Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Akumulator - pojemnosc

Akumulator - pojemnosc

Data: 2016-11-07 19:37:37
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

Ale w kilku miejscach w necie wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz fabryczny bo bedzie niedoladowany.

Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:

1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.
2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.
3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
(niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
dzień.
Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.
5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.

--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-07 23:22:20
Autor: PiteR
Akumulator - pojemnosc
na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-11-08 10:08:51
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 07 Nov 2016 23:22:20 +0100, PiteR napisał(a):

na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy że
będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą przewodność
niż masa czynna.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 11:20:32
Autor: PiteR
Akumulator - pojemnosc
na  ** p.m.s **  Jacek Maciejewski pisze tak:

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy
że będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą
przewodność niż masa czynna.

myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.

To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-11-08 13:05:49
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):

myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.

To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 14:06:22
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:osoah8u849is$.1wxi9gynq0152.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.
To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.

Data: 2016-11-08 15:48:37
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:osoah8u849is$.1wxi9gynq0152.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 08 Nov 2016 11:20:32 +0100, PiteR napisał(a):
myślałem, że większy gabaryt to proporcjonalnie więcej wszystkiego.
To skąd większe prądy rozruchowe przy większych pojemnościach
skoro oporność wewnętrzna nie jest mniejsza?

Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

J.


W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-09 14:12:28
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvsok3$vrd$2@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.

J.

Data: 2016-11-10 09:29:50
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-09 o 14:12, J.F. pisze:
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nvsok3$vrd$2@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 14:06, J.F. pisze:
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup
Oj, trzeba detalicznie mówić? Porównuję aku o różnych pojemnościach a
takich samych lub bardzo zbliżonych gabarytach. Do skrzynki możesz
wetknąć albo więcej masy czynnej albo więcej ołowiu, na raz się nie da.
Zgadnij który będzie miał większą pojemność?

Ale skoro w skrzynce miesci sie duzy akumulator, to zgadnij co bedzie w
aku malej pojemnosci:
a) ktos da plyty z grubsza warstwa olowiu, bo mozna, miejsce jest
b) ktos da standardowe plyty, ale w mniejszej ilosci,
c) ktos da plyty standardowej grubosci,  ale nizsze,
d)  b) plus wypelnienie wolnego miejsca szklem/piaskiem

Ja obstawiam b, c, d.
A a) to nie obstawiam :-)

Owszem, patrzac po katalogach, to znajdzie sie mniejszy akumulator z
wiekszym pradem, wiec moze i niektorzy robia a).
I kaza sobie zaplacic :-)

W handlu te akumulatory to:
* trakcyjne
* rozruchowe

Nie nie. Ciagle mowimy o rozruchowych.
Ale sa takie z wiekszym i mniejszym problem rozruchowym - co tam klient
woli i za co chce zaplacic :-)

Byly tez takie z ekstremalnym -  np 1000A z 50Ah, zwijkowe, a przy
okazji chyba od glebokiego rozladowania mniej cierpialy.


Były i są.
Np. Optima - ale są w różnych typach i kolorach - od czerwonego do niebieskiego ;)

Bodajże żółte dobrze sprawdzają się w terenówkach przy pracy z wyciągarką.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-08 07:50:15
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Dnia Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz

olowiowy rozruchowy tez ?

przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.

Ale to chyba "nad korek", a nie "pod".

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?

4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)

Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych.

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".

Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?

5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.

J.

Data: 2016-11-08 10:20:48
Autor: Jacek Maciejewski
Akumulator - pojemnosc
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):

Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.
Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".


olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

 
Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzględniających np. temp. aku.

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
Mówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie.


Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.
Mało widziałeś :)


No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,
 
Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)


--
Jacek
I hate haters.

Data: 2016-11-08 11:11:50
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Jacek Maciejewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3h852nv7fhe.c7yv7f9rjnjw.dlg@40tude.net...
Dnia Tue, 8 Nov 2016 07:50:15 +0100, J.F. napisał(a):
Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

Owszem, może. Ale dokładnie w taki sam sposób dla dowolnej pojemności.
Albo inaczej rozumiemy słowo "bilans".

Bilans owszem. Ale czy te akumulatory takie "naladowane" ?
Ogolnie - w wiekszosci tak, ale w szczegolnych wypadkach nie dalbym glowy.

A wtedy - wiekszemu akumulatorowi latwiej przetrwac okres ujemnego bilansu :-)

olowiowy rozruchowy tez ?
A czemu nie?

Skoro szkodzi mu glebokie rozladowanie, to czemu takie polowiczne nie ?
Takie minimalne mu nie szkodzi - 3s krecenia rozrusznikiem :-)

Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?
Wystarczyło. Wspomniałem niżej o skomplikowanych algorytmach do
ładowania, uwzględniających np. temp. aku.

Ale przestalem dolewac juz dawno, a tam w samochodzie nie bylo skomplikowanego algorytmu, tylko zwykly polprzewodnikowy regulator napiecia.
Precyzyjny znaczy sie.

Tak czy inaczej ciekaw jestem - przeciez nawet przy tych 14.5V cos gazuje i wody powinno ubywac.
Na tyle malo, ze przez 10 lat nie trzeba dolewac, czy jednak jakos wylapuja wilgoc z powietrza ?

Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
300 zl :-)
Mówię tu o dwóch aku o różnych pojemnościach lecz tym samym gabarycie.

No to w tym mniej pojemnym  plyty telepia i elektrolit chlupocze :-)

Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

Mało widziałeś :)

Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".
Jak się nie pamięta o odpowiednim oleju czy paliwie to nie nadrobi tego
pojemnością aku.

paliwo to jedno, olej drugie (zgodnie z zaleceniem fabryki - 20W :-))
a reszta to trzecie. Jak widac ciezka zima - wielu ma problem z zaplonem.
I akumulator nie kreci 2s, tylko 2 minuty :-)

Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?
Z mniej delikatnej konstrukcji płyt,

Wage by warto sprawdzic ... olow teraz drogi, po co go dawac wiecej niz potrzeba :-)

Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.
Toteż powinni sprawdzać poziom elektrolitu :)

Nie ma potrzeby ... i czesto nie ma mozliwosci.
Korki teraz zaklejone, do gwarancji musi dotrwac bez dolewek.

J.

Data: 2016-11-08 11:26:47
Autor: Adam
Akumulator - pojemnosc
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:
(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..


Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę.

A jak ktoś boi się o bilans, to zawsze można dać dwa akumulatory z tzw.
"izolatorem akumulatorów". Wtedy jeden jest dedykowany tylko do rozruchu, natomiast drugi dla reszty odbiorników.
Wtedy ten drugi może być trakcyjny albo jachtowy.
Albo jeszcze lepiej zasadowy - ten może być rozładowany do zera i może stać tak dowolnie długo. Poza tym żyje kilkadziesiąt lat, a nie kilka, jak kwasowe.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-11-08 13:51:11
Autor: J.F.
Akumulator - pojemnosc
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nvs995$1oq$1@usenet.news.interia.pl...
W dniu 2016-11-08 o 11:11, J.F. pisze:
(...)
Moze i malo, ale mnie leniowi nigdy sie nie chialo tych stykow pucowac
nadmiernie, bywaly w stanie, ktorzy inni by okreslili na "agonalny", a
auto zapala bez problemow.
Nie dotyczy malucha ... i powtorke widzialem w punto ..

Maluch miał akumulator z przodu, a rozrusznik i regler z tyłu auta. A starsze wersje miały prądnicę.

Niektore samochody maja silnik z przodu, a akumulator z tylu.
I im nie przeszkadza.

A to taka smieszna sprawa - maluch zapala normalnie, pracuje normalnie, gasisz, odpalasz ... i nic, tylko lampki gasna.

Trzeba w ciemno klemy przeskrobac, albo z miernikiem ustalic, ze to na styku.
W zadnym innym samochodzie tego nie widzialem ... az ujrzalem w punto.
Zeby bylo ciekawiej - to akumulator byl w tym punto nowy, tydzien wczesniej zalozony.
Z czego ten fiat klemy robi ?

J.

Akumulator - pojemnosc

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona