Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Alternator poszedł z dymym...

Alternator poszedł z dymym...

Data: 2019-02-18 00:30:18
Autor: WS
Alternator poszedł z dymym...
On Monday, February 18, 2019 at 5:03:14 AM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
 - jeśli 30 A (czyli ~18 A dodatkowych) zabija alternator,
   co w wypadku uruchomienia grzałki tylnej szyby?!

Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc. Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie). Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to po prostu bilans energetyczny bedzie ujemny i brakujaca czesc pradu pojdzie z akumulatora. Na dluzsza mete aku sie wtedy rozladuje...
A przegrzac sie oczywiscie moze, np. jak oblepi sie syfem, blotem ograniczajacym oddawanie ciepla...

Data: 2019-02-18 20:51:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"WS" fb5d1774-49fe-4312-a9b8-5b849724d2e3@googlegroups.com

 - jeśli 30 A (czyli ~18 A dodatkowych) zabija alternator,
   co w wypadku uruchomienia grzałki tylnej szyby?!

: Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc.
: Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie).
: Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to

Co, jeśli nie stoję, lecz jadę? -- mając wysokie obroty.
To samo?

: po prostu bilans energetyczny bedzie ujemny i brakujaca czesc
: pradu pojdzie z akumulatora. Na dluzsza mete aku sie wtedy rozladuje...

O ile nie akumulator będzie tym odbiornikiem. ;)

: A przegrzac sie oczywiscie moze, np. jak oblepi sie syfem,

IMO nie oblepił się.

: blotem ograniczajacym oddawanie ciepla...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-18 13:03:50
Autor: WS
Alternator poszedł z dymym...
On Monday, February 18, 2019 at 9:39:25 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

: Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc.
: Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie).
: Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to

Co, jeśli nie stoję, lecz jadę? -- mając wysokie obroty.
To samo?

Prad maksymalny jest ograniczony, chocby przez indukcyjnosc uzwojen... Wykres wyglada mniej wiecej tak, jak na Rys.4 Charakterystyka obciazenia (pradowo-predkosciowa)  http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element..baztech-0ede0dac-1f03-478c-ae30-f271f844b74d/c/17_Duer_Badanie.pdf

Data: 2019-02-18 23:16:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"WS" c5ba2ea9-bc2d-4d7d-a80f-58719b89508a@googlegroups.com

: Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc.
: Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie).
: Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to

Co, jeśli nie stoję, lecz jadę? -- mając wysokie obroty.
To samo?

: Prad maksymalny jest ograniczony, chocby przez indukcyjnosc uzwojen...
: Wykres wyglada mniej wiecej tak, jak na Rys.4 Charakterystyka obciazenia
: (pradowo-predkosciowa)

: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-0ede0dac-1f03-478c-ae30-f271f844b74d/c/17_Duer_Badanie.pdf

Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
ten max to ,,papierowy'' max? I czy przy tym maxie
nie dochodzi do spalenia izolacji?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 00:10:42
Autor: WS
Alternator poszedł z dymym...
On Monday, February 18, 2019 at 11:16:39 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
 
Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
ten max to ,,papierowy'' max?

Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac...

I czy przy tym maxie
nie dochodzi do spalenia izolacji?

Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej...
Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal), w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie duzym pradem, nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia... ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji). A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie szyb, nagrzewnice elektryczna klimy...

Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-IDytmnj.html#8ae91e5c5d
z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego.

WS

Data: 2019-02-19 23:37:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"WS" 5948b936-7c97-476b-a300-0566b6e90af1@googlegroups.com

Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
ten max to ,,papierowy'' max?

: Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia
: do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac...

I czy przy tym maxie
nie dochodzi do spalenia izolacji?

: Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad
: dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej...

To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia.

Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
przecina prostą ;) spalenia.

: Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal),

Bo dał prąd do rozruchu.

: w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie
: duzym pradem,

Ten prąd mógł spalić izolację uzwojenia.

: nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...

Szkoda.

: ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy
: maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji).
: A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie
: szyb, nagrzewnice elektryczna klimy...

: Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu
: https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-IDytmnj.html#8ae91e5c5d
: z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie
: ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd
: stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego.

Nie rozumiemy się. Odbiornikiem jest akumulator!

Energia na pewno jest pochłaniana przez akumulator,
nie pobierana z akumulatora. Napięcie akumulatora
jest tak niskie, że pomimo spadku napięcia instalacji
akumulator nadal pobiera energię z alternatora!

Aby rozjaśnić -- powyższe jest tylko moim założeniem.

-=-

Widzę to tak:

 - 28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana,
   przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator
   nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V
   przy sporym obciążeniu

 - 12 lutego br. spaliła się kolejna część stojana,
   przez co alternator nie mógł już dawać 14.4 V pod
   obciążeniem, choć wirnik był stale zasilany

   kontrolka akumulatora zapalała się z opóźnieniem,
   gdyż wirnik pracował poprawnie i jakaś elektronika
   sprawdzała napięcie w instalacji; gdy ta elektronika
   uznawała, że napięcie jest zbyt niskie i nie rośnie,
   włączana była kontrolka ładowania

-=-

Wykres zależności prądu od obrotów nie zawiera informacji
o obciążeniu. Jeśli przeciążymy instalację tylko odbiornikami
innymi niż akumulator, energia będzie czerpana i z alternatora,
i z akumulatora, ale jeśli przeciążymy instalację akumulatorem,
przeciążymy alternator...

Zakładam, że 28 marca ubr. i 12 lutego br. napięcie akumulatora
spadło tak mocno (w efekcie uruchamiania silnika) że mimo sporego
spadku napięcia instalacji, alternator nadal dawał spory prąd
a akumulator ładował się...

Jeśli moje przypuszczenia są słuszne -- Volvo kpi z klientów.
(montując alternator wydajny napięciowo, lecz niezbyt wydajny
prądowo -- dający stosowne napięcie pomimo sporego obciążenia
i palący się pod wpływem prądu generowanego przez tenże alternator)

Rozwiązaniem sytuacji byłoby zmniejszanie napięcia alternatora
takie, aby akumulator nie brał zbyt wielkiego prądu w trakcie
ładowania. Czas obniżonego napięcia nie byłby długi, gdyż
akumulator ładowałby się stale, podnosząc swe napięcie
i zmniejszając pobór prądu ładowania...

-=-

Teraz pytanie -- czy zwiększenie mocy alternatora ze 120 A
do 150 A ratuje sytuację? Wiem, że moc liczymy watami, nie
amperami, ale napięcie nie ulega zmianie, dlatego pozwoliłem
sobie na napisanie o amperach.

-=-

Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo
zapalniczki (który powie co nieco o stanie akumulatora tuż
po uruchomieniu silnika) i amperomierz mierzący prąd płynący
przez alternator...

To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski.

   https://pl.aliexpress.com/item/Nowe-akcesoria-samochodowe-3-1A-Dual-USB-profesjonalny-adowarka-samochodowa-2-Port-wy-wietlacz-LCD-12/32897233719.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.12ad4adeq2wC5w

To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować...
W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40
ponad 2 kpln. Sporo jak na liczbę przejechanych kilometrów. ;)
Taksówki byłyby tańsze.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 22:56:23
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana,
   przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator
   nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V
   przy sporym obciążeniu

Kiedy wypadnie z gry jedna z faz napięcie spada do 13v
zmniejsza to też prąd wzbudzenia.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-21 01:20:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FBE95B4130Fdayrider@localhost.net

28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana,
   przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator
   nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V
   przy sporym obciążeniu

Kiedy wypadnie z gry jedna z faz napięcie spada do 13v

Skąd wiesz, że spada do 13?
W każdym alternatorze tak spada?

zmniejsza to też prąd wzbudzenia.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 23:34:16
Autor: WS
Alternator poszedł z dymym...
On Tuesday, February 19, 2019 at 11:39:50 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia.

Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
przecina prostą ;) spalenia.

Nie, to jest zaleznosc MAKSYMALNEGO mozliwego do uzyskania pradu w funkcji obrotow. Dasz mniejszy opor, to zacznie spadac nap[iecie, bo alternator "nie wydoli" ;)

: nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...

Szkoda.

Bo nie jest potrzebne, alternator "sam" ogranicza maks. prad

Data: 2019-02-21 01:28:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"WS" ce366c83-bb8e-421e-a233-367a807d4d5d@googlegroups.com

Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
przecina prostą ;) spalenia.

: Nie, to jest zaleznosc MAKSYMALNEGO mozliwego do
: uzyskania pradu w funkcji obrotow. Dasz mniejszy
: opor, to zacznie spadac nap[iecie, bo alternator
: "nie wydoli" ;)

Taka konstrukcja byłaby bezpieczna, ale czy naprawdę taka jest?

: nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...

Szkoda.

: Bo nie jest potrzebne, alternator "sam" ogranicza maks. prad

Jednak niejeden elektryk samochodowy twierdzi, że słaby
akumulator może być przyczyna uszkodzenia alternatora.

-=-

Najchętniej bym zainstalował sobie dwa amperomierze, które
mierzyłyby prąd płynący przez akumulator i prąd płynący przez
alternator. Albo taką parkę -- amperomierz i voltomierz.

[być może zaraz odezwie się Animka z uwagą, że parkę można kupić tutaj:
https://www.gearbest.com/car-charger/pp_009414214791.html?wid=1433363
i będzie śmiesznie...]

https://pl.aliexpress.com/item/YB28VA-DC-0-100V-LED-Dual-Voltmeter-Ammeter-Digital-Display-Voltage-Current-Meters-Tester-Current-Transformer/1000004514413.html?spm=a2g17.10010108.100008.3.1c7ee3016daqlq&pvid=ace34d86-b7e3-4f34-9010-99087cf83643&gps-id=pcDetailLeftTrendProduct&scm=1007.13438.125069.0&scm-url=1007.13438.125069.0&scm_id=1007.13438.125069.0

Z hołlem Halla. ;) Ze 300 A i 100 V.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-03-30 01:01:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"Eneuel Leszek Ciszewski" q4i0jk$ldt$1@node1.news.atman.pl

Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo
zapalniczki (który powie co nieco o stanie akumulatora tuż
po uruchomieniu silnika) i amperomierz mierzący prąd płynący
przez alternator...

To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski.


https://pl.aliexpress.com/item/Nowe-akcesoria-samochodowe-3-1A-Dual-USB-profesjonalny-adowarka-samochodowa-2-Port-wy-wietlacz-LCD-12/32897233719.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.12ad4adeq2wC5w

Dopiero wczoraj (29 marca) dotarło do mnie.

Pokazuje napięcie w gniazdku zapalniczki przed podłączeniem
odbiornika USB a po podłączeniu odbiornika -- natężenie prądu
płynącego przez USB.

Teraz kosztuje w Chinach mniej niż 7 pln.
[złotówkę przepłaciłem -- chlip, chlip]

To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować...

Nadal jedynie chcę. Mercedes miała w desce rozdzielczej
stosowne dziury z zaślepkami, w które można było wstawić
jakiś wyświetlacz. W Volvo nie jest tak słodko. Nadto
trzeba by jakoś połączyć taki wyświetlacz z resztą
mierniczą.

Fajnie by było mieć odczyty:

 - napięcia w instalacji samochodu
 - natężenia prądu ładowania akumulatora
 - natężenia prądu płynącego przez alternator
   (wzbudzonego rzecz jasna, nie wzbudzającego)

Na razie ten chiński woltomierz pokazał mniej niż
12 V przed uruchomieniem silnika -- IMO trochę mało.
Po uruchomieniu, ale na luzie -- 14.1 a po zwiększeniu
obrotów nieco więcej, ale chyba nie aż 14.4 V. Pojeżdżę,
potestuję -- opiszę...

Telefon wg tego miernika bierze mniej niż 1 A -- ciekawe,
jak mniej niż 1 A naładuje 5 Ah w mniej niż 2 godziny. ;)
Na oko trzeba by ~7 godzin, aby prądem mniejszym niż 1 A
wrzucić 5 Ah.

Może kluczem do rozwikłania zagadki (obok mniejszej
pojemności akumulatora) są różne napięcia -- ładowania
wyższe niż 5 V, zaś akumulatora -- niższe niż 4 V?

W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40
ponad 2 kpln. Sporo jak na liczbę przejechanych kilometrów. ;)
Taksówki byłyby tańsze.

Taksówki, wypożyczalnie...
Ciekawe, jak poradzi sobie PKB z elektrycznymi samochodami...
Wymiana płynów (oleju silnikowego, płynu chłodniczego, paliwa)
i filtrów (oleju, powietrza, paliwa...) IMO nieźle nakręca
gospodarkę -- i usługa kosztuje (buduje ;) PKB), i produkcja,
w tym i badania, i wydobycie...

Kolejnym ciosem zadanym gospodarce może być elektroniczne
wspomaganie kierowania eliminujące wypadki samochodowe...
(naprawy potłuczeń i przedterminowa wymiana samochodów
tez nieźle nakręcają koniunkturę; do tego zmniejszenie
liczby ludzi okaleczonych/poranionych i przedwcześnie
zabitych/pochowanych -- tu i leczenie kosztuje,
i grzebanie/palenie zwłok, i znicze/kwiaty/ozdoby
cmentarne/nagrobne, i groby...)

Do tego autonomia samochodowa może zagęścić samochody
na jezdniach i upłynnić ruch -- hamując rozwój dróg...

[czekają nas chude lata -- wyrażone rozkwitem PKB]

Wenezuela wyzwala się spod socjalizmu (zwanego czasami
faszyzmem) co może doprowadzić do zwyżki światowych
cen ropy naftowej i zniżenia kursu dolara amerykańskiego...
Ropa naftowa (odebrana samochodom) może trafić do spalinowych
elektrowni -- o znacznie większej sprawności niż samochodowe silniki.

-=-

Norwegowie zamierzają zastąpić samolotowe silniki
spalinowe turbowentylatorowe na elektryczne... Na
razie więcej kupuję nowych samochodów elektrycznych
niż spalinowych... Energię elektryczną pozyskują
niemal wyłącznie z hydroelektrowni, mając pod nosem
masy ropy naftowej i gazu ziemnego...

Podobnie czynią Katarczycy czy inni Kuwejtczycy -- choć
żyją ze sprzedaży ropy naftowej, stawiają na elektryfikację...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Alternator poszedł z dymym...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona