Allegro - Jak wyegzekwować zawartą umowę?

Data: 2012-02-13 14:45:44
Autor: JK
Allegro - Jak wyegzekwować zawartą umowę?
Sprawa dotyczy tej aukcji: http://allegro.pl/show_item.php?item=2105623428

Chodzi o kartę TV do komputera. Karta ta wg. opisu umożliwia odbiór TV analogowej, cyfrowej (DVB-T) i radia.
Wybrałem tę kartę bo jest ona kompatybilna z linuksem.
Przed skorzystaniem z opcji "Kup teraz" zapytałem sprzedawcę czy jest ona zgodna ze standardem TV cyfrowej, który obowiązuje w Polsce.
Po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi kupiłem kartę i otrzymałam ją po kilku dniach (wraz z FV).

I tu zaczyna się problem. Dostałem nie to co licytowałem.
A mianowicie podobną kartę, tyle że umożliwiającą odbiór jedynie analogowej TV. Oczywiście niedługo stanie się ona bezużyteczna.

Pytanie brzmi: Jak postąpić? Odesłać to co dostałem, ponosząc przy tym koszty wysyłki, czy żądać wypełnienia umowy, czyli dostarczenia właściwej karty?

Czy e-sąd przyda mi się do czegokolwiek?

JK

Data: 2012-02-13 17:10:44
Autor:
"JK" napisał:
[...]

najprościej to odesłać na własny koszt towar w ciągu 10 dni bez podania
przyczyny i żądać zwrotu pieniędzy za towar.

trochę trudniej to odesłać towar jako niezgodny z umową i żądać wymiany na
zgodny, lub zwrot pieniędzy za towar wraz z kosztami przesyłki.

do obu przypadkach masz do tego prawo.

Data: 2012-02-13 18:06:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 13 Feb 2012, JK wrote:

[...]

  A w ogóle sprzedawcy spytałeś o co chodzi, czy chcesz zacząć od e-sądu
tak na dobry początek?
(skoro nie piszesz o dotychczasowych efektach reklamacji, to tak wychodzi)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-13 19:58:51
Autor: JK
On Mon, 13 Feb 2012, JK wrote:

[...]

Owszem zapytałem. Przez trzy dni nie było reakcji. Dzisiaj się przypomniałem. Już po tym jak wysłałem mojego posta na newsy, dostałem odpowiedź i deklarację wymiany karty.
Ale pytanie pozostaje.

JK

Data: 2012-02-14 17:34:46
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 13 Feb 2012, JK wrote:

I tu zaczyna się problem. Dostałem nie to co
licytowałem.
A mianowicie podobną kartę,
[...]
[...]

  Na mój gust, odesłanie "w ciemno" byłoby zdecydowanie złym rozwiązaniem.
  Po kolei:
1. część sprzedawców zastrzega, że reklamację przyjmuje *po uzgodnieniu*.
  W takim układzie nawet "racja sądowa" nie chroni przed skądinąd słusznym
  negatywem. Po prawdzie ten nie zastrzega, ale:
2. w pozostałych przypadkach takie odesłanie z grubsza pasuje do
  "odstąpienia od umowy", dającym znacznie mniej do gadania klientowi
  i mogącemu wprost prowadzić do sporów o rozpakowanie, ślady
  wkładania do gniazda itede, na deser pozostawiając co najmniej
  wątpliwą sprawę poniesienia kosztów własnej wysyłki
3. najkorzystniejsze jest to co w sumie Ci się nie podobało, czyli
  oparcie postępowania o niezgodność z umową. A tu wypada dać
  sprzedawcy szansę aby zajął stanowisko: IMVHO, przepisy nie
  uprawniają kupującego do narzucania sprzedawcy *w jaki
  sposób* ma postąpić, aby ustosunkować się do zarzutu
  niezgodności. Przepisy po prostu oddzielnie odnoszą się
  do sprzedaży na odległość i niezgodności z umową, więc
  czepiając się niezgodności trzeba poprzestać na tym (i tylko
  na tym) do czego jesteśmy uprawnieni. Nie można z przepisu
  o odstąpieniu od sprzedaży wziąć uprawnienia do "odesłania
  bo tak" i w przepisie o niezgodności pominąć prawa sprzedawcy
  do określania jak "naprawi" problem - przyroda zna przypadki,
  kiedy sprzedawca dosyłał drugi przedmiot bez innych żądań
  (co ma sens, jeśli koszt przesyłki jest porównywalny
  z ceną).

  Prawdą jest, że takie rozumowanie prowadzi do możliwości przewlekania
  ze strony sprzedawcy, ale bez przesady (jeśli w terminie nie odpowie
  na udowadnialne powiadomienie, to z mocy ustawy uznał reklamację).
  Co najwyżej można flejma wygenerować, jak liczyć termin na
  reklamację w takim razie :D

pzdr, Gotfryd

Allegro - Jak wyegzekwować zawartą umowę?