Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Alternator poszedł z dymym...

Alternator poszedł z dymym...

Data: 2019-02-18 12:51:06
Autor: J.F.
Alternator poszedł z dymym...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4daq0$5rf$2@node1.news.atman.pl...
Po kwadransie odpaliłem, ale usłyszałem
dziwny szum (znany mi z hamowania metra) dobiegający
z okolic alternatora i zależny od szybkości obrotowej
silnika.

13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu,
400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start,
po którym wkrótce zaświeciła się kontrolka ładowania...

Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania.

Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni
wówczas) akumulator żarł zbyt wiele amperów... Ale...

Niemal na pewno nie.

- przecież ten akumulator stale starzał się, nie młodniał,
  zaś alternator po 28 marca był słabszy niż przed

- na nowym alternatorze akumulator brał początkowo 30 A,
  ale po dogłębnym rozładunku, którego raczej 28 marca
  ubr. nie było

- akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem
  silnika (nowy radzi sobie tak samo!)

To akurat znaczy, ze i prad duzy mogl wziac.

Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające
na łożyska? Drżenie uzwojeń?

Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc.

Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal.
A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ... choc wtedy mogloby sie nie wlaczyc.

Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie
może (w połączeniu z innymi odbiornikami) przegrzać
alternator bez niszczenia tego przewodu? **Ponoć**
te przewody nie są zabezpieczone.

Ale co to za przewod ?
Taki przewod, to akumulator zadymi blyskawicznie.
Alternator bedzie sie musial dluzej pomeczyc.

Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można

Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili.

Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży?

przyzwoitosc nakazuje, zeby ponad 150A. A w lutym to jeszcze wiecej.
Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator wyprodukuje, wiec nie powinno poplynac wiecej i nie powienien sie usmazyc.

Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

a) cegowy miernik pradu stalego,
b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Dlaczego alternatory są trójfazowe, nie zaś sześcio...? ;)
(rozumiem, dlaczego silniki, ale nie rozumiem, dlaczego
alternatory)

Pewnie za drogie.
trzy fazy sa dobre i tanie :-)

Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem
alternatora?

Nie jezdzic jak emeryt :-P

Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się
ładować)

Tak sie nie da.

J.

Data: 2019-02-18 21:37:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl

13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu,

Może 12 bm. -- ale nie jest to tutaj istotne.

400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start,
po którym wkrótce zaświeciła się kontrolka ładowania...

Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania.

Gdy ruszyłem, zobaczyłem żółtą informację o potrzebie
serwisu silnika związanej z zasilaniem. Po przejechaniu
kilkuset metrów pojawiła się czerwona informacja o pilnej
potrzebie serwisu i zapaliła się kontrolka akumulatora.
(wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu)


Gdy po powrocie do garażu (i naładowaniu akumulatora zewnętrznym
prostownikiem) włączałem silnik, początkowo nie miałem żadnej
informacji. Czerwona informacja (razem z kontrolką akumulatora)
pojawiała się ~2 minuty po uruchomieniu silnika. Takie zachowanie
było powtarzalne -- co najmniej 4 razy tak było.




Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni
wówczas) akumulator żarł zbyt wiele amperów... Ale...

Niemal na pewno nie.

To kamień spadł mi z serca. ;)
(jeśli nie akumulator -- alternator jest znów/nadal zagrożony...)


- akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem
  silnika (nowy radzi sobie tak samo!)

To akurat znaczy, ze i prad duzy mogl wziac.

15 lutego stary akumulator z nowego alternatora brał początkowo 30 A,
ale po głębokim rozładowaniu -- odpaliłem (dorzuciłem na start
równolegle (na długich przewodach) inny, stary, ale naładowany do
pełna akumulator o papierowej pojemności 64 Ah) i jechałem ~20 minut we mgle.

Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające
na łożyska? Drżenie uzwojeń?

Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc.

Ciekawa odpowiedź. ;)







Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal.

Po jakimś czasie szum zniknął. Dokładniej -- pojawiał się
tuż po starcie i znikał, aż wreszcie przestał pojawiać się.

A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ...

,,Brak ładowania'' pojawił się 11 miesięcy później.
(nie bez powodu pisałem daty)

choc wtedy mogloby sie nie wlaczyc.









Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie
może (w połączeniu z innymi odbiornikami) przegrzać
alternator bez niszczenia tego przewodu? **Ponoć**
te przewody nie są zabezpieczone.

Ale co to za przewod ?

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu
23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu.

Na 29 marca 2018 r. umówiłem się na naprawę tych przewodów.
(szum pojawił się e 28 marca ubr. -- dzień wcześniej)


Skąd znam daty? Google mnie śledzi... Śledzi, zapisuje...
Szukałem tez zapisy Osmanda, ale nie znalazłem. Być może
Osmand kasuje ,,zbyt stare'', być może ja skasowałem...

Może za jakiś czas znajdę bardziej szczegółowe informacje, ale
nie teraz -- i nie wniosą one niczego ciekawego w tę sprawę.

28 marca ubr. kupiłem wózek zakupowy daleko za miastem.
Wózek włożyłem do bagażnika i powoli (z matka na pokładzie)
ruszyłem do tyłu. Ponieważ parkując, wjechałem w żywopłot,
pomyślałem, że być może wplątałem jakieś liście pomiędzy
kółka pasowe i opasek klinowy...


Wózek ma fakturę (z datą) i Google zapisuje z datami...


 - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
 - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
   (metro hamuje alternatorami)
 - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od
   szybkości samochodu.



Taki przewod, to akumulator zadymi blyskawicznie.

Tablica nie jest oświetlana sale.
(potrzeba przekręcenia kluczyka)

Alternator bedzie sie musial dluzej pomeczyc.









Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można

Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili.

Stary, czyli z którego roku?




Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży?

przyzwoitosc nakazuje, zeby ponad 150A. A w lutym to jeszcze wiecej.

15 bm. został wymieniony spalony alternator 120 A na nowy 150 A.
(cały został wymieniony)



Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator
wyprodukuje, wiec nie powinno poplynac wiecej i nie powienien
sie usmazyc.

Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy
po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa
i Boskie prawa fizyki?

Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?
(ucina górki sinusoidy?)






Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

a) cegowy miernik pradu stalego,
b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Jakie warunki?


Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?

Nie jezdzic jak emeryt :-P

Jak jeździ emeryt?





Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się
ładować)

Tak sie nie da.

Dlaczego?

-=-

Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?
Z akumulatora wychodzą dwa przewody -- zakładam, że
jeden do rozrusznika. Załóżmy, że ten rozrusznikowy
jest dobrze przykręcony, zaś pozostały przewód nie
jest dobrze przykręcony?

Czy taki luźny przewód może jakoś zakłócić prace alternatora?
Elektronika od tego głupieje -- choćby APki WiFi...

-=-

Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora?
Czy zwiększenie mocy (prądem ze 120 A do 150 A) może dać dobry efekt?

Czy stale wpięte podgrzewanie fotela ,,niefirmową''
(czyli dodatkową -- której producent samochodu nie
przewidywał w swych obliczeniach) matą grzewcza mogło
mieć jakiś wpływ na alternator?

Wiem -- trzeba znać moc tej grzałki, ale teraz nie zmierzę...
(może 40 W, może 200 W... -- imo nawet 200 W to niezbyt wiele,
ale kto wie...)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-18 22:33:45
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

 
 - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
 - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
   (metro hamuje alternatorami)
 - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od
   szybkości samochodu.

zatarł się mechanicznie


Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy
po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa
i Boskie prawa fizyki?

Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)

łagodnie :)


Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?

tak


(ucina górki sinusoidy?)

hahaha


Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś drutem owiniętym
dookoła przewodów alternatora?

a) cegowy miernik pradu stalego, b) jesli masz warunki - spadek
napiecia na kablu alternatora.

Jakie warunki?

dostep do alternatora


Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się ładować)

Tak sie nie da.

Dlaczego?

Wystarczy bezpiecznik na 100A a nie druty oporowe :)
Opornik jest liniowy. Nie zabezpieczyłby a utrudniał pobór prądu.

Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-18 23:55:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FAE58494F3Ddayrider@localhost.net

 - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
 - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
   (metro hamuje alternatorami)
 - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od
   szybkości samochodu.

zatarł się mechanicznie

Następnie odtarł na 11 miesięcy?

Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego
prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż
po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał
największy prąd.


Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?

tak

(ucina górki sinusoidy?)

hahaha

Co w tym śmiesznego?
Nie pozwala na łykanie górek?


a) cegowy miernik pradu stalego,
b) jesli masz warunki - spadek
napiecia na kablu alternatora.

Jakie warunki?

dostep do alternatora

Do przewodów wychodzących ze stojana alternatora?





Wystarczy bezpiecznik na 100A a nie druty oporowe :)

Raczej 150 A.

Opornik jest liniowy. Nie zabezpieczyłby a utrudniał pobór prądu.

Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak
user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się.

OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator?
Alternator nie da więcej niż termicznie wytrzyma?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 22:35:13
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
 
 - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
 - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
   (metro hamuje alternatorami)
 - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od szybkości
 samochodu.

zatarł się mechanicznie

Następnie odtarł na 11 miesięcy?

Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego
prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż
po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał
największy prąd.

Co pobierało tak wielki prąd, że alternator z akumulatorem nie
dały rady?


(ucina górki sinusoidy?)

hahaha

Co w tym śmiesznego?
Nie pozwala na łykanie górek?

Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia. Zasilić możesz prądem stałym. To taki regulowany magnes na wirniku. Tak tez stacyjka zasila na chwilę alternator zeby sie wzbudził. Potem sam sobie wytwarza zasilanie ale wyprostowane przez diody wzbudzenia. Nikt tego napięcia nie wygladza kondensatorem bo nie ma potrzeby.



Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak
user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się.

OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator?
Alternator nie da więcej niż termicznie wytrzyma?

Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika.
Jest sytuacją niezwykła gdy auto nie jedzie, nie chłodzi się
i kierowca trzyma gaz do deski.



--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-20 00:51:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FBE5C48E500dayrider@localhost.net

Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego
prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż
po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał
największy prąd.

Co pobierało tak wielki prąd, że alternator
z akumulatorem nie dały rady?

Akumulator był rozładowany, więc miał niskie
napięcie -- nie dawał energii, lecz brał.

Światła -- 10 A, dmuchawa, silnik, elektronika,
radio, mata grzewcza na fotelu...

Szybę tylną włączam bardzo rzadko.
Szyberdach zimą także rzadko.
Szyb niemal nie ruszam.
Lusterka? -- bardzo rzadko.



Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia.
Zasilić możesz prądem stałym.

Stały to on jest, póki płynie. Może płynąc, może nie płynąć.
Gdy płynie -- jest wzbudzanie, gdy nie płynie -- nie ma.
Gdy napięcie na wyjściu alternatora jest zbyt wysokie,
wzbudzanie jest wyłączane, przez c ucinana jest któraś z górek.

Nie twierdzę, że tak jest -- tylko rozmyślam.

To taki regulowany magnes na wirniku.

Owszem. Źródłem energii jest energia mechaniczna.

Tak tez stacyjka zasila na chwilę alternator
zeby sie wzbudził. Potem sam sobie wytwarza
zasilanie ale wyprostowane przez diody wzbudzenia.

Nikt tego napięcia nie wygladza kondensatorem bo nie ma potrzeby.

Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe?
Im wyższy prąd wzbudzenia, tym wyższe napięcie wyjściowe?

   P> Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia.





Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak
user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się.

OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator?
Alternator nie da więcej niż termicznie wytrzyma?

Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika.
Jest sytuacją niezwykła gdy auto nie jedzie, nie chłodzi się
i kierowca trzyma gaz do deski.

OK. Ale prąd wyjściowy (stojana, nie wirnika) alternatora
zależy także od oporu obciążników, nie tylko od szybkości
obrotowej wirnika.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-20 19:44:56
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

"PiteR" XnsA9FBE5C48E500dayrider@localhost.net

Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego
prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż
po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał największy prąd.

Co pobierało tak wielki prąd, że alternator z akumulatorem nie
dały rady?

Akumulator był rozładowany, więc miał niskie
napięcie -- nie dawał energii, lecz brał.

Światła -- 10 A, dmuchawa, silnik, elektronika,
radio, mata grzewcza na fotelu...

Szybę tylną włączam bardzo rzadko.
Szyberdach zimą także rzadko.
Szyb niemal nie ruszam.
Lusterka? -- bardzo rzadko.


Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora.
Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność.
Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A.

Teraz twoim tokiem rozumowania kupujesz 10 mat grzewczych i podlaczasz i co sie dzieje? Pobierasz prad z akumulatora, napiecie siada i zarazem wzbudzenie siada. Bo wzudzenie jest z tego samego zródła czyli stojana.

Nawet jak maty pociągną 500A to 410A popłynie z akumulatora a 90A z alernatora.



 
Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe?
Im wyższy prąd wzbudzenia, tym wyższe napięcie wyjściowe?

tak

 
Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika.
Jest sytuacją niezwykła gdy auto nie jedzie, nie chłodzi się i
kierowca trzyma gaz do deski.

OK. Ale prąd wyjściowy (stojana, nie wirnika) alternatora
zależy także od oporu obciążników, nie tylko od szybkości
obrotowej wirnika.

Ty ciagle rozpatrujesz alternator oddzielnie jakby akumulator stal obok i się przyglądał. Do tego myslisz ze wzbudzenie jest zasilane z innego idealnego zrodla a jest z tego samego. Jak dowalisz obciazenie to raz bedziesz mial do czynienia z akumulatorem który wyturla set amperów a jak mu napiecie spadnie na 6v to wzbudzenie tez bedzie nie wieksze niz te 6v bo nie ma skad.



--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-21 00:37:11
Autor: J.F.
Alternator poszedł z dymym...
Użytkownik "PiteR"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA9FCC8E624229dayrider@localhost.net...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora.
Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność.
Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A.

Mozna. Trzeba akumulator podlaczyc odwrotnie.

J.

Data: 2019-02-20 23:50:13
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:


Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora.
Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność.
Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A.

Mozna. Trzeba akumulator podlaczyc odwrotnie.


Diody główne się zjarają to się nie liczy.



--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-21 01:57:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FCC8E624229dayrider@localhost.net

Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora.

Skutecznie.

Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność.

Ja mam 150 A. 90 A to chyba czasy opon z dętkami. ;)

Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A.

Nieważne? Skąd mam wiedzieć, że nie popłynie?!
Ty tak twierdzisz, ale czy tak jest?

Teraz twoim tokiem rozumowania kupujesz 10 mat grzewczych i podlaczasz
i co sie dzieje? Pobierasz prad z akumulatora, napiecie siada i zarazem

Co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator?

wzbudzenie siada. Bo wzudzenie jest z tego samego zródła czyli stojana.

Energii dostarcza silnik -- może ją dostarczać bez
względu na napięcie (tym samym i natężenie) wzbudzania.

Nawet jak maty pociągną 500A to 410A popłynie z akumulatora a 90A z
alernatora.

Wiele razy pisałem -- co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator?

Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe?
Im wyższy prąd wzbudzenia, tym wyższe napięcie wyjściowe?

tak

Wg Ciebie jest sprzężenie zwrotne dodatnie?
Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy)
alternatora, więc spada natężenie wzbudzania, więc spada
napięcie wyjściowe?...

Obawiam się, że jest odwrotnie -- sprzężenie zwrotne ujemne!

Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy)
alternatora, więc ROŚNIE natężenie wzbudzania, więc rośnie
(stabilizuje się na pożądanym poziomie) napięcie wyjściowe...

A dlaczego rośnie? Bo jest regulator napięcia.

Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika.
Jest sytuacją niezwykła gdy auto nie jedzie, nie chłodzi się i
kierowca trzyma gaz do deski.

OK. Ale prąd wyjściowy (stojana, nie wirnika) alternatora
zależy także od oporu obciążników, nie tylko od szybkości
obrotowej wirnika.

Ty ciagle rozpatrujesz alternator oddzielnie jakby akumulator stal obok

Nie. Ty ciągle widzisz akumulator jako pojemne źródło energii.
Tymczasem napięcie głęboko rozładowanego akumulatora może być
tak niskie, że nie tylko ów akumulator nie da niczego do
instalacji, ale jeszcze zechce zabierać.

i się przyglądał. Do tego myslisz ze wzbudzenie jest zasilane z innego
idealnego zrodla a jest z tego samego.

I co z tego, skoro są regulatory?
Nie trzeba wielkiej mocy wzbudzającej -- energię dostarcza silnik,
nie prąd płynący wirnikiem. Mijałoby się z celem dostarczanie energii
porównywalnej z odbieraną. ;) Bez regulacji napięcia wyjściowego
wzbudzanie może obyć się bez jakiegokolwiek (pomijam elektryczność
na poziomie atomu) zasilania elektrycznego -- wystarczą zwykłe
magnesy trwałe.

Jeśli pomerdasz sztabkowym magnesem wewnątrz uzwojenia -- przez
to uzwojenie popłynie prąd. Możesz inaczej pomerdać.

   https://www.youtube.com/watch?v=2SF54HDpop4
   http://www.auto-wiedza.pl/pradnice-samochodowe/

Jak dowalisz obciazenie to raz
bedziesz mial do czynienia z akumulatorem który wyturla set amperów a

O ile akumulator ma stosowne napięcie -- wyższe niż instalacja.

jak mu napiecie spadnie na 6v to wzbudzenie tez bedzie nie wieksze niz
te 6v bo nie ma skad.

Z alternatora. Nie trzeba 12 V zasilania wirnika, by otrzymać 15 V na wyjściu.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 21:47:23
Autor: J.F.
Alternator poszedł z dymym...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4f55s$u5d$2@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl
400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start,
po którym wkrótce zaświeciła się kontrolka ładowania...

Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania.

Gdy ruszyłem, zobaczyłem żółtą informację o potrzebie
serwisu silnika związanej z zasilaniem. Po przejechaniu
kilkuset metrów pojawiła się czerwona informacja o pilnej
potrzebie serwisu i zapaliła się kontrolka akumulatora.
(wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu)

Nie - do elektryka.
Co ci po aucie w garazu ? :-)

Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające
na łożyska? Drżenie uzwojeń?

Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc.

Ciekawa odpowiedź. ;)

Ale dobra :-)

Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal.
Po jakimś czasie szum zniknął. Dokładniej -- pojawiał się
tuż po starcie i znikał, aż wreszcie przestał pojawiać się.

A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ...
,,Brak ładowania'' pojawił się 11 miesięcy później.
(nie bez powodu pisałem daty)

A to przepraszam, wydawalo mi sie ze niecaly miesiac minal, co i tak jest troche dlugo.

Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie
może (w połączeniu z innymi odbiornikami) przegrzać
alternator bez niszczenia tego przewodu? **Ponoć**
te przewody nie są zabezpieczone.

Ale co to za przewod ?

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu
23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu.

To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy.


Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można
Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili.

Stary, czyli z którego roku?

Moj jest 2007 i amperomierza chyba nie ma, ale komputer duzo parametrow kontroluje.


Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator
wyprodukuje, wiec nie powinno poplynac wiecej i nie powienien
sie usmazyc.

Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy
po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa
i Boskie prawa fizyki?

Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego.

Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?
(ucina górki sinusoidy?)

Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki.
A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Jakie warunki?

Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu

Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?
Nie jezdzic jak emeryt :-P
Jak jeździ emeryt?

Po emerycku.
I chlodzenie wtedy slabe :-)

Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się
ładować)

Tak sie nie da.

Dlaczego?

Za duze wahania napiecia, za duzo ciepla wydzielanego w kablach.

Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?
Z akumulatora wychodzą dwa przewody -- zakładam, że
jeden do rozrusznika. Załóżmy, że ten rozrusznikowy
jest dobrze przykręcony, zaś pozostały przewód nie
jest dobrze przykręcony?

Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod.
W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)

Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora?
Czy zwiększenie mocy (prądem ze 120 A do 150 A) może dać dobry efekt?

Zwiekszenie przez wymiane alternatora ?
To ten wiekszy powinien wiecej wytrzymac.

J.

Data: 2019-02-19 21:38:47
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:

Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?
(ucina górki sinusoidy?)

Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki.
A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy?

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-20 00:08:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FBDC33022ECdayrider@localhost.net

A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy?

Przed diodami. BTW -- te diody są raczej
duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW!
Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne.
Obetniesz, gdy nie dasz wzbudzenia.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-20 19:20:29
Autor: PiteR
Alternator poszedł z dymym...
na  ** p.m.s **  Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy?

Przed diodami.

Co cie obchodzi co jest przed diodami? W samochodzie jest instalacja pradu stałego.


BTW -- te diody są raczej duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW!

Mówię o diodach wzbudzenia nie o głownych.


Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne.
Obetniesz, gdy nie dasz wzbudzenia.

Tam nie ma zadnych górek bo przegiegi się najkładają.



--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-21 02:05:57
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"PiteR" XnsA9FCC4C0CE8B7dayrider@localhost.net

A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy?

Przed diodami.

Co cie obchodzi co jest przed diodami?

Stojan alternatora daje napięcie przemienne, zwykle trójfazowe.

W samochodzie jest instalacja pradu stałego.

Bo za stojanem jest prostownik.
Stosowne odcinanie zasilania wirnika obcina górki
sinusoid -- tak pracuje masa regulatorów skutecznego
napięcia przemienego. (nie twierdzę, że tak działa
regulator napięcia alternatora)

Żaden elektryk w warsztacie nie podejmie się oceny
stanu alternatora bez oscyloskopu -- powaga. ;)
(pomijam alternatory zniszczone tak, iż nie ma co oceniać)

BTW -- te diody są raczej duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW!

Mówię o diodach wzbudzenia nie o głownych.

Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne.
Obetniesz, gdy nie dasz wzbudzenia.

Tam nie ma zadnych górek bo przegiegi się najkładają.

Są przesunięte o 2/3Pi.

   http://kwalifikacjewzawodzie.pl/wp-content/uploads/2016/04/m12_wykres2.png

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-20 00:38:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"J.F." 5c6c6ba6$0$498$65785112@news.neostrada.pl

(wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu)

Nie - do elektryka.
Co ci po aucie w garazu ? :-)

Mogę tam naładować akumulator.
Elektrycy nie o tej porze niekoniecznie pracują


A to przepraszam, wydawalo mi sie ze niecaly
miesiac minal, co i tak jest troche dlugo.

Minęło 11 miesięcy. 28 marca pojawił się szum.
Nie bagatelizowałbym, ale na 29 byłem umówiony
u elektronika. Problem w tym, że 29 szumu już
nie było.







Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu
23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu.

To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy.

Też tak myślę. Ale może tylko obsmażył się na końcówkach
tak, że tego nie było widać? Niby końcówki są lepiej
chłodzone (brakiem izolacji) przez co więcej znoszą
niż reszta przewodu, ale kto wie...




Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można
Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili.

Stary, czyli z którego roku?

Moj jest 2007 i amperomierza chyba nie ma, ale komputer
duzo parametrow kontroluje.

Czyli samochód z 2009 r. i może mieć, i może nie mieć?






Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy
po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa
i Boskie prawa fizyki?

Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego.

Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu?






Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?
(ucina górki sinusoidy?)

Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki.

Dlaczego nie same górki?
Jak wywali całą sinusoidę (mając 3) to raczej
zbyt dobrze nie ustabilizuje napięcia. Możliwe
tylko 3 zestawy:

 RST -- komplet
 RS -.
 RT -:- 2 fazy
 ST -'
 R -.
 S -: - jedna
 T -'

Każda z faz przesunięta o tyle samo, więc tylko
3 możliwości: 3 fazy, 2 i lub 1 faza naraz.

A gorki beda obciete z innych przyczyn.

Z jakićh?


Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu

Wolę cęgi.




Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?
Nie jezdzic jak emeryt :-P

Jak jeździ emeryt?

Po emerycku.
I chlodzenie wtedy slabe :-)

Niewiele rozumiem.
Gdy już odpalę, raczej lubię pojeździć...
(jeśli o to chodziło...) Najtrudniejsze jest
wejście do garażu. ;) (i płacenie -- to akurat
nakłania do oszczędnego jeżdżenia)


Za duze wahania napiecia, za duzo ciepla wydzielanego w kablach.

Przy małym prądzie spadek napięcia jest mały.
(i ciepła mało)



Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?
Z akumulatora wychodzą dwa przewody -- zakładam, że
jeden do rozrusznika. Załóżmy, że ten rozrusznikowy
jest dobrze przykręcony, zaś pozostały przewód nie
jest dobrze przykręcony?

Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod.

Więc może diody spaliły się?
Ale obluzowane klemy były pod koniec 2016 r...

W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)

Tzn.?



Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora?
Czy zwiększenie mocy (prądem ze 120 A do 150 A) może dać dobry efekt?

Zwiekszenie przez wymiane alternatora ?

Tak. Był 120 A, jest 150 A.
(gdyby to ode mnie zależało, dałbym 240 A;
i akumulator 120 Ah 1000 A)

To ten wiekszy powinien wiecej wytrzymac.

Więcej... Ale czy wytrzyma stary, rozładowany akumulator?...

-=-

BTW -- IMO akumulator nie miał zwarć.
(po naładowaniu miał 13.6 V, które niezbyt szybko spadła)

12 lutego br. i 28 marca ubr. był rozładowany, bo miał już
małą pojemność... Ale czy grzechem jest jazda z rozładowanym
akumulatorem?! Toż nie ma zakazu częstego uruchamiania silnika!!!
Nowy też można rozładować częstym uruchamianiem!

-=-

12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał
początkowo z nowego alternatora 30 A. Po kilku czy
kilkunastu minutach prąd ładowania spadł do 15 A...

Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami.
Nie wiem, czy to dużo, czy mało.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-21 00:49:15
Autor: J.F.
Alternator poszedł z dymym...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4i426$on2$1@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6c6ba6$0$498$65785112@news.neostrada.pl
(wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu)
Nie - do elektryka.
Co ci po aucie w garazu ? :-)

Mogę tam naładować akumulator.
Elektrycy nie o tej porze niekoniecznie pracują

To sobie przyjedziesz drugi raz w godzinach pracy, ale autobusem lub tramwajem :-)

Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu
23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu.

To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy.

Też tak myślę. Ale może tylko obsmażył się na końcówkach
tak, że tego nie było widać?

Przetestuj sobie jak juz naladujesz akumulator, tylko nie trzymaj w rekach :-)

Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego.
Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu?

W zasadzie nie.

Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
alternatora, odcina zasilanie wirnika?
(ucina górki sinusoidy?)

Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki.

Dlaczego nie same górki?

Bo nie jest taki szybki, a i nie tak latwo gorki wykryc z przylaczonym akumulatorem.

Jak wywali całą sinusoidę (mając 3) to raczej
zbyt dobrze nie ustabilizuje napięcia. Możliwe
tylko 3 zestawy:
RST -- komplet
RS -.

ale on nie wywala faz, tylko zmniejsza.

A gorki beda obciete z innych przyczyn.
Z jakićh?

Wlasnie ten akumulator - jak napiecie na uzwojeniach jest mniejsze niz na aku - to prad nie plynie.
A jak wieksze, to plynie, i obcina ..

Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu
Wolę cęgi.

Ale cegi sa drogie.

Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?

Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod.

Więc może diody spaliły się?
Ale obluzowane klemy były pod koniec 2016 r...

W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)
Tzn.?

Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie skoczy do np 20V ... roznie moze byc.

12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał
początkowo z nowego alternatora 30 A. Po kilku czy
kilkunastu minutach prąd ładowania spadł do 15 A...

Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami.

Wydaje ci sie. Tzn ladowales, tylko o tym nie wiedziales.

Nie wiem, czy to dużo, czy mało.

W sam raz.

J.

Data: 2019-02-21 02:28:56
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"J.F." 5c6de7c8$0$504$65785112@news.neostrada.pl

Elektrycy nie o tej porze niekoniecznie pracują
+>Elektrycy o tej porze niekoniecznie pracują

To sobie przyjedziesz drugi raz w godzinach pracy, ale autobusem lub tramwajem :-)

Nie mieszkam we Wrocławiu. ;)


Przetestuj sobie jak juz naladujesz akumulator, tylko nie trzymaj w rekach :-)

Przetestowałem miernikiem -- spaliłem sobie skórę na palcu.
(miernik przetrwał; akumulator też -- to ten, który zostawiłem
u elektryka; przewody miernika też przetrwały)

Aby rozjaśnić sytuację -- dobrze ustawiłem miernik,
ale zapomniałem o poprawnym wpięciu przewodów. ;)
Jeden z przewodów ma uszkodzoną izolację -- drut
dotykał do palca. [tylko trochę bolało -- jak zawsze ;)
w podobnych sytuacjach; nie pamiętam, jaki dałem
bezpiecznik miernikowi -- zazwyczaj daję swoje własne,
zazwyczaj mniejsze niż trzeba; prostownik dostał
tak cienki drut z PRAWDZIWEJ miedzi, że 5 A nie puszczał;
przelutowywałem ten bezpiecznik (wiszący drucik cienki
jak włos) kilkanaście razy, zanim naładowałem akumulator
15 lutego; za każdym razem rozkręcałem obudowę prostownika;
mam kilka ;) wkrętaków akumulatorowych, ale kręciłem ręcznie;
nie przepadam za wkrętakami elektrycznymi]

Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu?

W zasadzie nie.

A w kwasie? [ponoć tam jest kwas... jedną celę
sprawdziłem -- na oko nie brakowało elektrolitu]


Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki.

Dlaczego nie same górki?

Bo nie jest taki szybki, a i nie tak latwo gorki wykryc z przylaczonym akumulatorem.

Przecież to górki sprzed prostownika!
Za prostownikiem byłoby tylko tętnienie, o ile
nie byłoby akumulatora i pojemności instalacji.





ale on nie wywala faz, tylko zmniejsza.

Zmniejsza napięcie wyjściowe poprzez skalowanie całej sinusoidy?

A gorki beda obciete z innych przyczyn.
Z jakićh?

Wlasnie ten akumulator - jak napiecie na uzwojeniach jest mniejsze niz na aku - to prad nie plynie.

Nie bajeruj!! Napięcie szczytowe przemiennego
prądu zawsze jest wyższe niż skuteczne.

Aż taką ciemnotę możesz wciskać tylko Animce.
W ścianie też szczytowe jest wyższe od 230 V.

A jak wieksze, to plynie, i obcina ..

Co płynie i co obcina? Wg Ciebie regulator napięcia
jest na wyjściu? Regulator napięcia o mocy 2 kW?!?!??!

Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu
Wolę cęgi.

Ale cegi sa drogie.

Ale nie kaleczą instalacji. Stówka (lub mniej) i jest:

   https://pl.aliexpress.com/item/YB28VA-DC-0-100V-LED-Dual-Voltmeter-Ammeter-Digital-Display-Voltage-Current-Meters-Tester-Current-Transformer/1000004514413.html?spm=a2g17.10010108.100008.3.1c7ee3016daqlq&pvid=ace34d86-b7e3-4f34-9010-99087cf83643&gps-id=pcDetailLeftTrendProduct&scm=1007.13438.125069.0&scm-url=1007.13438.125069.0&scm_id=1007.13438.125069.0

Od 8 do 15 dolarów USA.

Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?

Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod.

Więc może diody spaliły się?
Ale obluzowane klemy były pod koniec 2016 r...

W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)
Tzn.?

Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie skoczy do np 20V ... roznie moze byc.


Teraz wiesz, że akumulator obniża napięcie instalacji.
W innych postach tego wątku -- niekoniecznie? ;)




12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał
początkowo z nowego alternatora 30 A. Po kilku czy
kilkunastu minutach prąd ładowania spadł do 15 A...

Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami.

Nigdy świadomie -- przyznaję Ci tutaj rację.

Wydaje ci sie. Tzn ladowales, tylko o tym nie wiedziales.

Nie wiem, czy to dużo, czy mało.

W sam raz.

Znów bajerujesz! 30 A stałego/częstego ładowanie
zabiłoby taki (80 Ah 700 A) akumulator bardzo szybko.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-21 03:36:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"Eneuel Leszek Ciszewski" q4kvie$p31$6@node2.news.atman.pl

Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie
skoczy do np 20V ... roznie moze byc.

O to:

   http://www.cummins.pl/sites/default/files/pdf/t-030_p34-48.pdf
   Rysunek 4-4

Ci chadza? --
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-18 23:43:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl


Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

a) cegowy miernik pradu stalego,

Takie coś:

   https://pl.aliexpress.com/item/220-v-AC-22mm-Cyfrowy-Wy-wietlacz-Ampermeter-Monitor-Pr-du-Wska-nik-Sygna-u-wiat/32884755856.html

może być? To jest na ?przemienne? 230 V, przydałoby
się na stałe 12 V. ;) Ale nie widzę...

b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Data: 2019-02-19 06:03:16
Autor: J.F.
Alternator poszedł z dymym...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4fce9$5f7$1@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl
Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

a) cegowy miernik pradu stalego,

Takie coś:

https://pl.aliexpress.com/item/220-v-AC-22mm-Cyfrowy-Wy-wietlacz-Ampermeter-Monitor-Pr-du-Wska-nik-Sygna-u-wiat/32884755856.html
może być? To jest na ?przemienne? 230 V, przydałoby
się na stałe 12 V. ;) Ale nie widzę...

To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar. Cęgowy miernik zapinasz na chwile.

Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC.
Napiecie bez znaczenia.

https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-miernik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html

b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.

Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami.

J.

Data: 2019-02-19 19:23:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Alternator poszedł z dymym...

"J.F." 5c6b8e5f$0$519$65785112@news.neostrada.pl

To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar.
Cęgowy miernik zapinasz na chwile.

Chcę mieć na stałe.
[stałe napięcie i stałe mierzenie]

Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC.
Napiecie bez znaczenia.

[rozumiem... ma być DC, nie AC, ale jest to bez znaczenia...]

https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-miernik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html

Do 100 A -- alternator ponoć daje 150 A.

b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.

Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami.

Chyba wolę cęgi...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o)  `-:`-'.'.   `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,  `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.'  Felix Lee
-bf-      `-    \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Alternator poszedł z dymym...

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona