Antena zewnętrzna

Data: 2009-09-14 18:00:02
Autor: UnclePete
Antena zewnętrzna
Witam,

Chcę mieć na działce komfortowy dostęp do internetu - w miarę szybki i niedrogi. Te BTS-y, które mam w zasięgu, chodzą tylko na EDGE. Do najbliższego  BTS-a z "szybkim" internetem mam 30 km (Play). Czy jest jakakolwiek szansa złapać jego sygnał - rzecz jasna przez antenę zewnętrzną (kierunkową)? Konkretnie chodzi o BTS w Grójcu (województwo mazowieckie) i wieś Tomczyce koło Nowego Miasta nad Pilicą; modem to Option GlobeTrotter 3G+.

I dodatkowe pytanie - czy cokolwiek warte są dookolne anteny 9-11 dB po kilkadziesiąt złotych z Allegro? Chodzi o poprawę stabilności działania EDGE.

Pozdrawiam serdecznie,

Piotr

Data: 2009-09-14 19:29:39
Autor: .Zykfryd.
Antena zewnętrzna
UnclePete pisze:
> [...]
> zewnętrzną (kierunkową)? Konkretnie chodzi o BTS w Grójcu (województwo
> mazowieckie) i wieś Tomczyce koło Nowego Miasta nad Pilicą; modem to

Szczerze powiedziawszy to wątpliwa sprawa żeby udało się nawiązać połączenie UMTS na taką odległość, ale może jakiś większy spec od propagacji się wypowie.

> I dodatkowe pytanie - czy cokolwiek warte są dookolne anteny 9-11 dB po
> kilkadziesiąt złotych z Allegro? Chodzi o poprawę stabilności działania
> EDGE.

Anteny kierunkowe na 900/1800 Mhz jak najbardziej się sprawdzają, sam takiej używam i dzięki niej w miejscu gdzie modem nie jest wstanie w ogóle złapać sieci uzyskuje całkiem stabilne połączenie na mniej więcej połowę zasięgu. Taką antenę trzeba zamontować na stałe i dość precyzyjnie ustawić na "najlepiej widoczny" nadajnik. Jeśli chodzi o moją antenę to jest to coś ala drabinka długości około 1,5-2m mocowana do budynku w poziomie. Dzięki niej również jestem w stanie swobodnie rozmawiać, Nokia 6310i (jeden z ostatnich telefonów z wyjściem antenowym) po jej podłączeniu zwiększa sygnał z marnych ok 15% do ok 90% co pozwala swobodnie rozmawiać wobec normalnie przerywanych połączeń.

Pozdrawiam.

Data: 2009-09-14 22:14:18
Autor: J.F.
Antena zewnętrzna
On Mon, 14 Sep 2009 19:29:39 +0200,  .Zykfryd. wrote:
Szczerze powiedziawszy to wątpliwa sprawa żeby udało się nawiązać połączenie UMTS na taką odległość, ale może jakiś większy spec od propagacji się wypowie.

Dobra antena i daje sie gadac z Marsem.

Czy mi sie wydaje czy w UMTS nie ma jakis zaleznosci czasowych
uniemozliwiajacych nieco dluzsze dystanse ? J.

Data: 2009-09-14 22:23:00
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Antena zewnętrzna
J.F. wrote:

Czy mi sie wydaje czy w UMTS nie ma jakis zaleznosci czasowych
uniemozliwiajacych nieco dluzsze dystanse ?

Czasowych nie ma, jednak promień komórki maleje wraz z jej obciążeniem.

M.

Data: 2009-09-14 22:34:20
Autor: ToMasz
Antena zewnętrzna
Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
J.F. wrote:

Czy mi sie wydaje czy w UMTS nie ma jakis zaleznosci czasowych
uniemozliwiajacych nieco dluzsze dystanse ?

Czasowych nie ma, jednak promień komórki maleje wraz z jej obciążeniem.

M.
jeśli anteny sie widzą to mozesz robić super dalekie łączności. tyle ze
na maszcie GSM jest zestaw anten które promieniują dookulnie ( wiec nic
nie zrobisz) a mozesz jedynie swoją antene "ukierunkować" i to ostro.
tyle ze na 30km, mogą sie już nie zobaczyć. 2 ludzików ( antenka na
wysokości głowy) już na 10km sie nie zobaczy. TAk wiec masz szanse...
niewielkie. Daj znać co wyszło, bo to ciekawy przypadek

ToMasz

Data: 2009-09-15 01:48:55
Autor: darnok
Antena zewnętrzna
Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:
J.F. wrote:

Czy mi sie wydaje czy w UMTS nie ma jakis zaleznosci czasowych
uniemozliwiajacych nieco dluzsze dystanse ?

Teoretycznie nie ma.

Czasowych nie ma, jednak promień komórki maleje wraz z jej obciążeniem.

To jest mniej wazne jak to ze konfigurujac cele UMTS okresla sie zasieg komorki (w m/km) i taka typowa jest... 29km :) (inna typowa to 20km). Mam na mysli zwykle UMTS2100.

Choc ostatnio czytalem sobie dokumentacje sprzetu i sie chwalono ze zasieg komorki UMTS moze byc maks do 180km (nie wspomnieli o czestotliwosci).

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-09-14 19:44:23
Autor: ToMasz
Antena zewnętrzna
UnclePete pisze:

I dodatkowe pytanie - czy cokolwiek warte są dookolne anteny 9-11 dB po
kilkadziesiąt złotych z Allegro?
sama antena moze "poprawić sygnał" jedynie wtedy gdy sama tak działa ze
z jednej strony jest lepiej z drugiej gorzej. czyli im bardziej zawęzisz
kierunek z którego dociera sygnał i prawidłowo go odbierzesz tym
bedziesz miał wiekszy zysk z anteny. Jeśli jednak ktoś Ci wciska antene
dookulną (jeden pręcik) z jakimś tam zyskiem - daruj sobie taki wynalazek.

ToMasz

PS - 30 km - za daleko.

Data: 2009-09-15 00:23:18
Autor: UnclePete
Antena zewnętrzna
[...]

Czy zysk anteny zależy tylko od stopnia jej kierunkowości? Z mojej bardzo dalekiej radioamatorskiej przeszłości chodzi mi także po głowie jej długość, a w zasadzie stosunek do długości fali.

Pozdrawiam,

Piotr

Data: 2009-09-15 18:53:36
Autor: ToMasz
Antena zewnętrzna
UnclePete pisze:
[...]

nie tylko!
od stopnia jej kierunkowości? Z mojej
bardzo dalekiej radioamatorskiej przeszłości chodzi mi także po głowie
jej długość, a w zasadzie stosunek do długości fali.
wiele czynników na to ma wpływ; ja jedynie chciałem odradzić zakup
"pręcika" którego reklama określa jakiś tam niebotyczny zysk. Taki
pręcik wystawiony za okno, działa lepiej niz sam telefon wewnątrz
mieszkania, ale najczęściej gorzej niż ten sam telefon na zewnątrz...

Pozdrawiam,

Piotr

Data: 2009-09-15 08:38:58
Autor: qwerty
Antena zewnętrzna
Użytkownik "UnclePete" <piotr@nospam_kozarzewski.org> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4aae6889@news.home.net.pl...
I dodatkowe pytanie - czy cokolwiek warte są dookolne anteny 9-11 dB po kilkadziesiąt złotych z Allegro? Chodzi o poprawę stabilności działania EDGE.

To zależy. Jeżeli jesteś na granicy zasięgu - masz zasięg, ale chwilami przerywa dźwięk to pomoże. W innym przypadku nie. Testowałem anteny i one były niewiele lepsze od tego w telefonie. O zysku bodajże 16dB udało się nawiązać z nadajnikiem w odległości ~20km na wysokości 1,4m i był silny zasięg. Osobiście jestem sceptyczny, aby uzyskać stabilne połączenie przy takiej odległości. Zasięg może być, ale pewnie będzie "latał". Najlepiej skontaktuj się ze sprzedawcą, że jak nie złapiesz zasięgu to antenę zwrócisz. Pamiętaj, że musisz kupić antenę na umts, a nie gsm.

Data: 2009-09-15 10:34:31
Autor: Artur\(m\)
Antena zewnętrzna

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]

skontaktuj się ze sprzedawcą, że jak nie złapiesz zasięgu to antenę
zwrócisz. Pamiętaj, że musisz kupić antenę na umts, a nie gsm.

Jeżeli jesteś zdeterminowany podjąć próbę, to najpierw sprawdź, czy maszt
jest od Ciebie widoczny bo na tych częstotliwościach mgła i drzewa po drodze
mogą uniemożliwić
prawidłowy odbiór. Za blokiem czy górką, możesz sobie absolutnie darować.
Jeżeli już uzyskasz sygnał na zwykłej tzw. Yagi, to spróbuj na antenie
parabolicznej,
albo jeszcze bardziej hardkorowo, układy antenowe (synfazowe).

Artur(m)

Antena zewnętrzna