Data: 2016-11-07 19:37:37 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Akumulator - pojemnosc | |
Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):
Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany. Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem. Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze: 1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30 czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna alternatora. 2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład wody. 3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa. Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt (niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu. 4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah. A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście, rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w dzień. Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące zwarcie w celi. 5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2016-11-07 23:22:20 | |
Autor: PiteR | |
Akumulator - pojemnosc | |
na ** p.m.s ** Jacek Maciejewski pisze tak:
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną? -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. |
|
Data: 2016-11-08 10:08:51 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Akumulator - pojemnosc | |
Dnia Mon, 07 Nov 2016 23:22:20 +0100, PiteR napisał(a):
na ** p.m.s ** Jacek Maciejewski pisze tak: Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy że będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą przewodność niż masa czynna. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2016-11-08 11:20:32 | |
Autor: PiteR | |
Akumulator - pojemnosc | |
na ** p.m.s ** Jacek Maciejewski pisze tak:
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego. To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza? -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. |
|
Data: 2016-11-08 13:05:49 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Akumulator - pojemnosc | |
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego. Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da. Zgadnij który będzie miał większą pojemność? -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2016-11-08 14:06:22 | |
Autor: J.F. | |
Akumulator - pojemnosc | |
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:osoah8u849is$.1wxi9gynq0152.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a): myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego. Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w aku malej pojemnosci: a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci, c) ktos da plyty standardowej grubosci, ale nizsze, d) b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem Ja obstawiam b, c, d. A a) to nie obstawiam :-) Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a). I kaza sobie zaplacic :-) J. |
|
Data: 2016-11-08 15:48:37 | |
Autor: Adam | |
Akumulator - pojemnosc | |
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup W handlu te akumulatory to: * trakcyjne * rozruchowe -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-11-09 14:12:28 | |
Autor: J.F. | |
Akumulator - pojemnosc | |
Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvsok3$vrd$2@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze: Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup W handlu te akumulatory to: Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych. Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient woli i za co chce zaplacic :-) Byly tez takie z ekstremalnym - np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy. J. |
|
Data: 2016-11-10 09:29:50 | |
Autor: Adam | |
Akumulator - pojemnosc | |
W dniu 2016-11-09 o 14:12, J.F. pisze:
Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup Były i są. Np. Optima - ale są w różnych typach i kolorach - od czerwonego do niebieskiego ;) Bodajże żółte dobrze sprawdzają się w terenówkach przy pracy z wyciągarką. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-11-08 07:50:15 | |
Autor: J.F. | |
Akumulator - pojemnosc | |
Dnia Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30 Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami. 2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno olowiowy rozruchowy tez ? przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana Ale to chyba "nad korek", a nie "pod". Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ? 4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej 300 zl :-) Dlatego jeśli ktoś chce Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto. A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic". Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ? 5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje. J. |
|
Data: 2016-11-08 10:20:48 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Akumulator - pojemnosc | |
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):
Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymiOwszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności. Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans". olowiowy rozruchowy tez ?A czemu nie? Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczycWystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do ładowania, uwzględniających np. temp. aku. Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizejMówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie. Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.Mało widziałeś :) No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego pojemnością aku. Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?Z mniej delikatnej konstrukcji płyt, Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :) -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2016-11-08 11:11:50 | |
Autor: J.F. | |
Akumulator - pojemnosc | |
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3h852nv7fhe.c7yv7f9rjnjw.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a): Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności. Bilans owszem. Ale czy te akumulatory takie "naladowane" ? Ogolnie - w wiekszosci tak, ale w szczegolnych wypadkach nie dalbym glowy. A wtedy - wiekszemu akumulatorowi latwiej przetrwac okres ujemnego bilansu :-) olowiowy rozruchowy tez ?A czemu nie? Skoro szkodzi mu glebokie rozladowanie, to czemu takie polowiczne nie ? Takie minimalne mu nie szkodzi - 3s krecenia rozrusznikiem :-) Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczycWystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do Ale przestalem dolewac juz dawno, a tam w samochodzie nie bylo skomplikowanego algorytmu, tylko zwykly polprzewodnikowy regulator napiecia. Precyzyjny znaczy sie. Tak czy inaczej ciekaw jestem - przeciez nawet przy tych 14.5V cos gazuje i wody powinno ubywac. Na tyle malo, ze przez 10 lat nie trzeba dolewac, czy jednak jakos wylapuja wilgoc z powietrza ? Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizejMówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie. No to w tym mniej pojemnym plyty telepia i elektrolit chlupocze :-) Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto. Mało widziałeś :) Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a auto zapala bez problemow. Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto .. No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego paliwo to jedno, olej drugie (zgodnie z zaleceniem fabryki - 20W :-)) a reszta to trzecie. Jak widac ciezka zima - wielu ma problem z zaplonem. I akumulator nie kreci 2s, tylko 2 minuty :-) Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?Z mniej delikatnej konstrukcji płyt, Wage by warto sprawdzic ... olow teraz drogi, po co go dawac wiecej niz potrzeba :-) Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :) Nie ma potrzeby ... i czesto nie ma mozliwosci. Korki teraz zaklejone, do gwarancji musi dotrwac bez dolewek. J. |
|
Data: 2016-11-08 11:26:47 | |
Autor: Adam | |
Akumulator - pojemnosc | |
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:
(...) Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę. A jak ktoś boi się o bilans, to zawsze można dać dwa akumulatory z tzw. "izolatorem akumulatorów". Wtedy jeden jest dedykowany tylko do rozruchu, natomiast drugi dla reszty odbiorników. Wtedy ten drugi może być trakcyjny albo jachtowy. Albo jeszcze lepiej zasadowy - ten może być rozładowany do zera i może stać tak dowolnie długo. Poza tym żyje kilkadziesiąt lat, a nie kilka, jak kwasowe. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-11-08 13:51:11 | |
Autor: J.F. | |
Akumulator - pojemnosc | |
Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvs995$1oq$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze: (...) Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę. Niektore samochody maja silnik z przodu, a akumulator z tylu. I im nie przeszkadza. A to taka smieszna sprawa - maluch zapala normalnie, pracuje normalnie, gasisz, odpalasz ... i nic, tylko lampki gasna. Trzeba w ciemno klemy przeskrobac, albo z miernikiem ustalic, ze to na styku. W zadnym innym samochodzie tego nie widzialem ... az ujrzalem w punto. Zeby bylo ciekawiej - to akumulator byl w tym punto nowy, tydzien wczesniej zalozony. Z czego ten fiat klemy robi ? J. |
|