Akumulator - pojemnosc

Data: 2016-11-06 21:03:10
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc
Marcin wrote:

Witam

Przyszedl czas na wymiane akumulatora w aucie (takie zwyklego 12V wspolpracujacego ze staromodnym silnikiem spalinowym, zadna hybryda itp). Jako osoba nie znjaca sie specjalnie na  autach ale kiedys cos tam sie uczaca o pradzie, ladunku lektrycznym itp. wydawalo mi sie, ze im wieksza pojemnosc akumulatora tym lepiej. Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Niestety nigdzie nie ma wytlumaczonego dlaczego mialby sie taki akumulator nie doladowac. Przeciez alternator bedzie dawac caly czas napiecie ok. 14,5V i prad podczas jazdy bedzie plynal do akumulatora. Akumulator bedzie sie ladowal. Jak go bardzo rozladuje to po prostu ladowanie do pelna zabierze wiecej czasu. Ale jak mam w pelni naladowany akumulator i potrzbuje odpalic silnik to potrzebuje dokladnie tyle samo energii pobrac z akumulatora o duzej i malej pojemnosci a pozniej podczas jazdy tyle samo energii mu oddac z alternatora.
Jak mamy akumulatorki paluszki o pojemnosci 500 mAh i 2000 mAh to nikt nam nie kaze kupowac innych ladowarek - jedynie proces ladowania bedzie dluzszy. Dlaczego inaczej mialoby byc w samochozie?

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

Data: 2016-11-06 22:26:56
Autor: m4rkiz
Akumulator - pojemnosc
On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

[...]

bzdura, mozna wsadzic dowolnie wiekszy w granicach rozsadku* i bedzie dobrze

niedoladowany bedzie jezeli bedziesz wiecej energii pobieral niz podawal i wielkosc akumulatora nie ma tu nic do rzeczy, jest to tylko kwestia eksploatacji samochodu

jedyne na co trzeba zwrocic uwage to to ze niektore tansze a wieksze nie maja proporcjonalnie wiekszego pradu rozruchowego, co ma znaczenie w 'starych dieslach'

*masa, wielkosc, samorozladowanie (wiekszy bedzie potrzebowal proporcjonalnie wiecej energii do uzupelnienia ale jest to raczej pomijalne)

Data: 2016-11-06 21:32:47
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc

On 2016-11-06 22:03, masti wrote:

[...]

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Data: 2016-11-06 22:00:53
Autor: Budzik
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik masti gone@to.hell ...

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?

To moze wytłumacz bo ja tez nie do konca rozumiem.
Załózmy ze jezdze mało krótko, po miescie etc.
Załózmy, ze kazde włączenie auta wiaze sie ujemnym bilansem pradowym - wiecej zuzywam niz doładowuje.
Dlaczego ta sytuacja miałby lepiej wygladac w przypadku mniejszego aku?

wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Nastepny co taaaaaka rybe złapał...
Naprawde sadzisz, ze ktos chce włożyc 4 x wiekszy? Nie pojawiło ci sie pytanie - gdzie miałby go włozyc...?

--
Pozdrawia... Budzik
"Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."

Data: 2016-11-06 22:26:32
Autor: masti
Akumulator - pojemnosc
Budzik wrote:

[...]

to zupełnie inne pytanie

Data: 2016-11-07 01:20:39
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc
łagodnie mówiąc: możesz włożyć dowolnie duży akumulator do samochodu a nawet ciągnąć 450kg akumulatorów na przyczepce.
Nawet jeśli włożysz je puste to po uruchomieniu silnika (jakoś) ładowanie będzie ograniczone maksymalną wydajnością alternatora i dostępnego prądu.

Żadnych dodatkowych minusów nie ma. no... może poza tym, ze jeśli uparcie uruchamiasz niesprawny samochód to prędzej aku padnie niż rozrusznik - w tym wypadku prędzej zapalisz rozrusznik ogniem niż rozładujesz 450kg akumulatorów.

Data: 2016-11-07 09:03:24
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 7 Nov 2016 01:20:39 +0100, sirapacz napisał(a):
[...]

No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.
Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.

Druga sprawa - wychodzac z tych 6% samorozladowania/mc i szacujac ze
na przyczepce bedzie z 1500Ah, to mi wychodzi 3Ah dziennie.
no i malo jezdzacy pojazd moze juz miec problem z uzupelnieniem tego,
w powiedzmy 15 minut.

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

J.

Data: 2016-11-07 09:31:42
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

No i tu jest maly niuans - jesli te z przyczepki beda puste, to zanim
sie naladuja, to miesiace moga minac.

owszem:) ale ilość energii zmagazynowanej pozwoli i tak na dalsze uruchamianie silnika. Byle bilans był dodatni:)

Lepiej bylo kupic maly akumulator, niz zasiarczyc i zmarnowac taka
droga przyczepke.
też racja:)
ale z tą przyczepką chodziło o obaleni bzdury. Kupić największy jaki się da do auta i jeździć radośnie mijając ludzi z kablami i podniesionymi maskami

[...]

3Ah przy to przez 5 minut ładowanie 24A - bez problemu:)

Ale to mowa o przyczepce, miedzy akumulatorem 40 a 80Ah nie bedzie
roznicy.

dokladnie

Data: 2016-11-07 10:41:25
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvpe9e$js8$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

[...]

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

Ale takiego co sie pod maske zmiesci to nie dotyczy :-)

J.

Data: 2016-11-07 10:46:39
Autor: sirapacz
Akumulator - pojemnosc

Tez kiedys tak mowilem.
Dzis akumulatory drogie ... po co przeplacac, na mniejszym tez odpala :-)

jak masz w slabszej kondycji silnik albo jakiś feler to potrzeba dużo prądu. ponadto diesel przy -30 zapala dość opornie (a moje benzynowe od strzała)

Mam watpliwosci czy zwykly aku pociagnie 24A z 14.0V
pociągnie - krótko bo musiałbybyć wyłądowany. poza tym mówimy tu o doładowywaniu przyczepki akumulatorów więc podziel to przez 10 :)

Owszem - pociagnie, jak juz bedzie istotnie rozladowany.
Taki aku 1500Ah powienien pociagnac ... ale do przyczepki kable dlugie :-)

można zrobić sobie kilka zwojów w kabinie i mamy ogrzewanie ;)

I wracamy do kwesti - czy warto marnowac droga przyczepke.

a tam drogą. za 1300 (?) w obi są:) za 10 akumulatorów 150Ah zapłacisz z dobre 4kpln :)

Data: 2016-11-06 22:44:53
Autor: m4rkiz
Akumulator - pojemnosc
On 2016-11-06 22:32, masti wrote:
m4rkiz wrote:
a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

nie ma to zadnego znaczenia, zaczynasz od pelnego akumulatora i w kazdej pojemnosci masz do uzupelnienia tyle samo po rozruchu

dopiero w okolicach ktore teraz zaczynasz wymyslac zaczynaja sie
jakies pojedyncze procenty(?) strat wiecej z okazji uzupelniania samorozladowania, tez kompletnie nieistotne w zwyklej eksploatacji

Data: 2016-11-06 23:11:22
Autor: Dykus
Akumulator - pojemnosc
Witam!

W dniu 2016-11-06 o 22:32, masti pisze:

wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

Liczymy - powinien być 40 Ah, wkładam 200 Ah:
- samorozładowanie to 6%/miesiąc -> po 12h ok. 0,2 Ah
- alarmy i inne czujki to 50mA   -> po 12h ok. 0,6 Ah
W sumie ok. 1Ah na 12h postoju. Przy prądzie ładowania 20A i sprawności procesu ładowania 80%, bilans się wyrównuje po ok. 3,5 min.

Rozruch - 300A przez 2s -> 0,16Ah -> ładowanie 20A przez ok. 1min.

Wychodzi, że w ciągu 5 min alternator dostarcza utracony ładunek.
Błędne może być założenie co do stałego prądu podczas całego procesu ładowania. Ponadto, w praktyce początkowe wartości prądu ładowania potrafią sięgać 50A. U mnie po chwili prąd spada od kilku Amperów...

Być może przy rozładowaniu bardzo dużym prądem proste i liniowe zależności nie działają...

--
Pozdrawiam,
Dykus.

Data: 2016-11-07 09:28:31
Autor: Shrek
Akumulator - pojemnosc
W dniu 06.11.2016 o 22:32, masti pisze:

a przeczytałeś co napisałem i w jakim kontekście?
wsadź sobie akku o 4 razy większej pojemności do auta i jeździj po
mieście :)

No i?

Jak wejdzie to nie widzę problemu.

Shrek

Data: 2016-11-06 22:28:59
Autor: Hinek
Akumulator - pojemnosc
Uytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvo5qe$a2j$1@dont-email.me...

bo nie ładujesz go z zewnętrznej ładowarki do maksa za każdym razem
a jak będziesz miał za duży to będzie ciągle niedoładowany,

Nieprawda.
To kwestia bilansu energetycznego.
Jeśli zużyjesz mniej energii niż wyprodukuje alternator
akumulator będzie naładowany.
A z praktyki:
W Trooperze  zamiast 90 Ah  mam zamontowane 2x90 Ah i oryginalny
alternator. Po parodniowej pracy lodówki, albo ujeżdżania windy
wystarczy kilka godzin jazdy i akumulatory są naładowane do pełna.

--
Hinek

Data: 2016-11-06 22:36:39
Autor: re

[...]