Akumulatorki AA i AAA Eneloop

Data: 2020-05-10 14:13:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
Qpiłem 2 razy po 4 AAA i 4 AA.

Napięcie każdego przed ładowaniem było na luzie ~równe
1.33 V -- mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę.

Kilkanaście godzin po wyjęciu z ładowarki AAA mają po 1.40 V.
(też mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę)

AA wyjąłem przed dwoma kwadransami -- mają po 1.42 V wg
tegoż uniwersalnego miernika.

Ładowałem każdy 0.2 A.

Wyniki z ładowarki:
AA 2019-09 w kilkanaście godzin po naładowaniu:
    mAh     V      min
    671    1.42    225
    709    1.42    238
    735    1.42    247
    574    1.42    192

AAA 2019-08 w godzinę po naładowaniu:
    166    1.47
    177    1.47
    171    1.48
    163    1.48

AAA 2019-08 w kwadrans po naładowaniu:
    158    1.46
    171    1.46
    172    1.46
    157    1.46

Akumulatorki kupiłem w blistrach wielokrotnego użytku.
(miały być z pudełkami -- przyszły bez pudełek)
Blister z AA był otwierany przed mym kupnem, ale
akumulatorki nie noszą śladów używania -- nawet
ślady po ładowaniu nie są zbyt wyraźne. ;)
Zapakowanie słabe -- blistry zostały włożone
luzem do bąbelkowej koperty -- aby obijały
się o siebie wzajemnie podczas transportu.

   https://allegro.pl/oferta/akumulatorki-eneloop-aa-2000mah-r6-x-4szt-pudelko-6574813469
    Akumulatorki ENELOOP AA 2000mAh R6 x 4szt +pudełko
    (6574813469)1 x 39,30 zł39,30 zł
    Akumulatorki ENELOOP AAA 800mAh R03 x 4 + pudełko
    (5768202477)2 x 28,50 zł57,00 z

Info do sprzedawcy tuż przed qpnem:
    Proszę o fakturę i porządne zapakowanie -- by nie
    poobijały się podczas transportowania w efekcie rzucania.
    3 pudełka, 4 akumulatorki AA/R6 i 8 akumulatorków AAA/R3 -- *białe* eneloopy.

-=-

Godzinę po wyjęciu z ładowarki jeden z AA ma 1.418 V, co **może oznaczać**,
że zbyt szybko traci napięcie -- na razie obserwuję. Inne AA mają 1.420 V.

Różnice napięcia pomiędzy używanymi białymi AA eneloop ~tak samo eksploatowanymi
w przeszłości nie są większe -- zazwyczaj są zerowe w tej tolerancji, tzn. ten
miernik nie wykazuje różnicy napięcia pomiędzy akumulatorkami eksploatowanymi
w przeszłości ~tak samo -- parkami czy czwórkami... Miernik pokazuje tysięczne
części wolta a wyniki są zdecydowanie powtarzalne.

Odchyłka tysięcznych części nie jest tragedią, lecz powstała bardzo szybko, co
**może** wróżyć źle.

Kolejny kwadrans to kolejne 2 tysięczne spadku napięcia na wszystkich AA, ale
nadal jeden ma o 2 tysięczne mniej od pozostałych, choć wszystkie zostały
naładowane do pełna i zostały wyjęte razem (niemal jednocześnie) z ładowarki
w kilkanaście godzin po naładowaniu. Czyli jeden AA ma 1.146 V a pozostałe AA
mają po 1.418 V.

W ładowarce miały po 1.42 V a ww. miernik nie wykazywał różnic napięcia pomiędzy
akumulatorkami, choć nie było to 1.420 V. Ładowarka podaje tylko setne części wolta)

Odradzam sprzedawcę, bo akumulatorki nie lubią obijania, co nawet jest pokazane
w karteczkach informacyjnych załączAnych do takich (i załączOnych do tych
konkretnych) akumulatorków.

Brak pudełek bolesny nie jest -- mam tego sporoooooo.... ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-05-10 14:49:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb7f01f$0$17346$65785112@news.neostrada.pl

[...]
+ w kilkanaście godzin po naładowaniu. Czyli jeden AA ma 1.416 V a pozostałe AA

mają po 1.418 V.

W ładowarce miały po 1.42 V a ww. miernik nie wykazywał różnic napięcia pomiędzy
akumulatorkami, choć nie było to 1.420 V. Ładowarka podaje tylko setne części wolta)

teraz:
    1,417 V
    1.417 V
    1.415 V <-- nadal mniej
    1.417 V

Nadal mniej na tym samym, ale nie jest to ta kolejność, którą podałem
na początku poprzedniego postu. Kolejności z początku poprzedniego postu
ukazują położenie akumulatorków w ładowarce -- łatwo zauważyć, że dwa
wewnętrzne zawsze łykają nieco więcej niż dwa zewnętrzne, co jest cechą
ładowarki, nie akumulatorków. Akumulatorki podczas ładowania grzeją się
a zewnętrzne łatwiej odprowadzają ciepło niż wewnętrzne.

Uwzględniając tę cechę ładowarki -- jeden z AA zachował się nietypowo,
choć różnica jest mała, jest wyraźna. Raz jeszcze tamte wyniki:

[...]
        574    1.42    192    <-- ten zachował się nietypowo

Różnice w łykniętych mAh pomiędzy wewnętrznymi i zewnętrznymi są
kilkuprocentowe -- ~5%, ale ten jeden odstaje o ponad 20% -- 24% i 28%.

177/166=1,06626506024096
171/163=1,04907975460123
735/574=1,28048780487805
735/671=1,09538002980626
709/671=1,05663189269747
172/157=1,09554140127389
709/574=1,23519163763066

[...]

I raz jeszcze -- kolejność 12 powyższych wyników ukazuje położenie akumulatorka
w ładowarce, ale 4 wcześniejsze wyniki nie ukazują tej kolejności, gdyż
akumulatorki zostały zmieszane ze sobą tuż po wyjęciu z ładowarki.

[...]

Tuż przed wysłaniem tego postu:

    1,416 V
    1.416 V
    1.415 V <-- nadal mniej, ale różnica mniejsza
    1.416 V

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-05-10 14:51:01
Autor: LOLek
[...]

Nudzisz się?
Podaj nicka z Allegro, rzadko sprzedaję, ale z chęcią dodam cię do czarnej listy.

Data: 2020-05-10 16:50:06
Autor: Uncle Pete
On 2020-05-10 14:51, LOLek wrote:
Qpiłem 2 razy po 4 AAA i 4 AA.

[...]

Człowiek kupuje towar, który jest sprzedawany jako nowy i sprawny, i takiego powinien się spodziewać.

Podaj swój nick z Allegro, żebym wiedział, od kogo nie kupować.

Data: 2020-05-10 20:11:06
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Uncle Pete" r994as$d1b$2@gioia.aioe.org

LOLek>> Nudzisz się?

Owszem. [czytając Twój post]

LOLek>> Podaj nicka z Allegro, rzadko sprzedaję,

Eneuel -- rzecz jasna.
m@il -- eneuel@gmail.com
tel.: 665363835
Wystukanie na telefonie 'Mój Eneuel' da ten numer.

LOLek>> ale z chęcią dodam cię do czarnej listy.

Co sprzedajesz? Może mleko w kartonach/butelkach -- z każdego
przed sprzedażą wypijasz po łyku? ;)

UP> Człowiek kupuje towar, który jest sprzedawany jako nowy i sprawny, i
UP> takiego powinien się spodziewać.

UP> Podaj swój nick z Allegro, żebym wiedział, od kogo nie kupować.

Brawo!!! Przy okazji może skorzystają inni...

-=-

Mam dwa akumulatorki AAA -- w kilka minut po naładowaniu mają różne nacięcia:
 - 1.499
 - 1.492
Jeden z nich latami leżał w szafce, gdy inny (razem z dwoma innymi) zasilał
kuchenne LEDki. Akumulatorki są podpisywane przeze mnie po kupnie a przed
użyciem (najnowszych nabytków jeszcze nie podpisałem, bo nie mam pod ręką
stosownego pisaka permanentnego) dzięki czemu nie ulegają zbyt łatwo
rozkompletowywaniu, ale bywa, że świadomie dekompletuję...

-=-

Oczywiście dobrym sprawdzianem jest mierzenie pojemności przy różnych
obciążeniach i temperaturach, ale mierzenie napięcia jest: bezinwazyjne,
szybkie i tanie.

Nawet goryle, niedźwiedzie, pytony, koty czy delfiny usiłują zrozumieć
świat, w którym żyją -- dlaczego miałbym być gorszy od nich? Pytony nie
są ssakami? ;) Wrony potrafią opłakiwać zmar... Zdechłe wrony... Podobnie
ze słoniami... Szczury potrafią tak wiele, że głowa mała... Ludzka głowa...

Dlaczego ja mam żyć bezrozumnie?! Dlaczego mam obrażać swego Stwórcę?

-=-

Telefon komórkowy zapakowano tak, że gdyby wewnątrz nie było luzu pomiędzy:
akumulatorem, przewodami, telefonem itd. -- można by było paczką grać w piłkę
nożną (można by było paczkę silnie kopać) bez uszczerbku dla telefonu...

Jeden z dysków (używany) też zapakowano aż nazbyt starannie!

Dlaczego akumulatorków nie można szanować?

Dlaczego inny dysk (dający 150 MB/s) zapakowano w: dwie tekturki,
folię bąbelkowa i owinięto niechlujnie cienką folią?...

Akumulatorki czy mechaniczny dysk to nie sukienka czy buty...

-=-

Po tym zakupie wiem, dlaczego ludzie preferują kupowanie akumulatorków
w jednorazowych blistrach miast w pudełkach czy w blistrach wielokrotnego użytku...

-=-

Cięty w plastry ser żółty owijany jest w sklepach spożywczych folią
lepiej/staranniej niż ww. dysk był owinięty podczas transportu! Ser,
wędliny, chleb...

Ostatni (przed wysłaniem postu na grypy) pomkiar ww. parki

  1.478
  1.471

-=-

Buty po zakupie też porównuję -- ważę oba. :)
[albo cztery -- gdy kupuję do pary]

-=-

Firma Sanyo produkowała najlepsze źródła energii typu akumulatorki.
Zaś białe eneloop były najlepszymi z najlepszych przez wiele lat.
Od paru lat nie ma Sanyo -- jest Panasonic.

Jeden Panasonicowy eneloop uległ fatalnemu uszkodzeniu -- coś mu przeżarło dupkę.
Jest to ***jedyny*** eneloop, który mi padł podczas mej kilkunastoletniej
znajomości z tymi (eneloop -- zarówno Sanyo, jak i Panasonica) akumulatorkami.

Ale ileż innych akumulatorków nie sprostało mym trudom eksploatacyjnym!!!
Sony -- kiedyś co czwarty był od razu zepsuty.

BTW Sony -- wygrzebałem ze śmietnika (z telefonu bezprzewodowego) dwa
akumulatorki AAA Sony CycleEnergy -- data nieczytelna, więc nie znam
ich wieku. Są bezużyteczne -- nie mogę ich naładować...

Ponad 1200 gramów (ponad kilogram) szmelcu AA i AAA...
(ale są tu też ogniwa zwane bateriami -- nie chcę liczyć, ile czego)

Nawet nie wiem, gdzie to wyrzucić...
Waga łazienkowa ma w swych czeluściach dogorywającą parkę,
która do niczego poważnego już nie może przydać się...
Parka -- bo teraz pracują w parze, ale są zupełnie różne...

-=-

Lampy błyskowe, ciśnieniomierze naramienne i nanadgarstkowe, stacje pogody,
ultradźwiękowo-laserowy dalmierz, golarki, wkrętarki, telefon komórkowy
Motoroli, pulsoksymetry, oświetlenie, a nawet piloty do TV itp. zegarki... ;)
Wszędzie eneloopy sprawdzają się i zazwyczaj (nie wszędzie porównałem)
wygrywają z innymi, choć (rzecz jasna) żal to marnować w pilotach...
(są tam jak w pudełeczkach -- czekają na użycie właściwe)

Jakieś kameleony ;) (Cameliony czy inne damy_kameliowe) nie przeżyły nawet jednego
cyklu!!! Miałem całe masy mas różnych akumulatorków AA i AAA -- NiCd i NiMH.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-05-10 22:41:20
Autor: Janusz
[...]
To prawda, enelopy są de best, mam aparat nna dwie baterie AA i zawsze był z nimi problem, akumulatorki różnych firm, podobnie, dopiero z enelopami mam spokój.

--
Janusz

Data: 2020-05-10 21:40:50
Autor: Animka
On 2020-05-10 14:51, LOLek wrote:
Qpiłem 2 razy po 4 AAA i 4 AA.

[...]

Po co Ci kupowanie na allegro.
Kupuj tu: http://www.hurt.com.pl/
Firma Baltrade.

Data: 2020-05-10 23:12:39
Autor: ąćęłńóśźż
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
Lepiej kupować LADDA z Ikei, to Eneloopy Pro za to tańsze o połowę.

-- -- -
Kupuj tu

Data: 2020-05-11 03:14:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"ąćęłńóśźż" 5eb86e48$1$515$65785112@news.neostrada.pl

: Lepiej kupować LADDA z Ikei, to Eneloopy Pro za to tańsze o połowę.

Czarne eneloopy? -- mają większą pojemność i mniejszą żywotność
od białych. Najlepiej chyba spośród eneloop wypadają niebieskie
 -- mała pojemność, niska cena i dużo cykli.

Czytałem kiedyś, że Ikea sprzedaje eneloopy pod własnym markami.

Ikea, Lidl itd... Trzeba tylko dobrze ;) trafić -- 'Pilos' to po
niemiecku 'nabiał'. Można pod tą nazwą trafić i na Łaciate z Grajewa
(uznawane za najlepsze w Polsce, a może i na świecie) i na inne...
(akurat polskie mleko jest ogólnie dobre)

Widziałem wiele bardzo dobrych akumulatorków umieszczonych
w newralgicznych okolicznościach/miejscach pod różnymi markami
 -- ale w rzeczy samej były to akumulatorki produkowane przez
Sanyo. Przez wiele lat określenie 'Sanyo' było synonimem
akumulatorków z najwyższej półki!

