Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu

Data: 2020-10-30 10:34:02
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
Czy podpisanie z bankiem aneks do umowy kredytu hipo zmieniającego spłaty ze złotówkowych na bezpośrednio walutowe nie stanie się ewentualną przeszkodą w późniejszej drodze sądowej przeciw bankowi (w oparciu o klauzule niedozwolone itp. itd.)?
Czy konieczny jest aneks, zamiast po prostu zażądania od banku wskazania przezeń numeru rachunku prowadzonego w walucie?

Data: 2020-10-30 13:03:29
Autor: Robert_DF
W dniu 30.10.2020 o 10:34, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

jeżeli był to kredyt walutowy to numer konta (do spłaty w walucie) powinien być w umowie kredytowej

Roberts

kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140/

Data: 2020-10-30 13:28:18
Autor: J.F.
Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f9bde0b$0$512$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

IMO - moze byc, wszak umowiliscie sie niejako na nowo.

Czy konieczny jest aneks, zamiast po prostu zażądania od banku wskazania przezeń numeru rachunku prowadzonego w walucie?

Ale skoro umowa mowila, ze splata w zlotowkach, przeliczane na walute po kursie banku, to jak chcesz splacac w walucie ?

J.

Data: 2020-10-30 13:45:00
Autor: Robert_DF
W dniu 30.10.2020 o 13:28, J.F. pisze:

Ale skoro umowa mowila, ze splata w zlotowkach, przeliczane na walute po kursie banku, to jak chcesz splacac w walucie ?

J.

tylko, że spłata w walucie została zagwarantowana przez tzw. ustawę antyspreadową

Data: 2020-10-30 05:54:44
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 13:45:02 UTC+1 użytkownik Robert_DF napisał:
W dniu 30.10.2020 o 13:28, J.F. pisze:

> Ale skoro umowa mowila, ze splata w zlotowkach, przeliczane na walute po > kursie banku, to jak chcesz splacac w walucie ?

No i co, wejście tej ustawy w życie "automagicznie" sprawiło, że w umowie o kredyt (jaki on tam "walutowy", zapewne chodziło o "indeksowany", w najlepszym wypadku denominowany w walucie, ale wypłacany i spłacany w złotówkach) zawartej na DŁUGO PRZED tą ustawą, pojawił się nagle numer konta do spłat w walucie?

Taki numer konta może się pojawić w aneksie, w umowie masz podany numer konta do spłat w złotówkach.
No chyba że w tych umowach naprawdę były podawane dwa numery kont?
Myślałem, że kpisz pisząc o tym kredycie "walutowym", ale zaczynam mieć wątpliwości, że może piszesz na poważnie.

Data: 2020-10-30 14:03:18
Autor: Robert_DF
[...]

kojarzę, że ta ustawa dawała możliwość bezpłatnej spłaty bezpośrednio w walucie, jak ktoś takiego konta nie miał to mógł wnieść o założenie

w mojej umowie były (od razu) dwie opcje:
1. spłata z rachunku w PLN (bank sam sobie pobierał)
2. numer rachunku walutowego do spłaty (przelewałem tutaj i żaden aneks nie był mi potrzebny) taka możliwość wynikała wprost z umowy
3. mogłem sobie założyć dodatkowy rachunek DB-frank czy jakoś tak i tam gromadzić walutę + spłacać w terminie wymagalności

walutowy czy "walutowy" oto jest pytanie, dla niektórych to nie kredyt walutowy tylko "skomplikowany instrument finansowy", rozumiem, że tak może być w przypadku kredytów indeksowanych, ale mój jest denominowany

Data: 2020-10-30 08:26:45
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 14:03:21 UTC+1 użytkownik Robert_DF napisał:

> [...]
> kojarzę, że ta ustawa dawała możliwość bezpłatnej spłaty bezpośrednio w walucie, jak ktoś takiego konta nie miał to mógł wnieść o założenie

Hmm, ale czy dla kredytów branych przed tą ustawą wystarczyło tylko "wnieść o założenie", czy też właśnie niezbędny był aneks do umowy?

[...]

To ten Twój kredyt jest wzięty przed czy po tej ustawie?

walutowy czy "walutowy" oto jest pytanie, dla niektórych to nie kredyt walutowy tylko "skomplikowany instrument finansowy", rozumiem, że tak może być w przypadku kredytów indeksowanych, ale mój jest denominowany

Jeśli to nie tajemnica, jak Ci go wypłacili?
Na wskazany Twój rachunek w PLN (po jakim kursie?), na wskazany Twój rachunek w CHF, na rachunek dewelopera (zapewne w PLN - więc po jakim kursie), na rachunek sprzedawcy (jeśli rynek wtórny, zapewne rachunek też w PLN - więc po jakim kursie)?

Data: 2020-10-30 18:08:53
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
Właśnie tak (oczywiście po ch_jowym).

-- -- -
Na wskazany Twój rachunek w PLN (po jakim kursie?)

Data: 2020-10-30 18:56:50
Autor: Robert_DF
[...]

konto do spłaty kredytu w walucie miałem zapisane w umowie kredytowej, mogłem założyć jeszcze drugie, do przechowywania CHF

To ten Twój kredyt jest wzięty przed czy po tej ustawie?

zdecydowanie przed

[...]

nie, kredyt hipoteczny jest wypłacany na rachunek zbywcy, Ty jako kredytobiorca nie widzisz tej kasy na koncie, kredyt był w CHF ale wypłata już w PLN, gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

bank postawił do mojej dyspozycji X CHF i tylko miałem dać sygnał kiedy mają przelać, oczywiście po kursie kupna banku (spłata po kursie sprzedaży)

Data: 2020-10-30 11:08:04
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 18:57:08 UTC+1 użytkownik Robert_DF napisał:

konto do spłaty kredytu w walucie miałem zapisane w umowie kredytowej, mogłem założyć jeszcze drugie, do przechowywania CHF

To jak Ty masz, to wiemy, wziąłeś w "dobrym banku" - i/lub później niż inni.
Pytanie było o to, co musieli zrobić ci, którzy nie mieli konta do spłat w CHF wpisanego w umowie kredytowej, a którym ustawa dała możliwość spłacanie w CHF.

> [...]
> nie, kredyt hipoteczny jest wypłacany na rachunek zbywcy, Ty jako kredytobiorca nie widzisz tej kasy na koncie, kredyt był w CHF ale wypłata już w PLN, gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

Koniecznie? Może rzeczywiście we franku być nie może (choć hipoteka może być), ale np. w euro zaryzykowałbym stwierdzenie, że powinno być móc.

bank postawił do mojej dyspozycji X CHF i tylko miałem dać sygnał kiedy mają przelać, oczywiście po kursie kupna banku (spłata po kursie sprzedaży)

Czyli zapewne nie wykorzystałeś pełnej kwoty udzielonego kredytu - i co się z tą resztką stało?
Zapewne sygnał musiał mieć postać "przelejcie Y PLN", bo "przelejcie Z CHF" raczej niemożliwe.

Data: 2020-10-30 19:14:46
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
No właśnie to jest ciekawostka.
Ile to kosztowało (a kup se Pan ustawę)?

-- -- -
Może rzeczywiście we franku być nie może (choć hipoteka może być)

Data: 2020-10-30 19:37:30
Autor: Robert_DF
[...]

czy dobrym? też oberwałem na spreadzie, ale to nie było zaskoczenie

Koniecznie? Może rzeczywiście we franku być nie może (choć hipoteka może być), ale np. w euro zaryzykowałbym stwierdzenie, że powinno być móc.

musiałbym zapytać jakiegoś rejenta czy gdyby dwie strony się zgodziły to wartość transakcji można zapisać w EUR?
pewnie deweloper nie, ale ja kupowałem na rynku wtórnym

Czyli zapewne nie wykorzystałeś pełnej kwoty udzielonego kredytu - i co się z tą resztką stało?
Zapewne sygnał musiał mieć postać "przelejcie Y PLN", bo "przelejcie Z CHF" raczej niemożliwe.

kwota w PLN została przeliczona na CHF - na dzień podpisania umowy
i przy uruchomieniu opcje były dwie:

1. kurs wzrósł i moje CHF dawało za dużo PLN, wtedy miałbym nadpłatę
2. kurs spadł i za moje CHF nie mogłem dostać tyle PLN ile chciałem - to wystąpiło u mnie, jeszcze musiałem dopłacić

Data: 2020-10-30 18:10:25
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:5f9c53e3$0$503$65785112news.neostrada.pl>
user Robert_DF pisze tak:

gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

a hipoteka w księgach wieczystych?

--
Piotrek

Grosz do grosza i bedzie kokosza

Data: 2020-10-30 11:12:59
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 19:10:21 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:

> gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

a hipoteka w księgach wieczystych?

Na pewno może być w CHF czy EUR.
Ale hipoteki chyba (nie wiem, bo nie ustanawiałem) nie ustanawia się aktem notarialnym, więc twierdzenie Roberta nadal może być prawdą.

Data: 2020-10-30 18:18:04
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:342e8f0f-f7be-4e15-8370-108b9f23dac3ogooglegroups.com>

PiteR napisał:
> gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

a hipoteka w księgach wieczystych?

Na pewno może być w CHF czy EUR.

Jak to tak tatko? Do koni! do brooooni!

Ale hipoteki chyba (nie wiem, bo nie ustanawiałem) nie ustanawia
się aktem notarialnym

ja nie aktem

więc twierdzenie Roberta nadal może być
prawdą.

tak

--
Piotrek

29 lat świeżego powietrza i wystarczy

Data: 2020-10-30 19:38:16
Autor: Robert_DF
W dniu 30.10.2020 o 19:10, PiteR pisze:

gdyż w Polsce wartość na akcie notarialnym musi być w PLN

a hipoteka w księgach wieczystych?

dokładnie, od PLN też podatek do US

ale przy okazji zapytam rejenta czy można EUR

Data: 2020-10-30 14:24:12
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
W konkretnym przypadku jest właśnie taki jedyny sposób spłaty (PZ rachunku w innym banku) jest wskazany w umowie.
Nie znam możliwości ustanowienia PZ dla rachunku walutowego w polskim banku (a może w którymś jest?).
Walutowy w sensie denominowany.

-- -- -

Data: 2020-10-30 10:22:50
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 14:24:22 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

Walutowy w sensie denominowany.

Denominowany czy indeksowany?
Najłatwiej rozpoznać po walucie kwoty kredytu wpisanej w umowie.
Denominowany - kwota kredytu wpisana w walucie obcej (czyli we franciszku).
Indeksowany - kwota kredytu wpisana w PLN.

Data: 2020-10-30 18:44:15
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
Przecież napisałem, że d.

-- -- -
Denominowany czy indeksowany?

Data: 2020-10-31 08:34:03
Autor: _Master_
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
Denominowany czy indeksowany?

Chciałbym tylko zaznaczyć że to BEZ ZNACZENIA w przypadku domagania się "zadośćuczynienia" za NIENALEŻNE ZYSKI BANKSTERKI

Nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Wina banku jest identyczna.

Co innego jak się wypłaciło we franku i wpłacało we franku.

Data: 2020-10-30 18:05:57
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:168edc83-fa42-4bf2-9e60-e530867acb3fogooglegroups.com>
[...]

Kwotę kredytu miałem wpisaną w euro. Po ustawie bank mnie poinformował (bo pewnie musiał), że mogę przelewać euro. Podobno można było odtąd też wpłacać euro w kasie.

in <news:5f9c0f16$0$555$65785112news.neostrada.pl>
user Robert_DF pisze tak:
kojarzę, że ta ustawa dawała możliwość bezpłatnej spłaty
bezpośrednio w walucie, jak ktoś takiego konta nie miał to mógł
wnieść o założenie

Nie dam sobie uciąć ale na 99% numer konta był taki sam przez cały okres kredytu.

miałem tak samo.

Data: 2020-10-30 11:18:23
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 19:05:53 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:

Kwotę kredytu miałem wpisaną w euro. Po ustawie bank mnie poinformował (bo pewnie musiał), że mogę przelewać euro. Podobno można było odtąd też wpłacać euro w kasie.

Przelewać euro na to konto pewnie mogłeś i wcześniej, tylko że musiałbyś tych euro przelać więcej.

user Robert_DF pisze tak: > kojarzę, że ta ustawa dawała możliwość bezpłatnej spłaty
> bezpośrednio w walucie, jak ktoś takiego konta nie miał to mógł
> wnieść o założenie

Nie dam sobie uciąć ale na 99% numer konta był taki sam przez cały okres kredytu.

To na pierwszy rzut oka brzmi dziwnie, ale mogło tak być.
Wszystko kwestia tego, jak bank mógł - a potem nie mógł - to (tzn. przelew w euro na to konto, bo w złotówkach sprawa jasna) księgować i po drodze zdzierać.

Data: 2020-10-30 18:25:44
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:aec51249-c642-4449-b964-af0a7736163aogooglegroups.com>

haha no tak :)

zamiast 100 euro to 106 euro.

Data: 2020-10-30 19:40:17
Autor: Robert_DF
W dniu 30.10.2020 o 19:05, PiteR pisze:

Kwotę kredytu miałem wpisaną w euro. Po ustawie bank mnie poinformował
(bo pewnie musiał), że mogę przelewać euro. Podobno można było odtąd
też wpłacać euro w kasie.

tak jeżeli bank prowadził obsługę gotówkową w tej walucie, kojarzę, że do DB do Poznania klienci nawet z Piły z gotówką przyjeżdżali

Nie dam sobie uciąć ale na 99% numer konta był taki sam przez cały
okres kredytu.

w pLN czy innej walucie?
konta się zmieniły jak DB się sprzedał do Santandera

Data: 2020-10-30 16:07:02
Autor: J.F.
Użytkownik "Dawid Rutkowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:168edc83-fa42-4bf2-9e60-e530867acb3fo@googlegroups.com...
> [...]

No i co, wejście tej ustawy w życie "automagicznie" sprawiło, że w umowie o kredyt (jaki on tam "walutowy", zapewne chodziło o "indeksowany", w najlepszym wypadku denominowany w >walucie, ale wypłacany i spłacany w złotówkach) zawartej na DŁUGO PRZED tą ustawą, pojawił się nagle numer konta do spłat w walucie?

No, jeszcze mozna sprobowac przelac walute, lub wplacic w kasie banku, na stare konto kredytu.

I ciekawe, co bank wtedy:
-odrzuci przelew/odmowi wplaty,
-zaksieguje na inne konto techniczne ... i uzna, ze rata nie zaplacona,
-przewalutuje po wlasnym kursie :)

Taki numer konta może się pojawić w aneksie, w umowie masz podany numer konta do spłat w złotówkach.
No chyba że w tych umowach naprawdę były podawane dwa numery kont?

No jak - bank chcial zarobic na przewalutowaniu i mialby podawac nr konta walutowego ? :-)

J.

Data: 2020-10-30 18:09:53
Autor: ąćęłńóśźż
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
Właśnie tak (wg info tel.).

-- -- -
-przewalutuje po wlasnym kursie

Data: 2020-10-30 18:58:49
Autor: Robert_DF
W dniu 30.10.2020 o 16:07, J.F. pisze:

[...]

bank zarobił już przy uruchomieniu, poza tym próbowałeś kiedyś robić przelewy w CHF pomiędzy bankami?

mnie od początku nikt nie zabraniał spłacać w CHF, tylko na początku PLN bardziej się opłacało

Data: 2020-10-30 11:11:06
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 18:58:52 UTC+1 użytkownik Robert_DF napisał:

mnie od początku nikt nie zabraniał spłacać w CHF, tylko na początku PLN bardziej się opłacało

Rzeczywiście, kantor aliora uruchomiony dopiero w lipcu 2012.
Wcześniej to nawet nie było skąd tych franciszków wziąć.

Data: 2020-10-30 18:12:30
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:5f9c5459$0$503$65785112news.neostrada.pl>
user Robert_DF pisze tak:

bank zarobił już przy uruchomieniu, poza tym próbowałeś kiedyś robić przelewy w CHF pomiędzy bankami?

a przy wypłacie transz czasami stracił :)

Data: 2020-10-30 11:15:27
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 19:12:26 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:

> bank zarobił już przy uruchomieniu, poza tym próbowałeś kiedyś robić > przelewy w CHF pomiędzy bankami?

a przy wypłacie transz czasami stracił :)

Zarobił zawsze. Bank to bank, cwana gapa.

A nawet jakby przyjąć tą Twoją definicję straty, to kurs musiałby się majtnąć ponad połowę spreadu - a te były jednak duże.
Choć z drugiej strony to był ten przedziwny czas, gdy złoty cały czas się umacniał (m.in. dlatego, że udzielano tych kredytów "walutowych" i spirala się pięknie sama nakręcała).

Data: 2020-10-30 18:22:27
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:45efd51f-7538-4412-b0bd-99335475218cogooglegroups.com>

PiteR napisał:
> [...]

drugiej strony to był ten przedziwny czas, gdy złoty cały czas się
umacniał (m.in. dlatego, że udzielano tych kredytów "walutowych" i

no tak

Mój zarobił na mnie o 8 tys zł mniej :)
Wydać pieniędzy mi nie chciał, oddała mi je dopiero spółdzielnia.
Równe chłopy. Pozdrawiam, może jeszcze żyją.

Data: 2020-10-30 11:42:11
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu piątek, 30 października 2020 19:22:23 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:

Mój zarobił na mnie o 8 tys zł mniej :)
Wydać pieniędzy mi nie chciał, oddała mi je dopiero spółdzielnia.
Równe chłopy. Pozdrawiam, może jeszcze żyją.

Hmm, to co, bank się uparł, żeby spółdzielni koniecznie przelać całą kwotę kredytu w EUR, przeliczaną na PLN w dniach wypłaty transz?
To skoro zyskałeś, kurs euro musiał wtedy rosnąć.
Ale tak czy siak dziwne ze strony banku - chyba że umawiałeś się na transze w EUR, wtedy nie byłoby to nic dziwnego - poza samym faktem, że w ogóle ktokolwiek mógł rozważać zapisanie transzy w EUR.

Data: 2020-10-30 19:10:48
Autor: PiteR
Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu
in <news:36ec3d20-8f40-4fad-8aa7-b182574ac306ogooglegroups.com>

PiteR napisał:
[...]

tak wtedy (niby zyskałem).

[...]

acha

Data: 2020-11-02 13:06:05
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert_DF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f9c5459$0$503$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

ale dwa zarobki sobie wliczyl :)

poza tym próbowałeś kiedyś robić przelewy w CHF pomiędzy bankami?
mnie od początku nikt nie zabraniał spłacać w CHF, tylko na początku PLN bardziej się opłacało

W ktorym roku brales kredyt ?

I sa na umowie dwa numery kont, czy jeden dla obu walut ?

J.

Data: 2020-10-31 08:30:20
Autor: _Master_
W dniu 2020-10-30 o 13:28, J.F. pisze:
IMO - moze byc, wszak umowiliscie sie niejako na nowo.

Prawo mówi że NIE MOŻE gdyż nawet ci co spłacili kredyt mogą domagać się "odszkodowania" za NIENALEŻNE ZYSKI BANKSTERKI ;-)

Aneks do umowy kredytu walutowego a pójscie do sadu