Data: 2019-02-18 12:51:06 | |
Autor: J.F. | |
Alternator poszedł z dymym... | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4daq0$5rf$2@node1.news.atman.pl...
Po kwadransie odpaliłem, ale usłyszałem 13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu, Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania. Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni Niemal na pewno nie. - przecież ten akumulator stale starzał się, nie młodniał, - na nowym alternatorze akumulator brał początkowo 30 A, - akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem To akurat znaczy, ze i prad duzy mogl wziac. Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc. Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal. A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ... choc wtedy mogloby sie nie wlaczyc. Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie Ale co to za przewod ? Taki przewod, to akumulator zadymi blyskawicznie. Alternator bedzie sie musial dluzej pomeczyc. Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili. Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży? przyzwoitosc nakazuje, zeby ponad 150A. A w lutym to jeszcze wiecej. Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator wyprodukuje, wiec nie powinno poplynac wiecej i nie powienien sie usmazyc. Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś a) cegowy miernik pradu stalego, b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora. Dlaczego alternatory są trójfazowe, nie zaś sześcio...? ;) Pewnie za drogie. trzy fazy sa dobre i tanie :-) Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem Nie jezdzic jak emeryt :-P Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów Tak sie nie da. J. |
|
Data: 2019-02-18 21:37:20 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl 13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu, Może 12 bm. -- ale nie jest to tutaj istotne. 400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start, Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania. Gdy ruszyłem, zobaczyłem żółtą informację o potrzebie serwisu silnika związanej z zasilaniem. Po przejechaniu kilkuset metrów pojawiła się czerwona informacja o pilnej potrzebie serwisu i zapaliła się kontrolka akumulatora. (wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu) Gdy po powrocie do garażu (i naładowaniu akumulatora zewnętrznym prostownikiem) włączałem silnik, początkowo nie miałem żadnej informacji. Czerwona informacja (razem z kontrolką akumulatora) pojawiała się ~2 minuty po uruchomieniu silnika. Takie zachowanie było powtarzalne -- co najmniej 4 razy tak było. Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni Niemal na pewno nie. To kamień spadł mi z serca. ;) (jeśli nie akumulator -- alternator jest znów/nadal zagrożony...) - akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem To akurat znaczy, ze i prad duzy mogl wziac. 15 lutego stary akumulator z nowego alternatora brał początkowo 30 A, ale po głębokim rozładowaniu -- odpaliłem (dorzuciłem na start równolegle (na długich przewodach) inny, stary, ale naładowany do pełna akumulator o papierowej pojemności 64 Ah) i jechałem ~20 minut we mgle. Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc. Ciekawa odpowiedź. ;) Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal. Po jakimś czasie szum zniknął. Dokładniej -- pojawiał się tuż po starcie i znikał, aż wreszcie przestał pojawiać się. A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ... ,,Brak ładowania'' pojawił się 11 miesięcy później. (nie bez powodu pisałem daty) choc wtedy mogloby sie nie wlaczyc. Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie Ale co to za przewod ? Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu 23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu. Na 29 marca 2018 r. umówiłem się na naprawę tych przewodów. (szum pojawił się e 28 marca ubr. -- dzień wcześniej) Skąd znam daty? Google mnie śledzi... Śledzi, zapisuje... Szukałem tez zapisy Osmanda, ale nie znalazłem. Być może Osmand kasuje ,,zbyt stare'', być może ja skasowałem... Może za jakiś czas znajdę bardziej szczegółowe informacje, ale nie teraz -- i nie wniosą one niczego ciekawego w tę sprawę. 28 marca ubr. kupiłem wózek zakupowy daleko za miastem. Wózek włożyłem do bagażnika i powoli (z matka na pokładzie) ruszyłem do tyłu. Ponieważ parkując, wjechałem w żywopłot, pomyślałem, że być może wplątałem jakieś liście pomiędzy kółka pasowe i opasek klinowy... Wózek ma fakturę (z datą) i Google zapisuje z datami... - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora. - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania. (metro hamuje alternatorami) - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od szybkości samochodu. Taki przewod, to akumulator zadymi blyskawicznie. Tablica nie jest oświetlana sale. (potrzeba przekręcenia kluczyka) Alternator bedzie sie musial dluzej pomeczyc. Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili. Stary, czyli z którego roku? Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży? przyzwoitosc nakazuje, zeby ponad 150A. A w lutym to jeszcze wiecej. 15 bm. został wymieniony spalony alternator 120 A na nowy 150 A. (cały został wymieniony) Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa i Boskie prawa fizyki? Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;) Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu alternatora, odcina zasilanie wirnika? (ucina górki sinusoidy?) Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś a) cegowy miernik pradu stalego, Jakie warunki? Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora? Nie jezdzic jak emeryt :-P Jak jeździ emeryt? Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów Tak sie nie da. Dlaczego? -=- Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy? Z akumulatora wychodzą dwa przewody -- zakładam, że jeden do rozrusznika. Załóżmy, że ten rozrusznikowy jest dobrze przykręcony, zaś pozostały przewód nie jest dobrze przykręcony? Czy taki luźny przewód może jakoś zakłócić prace alternatora? Elektronika od tego głupieje -- choćby APki WiFi... -=- Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora? Czy zwiększenie mocy (prądem ze 120 A do 150 A) może dać dobry efekt? Czy stale wpięte podgrzewanie fotela ,,niefirmową'' (czyli dodatkową -- której producent samochodu nie przewidywał w swych obliczeniach) matą grzewcza mogło mieć jakiś wpływ na alternator? Wiem -- trzeba znać moc tej grzałki, ale teraz nie zmierzę... (może 40 W, może 200 W... -- imo nawet 200 W to niezbyt wiele, ale kto wie...) -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-18 22:33:45 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
- Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora. zatarł się mechanicznie Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy łagodnie :) Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu tak (ucina górki sinusoidy?) hahaha Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś drutem owiniętym dostep do alternatora Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów Wystarczy bezpiecznik na 100A a nie druty oporowe :) Opornik jest liniowy. Nie zabezpieczyłby a utrudniał pobór prądu. Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-18 23:55:49 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FAE58494F3Ddayrider@localhost.net - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora. zatarł się mechanicznie Następnie odtarł na 11 miesięcy? Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał największy prąd. Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu tak (ucina górki sinusoidy?) hahaha Co w tym śmiesznego? Nie pozwala na łykanie górek? a) cegowy miernik pradu stalego, Jakie warunki? dostep do alternatora Do przewodów wychodzących ze stojana alternatora? Wystarczy bezpiecznik na 100A a nie druty oporowe :) Raczej 150 A. Opornik jest liniowy. Nie zabezpieczyłby a utrudniał pobór prądu. Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator? Alternator nie da więcej niż termicznie wytrzyma? -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 22:35:13 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
- Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora. Co pobierało tak wielki prąd, że alternator z akumulatorem nie dały rady? (ucina górki sinusoidy?) Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia. Zasilić możesz prądem stałym. To taki regulowany magnes na wirniku. Tak tez stacyjka zasila na chwilę alternator zeby sie wzbudził. Potem sam sobie wytwarza zasilanie ale wyprostowane przez diody wzbudzenia. Nikt tego napięcia nie wygladza kondensatorem bo nie ma potrzeby. Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika. Jest sytuacją niezwykła gdy auto nie jedzie, nie chłodzi się i kierowca trzyma gaz do deski. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-20 00:51:13 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FBE5C48E500dayrider@localhost.net Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego Co pobierało tak wielki prąd, że alternator Akumulator był rozładowany, więc miał niskie napięcie -- nie dawał energii, lecz brał. Światła -- 10 A, dmuchawa, silnik, elektronika, radio, mata grzewcza na fotelu... Szybę tylną włączam bardzo rzadko. Szyberdach zimą także rzadko. Szyb niemal nie ruszam. Lusterka? -- bardzo rzadko. Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia. Stały to on jest, póki płynie. Może płynąc, może nie płynąć. Gdy płynie -- jest wzbudzanie, gdy nie płynie -- nie ma. Gdy napięcie na wyjściu alternatora jest zbyt wysokie, wzbudzanie jest wyłączane, przez c ucinana jest któraś z górek. Nie twierdzę, że tak jest -- tylko rozmyślam. To taki regulowany magnes na wirniku. Owszem. Źródłem energii jest energia mechaniczna. Tak tez stacyjka zasila na chwilę alternator Nikt tego napięcia nie wygladza kondensatorem bo nie ma potrzeby. Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe? Im wyższy prąd wzbudzenia, tym wyższe napięcie wyjściowe? P> Tranzystor do masy reguluje prad wzbudzenia. Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator? Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika. OK. Ale prąd wyjściowy (stojana, nie wirnika) alternatora zależy także od oporu obciążników, nie tylko od szybkości obrotowej wirnika. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-20 19:44:56 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
"PiteR" XnsA9FBE5C48E500dayrider@localhost.net Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora. Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność. Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A. Teraz twoim tokiem rozumowania kupujesz 10 mat grzewczych i podlaczasz i co sie dzieje? Pobierasz prad z akumulatora, napiecie siada i zarazem wzbudzenie siada. Bo wzudzenie jest z tego samego zródła czyli stojana. Nawet jak maty pociągną 500A to 410A popłynie z akumulatora a 90A z alernatora. Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe? tak Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika. Ty ciagle rozpatrujesz alternator oddzielnie jakby akumulator stal obok i się przyglądał. Do tego myslisz ze wzbudzenie jest zasilane z innego idealnego zrodla a jest z tego samego. Jak dowalisz obciazenie to raz bedziesz mial do czynienia z akumulatorem który wyturla set amperów a jak mu napiecie spadnie na 6v to wzbudzenie tez bedzie nie wieksze niz te 6v bo nie ma skad. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-21 00:37:11 | |
Autor: J.F. | |
Alternator poszedł z dymym... | |
Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsA9FCC8E624229dayrider@localhost.net...
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak: Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora. Mozna. Trzeba akumulator podlaczyc odwrotnie. J. |
|
Data: 2019-02-20 23:50:13 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** J.F. pisze tak:
Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora. Diody główne się zjarają to się nie liczy. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-21 01:57:17 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FCC8E624229dayrider@localhost.net Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora. Skutecznie. Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność. Ja mam 150 A. 90 A to chyba czasy opon z dętkami. ;) Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A. Nieważne? Skąd mam wiedzieć, że nie popłynie?! Ty tak twierdzisz, ale czy tak jest? Teraz twoim tokiem rozumowania kupujesz 10 mat grzewczych i podlaczasz Co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator? wzbudzenie siada. Bo wzudzenie jest z tego samego zródła czyli stojana. Energii dostarcza silnik -- może ją dostarczać bez względu na napięcie (tym samym i natężenie) wzbudzania. Nawet jak maty pociągną 500A to 410A popłynie z akumulatora a 90A z Wiele razy pisałem -- co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator? Od prądu wzbudzenia zależy napięcie wyjściowe? tak Wg Ciebie jest sprzężenie zwrotne dodatnie? Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy) alternatora, więc spada natężenie wzbudzania, więc spada napięcie wyjściowe?... Obawiam się, że jest odwrotnie -- sprzężenie zwrotne ujemne! Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy) alternatora, więc ROŚNIE natężenie wzbudzania, więc rośnie (stabilizuje się na pożądanym poziomie) napięcie wyjściowe... A dlaczego rośnie? Bo jest regulator napięcia. Nic wówczas. Nie da więcej niż daje przy max obrotach silnika. OK. Ale prąd wyjściowy (stojana, nie wirnika) alternatora Ty ciagle rozpatrujesz alternator oddzielnie jakby akumulator stal obok Nie. Ty ciągle widzisz akumulator jako pojemne źródło energii. Tymczasem napięcie głęboko rozładowanego akumulatora może być tak niskie, że nie tylko ów akumulator nie da niczego do instalacji, ale jeszcze zechce zabierać. i się przyglądał. Do tego myslisz ze wzbudzenie jest zasilane z innego I co z tego, skoro są regulatory? Nie trzeba wielkiej mocy wzbudzającej -- energię dostarcza silnik, nie prąd płynący wirnikiem. Mijałoby się z celem dostarczanie energii porównywalnej z odbieraną. ;) Bez regulacji napięcia wyjściowego wzbudzanie może obyć się bez jakiegokolwiek (pomijam elektryczność na poziomie atomu) zasilania elektrycznego -- wystarczą zwykłe magnesy trwałe. Jeśli pomerdasz sztabkowym magnesem wewnątrz uzwojenia -- przez to uzwojenie popłynie prąd. Możesz inaczej pomerdać. https://www.youtube.com/watch?v=2SF54HDpop4 http://www.auto-wiedza.pl/pradnice-samochodowe/ Jak dowalisz obciazenie to raz O ile akumulator ma stosowne napięcie -- wyższe niż instalacja. jak mu napiecie spadnie na 6v to wzbudzenie tez bedzie nie wieksze niz Z alternatora. Nie trzeba 12 V zasilania wirnika, by otrzymać 15 V na wyjściu. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 21:47:23 | |
Autor: J.F. | |
Alternator poszedł z dymym... | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4f55s$u5d$2@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl 400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start, Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania. Gdy ruszyłem, zobaczyłem żółtą informację o potrzebie Nie - do elektryka. Co ci po aucie w garazu ? :-) Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc. Ciekawa odpowiedź. ;) Ale dobra :-) Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal.Po jakimś czasie szum zniknął. Dokładniej -- pojawiał się A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ...,,Brak ładowania'' pojawił się 11 miesięcy później. A to przepraszam, wydawalo mi sie ze niecaly miesiac minal, co i tak jest troche dlugo. Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie Ale co to za przewod ? Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy. Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy możnaStary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili. Stary, czyli z którego roku? Moj jest 2007 i amperomierza chyba nie ma, ale komputer duzo parametrow kontroluje. Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego. Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;) Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki. A gorki beda obciete z innych przyczyn. Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora. Jakie warunki? Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu Jak jeździ emeryt?Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?Nie jezdzic jak emeryt :-P Po emerycku. I chlodzenie wtedy slabe :-) Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów Tak sie nie da. Dlaczego? Za duze wahania napiecia, za duzo ciepla wydzielanego w kablach. Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy? Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod. W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-) Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora? Zwiekszenie przez wymiane alternatora ? To ten wiekszy powinien wiecej wytrzymac. J. |
|
Data: 2019-02-19 21:38:47 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** J.F. pisze tak:
Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;) Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy? -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-20 00:08:46 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FBDC33022ECdayrider@localhost.net A gorki beda obciete z innych przyczyn. Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy? Przed diodami. BTW -- te diody są raczej duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW! Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne. Obetniesz, gdy nie dasz wzbudzenia. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-20 19:20:29 | |
Autor: PiteR | |
Alternator poszedł z dymym... | |
na ** p.m.s ** Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:
A gorki beda obciete z innych przyczyn. Co cie obchodzi co jest przed diodami? W samochodzie jest instalacja pradu stałego. BTW -- te diody są raczej duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW! Mówię o diodach wzbudzenia nie o głownych. Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne. Tam nie ma zadnych górek bo przegiegi się najkładają. -- Piter Sweet little girl I prefer You behind the wheel Me the passenger |
|
Data: 2019-02-21 02:05:57 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"PiteR" XnsA9FCC4C0CE8B7dayrider@localhost.net A gorki beda obciete z innych przyczyn. Przecież tam są trzy małe diody to gdzie są sinusoidy? Przed diodami. Co cie obchodzi co jest przed diodami? Stojan alternatora daje napięcie przemienne, zwykle trójfazowe. W samochodzie jest instalacja pradu stałego. Bo za stojanem jest prostownik. Stosowne odcinanie zasilania wirnika obcina górki sinusoid -- tak pracuje masa regulatorów skutecznego napięcia przemienego. (nie twierdzę, że tak działa regulator napięcia alternatora) Żaden elektryk w warsztacie nie podejmie się oceny stanu alternatora bez oscyloskopu -- powaga. ;) (pomijam alternatory zniszczone tak, iż nie ma co oceniać) BTW -- te diody są raczej duże, skoro muszą przenieść ponad 2 kW! Mówię o diodach wzbudzenia nie o głownych. Obcinając górki -- zmniejszysz napięcie skuteczne. Tam nie ma zadnych górek bo przegiegi się najkładają. Są przesunięte o 2/3Pi. http://kwalifikacjewzawodzie.pl/wp-content/uploads/2016/04/m12_wykres2.png -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-20 00:38:32 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"J.F." 5c6c6ba6$0$498$65785112@news.neostrada.pl (wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu) Nie - do elektryka. Mogę tam naładować akumulator. Elektrycy nie o tej porze niekoniecznie pracują A to przepraszam, wydawalo mi sie ze niecaly Minęło 11 miesięcy. 28 marca pojawił się szum. Nie bagatelizowałbym, ale na 29 byłem umówiony u elektronika. Problem w tym, że 29 szumu już nie było. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy. Też tak myślę. Ale może tylko obsmażył się na końcówkach tak, że tego nie było widać? Niby końcówki są lepiej chłodzone (brakiem izolacji) przez co więcej znoszą niż reszta przewodu, ale kto wie... Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy możnaStary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili. Stary, czyli z którego roku? Moj jest 2007 i amperomierza chyba nie ma, ale komputer Czyli samochód z 2009 r. i może mieć, i może nie mieć? Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego. Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu? Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;) Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki. Dlaczego nie same górki? Jak wywali całą sinusoidę (mając 3) to raczej zbyt dobrze nie ustabilizuje napięcia. Możliwe tylko 3 zestawy: RST -- komplet RS -. RT -:- 2 fazy ST -' R -. S -: - jedna T -' Każda z faz przesunięta o tyle samo, więc tylko 3 możliwości: 3 fazy, 2 i lub 1 faza naraz. A gorki beda obciete z innych przyczyn. Z jakićh? Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewodu Wolę cęgi. Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?Nie jezdzic jak emeryt :-P Jak jeździ emeryt? Po emerycku. Niewiele rozumiem. Gdy już odpalę, raczej lubię pojeździć... (jeśli o to chodziło...) Najtrudniejsze jest wejście do garażu. ;) (i płacenie -- to akurat nakłania do oszczędnego jeżdżenia) Za duze wahania napiecia, za duzo ciepla wydzielanego w kablach. Przy małym prądzie spadek napięcia jest mały. (i ciepła mało) Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy? Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod. Więc może diody spaliły się? Ale obluzowane klemy były pod koniec 2016 r... W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-) Tzn.? Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora? Zwiekszenie przez wymiane alternatora ? Tak. Był 120 A, jest 150 A. (gdyby to ode mnie zależało, dałbym 240 A; i akumulator 120 Ah 1000 A) To ten wiekszy powinien wiecej wytrzymac. Więcej... Ale czy wytrzyma stary, rozładowany akumulator?... -=- BTW -- IMO akumulator nie miał zwarć. (po naładowaniu miał 13.6 V, które niezbyt szybko spadła) 12 lutego br. i 28 marca ubr. był rozładowany, bo miał już małą pojemność... Ale czy grzechem jest jazda z rozładowanym akumulatorem?! Toż nie ma zakazu częstego uruchamiania silnika!!! Nowy też można rozładować częstym uruchamianiem! -=- 12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał początkowo z nowego alternatora 30 A. Po kilku czy kilkunastu minutach prąd ładowania spadł do 15 A... Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami. Nie wiem, czy to dużo, czy mało. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-21 00:49:15 | |
Autor: J.F. | |
Alternator poszedł z dymym... | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4i426$on2$1@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6c6ba6$0$498$65785112@news.neostrada.pl Mogę tam naładować akumulator. To sobie przyjedziesz drugi raz w godzinach pracy, ale autobusem lub tramwajem :-) Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. To by sie usmazyl, gdyby przepuscil prad zwarciowy. Też tak myślę. Ale może tylko obsmażył się na końcówkach Przetestuj sobie jak juz naladujesz akumulator, tylko nie trzymaj w rekach :-) Natura alternatora - duza indukcyjnosc uzwojen i duza impedancja dla pradu zmiennego.Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu? W zasadzie nie. Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;) Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki. Dlaczego nie same górki? Bo nie jest taki szybki, a i nie tak latwo gorki wykryc z przylaczonym akumulatorem. Jak wywali całą sinusoidę (mając 3) to raczej ale on nie wywala faz, tylko zmniejsza. A gorki beda obciete z innych przyczyn.Z jakićh? Wlasnie ten akumulator - jak napiecie na uzwojeniach jest mniejsze niz na aku - to prad nie plynie. A jak wieksze, to plynie, i obcina .. Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewoduWolę cęgi. Ale cegi sa drogie. Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy? Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod. Więc może diody spaliły się? W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)Tzn.? Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie skoczy do np 20V ... roznie moze byc. 12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami. Wydaje ci sie. Tzn ladowales, tylko o tym nie wiedziales. Nie wiem, czy to dużo, czy mało. W sam raz. J. |
|
Data: 2019-02-21 02:28:56 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"J.F." 5c6de7c8$0$504$65785112@news.neostrada.pl +>Elektrycy o tej porze niekoniecznie pracująElektrycy nie o tej porze niekoniecznie pracują To sobie przyjedziesz drugi raz w godzinach pracy, ale autobusem lub tramwajem :-) Nie mieszkam we Wrocławiu. ;) Przetestuj sobie jak juz naladujesz akumulator, tylko nie trzymaj w rekach :-) Przetestowałem miernikiem -- spaliłem sobie skórę na palcu. (miernik przetrwał; akumulator też -- to ten, który zostawiłem u elektryka; przewody miernika też przetrwały) Aby rozjaśnić sytuację -- dobrze ustawiłem miernik, ale zapomniałem o poprawnym wpięciu przewodów. ;) Jeden z przewodów ma uszkodzoną izolację -- drut dotykał do palca. [tylko trochę bolało -- jak zawsze ;) w podobnych sytuacjach; nie pamiętam, jaki dałem bezpiecznik miernikowi -- zazwyczaj daję swoje własne, zazwyczaj mniejsze niż trzeba; prostownik dostał tak cienki drut z PRAWDZIWEJ miedzi, że 5 A nie puszczał; przelutowywałem ten bezpiecznik (wiszący drucik cienki jak włos) kilkanaście razy, zanim naładowałem akumulator 15 lutego; za każdym razem rozkręcałem obudowę prostownika; mam kilka ;) wkrętaków akumulatorowych, ale kręciłem ręcznie; nie przepadam za wkrętakami elektrycznymi] Czyli alternator nie mógł dać niszczącego prądu? W zasadzie nie. A w kwasie? [ponoć tam jest kwas... jedną celę sprawdziłem -- na oko nie brakowało elektrolitu] Odcina/zmniejsza zasilanie wirnika, ale to raczej cale sinusoidy zmniejsza, nie tylko gorki. Dlaczego nie same górki? Bo nie jest taki szybki, a i nie tak latwo gorki wykryc z przylaczonym akumulatorem. Przecież to górki sprzed prostownika! Za prostownikiem byłoby tylko tętnienie, o ile nie byłoby akumulatora i pojemności instalacji. ale on nie wywala faz, tylko zmniejsza. Zmniejsza napięcie wyjściowe poprzez skalowanie całej sinusoidy? A gorki beda obciete z innych przyczyn.Z jakićh? Wlasnie ten akumulator - jak napiecie na uzwojeniach jest mniejsze niz na aku - to prad nie plynie. Nie bajeruj!! Napięcie szczytowe przemiennego prądu zawsze jest wyższe niż skuteczne. Aż taką ciemnotę możesz wciskać tylko Animce. W ścianie też szczytowe jest wyższe od 230 V. A jak wieksze, to plynie, i obcina .. Co płynie i co obcina? Wg Ciebie regulator napięcia jest na wyjściu? Regulator napięcia o mocy 2 kW?!?!??! Trzeba sie podlaczyc do obu koncow przewoduWolę cęgi. Ale cegi sa drogie. Ale nie kaleczą instalacji. Stówka (lub mniej) i jest: https://pl.aliexpress.com/item/YB28VA-DC-0-100V-LED-Dual-Voltmeter-Ammeter-Digital-Display-Voltage-Current-Meters-Tester-Current-Transformer/1000004514413.html?spm=a2g17.10010108.100008.3.1c7ee3016daqlq&pvid=ace34d86-b7e3-4f34-9010-99087cf83643&gps-id=pcDetailLeftTrendProduct&scm=1007.13438.125069.0&scm-url=1007.13438.125069.0&scm_id=1007.13438.125069.0 Od 8 do 15 dolarów USA. Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy? Teoretycznie to chyba moze grozic spaleniem diod. Więc może diody spaliły się? W praktyce to raczej zadnego ... ale moze miec duzy wplyw na reszte auta :-)Tzn.? Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie skoczy do np 20V ... roznie moze byc. Teraz wiesz, że akumulator obniża napięcie instalacji. W innych postach tego wątku -- niekoniecznie? ;) 12 lutego br. głęboko rozładowany akumulator brał Nigdy nie ładowałem akumulatora takimi prądami. Nigdy świadomie -- przyznaję Ci tutaj rację. Wydaje ci sie. Tzn ladowales, tylko o tym nie wiedziales. Nie wiem, czy to dużo, czy mało. W sam raz. Znów bajerujesz! 30 A stałego/częstego ładowanie zabiłoby taki (80 Ah 700 A) akumulator bardzo szybko. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-21 03:36:49 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" q4kvie$p31$6@node2.news.atman.pl Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie O to: http://www.cummins.pl/sites/default/files/pdf/t-030_p34-48.pdf Rysunek 4-4 Ci chadza? -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-18 23:43:16 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś a) cegowy miernik pradu stalego, Takie coś: https://pl.aliexpress.com/item/220-v-AC-22mm-Cyfrowy-Wy-wietlacz-Ampermeter-Monitor-Pr-du-Wska-nik-Sygna-u-wiat/32884755856.html może być? To jest na ?przemienne? 230 V, przydałoby się na stałe 12 V. ;) Ale nie widzę... b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora. Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów. -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|
Data: 2019-02-19 06:03:16 | |
Autor: J.F. | |
Alternator poszedł z dymym... | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4fce9$5f7$1@node1.news.atman.pl...
"J.F." 5c6a9c75$0$494$65785112@news.neostrada.pl Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś a) cegowy miernik pradu stalego, Takie coś: To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar. Cęgowy miernik zapinasz na chwile. Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC. Napiecie bez znaczenia. https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-miernik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora. Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów. Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami. J. |
|
Data: 2019-02-19 19:23:52 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Alternator poszedł z dymym... | |
"J.F." 5c6b8e5f$0$519$65785112@news.neostrada.pl To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar. Chcę mieć na stałe. [stałe napięcie i stałe mierzenie] Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC. [rozumiem... ma być DC, nie AC, ale jest to bez znaczenia...] https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-miernik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html Do 100 A -- alternator ponoć daje 150 A. b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora. Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów. Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami. Chyba wolę cęgi... -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' eneuel@gmail.com '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/... https://danutac.oferty-kredytowe.pl |
|