Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek

Data: 2013-04-26 00:22:07
Autor: Gotfryd Smolik news
Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
On Thu, 25 Apr 2013, Monika wrote:

Witajcie -

czy osoba dorosła (dziecko), która ukończyła 25 rok życia, a nadal otrzymuje alimenty (od rodzica poprzez komornika) w wysokości 250 złotych miesięcznie, musi z tego tytułu płacić podatki i składać zeznania podatkowe?

Z słów mojej koleżanki wynika, że w tym konkretnym przypadku taka osoba nie musi robić ani jednego ani drugiego. Koleżanka tłumaczyła mi, że jest tak, ponieważ wysokość alimentów nie przekracza 700 złotych miesięcznie.

Koleżanka koleżanką, ale chcę poznać też Waszą opinię.

  A nie lepiej przepis?
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60057,20130101,zwolnienia-przedmiotowe.html
+++
127) alimenty:
  a) na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez
względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymujš zasiłek
(dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalnš,
  b) na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a, otrzymane na
podstawie wyroku sšdu lub ugody sšdowej, do wysokoœci nieprzekra-
czajšcej miesięcznie 700 zł;
-- -

  Mi wychodzi że 700zł to warunek konieczny ale nie wystarczający,
nie może to być "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
lub ugodą *sądową*.

Problem: A jeśli byłoby tak, że komornik przez 3 miesiące nie miałby możliwości zajęcia wynagrodzenia dłużnika i dopiero w 4 miesiącu wypłaciłby świadczenie za 3 zaległe miesiące (czyli 750 złotych) + świadczenie za miesiąc bieżący (250 złotych)? Razem 1000 złotych. Jak to trzeba by było potraktować?

  Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyjaśnienia czy "należne"
czy "wypłacone", trzeba by szukać po zasadach ogólnych, pasuję :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-04-25 19:11:03
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:

  Ciekawe, bo w ustawie nie ma w tym miejscu wyjaśnienia czy "należne"
czy "wypłacone", trzeba by szukać po zasadach ogólnych, pasuję :)

pzdr, Gotfryd

znalazlem cos takiego

"Dorota Dąbrowska, doradca podatkowy z kancelarii KNDP Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy

W wypadku zwolnienia ustawowego przewidzianego dla alimentów na rzecz innych osób niż dzieci nie ma znaczenia skumulowanie kwoty alimentów, czyli jednorazowa ich wypłata za określony czas, np. za pół roku. W takich sytuacjach zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o PIT, nadal ma zastosowanie. Pod warunkiem oczywiście, że skumulowana kwota alimentów w przeliczeniu na każdy miesiąc przypadający na okres, za który jest wypłacana, nie przekracza 700 zł. Takie stanowisko potwierdził organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2010 r. (nr IPPB2/415-312/10-2/AS). To samo dotyczy wypłaty zaległych lub wyegzekwowanych alimentów."

samej interpretacji nie czytalem,
ale wyglda mi to na "wyplacone za okres czasu w przeliczeniu miesiecznym".

Troche to niescisle, bo np w przypadku zmiany wyskosci alimentow gdzie przed zmiana sie nie wpadalo w podatek a po zmianie tak, ten kto dostaje regularnie co miesiac po podwyzszeniu aliemntow bedzie musial zaplacic podatek.
ten ktoremu np komornik zaplaci za caly rok, moze po podzielneiu przez 12 podatku uniknac.
Szczegolnie jak z sumarycznej kwoty nie bedzie wynikac ile za ktory miesiac.
Pewnie taki przypadek juz gdzies byl, ale trzebaby pogrzebac

Data: 2013-04-29 22:59:23
Autor: Monika
Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek
  Mi wychodzi że 700zł to warunek konieczny ale nie wystarczający,
nie może to być "kwota umowna" lecz potwierdzona wyrokiem
lub ugodą *sądową*.

No, to jest.

To może jeszcze dopytam: rozumiem, że bez znaczenia jest, ile dziecko miało lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, że ile lat by wtedy nie miało, jest ono zwolnione z podatku, tak?

Data: 2013-04-30 12:28:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 29 Apr 2013, Monika wrote:

To może jeszcze dopytam: rozumiem, że bez znaczenia jest, ile dziecko miało
lat w dniu wydania wyroku/zawarcia ugody? Rozumiem, że ile lat by wtedy nie
miało, jest ono zwolnione z podatku, tak?

  A w ustawie co czytasz?
  :)

pzdr, Gotfryd

Alimenty na osobę w wieku powyżej 25 lat a podatek