Antena do TV naziemnej

Data: 2012-05-06 18:38:25
Autor: Uncle Pete
Antena do TV naziemnej
Witam,

Rzecz dzieje si臋 na dzia艂ce rekreacyjnej w kompleksie dzia艂ek w okolicach Mogielnicy i Nowego Miasta nad Pilic膮 (po艂udnie wojew贸dztwa mazowieckiego), wok贸艂 wysokie drzewa, do nadajnika w 艁azach (Jankach) jakie艣 50 km w linii prostej. Na maszcie na wysoko艣ci ok. 6 m swego czasu zainstalowa艂em najwi臋ksz膮 anten臋 yagi na pasmo UHF 21-69, jak膮 mieli w Dipolu (bodaj偶e 24-elementow膮), d艂ugo艣膰 kabla 12 m. I mia艂em dobry sygna艂 tylko dla TVP2, reszta by艂a w wi臋kszym lub mniejszym stopniu zaszumiona. Pocz膮tkowo w antenie by艂 wzmacniacz, kt贸ry rozwali艂o przy okazji jakiej艣 burzy, zamieni艂em go na symetryzator, jako艣膰 odbioru pozosta艂a z grubsza taka sama. S膮siedzi maj膮 zamontowane mniej wi臋cej na tej samej wysoko艣ci anteny siatkowe i odbi贸r maj膮 lepszy.

Teraz pod艂膮czy艂em do tej anteny najpierw telewizor Samsunga z tunerem DVB-T, a potem tuner Fegusona DVB-S/DVB-T - i odbi贸r te偶 nie jest idealny. Kaszani si臋 MUX1 z 艁az (艁az贸w?) (770 MHz), za to bez zarzutu dzia艂aj膮 MUX2 (690 MHz) oraz odbierany ty艂em anteny MUX2 z Przysuchy (602 MHz). S膮siedzi nie s膮 ucyfrowieni, wi臋c nie wiem, czy ten MUX1 z 艁az u nich dzia艂a, ale s膮dz膮c po lepszym odbiorze analogu, raczej powinien.

I teraz nie wiem, co z tym fantem zrobi膰. Czy mo偶e faktycznie w takich warunkach siatka mo偶e by膰 lepsza, ni偶 ostro kierunkowa wieloelementowa yagi, kt贸ra, jak jej nie kr臋膰, zawsze okazuje si臋 wycelowana w jakie艣 drzewo? Albo po prostu mam felern膮 anten臋, kt贸rej zysk za bardzo spada na wy偶szych cz臋stotliwo艣ciach? Kabel raczej odpada, bo na takim samym kablu mam 60 cm anten臋 satelitarn膮 i dzia艂a idealnie.

Budowa masztu powy偶ej tych drzew odpada :)

B臋d臋 wdzi臋czny za wszelkie pomys艂y.

Pozdrawiam,

Piotr

Data: 2012-05-06 19:15:53
Autor: Cavallino
Antena do TV naziemnej

U偶ytkownik "Uncle Pete" <pkozarzewski@isppan.waw.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:

[...]

A MUX-1 u Ciebie dzia艂a z docelow膮 moc膮?
Bo u mnie w Poznaniu MUX-3 te偶 si臋 (lekko) przycina, czego w fazie test贸w nie robi艂, ale wtedy chodzi艂 z pe艂n膮 moc膮, wi臋c po prostu spokojnie czekam a偶 takowa wr贸ci.

Data: 2012-05-06 19:29:47
Autor: Uncle Pete
Antena do TV naziemnej
A MUX-1 u Ciebie dzia艂a z docelow膮 moc膮?
Bo u mnie w Poznaniu MUX-3 te偶 si臋 (lekko) przycina, czego w fazie
test贸w nie robi艂, ale wtedy chodzi艂 z pe艂n膮 moc膮, wi臋c po prostu
spokojnie czekam a偶 takowa wr贸ci.

Cholera go wie. W zesz艂ym roku te偶 kaszani艂, wsz臋dzie podaj膮 dla obu MUX-贸w po 100 KW, to jest podobno max dla tych nadajnik贸w... Ten z Przysuchi jest niewiele bli偶ej i ma tylko 50 KW, a nawet ty艂em anteny odbiera si臋 bez zarzutu. Pozostaje zreszt膮 pytanie, dlaczego w analogu moja yagi odbiera gorzej od siatek s膮siad贸w.

Pozdrawiam,

Piotr

Data: 2012-05-07 01:49:30
Autor: yabba
Antena do TV naziemnej
U偶ytkownik "Uncle Pete" <pkozarzewski@isppan.waw.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:4fa6a90f$1news.home.net.pl...
[...]

Antena w dobrej polaryzacji?
Je艣li dobrze odbiera ty艂em, to antena raczej jest dobra. Mog艂e艣 trafi膰 z lokalizacj膮 masztu w jakie艣 lokalne minimum nat臋偶enia pola.
Przesu艅 masz wprawo lub w lewo. Je艣li nie mo偶esz tego wykona膰, to opu艣膰 anten臋 kilkadziesi膮t centymetr贸w.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-07 10:18:16
Autor: Uncle Pete
Antena do TV naziemnej
[...]

Eeee... czy w dobrej polaryzacji? Na pewno w poziomej, zreszt膮 nie da si臋 jej inaczej zamontowa膰. Czy jest jeszcze co艣 zwi膮zanego z polaryzacj膮? Przy przesuwaniu anteny g贸ra-d贸艂 jest bardzo wyra藕nie zupe艂nie liniowo im wy偶ej, tym lepiej. My艣la艂em, 偶e mo偶e by膰 co艣 nie tak w艂a艣nie w tym konkretnym miejscu, ale odk艂ada艂em sprawdzenie tego na koniec - maszt jest przymocowany na amen przez poprzedniego w艂a艣ciciela dzia艂ki i mia艂em nadziej臋, 偶e przyczyna le偶y gdzie indziej. Teraz nie mam innego wyj艣cia, musz臋 sprawdzi膰. Dzi臋kuj臋 za rad臋.

Pozdrawiam,

Piotr

Data: 2012-05-08 00:49:05
Autor: yabba
Antena do TV naziemnej
[...]

Czyli raczej dobrze. Trzeba wykluczy膰 zupe艂nie prozaiczne przyczyny. :)

[...]

Czasem wystarczy przesun膮膰 anten臋 w bok o p贸艂 metra, a czasem trzeba o kilka metr贸w, 偶eby znacz膮co poprawi膰 odbi贸r.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-05-08 21:57:22
Autor: Uncle Pete
Antena do TV naziemnej
Czasem wystarczy przesun膮膰 anten臋 w bok o p贸艂 metra, a czasem trzeba o
kilka metr贸w, 偶eby znacz膮co poprawi膰 odbi贸r.

Popatrzy艂em na mapki Emitela i wychodzi, 偶e MUX1 z 艁az oficjalnie nie ma u mnie zasi臋gu. Natomiast 31 maja uruchomi膮 MUX1 z Przysuchy (stamt膮d odbieram MUX2 ty艂em), kt贸ry wed艂ug mapki b臋dzie mia艂 u mnie zasi臋g. Wtedy pozostanie dla przyzwoito艣ci obr贸ci膰 anten臋 o 180 stopni :)

Pozdrawiam,

Piotr

Antena do TV naziemnej