Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek

Data: 2013-04-25 21:43:27
Autor: Monika
Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
Witajcie -

czy osoba dorosła (dziecko), która ukończyła 25 rok życia, a nadal otrzymuje alimenty (od rodzica poprzez komornika) w wysokości 250 złotych miesięcznie, musi z tego tytułu płacić podatki i składać zeznania podatkowe?

Z słów mojej koleżanki wynika, że w tym konkretnym przypadku taka osoba nie musi robić ani jednego ani drugiego. Koleżanka tłumaczyła mi, że jest tak, ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych miesięcznie.

Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię. Czy koleżanka ma rację? Czy taka osoba rzeczywiście nie musi płacić podatków ani składać zeznań podatkowych w związku otrzymywanymi alimentami, jeśli otrzymuje kwotę nie wyższą niż 700 złotych miesięcznie?

Problem: A jeśli byłoby tak, że komornik przez 3 miesiące nie miałby możliwości zajęcia wynagrodzenia dłużnika i dopiero w 4 miesiącu wypłaciłby świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) + świadczenie za miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to trzeba by było potraktować?

Pozdrawiam - Monika

Data: 2013-04-25 15:21:05
Autor: witek
Monika wrote:
[...]

dobra masz kolezanke

art 21 ustawy o podatku dochodwym od osob fizycznych.

1. Wolne od podatku dochodowego sÄ…:

127) alimenty:

a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek
(dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na podstawie
wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie
700 zł;

rozumiem, ze skoro sciga to komornik to jakis wyrok sadu do tego jest, zeby sie kwalifikowaly na zwolnienie?

[...]

Czy to bedzie 700 zl raz na miesiac czy tez 2100 raz na 3, nie ma znaczenia.

Byleby tylko kwota za okres za ktory zostaly wyplacone alimenty nie przekroczyla tych 700 zl w przeliczeniu na miesiac.
Wiec jak dostanie 2100 to zeby wyraznie bylo napisane, ze to np za 3 miesiace.

Data: 2013-04-25 23:05:51
Autor: Monika
[...]

Oczywiście, wyrok/ugoda jest.

I jak rozumiem, zwolnienie to jest przyznawane z automatu? Osoba otrzymująca alimenty nie musi podejmować absolutnie żadnych działań, żeby to zwolnienie uzyskać? Popraw mnie, jeśli się mylę.

[...]

Problem w tym, że w miejscu na korespondencję (alimenty przesyłane przekazem pocztowym) nigdy nie ma żadnych informacji poza: "Alimenty od XXX" (XXX to pierwsza litera imienia i nazwisko rodzica). Wydaje mi się, że tu problem robi nie poczta a komornik, ale ja się nie znam. Co zrobić, żeby informacja - za jaki okres są płacone alimenty - była widoczna na każdym przekazie?

Data: 2013-04-25 16:51:09
Autor: witek
Monika wrote:
[...]

z automatu. Po prostu nie wykazuje sie tego nigdzie na pit, tak jakby te pieniadze nie istnialy

[...]

XXX" (XXX to pierwsza litera imienia i nazwisko rodzica). Wydaje mi siÄ™,
że tu problem robi nie poczta a komornik, ale ja się nie znam. Co
zrobić, żeby informacja - za jaki okres są płacone alimenty - była
widoczna na każdym przekazie?

ja bym sie nie przejmowal bo kwota miesieczna jest podana na wyroku.

przy 250 zl daleko do progu wiec nikt sie tym w US nie bedzie zajmowal bo sie nie kalkuluje.

Data: 2013-04-26 09:43:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 la t a podatek
On Thu, 25 Apr 2013, witek wrote:

[...]

  Hm... ciekawostka, nie widzia³em tych postów przed wys³aniem mojego.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-26 08:11:03
Autor: witek
Alimenty na osobê w wieku powy¿ej 25 lat a podatek
Gotfryd Smolik news wrote:
On Thu, 25 Apr 2013, witek wrote:

[...]

  Hm... ciekawostka, nie widzia³em tych postów przed wys³aniem mojego.

a  to nie byl post.
Przy okazji szukania czy trzeba samodzielnie placic zaliczki czy nie, natknalem sie wczesniej na cos takiego w internecie.

Data: 2013-04-26 00:22:07
Autor: Gotfryd Smolik news
Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
On Thu, 25 Apr 2013, Monika wrote:

Witajcie -

czy osoba doros³a (dziecko), która ukoñczy³a 25 rok ¿ycia, a nadal otrzymuje alimenty (od rodzica poprzez komornika) w wysoko¶ci 250 z³otych miesiêcznie, musi z tego tytu³u p³aciæ podatki i sk³adaæ zeznania podatkowe?

Z s³ów mojej kole¿anki wynika, ¿e w tym konkretnym przypadku taka osoba nie musi robiæ ani jednego ani drugiego. Kole¿anka t³umaczy³a mi, ¿e jest tak, poniewa¿ wysoko¶æ alimentów nie przekracza 700 z³otych miesiêcznie.

Kole¿anka kole¿ank±, ale chcê poznaæ te¿ Wasz± opiniê.

  A nie lepiej przepis?
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60057,20130101,zwolnienia-przedmiotowe.html
+++
127) alimenty:
  a) na rzecz dzieci, które nie ukoñczy³y 25 roku ¿ycia, oraz dzieci bez
wzglêdu na wiek, które zgodnie z odrêbnymi przepisami otrzymuj¹ zasi³ek
(dodatek) pielêgnacyjny lub rentê socjaln¹,
  b) na rzecz innych osób ni¿ wymienione w lit. a, otrzymane na
podstawie wyroku s¹du lub ugody s¹dowej, do wysokoœci nieprzekra-
czaj¹cej miesiêcznie 700 z³;
-- -

  Mi wychodzi ¿e 700z³ to warunek konieczny ale nie wystarczaj±cy,
nie mo¿e to byæ "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
lub ugod± *s±dow±*.

Problem: A je¶li by³oby tak, ¿e komornik przez 3 miesi±ce nie mia³by mo¿liwo¶ci zajêcia wynagrodzenia d³u¿nika i dopiero w 4 miesi±cu wyp³aci³by ¶wiadczenie za 3 zaleg³e miesi±ce (czyli 750 z³otych) + ¶wiadczenie za miesi±c bie¿±cy (250 z³otych)? Razem 1000 z³otych. Jak to trzeba by by³o potraktowaæ?

  Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyja¶nienia czy "nale¿ne"
czy "wyp³acone", trzeba by szukaæ po zasadach ogólnych, pasujê :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-25 19:11:03
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:

  Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyja¶nienia czy "nale¿ne"
czy "wyp³acone", trzeba by szukaæ po zasadach ogólnych, pasujê :)

pzdr, Gotfryd

znalazlem cos takiego

"Dorota D±browska, doradca podatkowy z kancelarii KNDP Kolibski Nikoñczyk Dec & Partnerzy

W wypadku zwolnienia ustawowego przewidzianego dla alimentów na rzecz innych osób ni¿ dzieci nie ma znaczenia skumulowanie kwoty alimentów, czyli jednorazowa ich wyp³ata za okre¶lony czas, np. za pó³ roku. W takich sytuacjach zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o PIT, nadal ma zastosowanie. Pod warunkiem oczywi¶cie, ¿e skumulowana kwota alimentów w przeliczeniu na ka¿dy miesi±c przypadaj±cy na okres, za który jest wyp³acana, nie przekracza 700 z³. Takie stanowisko potwierdzi³ organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2010 r. (nr IPPB2/415-312/10-2/AS). To samo dotyczy wyp³aty zaleg³ych lub wyegzekwowanych alimentów."

samej interpretacji nie czytalem,
ale wyglda mi to na "wyplacone za okres czasu w przeliczeniu miesiecznym".

Troche to niescisle, bo np w przypadku zmiany wyskosci alimentow gdzie przed zmiana sie nie wpadalo w podatek a po zmianie tak, ten kto dostaje regularnie co miesiac po podwyzszeniu aliemntow bedzie musial zaplacic podatek.
ten ktoremu np komornik zaplaci za caly rok, moze po podzielneiu przez 12 podatku uniknac.
Szczegolnie jak z sumarycznej kwoty nie bedzie wynikac ile za ktory miesiac.
Pewnie taki przypadek juz gdzies byl, ale trzebaby pogrzebac

Data: 2013-04-29 22:59:23
Autor: Monika
Alimenty na osobê w wieku powy¿ej 25 lat a podatek
  Mi wychodzi ¿e 700z³ to warunek konieczny ale nie wystarczaj±cy,
nie mo¿e to byæ "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
lub ugod± *s±dow±*.

No, to jest.

To mo¿e jeszcze dopytam: rozumiem, ¿e bez znaczenia jest, ile dziecko mia³o lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, ¿e ile lat by wtedy nie mia³o, jest ono zwolnione z podatku, tak?

Data: 2013-04-30 12:28:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 29 Apr 2013, Monika wrote:

To mo¿e jeszcze dopytam: rozumiem, ¿e bez znaczenia jest, ile dziecko mia³o
lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, ¿e ile lat by wtedy nie
mia³o, jest ono zwolnione z podatku, tak?

  A w ustawie co czytasz?
  :)

pzdr, Gotfryd

Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek