Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)

Data: 2009-08-08 20:47:41
Autor: szwagier
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)

No i teraz pytanie co z tym fantem zrobic? Jaka wewnetrzna antene mozecie polecic ?

Zadna.
Slyszales pojecie "klatka faradaya"?

szwagier

Data: 2009-08-08 20:56:35
Autor: Mikołaj Jopczyński, Tychy Online
szwagier pisze:

Slyszales pojecie "klatka faradaya"?

Hm..... slyszales

Ale skoro na nie sie powolujesz, to wytlumacz mi dlaczego dziala gsm, dlaczego dziala gps w takiej "klatce" ?

--
Mikołaj Jopczyński, Tychy Online

tel: 791 486 557 | mikolaj (at) tychy-online.pl | gg: 311167 | www.tychy-online.pl

Data: 2009-08-08 21:08:40
Autor: szwagier
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
  > Ale skoro na nie sie powolujesz, to wytlumacz mi dlaczego dziala gsm,
dlaczego dziala gps w takiej "klatce" ?

Poniewaz zarowno sygnal z GPS jak i GSM jest nadawany na falach centymetrowych i w niewelkim tylko stopniu ulega wygluszeniu.

Natopmiast fala FM jest czesciowo wytlumiana i stad wlasnie zaklocenia, im slabszy nadajnik (lub wieksza od niego odleglosc) tym jakos odbioru bedzie gorsza.

szwagier

Data: 2009-08-08 21:15:02
Autor: Mikołaj Jopczyński, Tychy Online
szwagier pisze:

Natopmiast fala FM jest czesciowo wytlumiana i stad wlasnie zaklocenia, im slabszy nadajnik (lub wieksza od niego odleglosc) tym jakos odbioru bedzie gorsza.

Dobrze, idzemy dalej ..... nokia 6230 oidp - podlaczam sluchawki (bedace antenka) i wsio gra ok - w aucie ofkors ;)

Data: 2009-08-08 21:27:03
Autor: szwagier
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)

Dobrze, idzemy dalej ..... nokia 6230 oidp - podlaczam sluchawki (bedace antenka) i wsio gra ok - w aucie ofkors ;)

no to niech podepnie do radia sluchawki od nokii jako antene :D

szwagier

Data: 2009-08-10 19:25:19
Autor: Czarek Daniluk
Użytkownik szwagier napisał:
> [...]

Natopmiast fala FM jest czesciowo wytlumiana i stad wlasnie zaklocenia, im slabszy nadajnik (lub wieksza od niego odleglosc) tym jakos odbioru bedzie gorsza.

Chyba Ci się troszeczkę pokiełbasiło.

Stawiasz zaporę z blachy o grubości powiedzmy 1cm - i co przejdzie Ci przez nią fala o długości 10cm czy fala o długości 1cm ??

GPS działa bo montujesz go za szybą, tak aby widział przestrzeń nag Twoją głową.
Jeśli byłoby tak jak piszesz to GPS działałby w budynkach, natomiast radio FM nie - a jest zupełnie odwrotnie.

Pozdrawiam !!

Data: 2009-08-08 21:10:08
Autor: szwagier
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
  > Ale skoro na nie sie powolujesz, to wytlumacz mi dlaczego dziala gsm,
dlaczego dziala gps w takiej "klatce" ?

Aa..i jeszcze - samochod nie jest pelnym odpowiednikiem klatki, bo ma za duzo okien :)

szwagier

Data: 2009-08-08 21:37:13
Autor: szwagier
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
  > No wlasnie :P

M.

tutaj tez cos jest na ten temat :)

szwagier

Data: 2009-08-09 08:35:23
Autor: newsartmediaWYTNIJTO
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
Witam serdecznie.

> Aa..i jeszcze - samochod nie jest pelnym odpowiednikiem klatki, bo ma za > duzo okien :)

No wlasnie :P
Tylko, że okna te są w większości mniejsze niż pół długości fali. Siatka z
takich oczek działa jak blacha. Zjawisko to wykorzystywane jest m.in. przy
budowie reflektorów anten satelitarnych tzw. perforowanych i klatek faradaya
wykonanych z siatki.
Rozwiązaniem może być antena FM przyklejana na szybie. Niekoniecznie ze
wzmacniaczem, bo to dodatkowy element podatny na zakłócenia od osprzętu auta i CB.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

Data: 2009-08-09 08:59:43
Autor: J.F.
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
On Sun, 09 Aug 2009 08:35:23 +0200,  newsartmediaWYTNIJTO@op.pl wrote:
Witam serdecznie.
> [...]
budowie reflektorów anten satelitarnych tzw. perforowanych i klatek faradaya

Teoria. Wsadz komorke do mikrofalowki [wylaczonej] .. i zadzwon do
niej. Mozesz tez do garnka z pelnej blachy i  przykryj pokrywka.

Choc musze przyznac ze reczne CB z 30cm antenka z wnetrza samochodu ma
bardzo kiepski zasieg.

J.

Data: 2009-08-09 15:51:59
Autor: Shreek
J.F. pisze:

Teoria. Wsadz komorke do mikrofalowki [wylaczonej] .. i zadzwon do
niej. Mozesz tez do garnka z pelnej blachy i  przykryj pokrywka.

Taaa, tak też z kumplem zrobiliśmy jeszcze w okresie studiów tylko kombinacji było więcej (a legenda o doświadczalnikach do dziś pozostała):
1. Mój telefon w mokrofalówce - kumpel dzwoni - telefon się odzywa
2. Telefony w odwrotnej roli - dzwonią
3. Obydwa telefony w mokrofalówce z tym, że jeden przed włożeniem miał wciśnięte wybieranie numeru - drugi dzwonił.

4. Próba ostatnia - konfiguracja tak jak w próbie 3. ale włączyłem mikrofale (na minimum :-))

Uuuu, ale wtedy klatka faradaya zadziałała! Oj, zadziałała. Telefony choć stare, kumpla Ericcson T39 i moja jakaś taka motorolka z klapką mimo, że miały monochromatyczne wyświetlacze to nagle zaczęły swiecić różnymi kolorami!!! No i nie dzwoniły!
Telefony tak zaekranowało, że nawet po porzełożeniu kart SIM do innych aparatów już nic nie działało :-)

--
M.

Data: 2009-08-10 10:57:32
Autor: newsartmedia
Antena CB w dziurze od FM i problem z FM :)
Witam ponownie.

Teoria. Wsadz komorke do mikrofalowki [wylaczonej] .. i zadzwon do
niej. Mozesz tez do garnka z pelnej blachy i  przykryj pokrywka.
Pewnie, że teoria, bo jest pewna, nieidealna skuteczność tego ekranowania, bo
natężenie fali maleje kwadratowo a okna przednie i tylne maja rozmiary bliskie
połowy długości fali. W przypadku auta jest także masa innych drobiazgów.
Włóż bramkę WLAN do mikrofalówki aby sprawdzić skuteczność ekranowania. Albo w
ostateczności komórką zblokowaną na 3G. GSM to trochę przenikliwe częstotliwości
dla siatki przygotowanej na 2,4GHz.