Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC

Data: 2019-08-11 12:46:16
Autor: Stiwi
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Postanowiłem założyć nowy wątek po tym jak "bardziej ynteligentni" nie potrafili empirycznie określić zmian o które pytałem w zakresie zmian dotyczącej karty wielowalutowej Alior Kantor, odsyłając mnie do regulaminu. Ponieważ w korespondencji do której dołączona jest karta napisane jest, że trzeba ją aktywować transakcją z PINem, próbowałem kilkukrotnie zbliżeniowo, jednak nie poszło. Poszedłem zatem do bankomatu (Bank Spółdzielczy) i wypłaciłem 50pln celem aktywacji karty. Teraz ciekawostka: BS zaproponował DCC (!) EUR (!) 12.84 - oczywiście odrzuciłem. Dziwi natomiast sama propozycja DCC EUR, jako że poprzednie karty  proponowały rozliczenie DCC w PLN (poza Polską oczywiście). Wygląda zatem na to, że z kartą wielowalutowa nie będzie żadnych problemów w strefie EUR (posiadając EUR, nie będą nas terminale nagabywały na DCC via PLN)... Wygląda to tak jakby karta nie była wydana w Polsce (na odwrocie napisane jest AustriaCard). Na razie mam blokadę na EUR 11.56 (kurs międzybankowy, względem EUR 12.84 proponowanym przez BS DCC). Jeśli okaże się, że kurs rozliczeniowy takiej transakcji jest kursem Mastercard, to dla zarabiających lub osób posiadających EUR, może to być jedna z najkorzystniejszych form na rynku do wymiany waluty.

Data: 2019-08-11 22:07:43
Autor: Bolek
W dniu 2019-08-11 o 21:46, Stiwi pisze:
  Wygląda to tak jakby karta nie była wydana w Polsce (na odwrocie napisane jest AustriaCard).

Możesz określić bank wydawcy i kraj na podstawie pierwszych sześciu cyfr
https://www.bindb.com/bin-database.html

--
Bolek

Data: 2019-08-11 13:25:06
Autor: Stiwi
On Sunday, August 11, 2019 at 10:07:46 PM UTC+2, Bolek wrote:
Możesz określić bank wydawcy i kraj na podstawie pierwszych sześciu cyfr
https://www.bindb.com/bin-database.html

Sprawdziłem i teoretycznie wszystko się zgadza, tj. Alior Bank, Poland etc. I skoro tak jest, to skąd zapytanie DCC o EUR?

Data: 2019-08-11 22:40:43
Autor: J.F.
Dnia Sun, 11 Aug 2019 13:25:06 -0700 (PDT), Stiwi napisał(a):
[...]

Gdzies w danych chipa jest kraj.
Ciekawe co ma wpisane Alior, ze dobiera Euro.

Bo zdaje sie, ze ma dobierac euro domyslnie.

To "Austria Card" to producent kart i dostarcza np BZ.

J.

Data: 2019-08-12 01:15:45
Autor: Stiwi
On Sunday, August 11, 2019 at 10:40:43 PM UTC+2, J.F. wrote:
Gdzies w danych chipa jest kraj.
Ciekawe co ma wpisane Alior, ze dobiera Euro.

Bo zdaje sie, ze ma dobierac euro domyslnie.

To "Austria Card" to producent kart i dostarcza np BZ.

Tak, ma dobierać EUR domyślnie, ale poprzednie karty Alior Kantor podczas dokonywania płatności proponowały DCC w PLN. Poza tym czy nie jest tak, że to kraj wydania karty decyduje o domyślnej walucie? Osobiście myślałem, że zawsze tak to właśnie działa. Jak dla mnie to mega plus, że nowa karta jest domyślnie "widziana" jako EUR, a nie PLN. Przynajmniej w strefie krajów EUR odchodzi problem z DCC.

Data: 2019-08-12 11:49:09
Autor: xbartx
On 12/08/2019 10:15, Stiwi wrote:

[...]

Może z uwagi na powszechną wielowalutowość i różne Revoluty to wprowadzono dodatkowo do parametrów, że jest kraj i waluta zapisana dla danej karty.

Xenocide

Data: 2019-08-12 11:51:59
Autor: J.F.
Użytkownik "xbartx"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qircmk$sq7$1@gioia.aioe.org...
[...]

Jest waluta ?
Bo jak kiedys patrzylem, to byl kraj, ale waluty nie bylo.

J.

Data: 2019-08-13 13:36:22
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Też mam tą nową wielowalutową z IKA i się pobawiłem bankomatem, wygląda to nieźle z małym "ale".
Bankomat santander przy wypłacie też proponuje DCC.

Pierwszy test zrobiłem mając tylko 9,37 euro (złotówkowe puste) i parę dolarów.
Wypłata 10zł zablokowała 2,31 euro.
Potem przelałem 40zł i zrobiłem 3 wypłaty (czyli na początek było 40zł i 7,06 euro):
- 20zł - zablokowało 20zł,
- 30zł - zablokowało 6,94 euro,
- 20zł - zablokowało 20zł.
Następnej wypłaty 10zł, zgodnie z przewidywaniami, nie udało się zrobić (choć były jeszcze dolary warte więcej niż 10zł).

Póki co więc wygląda na to, że działa zgodnie z zapowiedziami - ale zobaczymy, po jakim kursie rozliczą się blokady, obstawiam oczywiście dodanie min. 0,2% od mastercarda, więc pewnie kilka centów urwie, ale gorzej być nie powinno.

Ciekawe, jaki to mocarz umysłowy wymyślił, by blokady robić po kursie średnim, skoro wiadomo, że rozliczenie będzie po kursie MC (N26 ma tak samo)?
Oczywiście również _może_ zmienić się kurs - ale narzut MC będzie _na pewno_.
Co prawda to tylko kilka centów, ale jak sobie między transakcją a rozliczeniem konto wyczyścisz to mogą być problemy.

Zaś to małe "ale" to propozycja DCC w PL - cóż, coś za coś, jeśli już DCC nie da się uniknąć (choć N26 potrafi, w PL mi nigdy nie wyskoczyło - chyba że moją kartę zaprogramowali na "polską" i się okaże, że zacznie DCC w strefie euro wyskakiwać z propozycją obciążeń w PLN...) to lepiej dla takiej karty, żeby wolna od DCC była strefa euro a nie PL (echhh, jak znalazł do wprowadzenia euro w PL ;) - jedynie utrudnia to korzystania z IKA jako konta 3*0.

Zaś co do produkcji karty przez austria card to poprzednie karty z IKA też były z tej firmy. Ciekawsze jest to, że moja karta ma miesiąc produkcji 01/19 - więc alior już dawno wiedział, że to wprowadzą, a jeszcze pół roku czekali, żeby zgodnie z dobrą, PRLowską tradycją, do której nawiązuje "dojna zmiana", zmiany wprowadzać w lipcu...
A może oni chcieli tak, jak we Francji - tam w sierpniu wszystko jest pozamykane, albo w ogóle w remoncie, bo Francuzi w sierpniu jadą na urlopy i nic ich nie obchodzi, że wtedy reszta świata chciałaby zwiedzić Paryż...

Data: 2019-08-13 15:11:13
Autor: Stiwi
On Tuesday, August 13, 2019 at 10:36:23 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
Też mam tą nową wielowalutową z IKA i się pobawiłem bankomatem, wygląda to nieźle z małym "ale".
Bankomat santander przy wypłacie też proponuje DCC.
[...]
[...]

No więc IKA właśnie (dopiero we wtorek wieczorem) rozliczył moją niedzielną wypłatę 50 pln z bankomatu BS. Dla przypomnienia blokada była na EUR 11,56. Rozliczono EUR 11,54, a więc kurs międzybankowy. Niespecjalnie widzę to 0.2% Mastercarda nawet, gdyż byłoby wtedy 11,56, no ale mogły się pewnie jakieś godziny i kursy rozpłynąć w ciągu dnia.

Mega plus dla IKA i tej karty wielowalutowej. Posiadając EUR nie widzę już potrzeby posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne. Nie trzeba więcej nic kombinować. Można płacić śmiało tą kartą w każdej walucie, nawet w PLN (włącznie z darmowymi wypłatami gotówki w PL) i dostać kursy MC. Nie znam takiej innej karty na polskim rynku? Jest wprawdzie karta Citi, ale tam mając EUR trzeba uważać na GBP, USD i PLN z tego co pamiętam.

Data: 2019-08-14 07:07:50
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 00:11:15 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

[...]

Akurat wczoraj euro miało w ciągu dnia gwałtowny podskok o 1,5gr (co stanowi ok. 0,35%, więc mogło spokojnie przykryć narzut MC) - wieczorem zaś wróciło do kursu z rana.
Więc pytanie, wg kursu z której godziny było to przeliczone.
Bo alior mógł to zaksięgować dopiero wieczorem - ale przeliczyć mógł wcześniej.
Miałem sprawdzić, jakie były za wczoraj kursy NBP oraz MC, ale nie chce mi się.
Żeby zaobserwować taki mały narzut, trzeba zrobić zdecydowanie więcej transakcji.
Ale tak czy siak jest nieźle.

[...]

Na pewno jest lepiej niż poprzednio, ale nie jest to najlepsza karta na rynku.
Choć może jeszcze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - np. może zarabiać w euro i wtedy jest to dla Ciebie o wiele lepsza karta.
Ale jeśli ktoś chce w IKA trzymać i euro (do zakupów zagranicznych) i złotówki (do krajowych) i nie chce utrzymywać dużych nadwyżek na 0% kontach, to może się nadziać albo na kurs MC (pół biedy) jak zabraknie złotówek, albo na aliorowy (duża bieda) jak zabraknie euro.
A jak ktoś chce mieć IKA jako 3*0 złotówkowe, to musi uważać na DCC w bankomatach. Dzisiaj robiłem testy z płatnościami - 2 pikacze na pojedyncze złotówki i jeden pikacz na prawie 80zł w biedronku, gdzie np. dla karty curve wyskakiwało DCC - DCC nie było. Więc pytanie, czemu jest w bankomatach? Jeszcze do sprawdzenia mam, jak się będzie ta karta zachowywać w bankomacie euronetu - póki co dziś sprawdziłem, że dla karty curve wciąż jest wybór - albo DCC albo surcharge 16,95.
Oraz trzeba ew. sprawdzić, czy nie będzie DCC przy płatności z chipa.

I jak ktoś zarabia w złotówkach, to jednak na wyjazd dobrze kupić walutę kraju docelowego - narzut IKA jest porównywalny z MC (chyba że na kunach - większy - czy rublach - duużo większy) więc płatność via euro kosztuje dwa razy drożej. Chyba że się jedzie do strefy euro przez kraje z własną walutą - Czechy, Bałkany (do Grecji) - i potrzeba tylko na okazjonalne wydatki, wtedy nie warto się rozmieniać na drobne (pamiętam 48h jazdę autokarem do Hiszpanii w 2000 - potrzebne były liry na postój we Włoszech, a przydać się mogły jeszcze franki czy szylingi - a i tak trzeba było zabrać ze sobą marki, co prawda w Hiszpanii dawało się kupić pesety za złotówki, ale kurs był paskarski).

Oczywiście wielkim plusem tej karty jest to, że jest darmowa - ale minusem kolejnym tylko 1 darmowa wypłata w bankomacie za granicą na miesiąc.

A co ma konkurencja?

Sam alior ma podobno (nie mam, ale rzuciło mi się w oczy, więc mogę coś pokręcić lub ubarwić zbytnio) debetówkę, która dla EUR, USD i GBP rozlicza po kursie NBP (mogą, bo karty aliora mają cztery waluty rozliczeniowe - PLN, EUR, USD, GBP - i dla tych walut MC nie nalicza swojej prowizji, więc i alior nie musi), a dla pozostałych po kursie MC (zapewne w parze z dolarem - ale kursy są takie same jak dla pary z euro czy pln - jedynie visa miała wyższe kursy dla pary z pln, ale chyba ostatnio prawie je zrównali z eur/usd). Nie wiem, jak z bankomatami oraz z opłatami/warunkami zwolnienia za tą kartę.

żubr ma debetówkę, która transakcje USD przelicza po kursie MC, a dla pozostałych walut po podwójnym kursie MC (nie pytaj, czemu tak - pytałem banku, odpowiedzieli "bo tak"). Bankomaty za granicą darmowe, w PL darmowe żubra i 2 dwie wypłaty w miesiącu z obcych. Konto i karta darmowe przy 500zł wpływu i 1 pyknięciu na miesiąc.

Debetówka i kredytówka getinu visa - przeliczanie po kursie visa.

N26 - płatności w euro oczywiście bez przeliczeń, pozostałe waluty po kursie MC, 5 wypłat/mc w strefie euro bezpłatne, dla pozostałych walut niestety 1,7% prowizji. Ale możesz sobie tą kartą w PL płacić, jeśli zarabiasz w euro (i nie grozi DCC, nie wyskoczyło mi nigdy, nawet tam, gdzie wyskakiwało dla curve) - i masz dodatkowo ten plus, że nie trzymasz euro w polskim banku (a tutaj raczej może stać się o wiele więcej - vide grecja czy cypr - niż w RFN).

Więc mimo wszystko jest w czym (darmowym, bo są jeszcze opcje płatne) wybierać, a będzie coraz lepiej.

PS.: A zauważyliście, że IKA przestał zwiększać spready na noc? OIDP to kiedyś - jeszcze niedawno - tak robił.. Oczywiście na dni wolne/weekendy nadal zwiększa.

Data: 2019-08-14 09:00:40
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 4:07:52 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

No właśnie, dla kogoś kto zarabia w EUR chyba nie ma lepszej karty obecnie od tej Alior Kantor wielowalutowej? Co do DCC to nie wiem, wczoraj płaciłem tą kartą w Paypal i zapytał mnie o PLN, pytanie tylko czy Paypal po prostu domyślnie dla "polskich kont" albo polskiego adresu "billingowego" proponuje to wszystkim z automatu? O co chodzi z tym "surcharge 16,95" w Euronet?

Co do tych kombinowanych krajów-walut w podróży, mi by się chyba nie chciało każdą walutę osobno wymieniać i pilnować bilans. Zobacz to: https://transfers.skrill.com/pl/ , możesz wymienić PLN na EUR (w drugą stronę też) po kursach międzybankowych, depozyt kartą (0%). Można wymienić PLN na EUR, wrzucić to Alior Kantor i niespecjalnie martwić się docelową walutą płatności.

Data: 2019-08-14 09:35:16
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 18:00:41 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

No właśnie, dla kogoś kto zarabia w EUR chyba nie ma lepszej karty obecnie od tej Alior Kantor wielowalutowej?

Hmm, ja przynajmniej do kompletu proponowałbym jeszcze N26 - wg mnie trzymanie euro w polskim banku mija się z celem.
Do niedawna założenie konta w niemieckim banku było kłopotem - ale odkąd jest N26, jest to łatwiutkie i wg mnie warto.
Więc płacić i w PL można kartą N26 - koszt to kurs MC, który jest porównywalny z kursem IKA.
IKA oczywiście do wymiany eur->pln - przelew z N26 wysłany w piątek zaksięgowany został w IKA w poniedziałek, w drugą stronę też dochodzi w D+1.
Zaś ilość potrzebnych złotówek na przelewy czy wypłaty z bankomatów dość łatwo można oszacować z wyprzedzeniem.
Więc z IKA można zrobić potrzebne przelewy złotówkowe - np. rachunki - oraz kartą IKA wypłacić z bankomatu złotówki, np. raz na miesiąc (oczywiście jak ktoś chce, to może częściej).

Co do DCC to nie wiem, wczoraj płaciłem tą kartą w Paypal i zapytał mnie o PLN, pytanie tylko czy Paypal po prostu domyślnie dla "polskich kont" albo polskiego adresu "billingowego" proponuje to wszystkim z automatu?

Spróbuj zapłacić za ten sam produkt u tego samego sprzedawcy, z ceną w TEJ SAMEJ WALUCIE, jakąś kartą "złotówkową" - oczywiście kupować nie musisz, dojdź jedynie do etapu po propozycji DCC - wtedy się przekonasz, czy winna jest karta IKA czy paypal.

O co chodzi z tym "surcharge 16,95" w Euronet?

No tak mają. Podobno euronet znalazł jakiś kruczek w umowie z MC (bo przy visach to nie występuje - np. jest przy revolut MC a nie ma przy revolut visa), który pozwala mu żądać surcharge w przypadku kart "zagranicznych".
curve jest taką kartą, więc nie dość, że bankomat najpierw proponuje DCC na funty (i to chyba z jakimś mega tragicznym kursem, za 50zł chciał chyba 16 funtów), to po odrzuceniu DCC daje już ostateczny wybór tragiczny:
- albo obciążenie w PLN, ale z dodatkowym surcharge 16,95zł (i jeszcze wypisuje, że "nie wiadomo, jaki będzie osteteczny kurs rozliczenia" ;)
- albo obciążenie w GBP po ich złodziejskim kursie - ale "za to" bez surcharge (to dopiero łaskawcy) - i jeszcze się chwalą, że kurs rozliczenia się nie zmieni ;>

Dziś sprawdziłem, że wyskakuje to przy próbie wypłaty MC curve.
Nie sprawdzałem IKA, bo się bałem, że mi wypłaci, a nie chciałem, bo by mi nie starczyło na testowe zakupy w biedronku - teraz mam puste konto złotówkowe więc jak znajdę euronet to zrobię test, czy taka "niemoralna propozycja" wyskakuje też dla karty IKA.

Bo jak widać i bankomaty BSowe i santandera DCC proponują - mi santander zaproponował DCC tylko na euro, ale kolega pisał, że gdy próbował u siebie w bankomacie santandera (chyba Poznań, może to dlatego ;), to była propozycja DCC nie tylko na euro, ale i na dolary i jeszcze inne waluty!

[...]

Hmm, przy bezkosztowej wymianie na euro to rzeczywiście nie ma się co przejmować różnymi walutami, nawet jeśli nie tylko się przejeżdża, ale wręcz do jakiegoś kraju "własnowalutowego" jedzie.
Chociaż jeszcze taniej by było, gdyby w skrill można było bezkosztowo (czyli nie tylko kurs, ale i darmowy przelew do IKA) wymieniać i inne waluty (oczywiście te, które IKA obsługuje - ale obsługuje już wszystkie europejskie i jeszcze kilka światowych), np. jak jedziesz do Bułgarii.
No i do sprawdzenia jeszcze, jakie są kursy MC dla walut, dla których i w IKA jest drożej niż dla pozostałych - np. chorwackich kun czy rubli.

Data: 2019-08-14 12:13:53
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 6:35:17 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]

Więc z IKA można zrobić potrzebne przelewy złotówkowe - np. rachunki - oraz kartą IKA wypłacić z bankomatu złotówki, np. raz na miesiąc (oczywiście jak ktoś chce, to może częściej).

Ja jestem sceptyczny to tych wszystkich tzw. EMI (E-Money Institution), wolę banki, zwłaszcza co chodzi o większe kwoty. Z EMI jest po prostu za dużo problemów, AML, potrafią blokować konta na wiele tygodni "weryfikując dane" i źródło dochodów. Poza tym większość z tych EMI, w tym N26, akceptuje przeważnie rezydentów EEA, a ja nim nie jestem. Najlepszy test tej wielowalutowej karty IKA byłaby fizyczna płatność poza Polską (najlepiej w strefie EUR), wtedy można potwierdzić czy karta faktycznie jest domyślnie jest widziana jako EUR, czy znajdą się terminale oferujące DCC na PLN. Do sprawdzenia zatem pozostaje jeszcze czy Euronet widzi tą kartę jako zagraniczną, czy też nie.

Data: 2019-08-14 12:24:25
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Sam jesteś "EMI", N26 to bank, pod niemieckim nadzorem i z niemieckim odpowiednikiem BFG.
Inna sprawa, że nie obsługuje klientów spoza EEA (a nawet chyba nie działa jeszcze we wszystkich krajach EEA, zaś w części tych, w których działa, nie udostępnia wszystkich opcji, np. google pay) - ale nie wymaga rezydencji (choć potrzebujesz adresu, pod który można wysłać kartę), jedynie obywatelstwa (chyba że nie masz).
Więc jeśli masz kantor aliora i jego kartę, to możesz mieć i N26 - oba to banki.
I z kartą N26 na pewno nie nadziejesz się na DCC w strefie euro - a twierdzę, że wygląda w ogóle na "DCC-prone", w PL też nie było (choć jest jeszcze możliwość, że ustawili ją na "polską" kartę i mi jednak DCC w strefie euro wyskoczy ;).

Data: 2019-08-14 12:36:06
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 9:24:27 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Fakt, N26 akurat ma licencje bankową, mój błąd. Nie zmienia to faktu, że lista krajów dla których otwierają konta jest mocno ograniczona i wyraźnie piszą "if you live" = rezydencja (chodzi im o raportowanie), a nie jeśli masz adres korespondencyjny: https://support.n26.com/en-eu/getting-started/account/can-i-open-an-n26-account-in-my-country

Data: 2019-08-14 13:05:40
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 21:36:07 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

[...]

Hmmm, IKA też może założyć polski rezydent, a masz..
Za granicą też na pewno nie znajdziesz bankomatu banku spółdzielczego ;P
Więc sztuczne problemy tworzysz.
Możesz mieszkać gdziekolwiek, ale jeśli masz polskie obywatelstwo i jakąkolwiek rodzinę czy nawet znajomych w PL to N26 możesz mieć - tak samo jak IKA.

Jedyne, co mogą sprawdzić w temacie "if you live" to to, czy dostałeś kartę wysłaną na podany adres korespondencyjny.
Choć to akurat jest dość ważne, żeby kartę odebrać - ostatnio jak parowałem urządzenie, to chcieli wpisania kodu wytłoczonego na karcie, każą też podawać przy kontakcie na czacie... Ale to się dopiero pojawia jak aktywujesz kartę, a konta można od razu używać. Choć kto wie, może jak wyślą kartę po raz trzeci, a ona "nie dojdzie", to może zamkną konto?
Zaś to raportowanie to jedynie wymaganie podania TIN - możesz podać PESEL (chyba że nie masz) i wystarczy.

Sam czekałem chyba z rok, aż zaczną otwierać konta klientom z PL, zapisałem się na wait list, w końcu dostałem mail, że już można i za czekanie dostałem 10 euro na start ;>

A krajów z UE, a nawet ze strefy euro rzeczywiście jeszcze kilku brakuje: Litwy, Łotwy, Malty, Czech, Węgier, Rumunii, Chorwacji i Bułgarii. A do kompletu EEA jeszcze Szwajcarii.
Przy okazji sprawdzania dowiedziałem się, że Kazachstan leży w Europie ;>

Aha, rozliczyło mi poniedziałkową (o 23:48 ;) wypłatę 10zł kartą IKA - blokada była na 2.31 euro, rozliczyło 2.30 euro - ale przez te dwa dni euro mocno skoczyło, zobaczymy jak rozliczy wczorajszą 30zł zablokowaną na 6,94 euro - ciekawe czy zaksięgują jutro czy dopiero w piątek.

Data: 2019-08-14 13:50:30
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 10:05:42 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

IKA akceptuje nierezydentów, mam tam konto otwarte na nie-europejski adres. Nie wiem o co chodzi z tym BS za granicą, ale przecież Polacy nierezydenci nie zrezygnowali z odwiedzin swojego ojczystego kraju. Nie tworzę sztucznych problemów, tylko wyraźnie jest napisane "if you live" i na pewno nie jedyne co mogą sprawdzać to adres korespondencji, ale także dowód zamieszkania w podanym kraju, np. w postaci rachunku za prąd. Te pytania i problemy wyjdą przy dużych przelewach (powyżej EUR 15,000). Komuś kto nie mieszka w Polsce i nie jest rezydentem, naprawdę nie na rękę jest podawanie w jakiejkolwiek zagranicznej instytucji finansowej polskiego adresu, z powodu m.in. automatycznego raportowania przez banki do "wskazanego kraju zamieszkania". Więc o ile N26 można "oszukać", to po co zwracać na siebie uwagę "skarbówki"?

Data: 2019-08-14 14:59:31
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 22:50:32 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

IKA akceptuje nierezydentów, mam tam konto otwarte na nie-europejski adres.

I co, wysłał Ci kartę za granicę? Normalnie inny świat.

[...]

Ale co Ty chcesz robić w tym N26? Prać kupę kasy?
Mowa była o koncie z kartą do płacenia dla osób zarabiających w euro. Niekoniecznie całe zarobki muszą spływać do N26 - przelew SEPA w strefie euro jest zwykle bezpłatny.
Albo nawet ogólniej o sensownej karcie do płacenia na świecie.
A nie o rachunku do zarabiania na wymianie dużych ilości walut - N26 nawet czegoś takiego nie umożliwia, prowadzi rachunki wyłącznie w euro.

Póki co N26 nie chciał ode mnie ani od żony niczego poza dowodem - ja zakładałem jeszcze przez wideorozmowę, w przypadku żony wystarczyło już selfie i 4 fotki dowodu (każda strona z góry oraz pod kątem, żeby było widać efekty od zabezpieczeń, np. hologramu).

Tak że jednak zmyślasz i/lub wynajdujesz sztuczne problemy.

Data: 2019-08-15 00:05:56
Autor: Kamil Jońca
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

[...]

Tak że jednak zmyślasz i/lub wynajdujesz sztuczne problemy.

Nie. Po prostu ma inne wymagania niż Ty. Zapewne takich jak "Stiwi" jest
mniej niż takich jak "Dawid Rutkowski", co wcale nie znaczy, że ich
problemy są "sztuczne".

KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
kernel, n.:

Data: 2019-08-14 15:22:53
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 00:09:05 UTC+2 użytkownik Kamil Jońca napisał:
Dawid Rutkowski writes:

[...]
> [...]

Nie. Po prostu ma inne wymagania niż Ty. Zapewne takich jak "Stiwi" jest
mniej niż takich jak "Dawid Rutkowski", co wcale nie znaczy, że ich

Tyle, że te wymagania totalnie nie przystają do tematu.
Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce płacić kartą w różnych miejscach w Europie.
I nagle niby _N26_ jest złe, bo _transferwise_ robi problemy, gdy przychodzą tam wielkie przelewy.
Gdzie TW a gdzie N26? Brytyjskie EMI i niemiecki bank?
I skąd niby te wielkie przelewy? I jakaś wymiana walut?
Niby IKA nie zainteresuje się dziwnymi dużymi przelewami?
Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie powitam wyjaśnienia.
Póki co widzę tylko "a u was biją murzynów" - stąd teza o zmyślaniu.

Data: 2019-08-15 00:46:33
Autor: Kamil Jońca
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 00:09:05 UTC+2 użytkownik Kamil Jońca napisał:
Dawid Rutkowski writes:

[...]
> [...]

Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce płacić kartą w różnych miejscach w Europie.

i słusznie, ale ...
Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie powitam wyjaśnienia.

nie widzisz dygresji i zboczenia z wątku. Stiwi (o ile pamiętam) nie
negował przydatności IKA do płacenia. Zwrócił tylko "przy okazji" uwagę
na inne rzeczy. Tak ja to widzę.

KJ

GNU is Not Unix

Data: 2019-08-15 02:47:56
Autor: Stiwi
On Thursday, August 15, 2019 at 12:22:56 AM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Chodzi nie tylko w Europie, ale i do płacenia na świecie. Tak jak napisałem na początku, do tej pory trzeba było bardzo uważać z IKA i jego kartami walutowymi. Teraz mając EUR można szaleć w każdej walucie, nawet w PLN, bo i tak dostaniemy średni kurs MC. Chyba żaden inny polski bank nie ma takiego rozwiązania jak IKA obecnie z kartą wielowalutową i średnim kursem MC dla KAŻDEJ waluty, jeśli podstawą jest EUR. Zwykle dla GBP, USD, PLN trzeba uważać nawet jak podstawą jest EUR (np. Citi, mBank - podejrzewam że inne banki podobnie).

Z IKA nie miałem nigdy problemów, ale nigdy też nie otrzymywałem tam przelewu od osób lub firm trzecich, tj. wpłaty i wypłaty zawsze z/na moje imie i nazwisko. Pytania mogą się jednak pojawić od wysokich wpływów od osób lub firm trzecich, podobnie jak w każdej instytucji finansowej.

Co do N26, pamiętaj że jeśli zbyt łatwo jest gdzieś założyć konto, to znaczy że KYC nie zostało poprawnie zweryfikowane i prędzej czy później bank się o to upomni, jeśli coś im się nie spodoba, albo wysokość transakcji wzbudzi podejrzenia. Co do zasady, obywatel Polski, operujący dużą gotówką w niemieckim banku, zwraca na siebie większą uwagę takiego banku, niż obywatel Niemiec, którego zasadność posiadania takiego konta jest bardziej oczywista. Analogicznie mogłoby być w odwrotnym przypadku, czyli np.. obywatel Niemiec (ale nierezydent Polski), operujący dużymi depozytami/transferami w IKA.

Data: 2019-08-15 12:18:15
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-15 o 11:47, Stiwi pisze:
[...]

Sęk w tym, iż transfery z kantorów zawsze są "od osób trzecich". Po wymianie kantor wysyła pieniądze ze swojego konta przelewem wewnętrznym.
Innymi słowy: klient posiada milion PLN w mBanku i wysyła np. do Rkantoru. Wymienia na EUR i zleca przelew do Aliora. Alior otrzymuje i z jego punktu widzenia to przelew z Rkantoru (nadawca) sp. z o.o. na konto Iksińskiego. Alior nie jest w stanie stwierdzić, iż to wymiana tego samego klienta.

[...]

Podzielam to zdanie - swego czasu media rozpisywały się o rosyjskich oligarchach i ich kontach za granicą. Tego typu układy są oczywiście bardzo medialne, a tym samym narażone na nietypowe "procedury". Z tym, że mówimy o naprawdę duuuużych pieniądzach.

W 2011 obiegła media informacja: Przez dwa lata wietnamska mafia przepuściła przez Alior Bank prawie 1,5 mld zł. Sprawę badają prokuratura i służby skarbowe - informuje "Rzeczpospolita".

Jak widać trochę to trwało... Zwróć uwagę, że wszelkiej maści przekręty od mafii vatowskich po oszustwa na allegro też przechodzą przez konta na słupy. Mimo mniejszych/większy przekrętów na większe (vat) lub mniejsze (allegro) kwoty... i też różne ilości przelewów - ta blokada kont nie jest taka oczywista. Gdyby była - pieniądze byłoby łatwo odzyskać. Tymczasem jedynie ułamek kwoty udaje się - nawet przy wieloletnim "biznesie" w stylu Amber Gold - niewątpliwie opartym o banki.

Data: 2019-08-15 10:07:21
Autor: Szymon
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce płacić kartą w różnych miejscach w Europie.

Nie bardzo widzę tu powiązanie. Jeśli mam kartę Aliora to co to za różnica w czym zarabiam? Mogę PLN zamienić po kursie bankowym na EUR, USD czy inną walutę. Potem korzystam z karty i już.

Jedyne, co by mnie niepokoiło to rozliczenie podatków w takim układzie.
Przykładowo: jeśli kupię 1000 EUR po 4,30, a sprzedam po 4,40 to zarobię 100 zł. Mam potwierdzenie z kantoru, wpisuję w PIT i rozliczam podatek w odpowiedniej skali.

Jeśli natomiast kupię 1000 EUR po 4,30 i wybiorę w bankomacie PLN, gdy zostanie rozliczone po 4,40 to obowiązek podatkowy jest czy nie? Stawiam, że tak i bankomat pełni tu funkcję kantoru. Może być problem z udokumentowaniem, no ale powiedzmy, że wyciąg z konta wystarczy.

Jeśli kupię 1000 EUR po 4,30 i płacę za zakupy, a EUR rozliczane jest po 4,40 to mam obowiązek podatkowy, czy nie? I tu już jest - moim zdaniem - kwestia bardzo sporna. Być może nie - bo wydaję na rzeczy i moją intencją nie jest dochód wynikający z różnicy kursów. Z drugiej strony - może US będzie się czepiał, iż zarobiłem na PLN-- >EUR-- >PLN.

Niby IKA nie zainteresuje się dziwnymi dużymi przelewami?

Interesuje się. Obniża spread. ;-) Nie spotkałem się z blokadą konta, jakimiś wstrzymaniami przelewów na 60 dni celem wyjaśniania itd.

Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie powitam wyjaśnienia.
Póki co widzę tylko "a u was biją murzynów" - stąd teza o zmyślaniu.

Wszystko zależy od ilości wymienianej waluty. Jeśli wrzucasz sobie kilka EUR na piwo - nikt nie będzie robił problemów. Ew. jak zrobi - machniesz ręką i uznasz, że to cena edukacji ekonomicznej. ;-) Jeśli jednak wrzucasz większe kwoty, bo np. interesuje Cię wymiana walut albo masz fantazję trzymać w "banku" w UK czy DE swoje oszczędności - rodzi się dużo różnych problemów.

Data: 2019-08-15 02:20:16
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 11:59:33 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 22:50:32 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

> IKA akceptuje nierezydentów, mam tam konto otwarte na nie-europejski adres.

I co, wysłał Ci kartę za granicę? Normalnie inny świat.

Jaki inny świat? Nie słyszałeś, żeby polskie banki otwierały konta nierezydentom i wysyłały kartę normalnie pocztą za granicę, nawet poza UE?

Data: 2019-08-15 02:40:11
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 11:20:17 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

Jaki inny świat? Nie słyszałeś, żeby polskie banki otwierały konta nierezydentom i wysyłały kartę normalnie pocztą za granicę, nawet poza UE?

Po pierwsze rozróżnij nierezydenta-obywatela od nierezydenta-nieobywatela (a także rezydenta-nieobywatela).
To są osobne historie.

Po drugie słyszałem - ale że polskie banki kart za granicę NIE wysyłają, chyba że się coś od początku roku zmieniło (nie wchodzi w to sytuacja "awaryjnej wysyłki karty za granicę" - ale ona i tak dostępna jest teraz w większości banków jedynie dla kart "z górnej półki" - no i kosztuje 150$).

Więc w końcu jak jest, bo wg mnie zmyślasz.
Chyba że podałeś aliorowi adres zamieszkania na Bermudach, a korespondencyjny w PL.
W N26 OIDP to nie przejdzie, tam można podać tylko jeden adres.

Data: 2019-08-19 01:44:43
Autor: Stiwi
On Thursday, August 15, 2019 at 11:40:12 AM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Przegapiłem Twój post. Rozróżniam wszystkie te przypadki i nie wiem czy IKA otwiera konta nierezydentom cudzoziemcom, wiem że otwieram nierezydentom Polakom. I tak, IKA wysyła karty na adresy zagraniczne Pocztą Polską.

Data: 2019-08-14 22:26:26
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-14 o 21:13, Stiwi pisze:
[...]

A to ciekawe... Jak źródło dochodów? W PL poseł zarabiający ćwierć miliona rocznie potrafi mieć długi, a Kowalski na bezrobociu po sprzedaży mieszkania potrafi mieć ćwierć miliona. ;-) To niby jaka jest zależność dochody/wymiana walut?

Data: 2019-08-14 14:19:40
Autor: Stiwi
On Wednesday, August 14, 2019 at 10:27:04 PM UTC+2, Szymon wrote:
W dniu 2019-08-14 o 21:13, Stiwi pisze:
> Ja jestem sceptyczny to tych wszystkich tzw. EMI (E-Money Institution), wolę banki, zwłaszcza co chodzi o większe kwoty. Z EMI jest po prostu za dużo problemów, AML, potrafią blokować konta na wiele tygodni "weryfikując dane" i źródło dochodów. A to ciekawe... Jak źródło dochodów? W PL poseł zarabiający ćwierć miliona rocznie potrafi mieć długi, a Kowalski na bezrobociu po sprzedaży mieszkania potrafi mieć ćwierć miliona. ;-) To niby jaka jest zależność dochody/wymiana walut?

Pytanie o źródła dochodów pojawia się wszędzie, coraz częściej na świecie. To Ty musisz to udokumentować, nie bank. Otrzymując duży przelew, banki nie tylko pytają co to jest, ale proszą o przesłanie dokumentów potwierdzających że tak jest jak piszesz w wyjaśnieniu. Jak wysyłasz podobnie duży przelew, również potrafi pojawić się pytanie w jakim celu. Jeśli nie jesteś w stanie udokumentować skąd masz pieniądze, albo za co ten przelew otrzymujesz: banki mogą go odrzucić, Twoje konto może pójść pod obserwacje i docelowo zostać zamknięte. Możesz teoretyzować, ja mam wiedzę praktyczną. Podkreślam, że problemy i pytania pojawiają się przy dużych kwotach.. Dopóki wysyłasz po kilka tysięcy euro, to nikt się o to raczej nie spyta.

Różnica jest taka, że solidne banki robią szczegółowe KYC przed przyjęciem klienta, a te co o nic nie pytają, to w końcu zaczną pytać utrudniając życie np. blokując transfery. To właśnie nagminnie dzieje się z popularnymi tzw. EMI, np TransferWise itp. Działając wedle brytyjskiego prawa, mogą zamrozić środki na 60 dni roboczych celem wyjaśnienia i sobie wiadomej wewnętrznej analizy klienta. Klient ewentualną skargę do FCA może złożyć nie wcześniej jak po 60 dniach roboczych. Zwykle po tym okresie TW oddaje pieniądze, często zamykając konto jak im się coś nie podoba.

Data: 2019-08-15 08:41:14
Autor: ąćęłńóśźż
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
A jeśli rachunki są na podmiot gospodarczy (np. spółkę itp.)?

-- -- -

Data: 2019-08-15 04:04:53
Autor: Stiwi
On Thursday, August 15, 2019 at 8:50:46 AM UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
A jeśli rachunki są na podmiot gospodarczy (np. spółkę itp.)?

To zależy od banku i od kraju pochodzenia firmy oraz tego jak przejrzysty prowadzi interes. Zwykle firmowe konta mają bardziej rozluźnione limity transferów. Jest też większa ilość dokumentów wymagana przy otwarciu konta za granicą, więc to KYC szczegółowe robione jest przed otwarciem takiego konta (nie wiem jak to wygląda w przypadku EMI, np. Revolut, TW itp). Generalnie coraz ciężej jest założyć konta firmowe za granicą (nie tylko dotyczy polskich firm), jeśli: nie ma związku gospodarczego z krajem gdzie takie konto otwieramy; lub nie mamy dużej ilości gotówki, którą zgadzamy się trzymać na koncie w banku.

W tym miesiącu miałem przez ponad tydzień zablokowane konto firmowe w jednym z krajów UE (największy bank w tym kraju), a w innym kraju UE (też największy bank) zablokowany transfer przychodzący do wyjaśnienia i udokumentowania na koncie osobistym. Z tymi bankami współpracuję prawie 10 lat. Poza tym w przypadku regularnych przychodów np. na koncie firmowym (bank UE), banki pytają czasem co to są za wpływy i żeby przesłać im umowę potwierdzająca albo inny dowód na jakiej podstawie firma X płaci firmie Y.

Taki stan rzecz powodują coraz większe regulacje i naciski ze strony USA oraz UE. Banki ponoszą olbrzymie kary finansowe za nieprawidłowy "compliance". Wszystko przez AML itp.

Data: 2019-08-15 09:54:51
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-14 o 23:19, Stiwi pisze:
[...]

No dobrze, ale jak? Kowalski robi przelew na 100.000 PLN. Pojawia się pytanie o źródło dochodu. Ma podać np. dochody roczne 40.000 brutto i wystarczy? Czy te algorytmy obliczania są jakoś dostępne, w miarę jasne?

Jest dla mnie jasne, iż 20-latek zarabiający 50.000 rocznie może zostać poproszony o źródło dochodu, gdy przelewa np. 10 mln. Rozumiem, iż wykazanie się np. darowizną czy spadkiem załatwia sprawę.

[...]

OK. Rozumiem procedury, ale w PL nigdy się z czymś takim nie spotkałem. Dlatego ciekawy jestem ściślejszych określeń tych procedur. Jakichś... hmm... przeliczników? Osoba o dochodach 50.000 rocznie ile jednorazowo może przesłać ze swojego konta na swoje?

[...]

Rzeczywiście słychać o tym coraz częściej i dlatego trudno mi sobie wyobrazić trzymanie środków poza PL. Takie zamrożenie na 60 dni to straty, które mogą iść w tysiące.

Data: 2019-08-15 04:27:10
Autor: Stiwi
On Thursday, August 15, 2019 at 9:55:31 AM UTC+2, Szymon wrote:
> Pytanie o źródła dochodów pojawia się wszędzie, coraz częściej na świecie. To Ty musisz to udokumentować, nie bank. No dobrze, ale jak? Kowalski robi przelew na 100.000 PLN. Pojawia się pytanie o źródło dochodu. Ma podać np. dochody roczne 40.000 brutto i wystarczy? Czy te algorytmy obliczania są jakoś dostępne, w miarę jasne?

Jest dla mnie jasne, iż 20-latek zarabiający 50.000 rocznie może zostać poproszony o źródło dochodu, gdy przelewa np. 10 mln. Rozumiem, iż wykazanie się np. darowizną czy spadkiem załatwia sprawę.

Tak, generalnie nie chodzi o to żeby udowodnić zarobki czy majątek co do złotówki trzymanej na koncie czy też przelewanej kwoty. Chodzi ogólnie o to żeby pokazać np rozliczenie przychodów, albo potwierdzenie uzyskiwanej pensji, albo np wyciąg bankowy z innego banku potwierdzający że mamy jakieś tam oszczędności i przychody.

[...]

Po pierwsze: obywatel i rezydent Polski posiadający konto w polskim banku co do zasady włącza mniej trybów alarmowych w banku, niż np. obywatel Włoch, mieszkający w Chorwacji, posiadający konto w polskim banku, nie mający żadnych powiązań z naszym krajem. Dla Polaków przykład ten trzeba by odwrócić. Po drugie: przelewy tzw. własne między bankami też generalnie nie wzbudzają podejrzeń, aczkolwiek przy dużych kwotach czasem mogą.

Tu natomiast chodzi raczej o temat: obywatel Polski w instytucjach zagranicznych. Każdy bank w końcu spyta się o zasadność dokonywanych czy otrzymywanych transferów, jeśli te są duże i wzbudzają jakieś podejrzenia.

Data: 2019-08-15 13:38:14
Autor: Szymon
W dniu 2019-08-15 o 13:27, Stiwi pisze:
[...]

Mglista dla mnie jest ta uznaniowość. Chyba nie tylko dla mnie. Za Bankierem.pl: Zasady wyznaczania limitu opisane są przez firmę (Revolut) dość enigmatycznie - pod uwagę brany jest ,,szacowany roczny dochód i/lub posiadane zasoby". Jeśli chcemy podwyższyć limit, należy zweryfikować źródła uzyskiwanych wpływów. Dla typowego podróżnika, doraźnie korzystającego z pakietu, wyjściowe limity (60 tys. zł) powinny być jednak wystarczające.

Ciekawe na jakiej podstawie szacują ten roczny dochód. Przesłanego selfie i zdjęcia dowodu? Mają jakąś wróżkę na etacie? ;-)

60.000 być może starczy do płacenia kartą, ale przy wymianie walut to jednak strasznie mało. Z drugiej strony nie wiadomo jakich dokumentów zażądają, aby mieć jakieś sensowne limity. A takie blokowanie środków "bo tak" nie wchodzi w grę dla większości poważnych klientów.

Data: 2019-08-18 09:05:37
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Potestowałem bankomaty i wyniki ciekawe:
- euronet - IKA bez DCC, curve - DCC albo surcharge,
- mbank (a tak naprawdę planet cash) i bnpp (też planet cash) - IKA bez DCC, curve z DCC,
- pko - IKA bez DCC, curve bez DCC (!),
- bps (bank spółdzielczy w piasecznie) - IKA bez DCC, curve z DCC,
- santander - IKA z DCC, curve z DCC,
- ing - IKA z DCC, curve z DCC.

Więc widać, że są bankomaty w ogóle bez DCC (pko), są takie, co dla IKA proponują DCC (santander i ing - ale nie spółdzielnia, może OP testował spółdzielnię z SGB, a może skok?) - ale w większości dla karty IKA nie ma DCC.

Do przetestowania jeszcze pekao, "czysty" planet cash, sgb, mille i citi - bo krakowskiej spółdzielni ani cashline nie mam w zasięgu.

Ciekawe, że z karty.pl zniknęły bankomaty skok - ktoś je kupił?

Data: 2019-08-18 12:30:30
Autor: Stiwi
On Sunday, August 18, 2019 at 6:05:38 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
[...]

Tak, SGB, nie wiedziałem że to ma jakąś różnicę, albo że są różne "odłamy" Bankach Spółdzielczych. Najlepszy test byłby w strefie EUR, jeśli dostaniemy zapytanie o PLN, to pozamiatane co chodzi o widzialność karty jako EUR. Nie jest to jasne po Twoich testach, czasem DCC jest, czasem nie.

Data: 2019-08-14 12:17:01
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 19:56:06 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:
> Akurat wczoraj euro miało w ciągu dnia gwałtowny podskok o 1,5gr (co stanowi ok. 0,35%, więc mogło spokojnie przykryć narzut MC) - wieczorem zaś wróciło do kursu z rana.

Porównując https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html do Cinkciarza stwierdzam, iż w tym drugim można kupić EUR jakieś 0,4 grosza taniej.

Dziś nie jest dobry dzień na porównania, szczególnie miejsc, gdzie ustalają jeden kurs do miejsc, gdzie jest płynny - euro skoczyło dziś o 1% - i, w przeciwieństwie do wczoraj, nie spadło.

> I jak ktoś zarabia w złotówkach, to jednak na wyjazd dobrze kupić walutę kraju docelowego - narzut IKA jest porównywalny z MC (chyba że na kunach - większy - czy rublach - duużo większy) więc płatność via euro kosztuje dwa razy drożej. Na stronie powyżej proponują teraz 1000 RUB za 13,81 EUR. Kurs dzisiejszy. I dziś EUR stoi po 4,368 (Cinkciarz) lub 4,3724 (średni stooq). Innymi słowy te 1000 RUB kosztuje 0,0603/0,0604. Tymczasem RUB można nabyć w Aliorze za 0,06.

OK, błędnie założyłem, że MC ma porównywalne spready dla wszystkich walut - a nie ma. Np. dla rubla ma 1,6%, IKA ma ok. 2%. Felerny ten rubel.

> Chyba że się jedzie do strefy euro przez kraje z własną walutą - Czechy, > Bałkany (do Grecji) - i potrzeba tylko na okazjonalne wydatki, wtedy nie > warto się rozmieniać na drobne (pamiętam 48h jazdę

Tu widzę pewien potencjał. Płacę kartą - nie zostają mi monety, które zazwyczaj są bezwartościowe w PL.

Tylko wartość pamiątkowa lub na następny wyjazd (o ile nie szaleje inflacja ;).
Do takich krajów "po drodze" też nie warto kupować osobno walut, bo potem też mogą zostać resztki, których się nie wymieni - np. w IKA min. suma dla eur czy usd to 5, a dla PLN 20.

> PS.: A zauważyliście, że IKA przestał zwiększać spready na noc? OIDP to kiedyś - jeszcze niedawno - tak robił. Oczywiście na dni wolne/weekendy nadal zwiększa.

Nadal zwiększa - czasami także w ciągu dnia. Teraz na USD/PLN mam 1,71, podczas gdy standard przy dobrej płynności to 1,56.

Hmm, na wykresie tego nie widać - a weekendy widać wyraźnie.
Może oszukują? A może właśnie skończyły Ci się preferencyjne kursy?

Data: 2019-08-14 22:24:19
Autor: Szymon
[...]

Porównałem kilka dni, gdzie kurs był stabilny. Oczywiście w przypadku dużych wahań czasami zyskasz, czasami stracisz. W sumie i tak wyjdzie uśredniony w przypadku częstego operowania kartą.

OK, błędnie założyłem, że MC ma porównywalne spready dla wszystkich walut - a nie ma. Np. dla rubla ma 1,6%, IKA ma ok. 2%. Felerny ten rubel.

Z drugiej strony dziś MC wprowadził kurs w godz. popołudniowych. Może uśredniają dzienne wahania?
W każdym razie według informacji z tej strony za 1000 PLN można dostać 230,70 EUR. Kurs 4,3346. Tymczasem dzień zakończył się 4,368 w kantorze. Czyli tak: gdybym kupił 230,70 EUR w kantorze to musiałbym zapłacić 1007,70 zł. Po czym wybrałbym 1000 zł. Jestem -7,70.
Z samego rana EUR było po 4,328. Kupione rano za 998,47 zł, wybrane 1000 zł. Na plusie 1,53 zł.

Ciekawa mogłaby być sytuacja, gdy kurs idzie ostro do góry. Powiedzmy, że kupiłem po 4,30zł 3480 EUR. Wydałem 14.964 zł. Kurs idzie na 4,33. Wyciągam 15068,4. Zysk ponad 100 zł.

Nadal zwiększa - czasami także w ciągu dnia. Teraz na USD/PLN mam 1,71,
podczas gdy standard przy dobrej płynności to 1,56.

Hmm, na wykresie tego nie widać - a weekendy widać wyraźnie.

Ja mam preferencyjny spread - może to inaczej działa niż w ogólnych, ale na pewno zmieniają. Oczywiście masz rację - w weekend to jest potężny skok. Na tę chwilę mam 1,72 na USD/PLN. No widzisz... podwyższyli o 0,01 grosza ;-)

Może oszukują? A może właśnie skończyły Ci się preferencyjne kursy?

To zależy chyba od płynności i standardowo - przed danymi mogą trochę bardziej szaleć. Różnica nie jest jednak wielka w tygodniu.

Data: 2019-08-14 09:15:49
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
W dniu środa, 14 sierpnia 2019 17:19:55 UTC+2 użytkownik szsz napisał:

no i ciekawe jak z wypłatą waluty w kasie? da się mając EUR wypłacić USD? jak to przeliczą?

My o _NOWEJ_ karcie, ten o kasie, w warunkach której nic się nie zmieniło.
Mając eur możesz wypłacić w kasie w usd - tyle że przeliczą Ci po kursie banku - BANKU, czyli "dużego" aliora, a nie kantorowym, więc zapłacisz za to bodajże 6%. Co może być dosyć sporą ceną za lenistwo - bo wystarczy kilka kliknięć, by to euro wymienić na dolary w kantorze aliora po kursie kantorowym.

Co do bankomatu - mając euro wypłacisz w bankomacie dolary i przeliczenie pójdzie po kursie MC. Ale to nie działa w drugą stronę - mając tylko dolary nie wypłacisz ani euro ani złotówek - ani czegokolwiek innego poza dolarami.

Data: 2019-08-14 19:10:40
Autor: szsz
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
My o _NOWEJ_ karcie, ten o kasie, w warunkach której nic się nie zmieniło.

ja sie odniosłem do uwagi "Posiadając EUR nie widzę już potrzeby posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne"

ja akurat korzystałem z wypłaty USD w kasie z rachunku USD w IKA więc widzę sens takich rachunków.

a to jak działa karta to rozumiem, nie trzeba mi tłumaczyć :-)

m.

Data: 2019-08-14 17:19:55
Autor: szsz
W dniu 2019-08-14 o 00:11, Stiwi pisze:

Mega plus dla IKA i tej karty wielowalutowej. Posiadając EUR nie widzę już potrzeby posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne.

mając rachunki w innych walutach można je z wyprzedzeniem kupić taniej (niż w dniu użycia karty) ale oczywiście może się trafić w drugą stronę :-)

Data: 2019-08-13 22:52:18
Autor: J.F.
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Dnia Tue, 13 Aug 2019 13:36:22 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
napisał(a):

[...]

Ale moze to nie ma z karta nic wspolnego - tzn karta jest "ogolna", a
w karcie/serwerze mozna ustawic dowolnie.

J.

Data: 2019-08-13 23:15:03
Autor: ąćęłńóśźż
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
No ale najważniejsze: czy ta karta daje płacić wprost bez przeliczeń złotówkami z konta złotówkowego AliKa?

Data: 2019-08-13 14:23:44
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 13 sierpnia 2019 23:15:07 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
No ale najważniejsze: czy ta karta daje płacić wprost bez przeliczeń złotówkami z konta złotówkowego AliKa?

A dlaczego akurat to jest najważniejsze?
Zaś odpowiedź i ostrzeżenie przed pułapką znajdziesz w moim poście.

Data: 2019-08-15 10:24:18
Autor: xbartx
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Napisałem do nich i takie info: od 30k PLN można negocjować kurs.

Xenocide

Data: 2019-08-15 02:33:44
Autor: Dawid Rutkowski
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Nie tyle negocjować, co jeśli napiszesz, że chcesz zrobić wymianę na ponad 30k, to przyznają preferencyjny spread - mniejszy o 20% - na miesiąc (a faktycznie na co najmniej trzy, albo i dłużej).
Starczy na czteropak do oblania udanej transakcji ;)
I chyba nie sprawdzają, czy naprawdę te 30k obrotu było.
Żeby negocjować, to musi być ze dwa rzędy wielkości więcej niż 30k.

Data: 2019-08-15 13:22:13
Autor: ąćęłńóśźż
Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
Dwa rzędy to ponad 3 mln, tak?

-- -- -
Żeby negocjować, to musi być ze dwa rzędy wielkości więcej niż 30k.

Data: 2019-08-19 03:44:43
Autor: japanizer
On Sunday, August 11, 2019 at 9:46:17 PM UTC+2, Stiwi wrote:
[...]

Nie trzeba lecieć do bankomatu - można "aktywować" w sklepie, tylko przy zakupie trzeba włożyć kartę do czytnika z chipem, a nie zbliżeniowo.

Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC