Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów

Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów

Data: 2017-09-12 12:51:23
Autor: Jan Walicki
Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów
Witam, Odnawiam właśnie starożytny rower. Jego suport jest na klin. Blat korby okazał się potężnie "zwichrowany" - tak jak zwichrowane są koła - ma bicie boczne ("faluje") na ok. 3 mm (na oko). Jakby ktoś nie wiedział o czym piszę to tutaj zdjęcie poglądowe:

https://2.bp.blogspot.com/-5bG-r24jLbg/Wbg49PgfL4I/AAAAAAAAB3I/6FzDNulOkYs_8FYiN0JoVIb6l8sRMX20wCLcBGAs/s1600/chwianie%2Bsi%25C4%2599%2Bnap%25C4%2599du.jpg Stąd pytanie do Bardziej Doświadczonych Kolegów, z czego to wynika? Obstawiam jedną z 3 przyczyn: 1) wykrzywiona oś ("wkład suportu"); to chyba nieprawdopodobne, oś jest stalowa i dość masywna, no ale jeśli w jakimś miejscu tylko trochę wyrobił się gwint to może to rzutować na to, czy cały blat obraca się idealnie w pionie. Sprawdzałem ten gwint pod lupą ale nic nie stwierdziłem.
2) źle zabity klin. To też wydaje się mało prawdopodobne, w końcu klin tylko klinuje ;)) - ale kto wie... W tych korbach prawe ramię jest zintegrowane z blatem i ułamek milimetra/źle spasowana płaszczyzna płaska klina może i wystarczy by wszystko wypaczyć.
3) "wyrobione" ramiona korby. Też mało prawdopodobne, bo ramiona są stalowe, no ale... Rower jeździł parę lat intensywnie/w każdych warunkach (zimą i w deszczu) jako singiel (bez przerzutek), na przełożeniu 52:14 też ostro pod górę (gdy trzeba "cisnąć"). Otwory mogły się "wyrobić" czego nie stwierdzę bez mikroskopu. Waszym zdaniem, jaka przyczyna jest najbardziej prawdopodobna? Wyjaśnienie jest ważne bo wiążą się z tym różne opcje. 1) gdyby oś, to można wymienić za grosze na nową (13 zł); albo
2) wymienić obecną oś na klin na oś na kwadrat - wtedy trzeba wymienić prawie całą resztę tj. blaty i ramiona;
3) gdyby ramiona, to trzeba je wymienić. Kosztuje więcej (50-70 zł) a skoro tak, to może je wymienić na korby/blaty aluminiowe? W porywach są cenowo porównywalne. No i tu z kolei pytanie do kolegów jeżdżących na blatach/korbach aluminiowych. Jak szybko się zużywają? Jeśli stalowe nie są niezniszczalne (poza ząbkami blatów), to jak szybko zużyję aluminiowe? Czy używane blaty/korby aluminiowe to złom? (Ja bym przy moich doświadczeniach nie kupił używanych stalowych).

Pozdrawiam

Data: 2017-09-13 09:25:21
Autor: cytawa
Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów
Jan Walicki pisze:

Stąd pytanie do Bardziej Doświadczonych Kolegów, z czego to wynika?
Obstawiam jedną z 3 przyczyn: 1) wykrzywiona oś ("wkład suportu"); to
chyba nieprawdopodobne, oś jest stalowa i dość masywna, no ale jeśli
w jakimś miejscu tylko trochę wyrobił się gwint to może to rzutować
na to, czy cały blat obraca się idealnie w pionie. Sprawdzałem ten
gwint pod lupą ale nic nie stwierdziłem. 2) źle zabity klin. To też
wydaje się mało prawdopodobne, w końcu klin tylko klinuje ;)) - ale
kto wie... W tych korbach prawe ramię jest zintegrowane z blatem i
ułamek milimetra/źle spasowana płaszczyzna płaska klina może i
wystarczy by wszystko wypaczyć. 3) "wyrobione" ramiona korby. Też
mało prawdopodobne, bo ramiona są stalowe, no ale... Rower jeździł
parę lat intensywnie/w każdych warunkach (zimą i w deszczu) jako
singiel (bez przerzutek), na przełożeniu 52:14 też ostro pod górę
(gdy trzeba "cisnąć"). Otwory mogły się "wyrobić" czego nie stwierdzę
bez mikroskopu. Waszym zdaniem, jaka przyczyna jest najbardziej
prawdopodobna? Wyjaśnienie jest ważne bo wiążą się z tym różne opcje.

4) po prostu skrzywiona sama tarcza. Bardzo latwo sie ja prostuje.


No i tu z kolei pytanie do kolegów jeżdżących na blatach/korbach
aluminiowych. Jak szybko się zużywają? Jeśli stalowe nie są
niezniszczalne (poza ząbkami blatów), to jak szybko zużyję
aluminiowe?

Duze tarcze aluminiowe sa zadziwiajaco trwale. jesli sie odpowiednio wczesnie wymienia lancuchy to nawet bardzo dlugo. Ale i tak zalezy to od stylu jazdy. Jesli ktos bardzo mozno obciaza lancuch to oczywiscie tryby sie szybciej zuzywaja. Nie sposob podac zadnych konkretnych danych.

Jan Cytawa

Data: 2017-09-14 13:28:15
Autor: ąćęłńóśźż
Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów
Koszty robocizny (nawet własnej - no chyba, że ktoś emeryt) obecnie są tak wysokie, że rzadko kiedy warto wstawiać używane części.
No chyba, ze dość pewne ródło pochodzenia, np. ktoś wymienia komponenty w nowym rowerze.


-- -- -
Czy używane blaty/korby aluminiowe to złom?
Ja bym przy moich doświadczeniach nie kupił używanych stalowych.

Data: 2017-09-21 07:06:59
Autor: squirs
Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów
W dniu 2017-09-12 o 21:51, Jan Walicki pisze:
Witam,
[...]
2) wymienić obecną oś na klin na oś na kwadrat - wtedy trzeba wymienić prawie całą resztę tj. blaty i ramiona;
3) gdyby ramiona, to trzeba je wymienić. Kosztuje więcej (50-70 zł) a skoro tak, to może je wymienić na korby/blaty aluminiowe? W porywach są cenowo porównywalne.
[...]

Witam
To nie muszą być wcale drogie rzeczy:
http://tinyurl.com/ydha3lmp
ale do tego wymiana osi suportu albo całego suportu na kwadrat...
a bezkosztowo pozostaje prostowanie blatu...

--
Pozdrawiam

Aluminiowe blat/korby a renowacja starych rowerów

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona