Alpy Julijskie - S³owenia

Data: 2010-07-16 10:48:44
Autor: Tomasz Ziec
Alpy Julijskie - S³owenia
Witam,

Pod koniec wrze¶nia planujemy ze znajomymi wybraæ siê w Alpy Julijskie
i mam w zwi±zku z tym kilka pytañ, a mo¿e kto¶ zna na nie odpowiedzi.
Chcemy zrobiæ nastêpuj±c± trasê:

Aljazev dom (1015) (NOCLEG 1 dzieñ)
Aljazev dom (1015) -> Trzaska koca (2151) (NOCLEG 2 dzieñ)
Trzaska koca (2151) -> Kanjavec (2568) -> Trzaska koca (2151) -> Dom Planika (2401) (NOCLEG 3 dzieñ)
Dom planika (2401) -> Triglav (2864) -> Dom planika (2401) (NOCLEG 4 dzieñ)
Dom planika (2401) -> Dom Valentina Stanica (2332) - >Rjavina (2532) -> Dom Valentina Stanica (2332) (NOCLEG 5 dzieñ)
Dom Valentina Stanica (2332) -> Aljazev dom (1015) (chyba ¿e bêdzie si³a to jeszcze jeden nocleg w Dom Valentina i wyj¶cie na Cmir (2393))

Krótkie info na temat dostêpno¶ci wody po drodze i w schroniskach
znalaz³em na necie, ale mnie bardziej interesuje spanie w schroniskach
i ich koszty. Czy w wymienionych schroniskach mo¿na spaæ na glebie
(czy te¿ trzeba braæ pokoje)? Czy trzeba je rezerwowaæ wcze¶niej?
Gdzie¶ obi³o mi siê o oczy ¿e np. Aljazev dom posiada "dodatkowy
budynek za pó³ ceny", czy kto¶ to mo¿e potwierdziæ?

Czy wykupuj±c w S³oweñskim biurze turystycznym kartê (co¶ pokroju
naszej legitymacji PTTK) mo¿na mieæ w schroniskach jakie¶ zni¿ki
(gdzie¶ wyczyta³em ¿e spore zni¿ki s± te¿ na Alpenverein, ale czy kto¶
to mo¿e potwierdziæ)? Op³aca siê kupowaæ tak± kartê? Testowa³ to kto¶?

Chêtnie us³yszê jakiekolwiek wskazówki od osób które tam by³y i wiedz±
na co zwracaæ uwagê/co omijaæ/i co robiæ w konkretnych sytuacjach.

Z góry dziêkuje,
Tomek.

--
Tomasz Ziêæ
mash /na/ elsat.net.pl

Data: 2010-07-16 04:26:30
Autor: Grzegorz Grupiñski
Alpy Julijskie - S³owenia
Z tego co wiem na Alpenvereiny i podobne jest zni¿ka rzêdu 30-50%, a
gleba jest udostêniana tylko wtedy gdy pokoje s± 100% full.

Data: 2010-07-16 13:42:00
Autor: Tomasz Ziec
Alpy Julijskie - S³owenia
Z tego co wiem na Alpenvereiny i podobne jest zni¿ka rzêdu 30-50%, a
gleba jest udostêniana tylko wtedy gdy pokoje s± 100% full.

Czyli wychodzi na to ¿e op³aca siê Alpenverein zakupiæ teraz w
sierpniu jeszcze, mimo i¿ bêdzie ona wa¿na tylko do koñca roku?
Tomek.

--
Tomasz Ziêæ
mash /na/ elsat.net.pl

Data: 2010-07-16 15:00:05
Autor: Jarek Kardasz
Alpy Julijskie - S³owenia
Dnia Fri, 16 Jul 2010 13:42:00 +0200, Tomasz Ziec napisa³(a):

Czyli wychodzi na to ¿e op³aca siê Alpenverein zakupiæ teraz w
sierpniu jeszcze, mimo i¿ bêdzie ona wa¿na tylko do koñca roku?
Op³aca siê, zw³aszcza w sytuacji, gdy zdarzy siê nieszczê¶liwy wypadek.
Oprócz tego jest zni¿ka na schroniska, ale czy obowi±zuje ona w
schroniskach s³oweñskich - tego nie wiem.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2010-07-16 15:30:57
Autor: Przemek
Alpy Julijskie - S³owenia

U¿ytkownik "Jarek Kardasz" <jarekkardasz@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:1gzxt0bd6k5lk$.1ityaod27l9nd.dlg40tude.net...
[...]

W Aliazev Dom  honoruj± , takze w Vodnikov Dom. Jak z reszta - nie wiem.

pozdr
przemek

Data: 2010-07-18 23:05:35
Autor: rafal
Alpy Julijskie - S³owenia
On 16.07.2010 10:48, Tomasz Ziec wrote:
Witam,

Pod koniec wrze¶nia planujemy ze znajomymi wybraæ siê w Alpy Julijskie
i mam w zwi±zku z tym kilka pytañ, a mo¿e kto¶ zna na nie odpowiedzi.

Nie boicie siê zimy? Ja by³em rok temu od 5 do 17 wrze¶nia w Julkach i w pierwszym tygodniu temperatury by³y czasem nie za wysokie (by³y takie 2 dni, ¿e chodzili¶my w czapkach we³nianych) a w drugim tygodniu spad³ te¿ ¶nieg. Z wyminay do¶wiadczeñ ze znajomymi wynika, ¿e ¶nieg w 2 po³owie wrzesnia nie jest tam niczym wyj±tkowym... Dodatkowo sprawd¼cie czy wszystkie schroniska nadal pracuj± w tym czasie - w Dolomitach niektóre zamykaj± ju¿ w po³owie wrze¶nia.
Co do schroniska Trzaska Koca - sprawd¼cie czy zd±¿yli je odbudowaæ - w zesz³ym roku by³o to dos³wonie pó³ schoniska (tak jakby kto¶ no¿em je przeci±³ i zaklei³ brakuj±c± ¶cianê foli±) i wielki burdel dooko³a, chyba efekt dzia³ania lawiny. My zatrzymali¶my siê tam bo nie mieli¶my innego wyj¶cia - z Domu Planika szli¶my ponad 3 godziny przy ¶nie¿ycy, oblodzeniu, bardzo silnym wietrze - byli¶my wymêczeni, przemoczeni i zmar¼niêci.

[...]

My nic nie rezerwowali¶my a w Aljazevie uda³o nam siê w dniu przyjazdu dostaæ nawet "dwójkê" :) Potem wyruszyli¶my chodz±c od schorniska do schorniska i nigdzie problemów z miejscem nie by³o (zape³nienie schonisk od 40 do 90%). Ko³o 15 wrzesnia nast±pi³o pogorszenie pogody i gdy wrócili¶my do Alja¿eva w ca³ym schornisku by³o 6 go¶ci z nami!

[...]

Kup kartê OeAV - my wszêdzie gdzie nocowali¶my (z tych co wymieni³e¶ Aljazev, Trzaska Koca, Dom Planika) dostawali¶my 50% ulgi.
Dodatkowo kupuj±c pierwszy raz kartê OeAV po 1 wrze¶nia dostaniesz ju¿ kartê na 2011 rok, a koñcówkê 2010 roku gratis - naprawdê fajna promocja! Problemem mo¿e byæ czas wyrobienia karty - przelew bankowy to 1 - 3 dni, ale zanim poczta dorêczy przesy³kê mo¿e min±æ tydzieñ a mo¿e 3 tygodnie... Je¶li jedziesz samochodem to mo¿e warto przejechaæ przez Wiedeñ i od rêki wykupiæ kartê w siedzibie zwi±zku (ja tak zrobi³em rok temu).

Chêtnie us³yszê jakiekolwiek wskazówki od osób które tam by³y i wiedz±
na co zwracaæ uwagê/co omijaæ/i co robiæ w konkretnych sytuacjach.

Mimo, ¿e jak piszesz o wodzie ju¿ wiesz to podkre¶lê raz jeszcze ¿e woda to problem podstawowy tych gór... co nawet S³oweñcy przypominaj± turystom.
W schroniskach woda w kranach albo lodowata albo nie ma jej wcale! Kupna kosztuje zazwyczaj 4 Euro za 1,5 litra :/
Ze schronisk które odwiedzili¶my jednynie Alja¿ev mia³ prysznice, w dodatku z (p³atn±) ciep³± wod±. Po tygodniu bez nie oszczêdzali¶my kasy... :)

Jakby co to polecam Pogacnikov Dom - przepiêkne miejsce i widoki a obs³uga m³oda i bardzo mi³a :)

Pozdrawiam,
rafa³

Data: 2010-07-21 13:07:45
Autor: Rey
Alpy Julijskie - S³owenia
On 18 Lip, 23:05, rafal <przypadkowyciagzna...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

kasy... :)

Jakby co to polecam Pogacnikov Dom - przepiêkne miejsce i widoki a

Cze¶æ, jestem jednym z uczestników tego wypadu i mam jeszcze kilka
pytañ uzupe³niaj±cych.

Jak oceniacie oznakowanie szlaków w alpach julijskich? Chodzi przede
wszystkim o rejon triglawa w okolicach którego bêdziemy siê poruszaæ.
Mo¿na siê zgubiæ? Czy szlaki s± w miarê dobrze oznaczone?

Je¿eli chodzi o trudno¶æ to jest co¶ wiêcej ni¿ stara dobra orla peræ?
Innymi s³owy czy kask i lon¿a siê przydadz±? (z tego co wiem na
niektórych tamtejszych szlakach mo¿na spotkaæ jakie¶ ferratki :) ) Czy
nie ma sensu siê obci±¿aæ?

Kwestia cen ¿ywno¶ci i jej dostêpno¶ci... je¿eli mam siê sugerowaæ
wspomnian± wy¿ej wod± to ceny wygórowane jak na polskie warunki...?
Tak jest tylko u góry? Mo¿na w schroniskach kupiæ jakie¶ pieczywo?

Pozdrawiam, Marek

Data: 2010-07-23 23:55:58
Autor: rafal
Alpy Julijskie - S³owenia
On 21.07.2010 22:07, Rey wrote:

Jak oceniacie oznakowanie szlaków w alpach julijskich? Chodzi przede
wszystkim o rejon triglawa w okolicach którego bêdziemy siê poruszaæ.
Mo¿na siê zgubiæ? Czy szlaki s± w miarê dobrze oznaczone?

S± oznaczone inaczej :) i wszystkie tak samo - czerwon± kropk±. Na skrzy¿owanich szlaków umieszcza siê czerwone napisy ze strza³k± i nazw± szczytu/doliny/prze³êczy. Dwa razy spotkali¶my siê z sytuacj± gdy na mapie niemieckiego chyba Kompasa zaznaczony by³ szlak a w rzeczywisto¶ci by³a to nieznakowana, bardzo bardzo s³abo widoczna ¶cie¿ka. Warto kupiæ na miejscu mapê Alp Julijskich w dwóch tomach dostêpn± w ka¿dym schronisku, jest chyba dok³adniejsza. Z samej mapy ciê¿ko wywnioskowaæ trudno¶æ - czasem zakropkowany fragment szlaku oznaczaj±cy trudno¶ci nie by³ w cale trudny, czasem emocje pojawia³y siê przy ci±g³ej linii ;)

[...]

Nigdy nie byli¶my na OP, mamy lêk wysoko¶ci :D
Co do zestawu na Via Ferraty - my ze sob± mieli¶my i ze 3 razy u¿ywali¶my. Generalnie zale¿y gdzie chcesz i¶æ - mo¿na tak dobraæ trasy by przez ca³y pobyt sprzêtu nie u¿ywaæ a mo¿na nastawiæ siê na chodzenie w kasku, tu musisz poczytaæ przewodnik b±d¼ poszukaæ informacji dotycz±cych konkretnego szlaku. Czasem wielogodzinny szlak ma po prostu odcinek kilkudziesiêciu metrów z link±. Jak widzieli¶my miejscowi w takich przypadkach raczej nie u¿ywali sprzêtu, z reszt± przy dobrej pogodzie rzeczywi¶cie nie by³ niezbêdny.
Generalnie z naszego puktu widzenia (podkre¶lam ¿e jeste¶my turystami, nie wyczynowcami :) ) - chodzimy tylko po znakowanych szlakach, Krzy¿ne, Rysy, Szpiglasowy, S³awkowski, Polski Grzebieñ, Bystra £awka by³y dla nas ok ale nie byli¶my na OP, Prze³êczy pod Ch³opkiem, Czerwonej £awce) szlaki wydawa³y siê bardziej eksponowane i ¶mielsze :)

Kwestia cen ¿ywno¶ci i jej dostêpno¶ci... je¿eli mam siê sugerowaæ
wspomnian± wy¿ej wod± to ceny wygórowane jak na polskie warunki...?
Tak jest tylko u góry? Mo¿na w schroniskach kupiæ jakie¶ pieczywo?

S³owenia jest do¶æ droga. Nawet w normalnych sklepach poza górami ceny s± wy¿sze ni¿ w PL. W schroniskach by³o po prostu drogo, spotkali¶my siê z opini±, ¿e dro¿ej jak w Dolomitach. Warto braæ pod uwagê, ¿e schroniska s± po³o¿one czêsto pow¿ej ostanich ¼róde³ wody - wtedy jedyna woda do kupna to 1,5 l mineralka lub 1 l wrz±tku - obie po 4 EUR. Wysokopo³o¿one schroniska nie maj± równie¿ doprowadzonych linii energetycznych, nie ma gniazdek elektrycznych w pokojach. Zasilanie to czêsto baterie s³oneczne na dachu, akumulatory i instalacja niskonapiêciowa na potrzeby dos³ownie kilku ¶wietlówek. W jednym ze schronisk woda do mycia by³a zbieran± z rynien deszczówk±, ma³y kranik na zewn±trz budynku :) Poza Alja¿evem nigdzie nie uda³o nam siê zagrzaæ samemu wody grza³k±, ale tam akurat ceny i tak najbardziej zno¶ne w porównaniu z innymi schorniskami.

Alpy Julijskie - S³owenia