Żaden z białych eneloopów Sanyo mnie nie zawiódł w jakichkolwiek
warunkach. (mrozy, wysokie prądy rozładunku, głębokie rozładunki,
lutowanie/chwilowe_punktowe_przegrzanie...) Tylko jeden eneloop
(Panasonicka, nie Sanyo) u mnie zbiesił się bez jakiejkolwiek
widocznej przyczyny, i to wkrótce po kupnie w Karliku, zanim
zapracował na siebie... Diabli wiedzą, ;) ile tego miałem!
Ile pożyczyłem tak, że nie odzyskałem, ile oddałem w prezentach,
ile gdzieś leży zapomnianych... ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-12 19:07:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb8a725$0$560$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Padł jeden AAA Sanyo eneloop pracujący w parce -- dziś go wykryłem
i wywaliłem, bo nie dał się ani ładować, ani rozładować w ładowarce.
Na obudowie, pół cm od dołu (plus jest na górze) ma drobny/delikatny
wgniot, ale nie twierdzę, że to uderzenie skorciło życie.

Trudno mi zgadnąć, ile mógł mieć za sobą cykli. Prawdopodobnie był
qpiony kilkanaście lat temu w Baltrade, co nie znaczy, że tam nabył
ów wgniot.

Drugi z parki ładuje się normalnie i nie ma widocznych wgniotów.

Akumulatorki mogły pracować w zewnętrznych czujnikach stacji pogody
w wysokich (latem) i niskich (zimą i w zamrażarce) temperaturach.
Czujniki nie są chronione przed bezpośrednim działanie promyków
słonecznych.

 --   _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...

Data: 2020-05-10 23:48:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Animka" r99lcv$jmo$1@news.icm.edu.pl

Po co Ci kupowanie na allegro.
Kupuj tu: http://www.hurt.com.pl/
Firma Baltrade.

 - kto jej nie zna?
 - też jest na Allegro
 - kupuję tam, gdzie jest tanio
   (kupowałem białe eneloop w: Baltrade;
   w Karliku z ulicy Przyjaznej;
   w fotograficznych sklepach
   ceglastych/galeriowych typu FotoJoker...)

Allegro teraz śle w SMART za freeko...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-18 12:50:44
Autor: Grzegorz
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
a jaką masz ładowarkę ?

Data: 2020-05-18 22:40:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Grzegorz" 5ec26884$0$17359$65785112@news.neostrada.pl

a jaką masz ładowarkę ?

Komu odpowiadasz? -- niby można szukać w nagłówkach,
ale to nie jest ułatwienie życia.

Mam jakąś ,,mikroprocesorową'', ładującą naraz co najwyżej
4 akumulatorki -- każdy akumulatorek osobno traktując. Gdy
będę znał numerki ładowarki -- podam. (teraz jestem daleko
od tejże) Minimalny prąd ładowania to 50 mA, zaś minimalny
prąd rozładowywania to 100 mA, ale zazwyczaj ładują 20 mA,
bo owe 50 mA trzeba ustawiać kombinacyjnie i 200 mA to nie
jest za dużo.

Gdy jakiś akumulatorek nie daje naładować się prądem 200 mA,
próbuję szczęścia (zazwyczaj bezskutecznie) ładowaniem 50 mA.

Moje akumulatorki padają nagle -- łykają sporo (przykładowo
800 mAh ciągnie 760 mAh prądem 200 mA w temperaturze pokojowej
lub nieco wyższej) i nagle pada zupełnie! Nie ma/obserwuję
powolnego spadku pojemności. (warto pod ręką mieć zapas!)

Nie ma mowy o osiągnięciu 2000 pełnych cykli ładowania
i rozładowywania czy 20 latach życia. Wszelkie próby
reanimacyjne spełzają na niczym.

-=-

Symbol ładowarki chyba mogę podać później.

Od początku używania jest niemal stale podpięta do ściany/230_V.
Jest oprogramowana tak sobie -- czy ktoś widział NiMH o pojemności
20 Ah? Standardowo daje ładunek 1 A -- muszę za każdym razem klikać,
by zmniejszyć prąd ładowania do 200 mA.

Na razie nie mam problemów z tą ładowarką.
Trudno mi powiedzieć, ile razy ładowałem nią akumulatorki.

-=-

ZTCW ładowarka podczas ładowania wykrywa zmniejszanie napięcia
i temperaturę oraz mierzy czas ładowania a producent ładowarki
nie zabrania przetrzymywania w niej naładowanych akumulatorków.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-18 23:02:25
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ec2f2c9$0$17352$65785112@news.neostrada.pl

prąd rozładowywania to 100 mA, ale zazwyczaj ładują 20 mA,
+ prąd rozładowywania to 100 mA, ale zazwyczaj ładuję 200 mA,

Tyle razy sprawdzam, ale zawsze przemyci się jakiś błąd...

prąd rozładowywania to 100 mA, ale zazwyczaj ładują 20 mA,
+ prąd rozładowywania to 100 mA, ale zwykłem ładować 200 mA,

Tak na wszelki wypadek -- gdyby komuś do głowy przywędrowało,
że wybrałem formę ;) przed treścią. Mogłem zachować formę bez
kaleczenia treści...

Moje akumulatorki padają nagle -- łykają sporo (przykładowo
+ Moje akumulatorki zwykle padają nagle -- łykają sporo (przykładowo

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-19 16:09:49
Autor: Grzegorz
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
a konkretniej jaką masz ? - bo też się przybieram do kupna.

Data: 2020-05-19 16:22:28
Autor: ąćęłńóśźż
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
Do Eneloopów?
Polecam którąś z ładowarek Panasonic, np. z czystym sumieniem BQ-CC55.

-- -- -

Data: 2020-05-19 16:33:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Grzegorz" 5ec3e8ad$0$514$65785112@news.neostrada.pl

a konkretniej jaką masz ? - bo też się przybieram do kupna.

Udzieliłem odpowiedzi, zanim zapytałeś:

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ec3cfea$0$17351$65785112@news.neostrada.pl

    > "Grzegorz" 5ec26884$0$17359$65785112@news.neostrada.pl

    > MH C9000

Miałeś niemal 2 godziny...

    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
    Date: Tue, 19 May 2020 14:14:32 +0200

    Date: Tue, 19 May 2020 16:09:49 +0200
    From: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-05-10 23:14:21
Autor: Arek
Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
[...]

  Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)
mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem
spada wolniej.
  Akumulatorki się samorozładowują. W różnym tempie.
"Fabricznie" naładowane na półce mogą mieć różne napięcia.

[...]

  To pojemniść pełnego cyklu rozładuj-ładuj?
Nie wiem jak teraz, kiedyś NiMh dopiero po ok. 3-4 pełnych
cyklach nabierały pełnej pojemności, za 1. razem mogły
mieć np. 70%. Potwierdzone na "batoniku" 4xAA do starej
Motorolki.
  Sprawność ładowania NiMh to ok. 70% przy prądzie Q10 (jak
kto woli C/10) czyli ładowania prądem 10x mniejszym od
pojemności w Ah (stąd słynne ładować 14 godzin).
Zależy od prądu, przy większym sprawność nieco rośnie
(dla nowych bo w starszych więcej traci na rez. wewn.)

[...]

Godzinę po wyjęciu z ładowarki jeden z AA ma 1.418 V, co **może oznaczać**,
że zbyt szybko traci napięcie -- na razie obserwuję. Inne AA mają 1.420 V.

Lub ma większą rezystancję wewn. ładowarka szybciej przestała
ładować. Wiem, że ładowarki mogą działać na -dV ale przy małym
prądzie ładowania jest słabo wykrywalne, być może ładowarka
posiłkuje się czasem płaskiego wykresu napięcia lub samym
napięciem.

[...]

  Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
z tej sameh serii.
  A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
się bardziej niż 1mV (!). Do czasu gdy mi się radyjko
włączyło w tym ustrojstwie i wyssało do ułamka wolta.
Jeden tak głębokie rozładowanie zniósł gorzej. Stracił
pojemność bardziej, zyskał więcej rezystancji wewn.,
padł wcześniej.
  Następna parka od razu rózniła się o kilkanaście mV
i tak już do końca (ten o wyższym napięciu padł wcześniej).

Arek

Data: 2020-05-11 01:12:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"Arek" 5eb86e7f$0$537$65785112@news.neostrada.pl

 Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)

Miałem coś (Diskmen Philipsa lub MiniDisc Sonego) ładujący powyżej 1.55 V.
Kiedyś o tym pisałem -- dziś niewiele pamiętam poza tym, że napięciowo
wysoko sięgał.

mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem spada wolniej.

W tym problem, by spadało tak samo w każdym z tej samej partii niepolitycznej.

 Akumulatorki się samorozładowują.

Nie eneloopy. ;)

[...]

Oczywiście nie -- jedynie doładowałem do pełna.
Tych akumulatorków zazwyczaj nie trzeba ,,docierać'',
więc ich nie rozładowuję bez potrzeby.

[...]

Zwłaszcza wtedy, gdy się gotują. ;)
Są optymalne warunki zarówno ładowania jak i rozładowywania.
Akumulatorki eneloop nie rozładowują się samoistnie zbyt
szybko -- więc ładowanie małym prądem jest korzystniejsze
niż dużym.

[...]

Ponoć wszystkim:
 - czasem
 - temperaturą
 - spadkiem napięcia
 - napięciem
   (powyżej 2 V nie ładują i poniżej 1 V chyba też)

 Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
z tej sameh serii.

Z mojego doświadczenia -- nikłe!
Mam akumulatorki eneloop w różnym stanie -- po różnych
przeżyciach, ;) ale komplety (pracujące szeregowo zawsze
razem i ładowane albo szeregowo razem, albo równolegle do
pełna wyżej opisaną ładowarką) są wyrównane napięciowo do
tysięcznych części V!

 A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
się bardziej niż 1mV (!).

U mnie tak jest tylko z eneloopami.
(pracującymi razem -- bo mam różne czwórki czy parki...)
Tak jest, czy raczej -- tak było, bo z dawnych różności
niewiele zostało niedobitków... Parki innych firm tak
rozjeżdżały się, że jeden z parki pracuje do dziś a po
drugim z tejże parki może nie być u mnie śladu od 10 lat...

Zacząłem zabawę z tymi (najpierw z NiCd; AA NiCd miały
raptem 500 mAh) akumulatorkami na dobre w drugiej połowie
lat osiemdziesiątych -- wcześniej miałem z nimi do czynienia
sporadycznie. Ładowałem zwykle ładowarkami rzekomo (może
i naprawdę) indywidualnie traktującymi każdy akumulatorek...
Producent zapewniał, że akumulatorków nie trzeba wyjmować
czy doglądać po naładowaniu -- że mogą zostać w ładowarce
do czasu, gdy będą potrzebne... Nie zauważyłem, by tamte
ładowarki (miałem dwie takie same) dawały akumulatorkom
zbyt duże napięcie. Prąd ładowania wg producenta wynosił
50 mA, co miało naładować do pełna 500 mAh akumulatorki
w 14 godzin.

Poza tymi ładowarkami ładowałem bezpośrednio w urządzeniach
(telefonie Motoroli, minidiscu, discmanie...) szeregowo  -- tak,
jak pracowały...

[...]

Padały stopniowo czy nagle? -- u mnie raczej nagle i niespodziewanie!
Ze szwankującej parki czy czwórki wypadał jeden a reszta była jakoś
inaczej kompletowana...

Z eneloopami nie miałem takich cyrków -- poza jednym, który mam do tej pory!
W tym jednym jest dziura (czy nawet dwie dziury) na samym dole, na minusie...
Prawie wcale nie pracował!!!

Już wtedy, gdy kupowałem eneloopy, kupiłem raz jakieś chińskie
Panasoncki AAA osiem sztuk -- padły już wszystkie poza tymi,
które utopiłem razem z pulsoksymetrem, który spadł mi z palca
do wody...

Tak Bóg ukarał głupotę -- wówczas wiedziałem już, że z akumulatorków
AA/AAA NiMH nie warto niczego kupować poza Sanyo i poza eneloopami!
Pamiętam sklep, w którym kupiłem te Panasonicki!

O eneloopach najpierw czytałem, później długo czekałem na nie
aż wreszcie w FotoJokerze w Auchan na Produkcyjnej w Białymstoku
(same W?) dziewczyna powiedziała, że niedługo będą i będą
w ,,normalnej'' cenie... Wkrótce do nich dokupiłem ładowarkę,
która jest ze mną do dzisiaj...

Najniższy, ale kombinowany (trzeba ustawić pojemność akumulatorka
na 500 mA) prąd ładowania to 50 mA, ale normalnie najniższy to 200 mA.
Najwyższy to chyba 20 A. :) Najniższy rozładowania to 100 mA. Domyślnie
ładowarka ustawia 1 A na ładowanie, co zmniejszam do 200 mA.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-12 19:40:38
Autor: Arek
<5eb88aa8$0$524$65785112@news.neostrada.pl>...

[...]

Stopniowo, tzn. cały czas jeden był gorszy.

[...]
Tak Bóg ukarał głupotę -- wówczas wiedziałem już, że z akumulatorków
AA/AAA NiMH nie warto niczego kupować poza Sanyo i poza eneloopami!
Pamiętam sklep, w którym kupiłem te Panasonicki!

Ja też (te Ansmanny) - ale sklepu już nie ma.

  Kiedyś kupiłem 2 aku (LiOn zamiast NiMH) zamienniki do C35
("kultowa" komórka). Jeden z nich kumplowi chyba z 8 lat służył,
aku przeżył "zestarzenie moralne" telefonu. A komórki wymagające.
Mój egzemplarz krócej. Jak to ówczesna "chińszczyzna" - może 75%
deklarowanej pojemności. Lecz trzymał ją (i rezystancję wewn.)
przez lata.
  Z kolei markowy (najpewniej leżak) odesłałem z zapowiedzią
czym grozi próba robienia mnie w konia. Sprzedawca zaraz usunął
je z oferty.
  Dawne czasy.

Arek

Data: 2020-05-12 20:07:37
Autor: ąćęłńóśźż
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
Do dzisiaj mam Sanyo Rechargacell AA NiCd którym od kilkunastu lat nic nie jest.
Na dodatek zero efektu samorozładowania.
Kupowałem na giełdzie foto w Stodole, dokupiłem u tej samej sprzedawczyni na giełdzie na Wolumenie (żałuję, że tylko 8 sztuk).
W tym czasie większość NiMH padła, łącznie z niektórymi Eneloopami (białymi AA i Pro AAA).

-- -- -
z 8 lat służył

Data: 2020-05-12 21:13:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Akumulatorki AA i AAA Eneloop

"ąćęłńóśźż" 5ebae5ea$1$17361$65785112@news.neostrada.pl

: Na dodatek zero efektu samorozładowania.

Też miałem ,,zwyczajne'', które po paru latach
nieużywania nie traciły ładunku same z siebie.
Pewnego dnia po prostu nie zdołałem ich naładować,
choć tuż przed padnięciem dobrze zasilały lampę
błyskową. Być może nie padły wszystkie jednocześnie,
ale dziś niewiele już pamiętam poza kolorem (chyba
~białe) którego też nie jestem pewien i pojemnością
jak na tamte czasu dużą -- chyba :) 2 Ah.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-05-13 16:28:25
Autor: J.F.
Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ebae5ea$1$17361$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Eneloopy to przeciez wyrob Sanyo, moze trafiles na wczesne eksperymenty.

A potem Panasonic przejał Sanyo, chyba rozbudowal fabryki ...

Moje najstarsze to sa Energizer. I ciagle dobre.
Choc ja ich cyklami nie mecze.

J.

Data: 2020-05-13 16:35:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Arek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ebadf6c$0$17362$65785112@news.neostrada.pl...
 Kiedyś kupiłem 2 aku (LiOn zamiast NiMH) zamienniki do C35
("kultowa" komórka). Jeden z nich kumplowi chyba z 8 lat służył,
aku przeżył "zestarzenie moralne" telefonu. A komórki wymagające.

Komorki wymagajace. NiMH po kilku latach uzywania w C35 juz nie wyrabialy.
Napiecie prawidlowe, prad zwarcia 11A, a komorka gdzies przy probie komunikacji z BTS gasnie.
To ile ona pradu ciagnie ?

Ale ME45 to baterie li-ion zajezdzal.
Poltora roku, i pojemnosc spada do polowy.
Marki rozniste, bo przeszedlem na zamienniki.

Ciekawe na ile to wina algorytmu ladowania.

J.

Data: 2020-05-13 20:05:40
Autor: Arek
Akumulatorki AA i AAA Eneloop
J.F. napisał(a) w wiadomości: <5ebc05ab$0$17353$65785112@news.neostrada.pl>...
[...]

W impulsie pewnie sporo.
  Jeśli był pomiar szybkości spadku napiecia, nawet
gdy nie siadło poniżej progu wyłącznia (jednego
z progów) ale szybko spadało to wyłączał. Nie
pamiętam czy w C35.
  Były ustawienia progów do baterii, program chyba
Siemens Sensors Tool. Przy odrobinie pecha można
było nim telefon zupełnie rozregulować.

Ale ME45 to baterie li-ion zajezdzal.
Poltora roku, i pojemnosc spada do polowy.
Marki rozniste, bo przeszedlem na zamienniki.

ME45 trochę różności miał. Do tego znęcali się
nad nim różni poprawiacze.

Ciekawe na ile to wina algorytmu ladowania.

Może. Teraz są (np. w laptopach) zaawansowane.
Coś w BIOS (przeklęte uefi!), potem program
producenta laptopa (co innego niż w BIOS), chodzący
domyślnie w tle i jeszcze ustawienia systemowe
(inne dziwactwa, ładowanie o określonej godzinie
itp.). Co z tego w sumie wychodzi, nie wiadomo.

Arek

Data: 2020-05-18 22:26:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

+ ślady po moim ładowaniu nie są zbyt wyraźne. ;)

[...]

Mój komentarz na Allegro:

    "Prosiłem o porządne zapakowanie - przysłano luzem 3 blistry w jednej
    kopercie bąbelkowej tak, by akumulatorki obijały się wzajemnie o siebie.
    Wg opisu miały być pudełka i prosiłem w zamówieniu o 3 pudełka - są blistry
    wielokrotnego użytku. Co najmniej jeden z blistrów był otwierany, zanim do
    mnie dotarł. Akumulatorki nie tolerują uderzeń -- także dołączane informacje
    zabraniają uderzania. Uderzenia powoduje mikrouszkodzenia trudne do stwierdzenia
    na oko, lecz skracające czas życia akumulatorków."

Odpowiedź z dnia 18 maj 2020

    "Dzień dobry. Akumulatory są pakowane fabrycznie w blistry - pudełka wielokrotnego
    użytku. Głównym zadaniem tych opakowań jest ochrona akumulatorów przed niszczeniem
    Zdjęcia pudełek umieściliśmy w opisie aukcji. Całość zakupów została zabezpieczona
    kopertą bąbelkową. Dziękujemy za milą rozmowę. Na nasze oko będzie Pan zadowolony
    z zakupu. Pozdrowienia."

Dostałem telefon z prośbą o usunięcie komentarza, który
potraktowałem jako próbę przekupstwa i wyjaśniłem, że:

 - przemyślałem sprawę przed wystawieniem komentarza

 - moimi uwagami podzieliłem się ze sprzedawca tuż po zakupie
   (ze 2 tygodnie temu; teraz akumulatorki są opisane i część
   z nich jest już przeze mnie używana)

 - czasu cofnąć nie można

   tym akumulatorkom nie można pomóc;
   można te akumulatorki co najwyżej
   sprzedać komuś innemu, być ponownie mnie;
   można je też dodatkowo poobijać w kolejnym transportowaniu

 - nie ma pewności co do tego, jakie
   akumulatorki bym otrzymał, gdybym te zwrócił;
   być może otrzymałbym jeszcze gorzej pakowane

 - nie ma możliwości ocenienia strat, więc nie ma
   możliwości wyceny ewentualnego odszkodowania

 - wystawiłem ocenę, by opisać przeszłość, nie zaś
   po to, by wyłudzić szmal zwany rabatem czy opustem

 - ewentualna rekompensata finansowa w zamian
   za cofnięcie komentarza to próba przekupstwa

 - gdyby brakowało akumulatorka, można by było pieniędzmi
   wynagrodzić stratę

 - nie stwierdzam uszkodzeń, ale słaba to pociecha, bo
   nie mam możliwości stwierdzenia uszkodzeń drobnych,
   lecz skutecznie skracających żywotność akumulatorków

 - sprzedawca rozróżnia na swej stronie terminy:
    - blister wielokrotnego użytku
    - pudełko

 - nie zależy mi zbyt mocno na pudełkach

   mam bardzo dużo pudełek; akumulatorki padają,
   pudełka zostają; nawet, jeśli akumulatorki
   nie padną, trafiają z pudełek do urządzeń

 - gdybym kupił tylko jeden blister, otrzymałbym
   kopertę bąbelkową i taka transakcja opłaciłaby
   się sprzedawcy, ale wg sprzedawcy dołożenie
   dwóch tekturowych przekładek skazuje transakcję
   na nieopłacalność

   przed wysłaniem można było uzgodnić ze mną sposób pakowania

Wyjaśniłem też, że jedynie można:
 - poprawić opis -- zamienić 'pudełka'
   na 'blistry wielokrotnego użytku'
 - w przyszłości porządnie pakować

Celem mego komentarza jest:
 - wpływanie na sprzedawców i pakowanie
   delikatnych przesyłek/zakupów
     oraz
 - przestrzeganie innych kupujących
nie zaś osiąganie bezpośrednich korzyści z fałszywych opinii...

Moim celem i moją korzyścią jest eliminacja złego pakowania.

Odradzam sprzedawcę, bo akumulatorki nie lubią obijania, co
nawet jest pokazane w karteczkach informacyjnych załączAnych
do takich (i załączOnych do tych konkretnych) akumulatorków.

I doradzam każdemu ostrożne obchodzenie się z akumulatorkami.

Brak pudełek bolesny nie jest -- mam tego sporoooooo.... ;)

-=-

Rozmowy telefoniczne nagrywam -- w razie czego ;) mogę posłużyć
się dowodem w tej sprawie. (nie sprawdziłem, czy i ta rozmowa
nagrała się, ale skoro do tej pory nie notowałem problemów
z nagrywaniem...)

-=-

Koperta bąbelkowa jest (słabą, ale jednak) ochroną dla JEDNEGO
blistra. Taka koperta nie chroni przed uderzeniami blistra o blister
a sam blister nie daje dostatecznej ochrony przed uderzeniami z zewnątrz
blistra. Blister zapobiega uderzeniom akumulatorka o akumulatorek wewnątrz
blistra, ale nie zapobiega uderzeniom blistra o blister.

-=-

Można było spakować jakoś tak:

          __blister__
        tEkTuRkAtEkTuRa
          __blister__
        tEkTuRaTeKtUrKa
          __blister__

i włożyć do bąbelkowej koperty...

-=-

Moja prośba okołozakupowa:

    Proszę o fakturę i porządne zapakowanie -- by nie poobijały się
    podczas transportowania w efekcie rzucania. 3 pudełka, 4 akumulatorki
    AA/R6 i 8 akumulatorków AAA/R3 -- *białe* eneloopy.

Moja informacja d sprzedawcy zamieszczona chyba 06 maja br.:

    Przesyłka dotarła bardzo szybko i na oko jest OK, ale raczej nie polecę
    Sprzedawcy w Allegro, bo: fatalne zapakowanie jak na delikatne akumulatorki,
    choć prosiłem o porządne zapakowanie; pudełka to raczej blistry; ktoś przede
    mną rozpakował AA. Często jest informacja o tym, że akumulatorki nie tolerują
    uderzeń, o które łatwo podczas transportu. Powstałe w efekcie uderzeń
    mikrouszkodzenia zwykle są trudne do wykrycia podczas pierwszych miesięcy
    użytkowania, ale akumulatorków zwykle nie kupujemy na jeden rok...

Pierwszą odebraną przeze mnie reakcją Sprzedawcy na ww. informację jest
telefon z prośbą o usunięcie negatywnego komentarza, który wg mnie jest
próbą przekupienia mnie...

[a teraz proszę o hejtowanie?... zhejtują bez mego proszenia!]

--