorze z dużą rezystancją wewnętrzną (czytaj - zużyty).

na szybko: do uruchomienia silnika potrzeba 1-2 obroty wału. To jakieś 2 sekundy kręcenia. I powiesz mi, że altek nie wyrobi trzydziestokrotności energii zużytej przez alternator?

Stawiam dolary przeciwko orzechom, że sprawny silnik+aku i taki test się powiedzie.

Data: 2016-11-07 01:14:08
Autor: re
Akumulator - pojemnosc


Użytkownik "Zenek Kapelinder"

....
Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.
-- -
Ale pierdoły. Ładowanie do 14,5 V oczywiście daje pełne naładowanie. Nie jest to tylko prymitywne napierniczanie dużym prądem do gazowania.

Data: 2016-11-06 18:35:08
Autor: Zenek Kapelinder
Akumulator - pojemnosc
Gazowanie nie bierze sie z duzego pradu bo w samochodzie alternator da 40 i wiecej amperow i akumulator nie gazuje. Jak miszczu tego nie wiedziales to juz wiesz.

Data: 2016-11-07 17:12:02
Autor: re
Akumulator - pojemnosc


Użytkownik "Zenek Kapelinder"

....
Gazowanie nie bierze sie z duzego pradu bo w samochodzie alternator da 40 i wiecej amperow i akumulator nie gazuje. Jak miszczu tego nie wiedziales to juz wiesz.
-- -
A jak wiedziałem to twoje tępe uwagi nie mają sensu.

Data: 2016-11-07 09:02:52
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 7 Nov 2016 01:14:08 +0100, re napisał(a):
Użytkownik "Zenek Kapelinder"
Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany.

raczej dlatego, ze nie jest rozladowywany.

-- -
Ale pierdoły. Ładowanie do 14,5 V oczywiście daje pełne naładowanie.

Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V. Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

J.

Data: 2016-11-07 18:39:43
Autor: Mateusz Bogusz
Akumulator - pojemnosc
Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.

Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2016-11-07 20:14:55
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 18:39 Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> pisze:

Z tym, ze wiele samochodow ma teraz mniej, nawet 13.8V.

Naladuje, przynajmniej "prawie do pelna", ale wiecej czasu to zajmie.
Nowsze pojazdy maja zas w komputerach jeszcze ciekawsze sterowania.

Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?


Ja nie z branży ale potwierdzam powyższe. Wpadłem na to przez przypadek:  mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyświetlaczem siły  sygnału. Od czasu do czasu testuje sobie czy nadaję z odpowiednią mocą  (powinny świecić wszystkie diody łącznie z dwoma czerwonymi). Z jakiegoś  powodu co jakiś czas nie zapalała mi się ostatnia czerwona. Po  kombinacjach ze strojeniem anteny, poprawą końcówek w końcu dotarło do  mnie że wpływa na to jakiś czynnik niezależny od radia. Zmierzyłem  napięcie w instalacji i Bingo! Napięcie zmienia się (niezależnie od  obciążenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łącznie z podtrzymywaniem,  konserwacją naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma prostych  regulatorów napięcia - są kontrolery dobierające napięcie zależnie od  szeregu czynników.

TG

Data: 2016-11-07 20:20:07
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 20:14 Tomasz Gorbaczuk <gorbi@adres.pl> pisze:



mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyświetlaczem siły

Presidenta Herberta miało być.

TG

Data: 2016-11-08 21:24:14
Autor: Mateusz Bogusz
Akumulator - pojemnosc
Zmierzyłem napięcie w instalacji i Bingo! Napięcie zmienia się
(niezależnie od obciążenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łącznie z
podtrzymywaniem, konserwacją naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma
prostych regulatorów napięcia - są kontrolery dobierające napięcie
zależnie od szeregu czynników.

A prostsze rozwiązanie, czyli oddanie auta do mechanika nie zadziałało? :-)

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2016-11-08 21:30:11
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 21:24 Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> pisze:

Zmierzyłem napięcie w instalacji i Bingo! Napięcie zmienia się
(niezależnie od obciążenia) od 13.8 do 14.7V.
Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łącznie z
podtrzymywaniem, konserwacją naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma
prostych regulatorów napięcia - są kontrolery dobierające napięcie
zależnie od szeregu czynników.

A prostsze rozwiązanie, czyli oddanie auta do mechanika nie zadziałało?  :-)

Auto sprawne. Co ma mechanik zaradzić?

TG

Data: 2016-11-07 01:23:00
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-06 o 22:56, Zenek Kapelinder pisze:
Kup najwiekszy na jaki Cie stac i zeby sie zmiescil. Najlepiej kup w markecie z najtanszych. Jak sie uwali na gwarancji to bez gadania wymienia na nowy jak przetrzyma gwarancje to jeszcze z trzy cztery lata wytrzyma. Glupotami ze wiekszy nie bedzie doladowany sie nie przejmuj. Bo czym sie przejmowac jak szesc lat wytrzyma. Poza tym w samochodzie akumulator jest w stanie permanentnego niedoladowania bo z 14 woltow nie da sie akumulatora olowiowego naladowac do pelna. A jak by ktos sie uparl i naladowal do pelna to popsuje akumulator. Taka uroda akumulatorow rozruchowych, ma duza trwalosc bo nigdy do pelna nie naladowany. To ze robisz 5 kilometrow nie ma znaczenia bo ubytek energi przy rozruchu sprawnego silnika jest uzupelniony po minucie.
rzadko się z tobą zgadzam w 100% ale tutaj nic dodać nic ująć.

Data: 2016-11-06 21:03:10
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc
Marcin wrote:

Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac. Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-11-06 22:26:56
Autor: m4rkiz
Akumulator - pojemnosc
On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia eksploatacji samochodu

jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w 'starych dieslach'

*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

Data: 2016-11-06 21:32:47
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc
m4rkiz wrote:

On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia eksploatacji samochodu

jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w 'starych dieslach'

*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)


--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-11-06 22:00:53
Autor: Budzik
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik masti gone@to.hell ...

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?

To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
Załózmy, ze kazde włączenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym - wiecej zuzywam niz doładowuje.
Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy? Nie pojawiło ci sie pytanie - gdzie miałby go włozyc...?


--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."
Frank Herbert

Data: 2016-11-06 22:26:32
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc
Budzik wrote:

Użytkownik masti gone@to.hell ...

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?

To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
Załózmy, ze kazde włączenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym - wiecej zuzywam niz doładowuje.
Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy?

"Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?"

Nie pojawiło ci sie pytanie - gdzie miałby go włozyc...?

to zupełnie inne pytanie

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2016-11-07 01:20:39
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc
łagodnie mówiąc: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a nawet ciągnąć 450kg akumulatorów na przyczepce.
Nawet jeśli włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jakoś) ładowanie będzie ograniczone maksymalną wydajnością alternatora i dostępnego prądu.

Żadnych dodatkowych minusów nie ma. no... może poza tym, ze jeśli uparcie uruchamiasz niesprawny samochód to prędzej aku padnie niż rozrusznik - w tym wypadku prędzej zapalisz rozrusznik ogniem niż rozładujesz 450kg akumulatorów.

Data: 2016-11-07 09:03:24
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 7 Nov 2016 01:20:39 +0100, sirapacz napisał(a):
łagodnie mówiąc: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a nawet ciągnąć 450kg akumulatorów na przyczepce.
Nawet jeśli włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jakoś) ładowanie będzie ograniczone maksymalną wydajnością alternatora i dostępnego prądu.

No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.
Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

J.

Data: 2016-11-07 09:31:42
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.

owszem:) ale ilość energii zmagazynowanej pozwoli i tak na dalsze uruchamianie silnika. Byle bilans był dodatni:)

Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.
też racja:)
ale z tą przyczepką chodziło o obaleni bzdury. Kupić największy jaki się da do auta i jeździć radośnie mijając ludzi z kablami i podniesionymi maskami

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

3Ah przy to przez 5 minut ładowanie 24A - bez problemu:)

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

dokladnie

Data: 2016-11-07 10:41:25
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvpe9e$js8$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.
też racja:)
ale z tą przyczepką chodziło o obaleni bzdury. Kupić największy jaki się da do auta i jeździć radośnie mijając ludzi z kablami i podniesionymi maskami

Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

3Ah przy to przez 5 minut ładowanie 24A - bez problemu:)

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

Ale takiego co sie pod maske zmiesci to nie dotyczy :-)

J.

Data: 2016-11-07 10:46:39
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

jak masz w slabszej kondycji silnik albo jakiś feler to potrzeba dużo prądu. ponadto diesel przy -30 zapala dość opornie (a moje benzynowe od strzała)

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
pociągnie - krótko bo musiałbybyć wyłądowany. poza tym mówimy tu o doładowywaniu przyczepki akumulatorów więc podziel to przez 10 :)

Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

można zrobić sobie kilka zwojów w kabinie i mamy ogrzewanie ;)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

a tam drogą. za 1300 (?) w obi są:) za 10 akumulatorów 150Ah zapłacisz z dobre 4kpln :)

Data: 2016-11-06 22:44:53
Autor: m4rkiz
Akumulator - pojemnosc
On 2016-11-06 22:32, masti wrote:
m4rkiz wrote:
a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

nie ma to zadnego znaczenia, zaczynasz od pelnego akumulatora i w kazdej pojemnosci masz do uzupelnienia tyle samo po rozruchu

dopiero w okolicach ktore teraz zaczynasz wymyslac zaczynaja sie
jakies pojedyncze procenty(?) strat wiecej z okazji uzupelniania samorozladowania, tez kompletnie nieistotne w zwyklej eksploatacji

Data: 2016-11-06 23:11:22
Autor: Dykus
Akumulator - pojemnosc
Witam!

W dniu 2016-11-06 o 22:32, masti pisze:

wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Liczymy - powinien być 40 Ah, wkładam 200 Ah:
- samorozładowanie to 6%/miesiąc -> po 12h ok. 0,2 Ah
- alarmy i inne czujki to 50mA   -> po 12h ok. 0,6 Ah
W sumie ok. 1Ah na 12h postoju. Przy prądzie ładowania 20A i sprawności procesu ładowania 80%, bilans się wyrównuje po ok. 3,5 min.

Rozruch - 300A przez 2s -> 0,16Ah -> ładowanie 20A przez ok. 1min.

Wychodzi, że w ciągu 5 min alternator dostarcza utracony ładunek.
Błędne może być założenie co do stałego prądu podczas całego procesu ładowania. Ponadto, w praktyce początkowe wartości prądu ładowania potrafią sięgać 50A. U mnie po chwili prąd spada od kilku Amperów...

Być może przy rozładowaniu bardzo dużym prądem proste i liniowe zależności nie działają...


--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2016-11-07 09:28:31
Autor: Shrek
Akumulator - pojemnosc
W dniu 06.11.2016 o 22:32, masti pisze:

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

No i?

Jak wejdzie to nie widzę problemu.

Shrek

Data: 2016-11-06 22:28:59
Autor: Hinek
Akumulator - pojemnosc
Uytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvo5qe$a2j$1@dont-email.me...

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,


Nieprawda.
To kwestia bilansu energetycznego.
Jeśli zużyjesz mniej energii niż wyprodukuje alternator
akumulator będzie naładowany.
A z praktyki:
W Trooperze  zamiast 90 Ah  mam zamontowane 2x90 Ah i oryginalny
alternator. Po parodniowej pracy lodówki, albo ujeżdżania windy
wystarczy kilka godzin jazdy i akumulatory są naładowane do pełna.

--
Hinek

Data: 2016-11-06 22:36:39
Autor: re
Akumulator - pojemnosc


Użytkownik "masti"


Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,
-- -
Jak nie, jak tak

Data: 2016-11-06 22:29:49
Autor: Dykus
Akumulator - pojemnosc
Witam!

W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:

Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Napisz o jaką różnicę pojemności chodzi i czy często używasz samochodu na krótkich dystansach (<10 min).
Jeżeli zamiast 45 Ah chcesz wstawić 50 Ah to nie ma to znaczenia. Przy produkcji samochodu ekonomicznie może nie być to uzasadnione.


--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2016-11-06 22:34:03
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):
Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.

Dokladnie tak ... ale po co przeplacac ?

Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.

Wytlumaczenie jest w miare proste: oni nie wiedza, co pier* :-)

Jest jeden czynnik - prad samowyladowania. Ale to musialbym chyba
akumulator z uboota na przyczepce wozic, zeby to bylo istotne.

Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie ladowal.

to jest troche bardziej skomplikowane. Wydajnosc alternatora jest ograniczona, i zalezna od obrotow.
W korku, ze swiatlami, dmuchawa i grzaniem szyby - moze zabraknac.
Ale wtedy i dla mniejszego zabraknie.

Z kolei jak nie zabraknie, to prad ladowania zalezy od czegos, co by w
skrocie mozna nazwac rezystancja wewnetrzna, i taki wiekszy aku
powinien wiekszy prad przyjmowac przy tym samym napieciu.

Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci

Niekoniecznie - duzy moze "lepiej zapalac" i w efekcie mniej energii
sie zuzyje :-)

a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.

A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Ja tam mam taka, co sie prad ladowania wybiera, 200, 500 lub 700mA.

I wcale nie jest takie pewne czy mozna mniejszym pradem ladowac :-)

J.

Data: 2016-11-06 23:27:17
Autor: Tomasz Pyra
Akumulator - pojemnosc
Dnia Sun, 6 Nov 2016 22:34:03 +0100, J.F. napisał(a):

a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.

A jak czasu zabraknie, bo mam do pracy tylko 4 km ? :-)

W dzisiejszych samochodach alternator to lubi mieć prąd maksymalny
porównywalny z prądem pobieranym przez rozrusznik.

Nawet odliczając wszystko to, co idzie na odbiorniki i rozładowanie na
postoju, to może się okazać że nawet 1km wystarczy.
No chyba że ktoś dłużej kręci rozrusznikiem niż potem jedzie :)

Zresztą nawet jak, to i tak lepiej mieć większy rozrusznik - nawet jak ktoś
raz na 3mce jedzie gdzieś dalej, to jak doładuje wtedy duży akumulator, to
mu potem na więcej krótkich skoków starczy.

Data: 2016-11-06 23:10:15
Autor: Irokez
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-06 o 21:59, Marcin pisze:
Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V
wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda
itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam
sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im
wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie
wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma
wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac.


Bo to bzdura. Bilans jest bilansem.


Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.


Pi razy drzwi tak jest.


Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt
nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie
dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

Popatrz jaki Ci wejdzie. Ja zamiast 45Ah mogę wsadzić okolice 62Ah i koniec. 72Ah za duży wymiarami.
Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włączonym radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co przepłacać? Jak chcesz weź sobie numer większy i tyle.

zdrówko.


--
Irokez

Data: 2016-11-07 01:28:36
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włączonym
radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co
przepłacać? Jak chcesz weź sobie numer większy i tyle.

bo w zimie przy -30 każda Ah na wagę złota, poza tym stopniowo będzie tracił pojemność i większy dopiero po jakimś czasie będzie miał nominalną pojemność mniejszego.

Data: 2016-11-07 19:15:22
Autor: Irokez
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-07 o 01:28, sirapacz pisze:

Z drugiej strony, jak starcza takie 45Ah (nie trzymasz go z włączonym
radiem godzinami czy też nie masz super-hiper umpa umpa audio) to po co
przepłacać? Jak chcesz weź sobie numer większy i tyle.

bo w zimie przy -30 każda Ah na wagę złota, poza tym stopniowo będzie
tracił pojemność i większy dopiero po jakimś czasie będzie miał
nominalną pojemność mniejszego.


Do jakiegoś trupa może i tak
Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na Centrę, tfu, Fiuturę 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiście zdałem przy zakupie...
Zanim udało się dostać nowy (co jest nie lada wyczynem kupując u "prywaciarza") to cały luty z temperaturami w okolicach do -10 stopni, zjeździłem taką Vartą wyciągniętą ze starego Fiata Siena.
No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło wrażenia na 2.4JTD.

A jak benzyna...

--
Irokez

Data: 2016-11-08 09:10:55
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah
bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na Centrę,
tfu, Fiuturę 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiście
zdałem przy zakupie...
zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem duży marketowy z tesco....i dziala....

No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło
wrażenia na 2.4JTD.

w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo kręci ale ma już 9(!) lat.

Data: 2016-11-08 09:42:29
Autor: Shrek
Akumulator - pojemnosc
W dniu 08.11.2016 o 09:10, sirapacz pisze:

zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem
duży marketowy z tesco....i dziala....

Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar... z Piastowa. Zobaczymy jak się sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z bardziej budżetową nalepką. Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). Biorąc pod uwagę cenę i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż Niemcom. Ich Bosch dwa lata wytrzymał zanim kilka razy obudził się rano martwy.

w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo kręci ale ma
już 9(!) lat.

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia - Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził, potem przez trzy lata więcej stał w garażu niż jeździl, więc i mrozy mu nie dokuczały.

Shrek

Data: 2016-11-08 10:01:52
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvs35l$ju3$1@node2.news.atman.pl...
Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar... z Piastowa. Zobaczymy jak się sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z bardziej budżetową nalepką.

Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder sprzedaje podzespoly ?

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). Biorąc pod uwagę cenę i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Fotki jakiegos akumulatora polskiego i Bannera tez widzialem - pudla identyczne.
I nie wiem - rebranding, sprzedaz pudel, czy wspolny dostawca tychze ...

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia - Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził, potem przez trzy lata więcej stał w garażu niż jeździl, więc i mrozy mu nie dokuczały.

Ogolnie akumulator dlugo potrafi wytrzymac, tylko:
a) trzeba samochodu uzywac,
b) trzeba go dlugie lata trzymac, aby wiedziec,
c) trzeba miec alternator w dobrym stanie

A jak sie po pierwszych klopotach kupuje nowy aku, bez sprawdzenia elektryki, auta uzywa sporadycznie, to potem nie ma sie co dziwic, ze pada po dwoch latach.

J.

Data: 2016-11-08 10:27:11
Autor: Shrek
Akumulator - pojemnosc
W dniu 08.11.2016 o 10:01, J.F. pisze:

Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder
sprzedaje podzespoly ?

To są rożne marki tej samej fabryki. Swoją droga oni są ... no słabi marketingowo. Czasy się zmieniły i "angielske" nazwy brzmią po prostu chińsko i taki "nordstar" miałby na pewno lepszy marketing gdyby nie był kojarzony z jednyu z GHW skąd akumulatorów (czyli w praktyce z Chin) a marka nazywała się po prostu ZPA Piastów.

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). Biorąc pod uwagę cenę
i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po
dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Niby tak. Choć w sumie pomysł, żeby akumulatory z Piastowa produkować w Chinach i sprzedawć podtem pod chińsko brzmącą marką jest... bez sensu;)

W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia -
Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził,
potem przez trzy lata więcej stał w garażu niż jeździl, więc i mrozy
mu nie dokuczały.

A jak sie po pierwszych klopotach kupuje nowy aku, bez sprawdzenia
elektryki, auta uzywa sporadycznie, to potem nie ma sie co dziwic, ze
pada po dwoch latach.

Sprawdziłem i napięcie ładowania i prąd "na martwo". Były ok.

Shrek

Data: 2016-11-08 10:40:16
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvs5pf$hi8$2@node1.news.atman.pl...
W dniu 08.11.2016 o 10:01, J.F. pisze:
Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder
sprzedaje podzespoly ?

To są rożne marki tej samej fabryki. Swoją droga oni są ... no słabi marketingowo. Czasy się zmieniły i "angielske" nazwy brzmią po prostu chińsko i taki "nordstar" miałby na pewno lepszy marketing gdyby nie był kojarzony z jednyu z GHW skąd akumulatorów (czyli w praktyce z Chin) a marka nazywała się po prostu ZPA Piastów.

A jednak ... widac te angielskie nazwy sie sprzedaja lepiej niz polskie.
Albo wlasciciele maja szersze plany eksportowe.

Moze tez chodzi o to, zeby nieswiadomy klient kupil taniego Nordstara, a swiadomy nieco drozszego ZAP :-)

Albo ... to sie od drugiej strony wzielo, jakis handlowiec wymyslil sobie wlasna marke i zamowil od najtanszego dostawcy.
Za rok tez zamowi u najtanszego.

Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). Biorąc pod uwagę cenę
i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać po
dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż Niemcom.

Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

Niby tak. Choć w sumie pomysł, żeby akumulatory z Piastowa produkować w
Chinach i sprzedawć podtem pod chińsko brzmącą marką jest... bez sensu;)

A moze sensowny - akumulatory akurat ciezkie i transport pewnie drogi, ale niejedna rzecz sie okazywala znacznie tansza z Chin niz z rodzimej produkcji.
Trzeba tylko w odpowiednim momencie zamienic fabryke w hurtownie :-)

Handlowcy moga tez wiedziec, ze marka nie ma znaczenia - kazdy tani akumulator sie sprzeda :-)
A klient na padniety za 2 lata nie bedzie narzekal, i nie powie "nigdy wiecej Centry" :)

J.

Data: 2016-11-06 23:20:38
Autor: Tomasz Pyra
Akumulator - pojemnosc
Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany.

Bo Ty się uczyłeś, a oni nie :)

Większy z elektrycznego punktu widzenia zawsze będzie lepszy, tyle że
cięższy i droższy.

Data: 2016-11-07 00:26:38
Autor: PiteR
Akumulator - pojemnosc
na  ** p.m.s **  Marcin pisze tak:

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna
hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale
kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp.
wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej.
Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac
akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie
niedoladowany.


Niektórzy w zimie tak mało jeżdżą że każdy akumulator zniszczą duży czy mały. Jak nawet wsadzisz naładowany 100Ah to nic się nie stanie. Trzeba tylko sprawdzić ładowanie jak włożysz nowy akumulator
żeby go nie zmarnować szybko słabym ładowaniem.

zimny silnik, rano, mróz - 14.4v
nagrzany silnik + światła, dmuchawa - 13.6v

Jeśli jest stale mniej niż 13.6v to niebałdzo.


--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-11-07 10:26:56
Autor: Jacek
Akumulator - pojemnosc
W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Też tak myślę. Dawno temu, jak założylem do syreny akumulator 120 Ah (jeździł w bagażniku), to ten faktycznie był niedoładowany, gdyż prądnica miała całe 300 W mocy na dodatek zaczynała jako tako ładować dopiero powyżej ok 2000 obrotów.
Nie wydaje mi się, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w wersjach z większym aku.
Jacek

Data: 2016-11-07 11:10:02
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Jacek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvphd5$6df$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad
podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie
ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna
zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i
potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii
pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy
tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Też tak myślę. Dawno temu, jak założylem do syreny akumulator 120 Ah (jeździł w bagażniku), to ten faktycznie był niedoładowany, gdyż prądnica miała całe 300 W mocy na dodatek zaczynała jako tako ładować dopiero powyżej ok 2000 obrotów.

A nie powinien. Wiekszy akumulator:
a) prawdopodobnie latwiej odpali syrene, wiec zuzyje mniej ladunku,
b) ma szanse przyjac wiekszy prad i szybciej sie podladowac,
c) owszem, prawdopodobnie bedzie mial wieksze samorozladowanie do uzupelnienia ... ale to beda jakies miliampery.
    Moga byc istotne tylko w jakims granicznym przypadku - ze akurat tych kilku mA w bilansie brakuje.
    A tak normalnie, to przy pierwszej dluzszej jezdzie sie naladuje do pelna, a przy krotkich ... wiekszy aku na dluzej starczy :-)

Nie wydaje mi się, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w wersjach z większym aku.

Hm, musialbym sprawdzic, ale cos mi sie wydaje, ze moga miec wiekszy.
Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja modele z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad wiekszy alternator.

J.

Data: 2016-11-07 11:15:57
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Hm, musialbym sprawdzic, ale cos mi sie wydaje, ze moga miec wiekszy.
Z tym, ze moze to byc niezalezne od pojemnosci - wieksze aku maja modele
z wiekszym silnikiem, a przy okazji sa lepiej wyposazone i stad wiekszy
alternator.

fiat kiedyś oferował do nowych samochodów jako opcję zestaw zimowy: wiekszy akumulator, większy alternator i większy rozrusznik - więc nawet do pojedynczego modelu i silnika możesz mieć dostępny altek o większej wydajności

Data: 2016-11-07 17:40:18
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 10:26 Jacek <krystian.mazurek@alektum.com> pisze:


Nie wydaje mi się, żeby współczesne auta miały mocniejsze alternatory w  wersjach z większym aku.


Działa to w ten sposób - gdy auto ma bogatsze wyposażenie (podgrzewane  fotele, kierownicę, szyberdach elektryczny, dogrzewanie elektryczne w  module klimatyzacji itp) fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy  mocniejszy alternator (ponad 200A zamiast standardowych 150A ).


TG

Data: 2016-11-07 18:45:49
Autor: Mateusz Bogusz
Akumulator - pojemnosc
fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2016-11-07 19:18:31
Autor: Irokez
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-07 o 18:45, Mateusz Bogusz pisze:
fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.


Ale w czym problem?
VW Phaeton ma 190A. Ma też 2 akumulatory, jeden do elektroniki, drugi rozruchowy.


--
Irokez

Data: 2016-11-07 19:43:23
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Mateusz Bogusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvqekk$4d8$1@node2.news.atman.pl...
fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

Coraz mocniejsze alternatory teraz daja.
Star ? Po co mu taki mocny alternator ?

Za to w nowoczesnej osobowce pradu trzeba duzo.
swiatla caly czas, dmuchawy, klima, podgrzewane siedzenia, szyby, ABS, ESP, TSC, wspomaganie kierownicy, 100W radio, automatyczna skrzynia, LSD ...

Zobacz np tu:
http://www.iparts.pl/auto-czesci/alternator,volvo,xc90-ii-od-2014-09,t6-awd-321km,120-13084-107555-100350.html

215A

J.

Data: 2016-11-07 20:18:04
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 18:45 Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> pisze:

fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził  alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html

230A

TG

Data: 2016-11-08 21:33:04
Autor: Mateusz Bogusz
Akumulator - pojemnosc
fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html
>
> 230A

Ja tam widzę prawie wszystkie po 150A, tylko ta jedna sztuka ma więcej. Na iparts można kupić alterantor 170A do Octavii I, choć w wersji Tour+Ice+ z bajerami fabryka wsadzała 70A.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2016-11-08 21:39:51
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Akumulator - pojemnosc
W dniu .11.2016 o 21:33 Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> pisze:

fabryka wkłada większy akumulator i daje wtedy mocniejszy alternator
(ponad 200A zamiast standardowych 150A )

Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.


Alternator w moim aucie:

http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,citroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165-163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html
 >
 > 230A

Ja tam widzę prawie wszystkie po 150A, tylko ta jedna sztuka ma więcej.  Na iparts można kupić alterantor 170A do Octavii I, choć w wersji  Tour+Ice+ z bajerami fabryka wsadzała 70A.


Czyli rozumiem, że wiesz lepiej ode mnie co mam w aucie.
Przed chwilą pisałeś, że 150A to tylko w starze. A tu pacz pan -  standardowy w hdi165 to 150A.

TG

Data: 2016-11-07 19:37:37
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany.

Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:

1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.
2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.
3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
(niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
dzień.
Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.
5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-07 23:22:20
Autor: PiteR
Akumulator - pojemnosc
na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-11-08 10:08:51
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 07 Nov 2016 23:22:20 +0100, PiteR napisał(a):

na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy że
będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą przewodność
niż masa czynna.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 11:20:32
Autor: PiteR
Akumulator - pojemnosc
na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy
że będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą
przewodność niż masa czynna.

myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.

To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-11-08 13:05:49
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):

myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.

To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 14:06:22
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:osoah8u849is$.1wxi9gynq0152.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.
To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.

Data: 2016-11-08 15:48:37
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:osoah8u849is$.1wxi9gynq0152.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.
To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.


W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-09 14:12:28
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvsok3$vrd$2@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.

J.

Data: 2016-11-10 09:29:50
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-09 o 14:12, J.F. pisze:
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nvsok3$vrd$2@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient
woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy
okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.


Były i są.
Np. Optima - ale są w różnych typach i kolorach - od czerwonego do niebieskiego ;)

Bodajże żółte dobrze sprawdzają się w terenówkach przy pracy z wyciągarką.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-08 07:50:15
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz

olowiowy rozruchowy tez ?

przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.

Ale to chyba "nad korek", a nie "pod".

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)

Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych.

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".

Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?

5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.

J.

Data: 2016-11-08 10:20:48
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.
Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".


olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

 
Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzględniających np. temp. aku.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
Mówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie.


Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.
Mało widziałeś :)


No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,
 
Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)


--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 11:11:50
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3h852nv7fhe.c7yv7f9rjnjw.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):
Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".

Bilans owszem. Ale czy te akumulatory takie "naladowane" ?
Ogolnie - w wiekszosci tak, ale w szczegolnych wypadkach nie dalbym glowy.

A wtedy - wiekszemu akumulatorowi latwiej przetrwac okres ujemnego bilansu :-)

olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

Skoro szkodzi mu glebokie rozladowanie, to czemu takie polowiczne nie ?
Takie minimalne mu nie szkodzi - 3s krecenia rozrusznikiem :-)

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzględniających np. temp. aku.

Ale przestalem dolewac juz dawno, a tam w samochodzie nie bylo skomplikowanego algorytmu, tylko zwykly polprzewodnikowy regulator napiecia.
Precyzyjny znaczy sie.

Tak czy inaczej ciekaw jestem - przeciez nawet przy tych 14.5V cos gazuje i wody powinno ubywac.
Na tyle malo, ze przez 10 lat nie trzeba dolewac, czy jednak jakos wylapuja wilgoc z powietrza ?

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
Mówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie.

No to w tym mniej pojemnym  plyty telepia i elektrolit chlupocze :-)

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

Mało widziałeś :)

Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

paliwo to jedno, olej drugie (zgodnie z zaleceniem fabryki - 20W :-))
a reszta to trzecie. Jak widac ciezka zima - wielu ma problem z zaplonem.
I akumulator nie kreci 2s, tylko 2 minuty :-)

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,

Wage by warto sprawdzic ... olow teraz drogi, po co go dawac wiecej niz potrzeba :-)

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)

Nie ma potrzeby ... i czesto nie ma mozliwosci.
Korki teraz zaklejone, do gwarancji musi dotrwac bez dolewek.

J.

Data: 2016-11-08 11:26:47
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:
(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..


Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę.

A jak ktoś boi się o bilans, to zawsze można dać dwa akumulatory z tzw.
"izolatorem akumulatorów". Wtedy jeden jest dedykowany tylko do rozruchu, natomiast drugi dla reszty odbiorników.
Wtedy ten drugi może być trakcyjny albo jachtowy.
Albo jeszcze lepiej zasadowy - ten może być rozładowany do zera i może stać tak dowolnie długo. Poza tym żyje kilkadziesiąt lat, a nie kilka, jak kwasowe.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-08 13:51:11
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvs995$1oq$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:
(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę.

Niektore samochody maja silnik z przodu, a akumulator z tylu.
I im nie przeszkadza.

A to taka smieszna sprawa - maluch zapala normalnie, pracuje normalnie, gasisz, odpalasz ... i nic, tylko lampki gasna.

Trzeba w ciemno klemy przeskrobac, albo z miernikiem ustalic, ze to na styku.
W zadnym innym samochodzie tego nie widzialem ... az ujrzalem w punto.
Zeby bylo ciekawiej - to akumulator byl w tym punto nowy, tydzien wczesniej zalozony.
Z czego ten fiat klemy robi ?

J.

Data: 2016-11-15 17:14:32
Autor: Scobowski
Akumulator - pojemnosc
W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
Witam

wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
(ciach)

A jak na płocie napiszą "dupa" .... ? ;-)

Myślę, że słowo-klucz, którego tu brakło to DUŻO (większy).
Wkładaj największy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym prądem rozruchowym) jaki zmieści się w przewidzianym na niego moejscu w samochodzie.
O ile będzie większy pojemnościowo od starego? 10% 20%?
Myślę, że o problemie z niedoładowaniem mozna mówić w maluchu z prądnicą, którego uszczęśliwiono 2x wiekszą baterią ;-)

Data: 2016-11-15 21:55:05
Autor: Przyjazny
Akumulator - pojemnosc
On 2016-11-15 16:14, Scobowski <scob@tlen.pl> wrote:
W dniu 06.11.2016 o 21:59, Marcin pisze:
Witam

wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
(ciach)

A jak na płocie napiszą "dupa" .... ? ;-)

Myślę, że słowo-klucz, którego tu brakło to DUŻO (większy).
Wkładaj największy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym prądem rozruchowym) jaki zmieści się w przewidzianym na niego moejscu w samochodzie.
O ile będzie większy pojemnościowo od starego? 10% 20%?
Myślę, że o problemie z niedoładowaniem mozna mówić w maluchu z prądnicą, którego uszczęśliwiono 2x wiekszą baterią ;-)

Nie mierz wszystkich samochodów swoją miarą ;-). W moim 2x dłuższy na
oko chyba wejdzie bez problemu, a już mam 15% większej pojemności niż
fabryczny.  Dokładnie sprawdzić mi się nie chce, bo trzeba duużo
plastiku zdemontować, ale jak rok temu zmieniałem to byłem zszokowany że
jest tyle miejsca.

Data: 2016-11-16 11:04:21
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Przyjazny"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o0g07p$pvr$1@mx1.internetia.pl...
On 2016-11-15 16:14, Scobowski <scob@tlen.pl> wrote:
Wkładaj największy (a lepiej najmocniejszy - z najlepszym prądem
rozruchowym) jaki zmieści się w przewidzianym na niego moejscu w
samochodzie.
O ile będzie większy pojemnościowo od starego? 10% 20%?

Nie mierz wszystkich samochodów swoją miarą ;-). W moim 2x dłuższy na
oko chyba wejdzie bez problemu, a już mam 15% większej pojemności niż
fabryczny.  Dokładnie sprawdzić mi się nie chce, bo trzeba duużo
plastiku zdemontować, ale jak rok temu zmieniałem to byłem zszokowany że
jest tyle miejsca.

Niektore samochody byly w roznych wersjach silnikowych, od 1.6 do 2.5 TD - i buda musiala wszystkie akumulatory pomiescic ...

J.

Akumulator - pojemnosc

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona