Data: 2019-02-18 00:30:18 | |
Autor: WS | |
Alternator poszedł z dymym... | |
On Monday, February 18, 2019 at 5:03:14 AM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
- jeśli 30 A (czyli ~18 A dodatkowych) zabija alternator, Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc. Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie). Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to po prostu bilans energetyczny bedzie ujemny i brakujaca czesc pradu pojdzie z akumulatora. Na dluzsza mete aku sie wtedy rozladuje... A przegrzac sie oczywiscie moze, np. jak oblepi sie syfem, blotem ograniczajacym oddawanie ciepla... |
|
Data: 2019-02-18 20:51:54 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"WS" fb5d1774-49fe-4312-a9b8-5b849724d2e3@googlegroups.com - jeśli 30 A (czyli ~18 A dodatkowych) zabija alternator, : Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc. : Nawet na zwarciu powinien dzialac (spadnie mocno napiecie). : Jesli np. wlaczysz za duzo odbiornikow stojac na luzie, to Co, jeśli nie stoję, lecz jadę? -- mając wysokie obroty. To samo? : po prostu bilans energetyczny bedzie ujemny i brakujaca czesc : pradu pojdzie z akumulatora. Na dluzsza mete aku sie wtedy rozladuje... O ile nie akumulator będzie tym odbiornikiem. ;) : A przegrzac sie oczywiscie moze, np. jak oblepi sie syfem, IMO nie oblepił się. : blotem ograniczajacym oddawanie ciepla... -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-18 13:03:50 | |
Autor: WS | |
Alternator poszedł z dymym... | |
On Monday, February 18, 2019 at 9:39:25 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
: Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc. Prad maksymalny jest ograniczony, chocby przez indukcyjnosc uzwojen... Wykres wyglada mniej wiecej tak, jak na Rys.4 Charakterystyka obciazenia (pradowo-predkosciowa) http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element..baztech-0ede0dac-1f03-478c-ae30-f271f844b74d/c/17_Duer_Badanie.pdf |
|
Data: 2019-02-18 23:16:31 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"WS" c5ba2ea9-bc2d-4d7d-a80f-58719b89508a@googlegroups.com : Wspolczesnego sprawnego alternatora nie da sie przeciazyc. : Prad maksymalny jest ograniczony, chocby przez indukcyjnosc uzwojen... : Wykres wyglada mniej wiecej tak, jak na Rys.4 Charakterystyka obciazenia : (pradowo-predkosciowa) : http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-0ede0dac-1f03-478c-ae30-f271f844b74d/c/17_Duer_Badanie.pdf Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy ten max to ,,papierowy'' max? I czy przy tym maxie nie dochodzi do spalenia izolacji? -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 00:10:42 | |
Autor: WS | |
Alternator poszedł z dymym... | |
On Monday, February 18, 2019 at 11:16:39 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac... I czy przy tym maxie Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej... Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal), w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie duzym pradem, nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia... ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji). A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie szyb, nagrzewnice elektryczna klimy... Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-IDytmnj.html#8ae91e5c5d z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego. WS |
|
Data: 2019-02-19 23:37:18 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"WS" 5948b936-7c97-476b-a300-0566b6e90af1@googlegroups.com Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy : Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia : do norm, ktore opisuja jak zmierzyc/podawac... I czy przy tym maxie : Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad : dla danych obrotow to dosc typowy sposob raczej... To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia. Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą, ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może przecina prostą ;) spalenia. : Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal), Bo dał prąd do rozruchu. : w instalacji 14.5 to aku by sie ladowal masakrycznie : duzym pradem, Ten prąd mógł spalić izolację uzwojenia. : nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia... Szkoda. : ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy : maksie zaczyna spadac napiecie w instalacji). : A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie : szyb, nagrzewnice elektryczna klimy... : Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu : https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-IDytmnj.html#8ae91e5c5d : z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie : ladujemy aku, czy pobieramy z niego prad i w koncu pojazd : stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca niezbednego. Nie rozumiemy się. Odbiornikiem jest akumulator! Energia na pewno jest pochłaniana przez akumulator, nie pobierana z akumulatora. Napięcie akumulatora jest tak niskie, że pomimo spadku napięcia instalacji akumulator nadal pobiera energię z alternatora! Aby rozjaśnić -- powyższe jest tylko moim założeniem. -=- Widzę to tak: - 28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana, przez co jedna z faz szwankowała, ale alternator nadal potrafił (z niespalonej części) dawać 14.4 V przy sporym obciążeniu - 12 lutego br. spaliła się kolejna część stojana, przez co alternator nie mógł już dawać 14.4 V pod obciążeniem, choć wirnik był stale zasilany kontrolka akumulatora zapalała się z opóźnieniem, gdyż wirnik pracował poprawnie i jakaś elektronika sprawdzała napięcie w instalacji; gdy ta elektronika uznawała, że napięcie jest zbyt niskie i nie rośnie, włączana była kontrolka ładowania -=- Wykres zależności prądu od obrotów nie zawiera informacji o obciążeniu. Jeśli przeciążymy instalację tylko odbiornikami innymi niż akumulator, energia będzie czerpana i z alternatora, i z akumulatora, ale jeśli przeciążymy instalację akumulatorem, przeciążymy alternator... Zakładam, że 28 marca ubr. i 12 lutego br. napięcie akumulatora spadło tak mocno (w efekcie uruchamiania silnika) że mimo sporego spadku napięcia instalacji, alternator nadal dawał spory prąd a akumulator ładował się... Jeśli moje przypuszczenia są słuszne -- Volvo kpi z klientów. (montując alternator wydajny napięciowo, lecz niezbyt wydajny prądowo -- dający stosowne napięcie pomimo sporego obciążenia i palący się pod wpływem prądu generowanego przez tenże alternator) Rozwiązaniem sytuacji byłoby zmniejszanie napięcia alternatora takie, aby akumulator nie brał zbyt wielkiego prądu w trakcie ładowania. Czas obniżonego napięcia nie byłby długi, gdyż akumulator ładowałby się stale, podnosząc swe napięcie i zmniejszając pobór prądu ładowania... -=- Teraz pytanie -- czy zwiększenie mocy alternatora ze 120 A do 150 A ratuje sytuację? Wiem, że moc liczymy watami, nie amperami, ale napięcie nie ulega zmianie, dlatego pozwoliłem sobie na napisanie o amperach. -=- Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo zapalniczki (który powie co nieco o stanie akumulatora tuż po uruchomieniu silnika) i amperomierz mierzący prąd płynący przez alternator... To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski. https://pl.aliexpress.com/item/Nowe-akcesoria-samochodowe-3-1A-Dual-USB-profesjonalny-adowarka-samochodowa-2-Port-wy-wietlacz-LCD-12/32897233719.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.12ad4adeq2wC5w To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować... W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40 ponad 2 kpln. Sporo jak na liczbę przejechanych kilometrów. ;) Taksówki byłyby tańsze. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 22:56:23 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana, Kiedy wypadnie z gry jedna z faz napięcie spada do 13v zmniejsza to też prąd wzbudzenia. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-21 01:20:14 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FBE95B4130Fdayrider@localhost.net 28 marca ubr. spaliła się część uzwojenia stojana, Kiedy wypadnie z gry jedna z faz napięcie spada do 13v Skąd wiesz, że spada do 13? W każdym alternatorze tak spada? zmniejsza to też prąd wzbudzenia. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 23:34:16 | |
Autor: WS | |
Alternator poszedł z dymym... | |
On Tuesday, February 19, 2019 at 11:39:50 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
To zależność prądu od obrotów, nie od obciążenia. Nie, to jest zaleznosc MAKSYMALNEGO mozliwego do uzyskania pradu w funkcji obrotow. Dasz mniejszy opor, to zacznie spadac nap[iecie, bo alternator "nie wydoli" ;) : nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia... Bo nie jest potrzebne, alternator "sam" ogranicza maks. prad |
|
Data: 2019-02-21 01:28:11 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"WS" ce366c83-bb8e-421e-a233-367a807d4d5d@googlegroups.com Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą, : Nie, to jest zaleznosc MAKSYMALNEGO mozliwego do : uzyskania pradu w funkcji obrotow. Dasz mniejszy : opor, to zacznie spadac nap[iecie, bo alternator : "nie wydoli" ;) Taka konstrukcja byłaby bezpieczna, ale czy naprawdę taka jest? : nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia... Szkoda. : Bo nie jest potrzebne, alternator "sam" ogranicza maks. prad Jednak niejeden elektryk samochodowy twierdzi, że słaby akumulator może być przyczyna uszkodzenia alternatora. -=- Najchętniej bym zainstalował sobie dwa amperomierze, które mierzyłyby prąd płynący przez akumulator i prąd płynący przez alternator. Albo taką parkę -- amperomierz i voltomierz. [być może zaraz odezwie się Animka z uwagą, że parkę można kupić tutaj: https://www.gearbest.com/car-charger/pp_009414214791.html?wid=1433363 i będzie śmiesznie...] https://pl.aliexpress.com/item/YB28VA-DC-0-100V-LED-Dual-Voltmeter-Ammeter-Digital-Display-Voltage-Current-Meters-Tester-Current-Transformer/1000004514413.html?spm=a2g17.10010108.100008.3.1c7ee3016daqlq&pvid=ace34d86-b7e3-4f34-9010-99087cf83643&gps-id=pcDetailLeftTrendProduct&scm=1007.13438.125069.0&scm-url=1007.13438.125069.0&scm_id=1007.13438.125069.0 Z hołlem Halla. ;) Ze 300 A i 100 V. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-03-30 01:01:04 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" q4i0jk$ldt$1@node1.news.atman.pl Zapewne warto mieć i woltomierz -- choćby wpięty w gniazdo To pierwsze kosztuje kilka pln -- właśnie trafiło do Polski.
Dopiero wczoraj (29 marca) dotarło do mnie. Pokazuje napięcie w gniazdku zapalniczki przed podłączeniem odbiornika USB a po podłączeniu odbiornika -- natężenie prądu płynącego przez USB. Teraz kosztuje w Chinach mniej niż 7 pln. [złotówkę przepłaciłem -- chlip, chlip] To ostatnie... Dopiero chcę kupić i zainstalować... Nadal jedynie chcę. Mercedes miała w desce rozdzielczej stosowne dziury z zaślepkami, w które można było wstawić jakiś wyświetlacz. W Volvo nie jest tak słodko. Nadto trzeba by jakoś połączyć taki wyświetlacz z resztą mierniczą. Fajnie by było mieć odczyty: - napięcia w instalacji samochodu - natężenia prądu ładowania akumulatora - natężenia prądu płynącego przez alternator (wzbudzonego rzecz jasna, nie wzbudzającego) Na razie ten chiński woltomierz pokazał mniej niż 12 V przed uruchomieniem silnika -- IMO trochę mało. Po uruchomieniu, ale na luzie -- 14.1 a po zwiększeniu obrotów nieco więcej, ale chyba nie aż 14.4 V. Pojeżdżę, potestuję -- opiszę... Telefon wg tego miernika bierze mniej niż 1 A -- ciekawe, jak mniej niż 1 A naładuje 5 Ah w mniej niż 2 godziny. ;) Na oko trzeba by ~7 godzin, aby prądem mniejszym niż 1 A wrzucić 5 Ah. Może kluczem do rozwikłania zagadki (obok mniejszej pojemności akumulatora) są różne napięcia -- ładowania wyższe niż 5 V, zaś akumulatora -- niższe niż 4 V? W lutym br. wydałem na dziesięcioletnie Nowe Volvo S40 Taksówki, wypożyczalnie... Ciekawe, jak poradzi sobie PKB z elektrycznymi samochodami... Wymiana płynów (oleju silnikowego, płynu chłodniczego, paliwa) i filtrów (oleju, powietrza, paliwa...) IMO nieźle nakręca gospodarkę -- i usługa kosztuje (buduje ;) PKB), i produkcja, w tym i badania, i wydobycie... Kolejnym ciosem zadanym gospodarce może być elektroniczne wspomaganie kierowania eliminujące wypadki samochodowe... (naprawy potłuczeń i przedterminowa wymiana samochodów tez nieźle nakręcają koniunkturę; do tego zmniejszenie liczby ludzi okaleczonych/poranionych i przedwcześnie zabitych/pochowanych -- tu i leczenie kosztuje, i grzebanie/palenie zwłok, i znicze/kwiaty/ozdoby cmentarne/nagrobne, i groby...) Do tego autonomia samochodowa może zagęścić samochody na jezdniach i upłynnić ruch -- hamując rozwój dróg... [czekają nas chude lata -- wyrażone rozkwitem PKB] Wenezuela wyzwala się spod socjalizmu (zwanego czasami faszyzmem) co może doprowadzić do zwyżki światowych cen ropy naftowej i zniżenia kursu dolara amerykańskiego... Ropa naftowa (odebrana samochodom) może trafić do spalinowych elektrowni -- o znacznie większej sprawności niż samochodowe silniki. -=- Norwegowie zamierzają zastąpić samolotowe silniki spalinowe turbowentylatorowe na elektryczne... Na razie więcej kupuję nowych samochodów elektrycznych niż spalinowych... Energię elektryczną pozyskują niemal wyłącznie z hydroelektrowni, mając pod nosem masy ropy naftowej i gazu ziemnego... Podobnie czynią Katarczycy czy inni Kuwejtczycy -- choć żyją ze sprzedaży ropy naftowej, stawiają na elektryfikację... -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |