Amortyzator-wymiana oleju

Data: 2016-02-10 08:50:21
Autor: mbut
Amortyzator-wymiana oleju
Witam
Ciekawy jestem jak często wymieniacie oleje w swoich amorkach. Druga sprawa jak zlejesz stary olej to czym usunąć resztki zużytego oleju? czy można benzyną ekstrakcyjną?
pozdr

Data: 2016-02-10 10:05:44
Autor: Rowerex
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu ¶roda, 10 lutego 2016 08:50:26 UTC+1 użytkownik mbut napisał:
Witam
Ciekawy jestem jak często wymieniacie oleje w swoich amorkach.

Powiniene¶ zapytać też o powód wymiany...

Wymieniam raz lub dwa razy w roku (Reba), a powodem jest wypływanie oleju z tłumika na zewn±trz i blokowanie skoku. Reba nie lubi zimy i szoków termicznych, zmiana oringów na większe niewiele daje. Gdyby olej nie uciekał, to pewnie wymieniałbym co kilka lat.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-02-10 19:37:51
Autor: mbut
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 10.02.2016 o 19:05, Rowerex pisze:
[...]

Nie musi być powód aby wymienić olej, co pewien czas powinien być wymieniany.

Data: 2016-02-10 20:46:39
Autor: Piotr aka dracorp
Amortyzator-wymiana oleju
Dnia Wed, 10 Feb 2016 19:37:51 +0100, mbut napisał(a):

Nie musi być powód aby wymienić olej, co pewien czas powinien być
wymieniany.
I pamiętaj o wymianie amora co jakiś czas :) Marketing.

--
piecia aka dracorp

Data: 2016-02-11 08:58:48
Autor: Wojtas
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-10 o 21:46, Piotr aka dracorp pisze:

Nie musi być powód aby wymienić olej, co pewien czas powinien być
wymieniany.

I pamiętaj o wymianie amora co jakiś czas :) Marketing.

Chyba nie wiesz jak może wyglądać olej w amorze po intensywnym sezonie. Marketing nie ma tu nic do rzeczy.
Jedynie uszczelki wymieniałbym wtedy kiedy padną a nie jak sugeruje producent.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2016-02-11 00:58:27
Autor: Rowerex
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu czwartek, 11 lutego 2016 08:58:56 UTC+1 użytkownik Wojtas napisał:

> I pamiętaj o wymianie amora co jaki¶ czas :) Marketing.

Chyba nie wiesz jak może wygl±dać olej w amorze po intensywnym sezonie.

Może być czysty, l¶ni±cy i pozbawiony zanieczyszczeń? To zależy o jakiej "wymianie oleju" mówimy.

Rebę mam od roku 2008, olej w tłumiku olejowym wymieniałem cztery razy, za każdym razem to co zostało w komorze było sterylnie czyste.

Komory powietrzne rozbierałem raz po trzech latach jazdy (jeżdżę cały rok). W ¶rodku czy¶ciutko, żadnych, nawet najmniejszych zanieczyszczeń...

W amortyzatorach w których komory olejowe i powietrzne s± szczelnie zamknięte w goleniach górnych szanse na ich zanieczyszczenie s± znikome. Brud i woda wejd± do goleni dolnych, ale nie do górnych.

Gdyby nie spływanie oleju z komór w goleniach górnych do dolnych, to serwis amortyzatorów typu Reba można by ograniczyć do zdjęcia goleni dolnych, wyczyszczenia wnętrza, wyczyszczenia i naolejenia g±bek i wlania do goleni dolnych niewielkiej ilo¶ci oleju, po ok 15ml (choć przy dobrym naolejeniu g±bek można nie lać dodatkowo niczego).

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2016-02-11 10:43:55
Autor: Wojtas
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-11 o 09:58, Rowerex pisze:

[...]

Fajnie, ale Reba to nie otwarta k±piel olejowa. Więc mało miarodajne.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym ¶wiecie, proszę państwa.

Data: 2016-02-11 09:23:39
Autor: twistedme
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-11 o 08:58, Wojtas pisze:
[...]

No ale co z tego, ĹĽe wyglÄ…da? :) Skoro amortyzator pracuje ok? :)

Być może się nie znam i nie potrafię zauważyć różnicy, albo w przypadku mojego amora cała ta kąpiel olejowa nie odgrywa takiej roli i jak "ruski" czołg pojedzie nawet na oleju od frytek :).

Tak jak piszę - pierwszy raz wymieniałem olej w serwisie po kilku latach dość intensywnego użytkowania (bez wymiany uszczelek), to prawdę mówiąc przeszła mi taka myśl - "kurde, ciekawe czy oni w ogóle coś zrobili, czy po prostu postał sobie u nich 3 dni..." żadnej różnicy w działaniu, nic.

Drugi raz już nie chcąc mieć takich wątpliwości wymieniłem wszystko sam. Też nie dlatego, że nie działał, ale dlatego, że wydawało mi się, że może warto, a że robiłem remont roweru, lakierowałem ramę i postanowiłem, że polakieruję również amortyzator, więc przy okazji pobawiłem się z olejem.

Robiłem to 2 razy przez uszczelki Enduro, które okazały się jednak za ciasne. Trochę sobie przy okazji poeksperymentowałem i różnica w działaniu była spowodowana jedynie ilością nalanego oleju.

U mnie olej nie wycieka, nic się nie dzieje, więc po tych doświadczeniach nie widzę potrzeby prewencyjnej wymiany "co jakiś czas".

MĂłj amortyzator to RS Psylo XC U-turn 80-125

Data: 2016-02-11 10:39:24
Autor: Wojtas
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-11 o 09:23, twistedme pisze:

No ale co z tego, ĹĽe wyglÄ…da? :) Skoro amortyzator pracuje ok? :)

Nie, nie pracuje ok.

Być może się nie znam i nie potrafię zauważyć różnicy, albo w przypadku
mojego amora cała ta kąpiel olejowa nie odgrywa takiej roli i jak
"ruski" czołg pojedzie nawet na oleju od frytek :).

Być może to po prostu atrapa amortyzatora. Tak da wsjo rawno.
Ja nawet czułem różnicę na Bomberze MX comp air. Na razie ujeżdżam Foxa F100 rl i przy okazji zmiany uszczelek wymieniłem olej. Tu akurat był czysty, ale poprzedni właściciel jeździł max po szutrach.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2016-02-11 11:04:14
Autor: twistedme
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-11 o 10:39, Wojtas pisze:
W dniu 2016-02-11 o 09:23, twistedme pisze:

No ale co z tego, ĹĽe wyglÄ…da? :) Skoro amortyzator pracuje ok? :)

Nie, nie pracuje ok.

No, jak nie pracuje ok, to nie ma tematu.

MoĹĽe tu jest pies pogrzebany... :)

Data: 2016-02-13 13:11:44
Autor: solar
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-11 o 11:04, twistedme pisze:

Być może to po prostu atrapa amortyzatora. Tak da wsjo rawno

MoĹĽe tu jest pies pogrzebany... :)

Ja też tak sądzę. U mnie jest znacząca różnica w pracy przed i po wymianie oleju smarującego (co 2-3 miesiące).

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Tylko osoby, które kogoś darzą uczuciem dyskusyjnym, będą stawiały pomniki i czyniły hołdy, żeby ludzkość zobaczyła ich wielką miłość do danego autorytetu."

Data: 2016-02-10 11:12:50
Autor: twistedme
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-10 o 08:50, mbut pisze:
Witam
Ciekawy jestem jak często wymieniacie oleje w swoich amorkach. Druga
sprawa jak zlejesz stary olej to czym usunąć resztki zużytego oleju? czy
moĹĽna benzynÄ… ekstrakcyjnÄ…?
pozdr

Ja wymieniałem 2x w ciągu 10 lat. Raz w serwisie, raz własnoręcznie - wymieniłem też gąbki i uszczelki (niestety musiałem ściągać oryginały RS z Anglii, w Polsce nie były dostępne. Tylko Enduro i były za ciasne, amor chodził skokowo, jakby zacinał się).

Powiem szczerze, że po zabiegach nie czułem specjalnie różnicy w pracy amortyzatora.

Nie wiem co by się musiało teraz stać, żebym znowu zdecydował się na wymianę oleju. Prędzej wymienię chyba rower :)

Ja po zlaniu oleju umyłem wszystko ciepłą wodą z płynem do naczyń.

Niedawno z ciekawości nagrałem film z poziomu sztycy (czyli od dupy strony :)) specjalnie żeby sprawdzić jak pracuje amorek, bo z pozycji kierownicy miałem wrażenie, że jest o wiele sztywniejszy niż w tych wszystkich filmach na YT. Jak widać nie jest tak źle :)

https://youtu.be/QQcLYrpTS68

Pozdro

Data: 2016-02-11 09:04:51
Autor: Wojtas
Amortyzator-wymiana oleju
[...]

Wszystko zależy od intensywności jazdy. Ja sugerowałbym raz na 2 lata przy normalnej eksploatacji.
Po opróżnieniu można wszystko "przepłukać" alkoholem izopropylowym.

--
Tęskno i nudno jest na tym naszym świecie, proszę państwa.

Data: 2016-02-13 13:10:35
Autor: solar
Amortyzator-wymiana oleju
[...]

Zależy od ilości oleju. Jeśli to amor nowej generacji, gdzie oleju smarującego jest ze 20 ml na lagę, to ja wymieniam co 2-3 miesiące.
Dolne lagi myję (i to podpowiedź z porządnego serwisu) pod prysznicem, wodą z płynem do naczyć. Górne, łatwiejsze myciu, szmatką i alkoholem izo.
Gdy miałem amor z otwartą kąpielą olejową, serwisowałem raz w roku.

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Kobiety są błędem natury (...). Pełnym urzeczywistnieniem rodzaju ludzkiego jest mężczyzna."

Data: 2016-02-13 05:02:33
Autor: rzymo
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu sobota, 13 lutego 2016 13:10:52 UTC+1 użytkownik solar napisał:
(...)
Gdy miałem amor z otwart± k±piel± olejow±, serwisowałem raz w roku.

Z otwart± to zmieniałem co 2-3 lata (olej + uszczelki w Bomberze). Na plus jedynie ¶wiadomo¶ć, że dbam o sprzęt i że teoretycznie powinien być bardziej czuły (a nie był :)).

Data: 2016-02-15 23:17:22
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Amortyzator-wymiana oleju
W dniu 2016-02-13 o 14:02, rzymo pisze:

Z otwart± to zmieniałem co 2-3 lata (olej + uszczelki w Bomberze).
>Na plus jedynie ¶wiadomo¶ć, że dbam o sprzęt i że teoretycznie powinien być bardziej czuły (a nie był :)).

A jak miał być bardziej czuły? Co miał jeszcze wybierać? Li¶cie nie wystarcz±? ;)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2016-02-13 18:56:31
[...]