Anita Gargas nagrodzona polskim Pullitzerem

Data: 2011-12-15 12:19:19
Autor: brat_olin
Anita Gargas nagrodzona polskim Pullitzerem
http://niezalezna.pl/20461-nagroda-glowna-sdp-dla-anity-gargas

Nagroda główna SDP dla Anity Gargas

 Dziennikarka "Gazety Polskiej" Anita Gargas odebrała nagrodę główną
Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, nazywaną polskim Pulitzerem, za
odwagę i bezkompromisowość w docieraniu do prawdy o katastrofie
smoleńskiej.

Dziennikarkę wyróżniono Główną Nagrodą Wolności Słowa przyznawaną za
publikacje demaskujące nadużycia władzy, korupcję, naruszanie praw
obywatelskich, praw człowieka i ufundowaną przez Stowarzyszenie
Dziennikarzy Polskich.

Nagrodę główną SDP twórczyni programu telewizyjnego "Misja Specjalna"
i autorce filmu "10.04.10" przyznano za ukazanie nieznanych faktów
dotyczących katastrofy smoleńskiej.

"Nie mogę uwierzyć, że tak wspaniała nagroda polskiego Pulitzera
trafia w moje ręce. To zaszczyt i wskazanie dla tych, co idą pod prąd"
- powiedziała dziennikarka, odbierając nagrodę.

Laureatka podziękowała środowisku "Gazety Polskiej" i Strefie Wolnego
Słowa za wsparcie. Dziennikarka wspomniała o tym, że stała się rzecz
straszna, jeżeli chodzi o dziennikarstwo śledcze. Większości
dziennikarzy śledczych w Polsce nie interesuje bowiem kwestia, w
jakich okolicznościach śp. prezydent Lech Kaczyński stracił życie..

fot. mem

SDP od pół wieku przyznaje nagrody dziennikarzom. Po ogłoszeniu się
kontynuatorem SDP PRL przez SD RP i przejęciu nagrody, SDP wprowadziło
nową formułę nagradzania. Przyjęto założenie, że wyróżnienie może być
przyznane także dziennikarzom nienależącym do stowarzyszenia. Nagrody
w nowej formule rozdano po raz pierwszy w 1992 r.

"Dziennikarski Laur" SDP otrzymał w tym roku Lech Jęczmyk -
publicysta, były redaktor naczelny "Fantastyki", pisarz i tłumacz
m.in. Josepha Hellera i Kurta Vonneguta.

Drugi rok z rzędu SDP nie przyznało Hieny Roku. "Nie chcemy wśród
wielu złych wybierać gorszego" - powiedział prezes SDP Krzysztof
Skowroński. Zapowiedział, że w przyszłym roku Hieny będą
prawdopodobnie przyznawane "nawet w cyklu miesięcznym".

Nagrodę Watergate za dziennikarstwo śledcze otrzymał Łukasz Kowalski -
autor reportażu "Testament" - "za wytrwałość w poszukiwaniu prawdy i
profesjonalizm w jej poszukiwaniu".

Nagrodę im. Kazimierza Dziewanowskiego za publikacje o problemach i
wydarzeniach na świecie otrzymał Jerzy Haszczyński z "Rzeczpospolitej"
- autor tryptyku o trzech rewolucjach w północnej Afryce.

Nagrodę im. Eugeniusza Kwiatkowskiego za dziennikarstwo ekonomiczne
otrzymał Andrzej Tomczak - autor reportażu "Franczyza" i reportażu
"List do Anny".

Nagrodę im. Macieja Łukasiewicza za publikacje na temat współczesnej
cywilizacji i kultury otrzymali ex aequo: Kinga Wołoszyn-Świerk -
autorka filmu dokumentalnego "Dziewczęta z Auschwitz", wyemitowanego w
TVP Wrocław ("za doskonały dokument i świeżość spojrzenia na jedną z
największych zbrodni XX wieku") oraz Mariusz Kamiński - autor
reportażu "Reportaż o zabijaniu", wyemitowanego w Polskim Radiu Lublin
("za mistrzowski i sumienny dokument o ludzkich dramatach czasu
bezprawia utrwalania władzy ludowej").

Kamiński otrzymał też nagrodę im. Stefana Żeromskiego za publikacje o
tematyce społecznej. W tym wypadku nagrodzona została audycja radiowa
"Lista Zipsera" wyemitowana w Polskim Radiu Lublin - "za brawurowe
podjęcie trudnego tematu utrwalenia historii Niemca ratującego w
czasie II wojny światowej Polaków i Żydów".

Nagrodę im. Józefa Ślisza za publikacje o problemach społecznych i
gospodarczych wsi i rolnictwa przyznano Czesławie Borowik - autorce
audycji radiowej "Krok po kroku", wyemitowanej w Polskim Radiu Lublin.
Borowik została nagrodzona "za udowodnienie, że polska wieś nie jest
skazana na porażkę, a sukces wcale nie jest rzadkością".

Nagroda im. Bolesława Wierzbiańskiego Fundacji Przestrzeni
Obywatelskiej Pro Publico Bono za podejmowanie ważkich tematów
społeczności lokalnych dla redakcji niezależnych gazet i czasopism
(tzn. niezwiązanych z koncernami medialnymi i samorządami), wydawanych
w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców otrzymał tygodnik "Nowy
Łowiczanin". Nagrodę przyznano za "pozytywne oddziaływanie na
społeczność lokalną poprzez dobrą informację i służenie pomocą, za
więź z czytelnikami i stały rozwój".

Nagrodę im. Jerzego Zieleńskiego za popularyzację wiedzy w różnych
dziedzinach otrzymali Bożena Klimus i Jan Zub - autorzy reportażu "A
mogło Cię nie być...", wyemitowanego w TVP Katowice. Nagrodę przyznano
"za pokazanie wybitnych osiągnięć polskiej medycyny prenatalnej przez
pryzmat indywidualnego losu".

Nagrodę im. prof. Stefana Myczkowskiego za publikacje o problemach
ochrony środowiska otrzymała Ewa Szkurłat-Adamska - autorka radiowej
audycji pt. "7 dolin czyli polityka w okolicznościach przyrody",
wyemitowanej w Radiu Kraków. Uzasadnienie brzmiało: "za wielostronne
przedstawienie konfliktu wokół budowy tras narciarskich na terenach
cennych przyrodniczo".

Do tegorocznej, 19. edycji nagród SDP, które wzorowane są na nagrodzie
Pulitzera, zgłoszono 375 publikacji.

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2011-12-16 04:45:10
Autor: stevep
Dnia 15-12-2011 o 21:19:19 brat_olin <brat_olin@yahoo.com> napisał(a):

[...]

Gargas to chyba nie Pulitzera tylko Putina.

--
stevep

Data: 2011-12-16 01:12:26
Autor: brat_olin
On 16 Dec, 04:45, stevep <stevep...@invalid.tkdami.net> wrote:
Dnia 15-12-2011 o 21:19:19 brat_olin <brat_o...@yahoo.com> napisał(a):

> [...]

> obywatelskich, praw człowieka i ufundowaną przez
> Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.

Gargas to chyba nie Pulitzera tylko Putina.

Putina to brzydkie slowo, p. Stefanie, taka Olejnikowa.

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2011-12-16 15:16:40
Autor: stevep
Dnia 16-12-2011 o 10:12:26 brat_olin <brat_olin@yahoo.com> napisał(a):

> [...]

> Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.

Gargas to chyba nie Pulitzera tylko Putina.

Putina to brzydkie slowo, p. Stefanie, taka Olejnikowa.

A co brzydkiego w słowie Putin skoro Gargasówna mu wiernie służyła?

--
stevep

Anita Gargas nagrodzona polskim Pullitzerem