Data: 2009-03-10 01:31:07 | |
Autor: #:-) gps | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
uff
Jak zwykle wiele się działo. Ale nie można powiedzieć, że wszystko po próżnicy (choć z niemałą dozą próżności ;-) ). Jeszcze raz dowiedziono, że każdy rowerzysta (niemal jak każdy człowiek) jest inny. U siebie dostrzegam przyrost ambicji fotograficznych. Ale nie tylko to - czasami prostszy sprzęt kaprysi na wyprawie, głównie pod kątem ustawienia ostrości na wybrany obiekt, tu lepiej niż wziernik w lustrzance może mieć tylko arsenał Pentagonu. [ATPO czemu nie ma laserowych mierników w aparatach?] Dla potrzeb galerii internetowej właściwie wystarczy w miarę solidny kompakt, ziarno się schowa i tak, nieostrości nie będą się rzucać w oczy. Ale już do wycinania fragmentów (crop), prostowania krzywizny horyzontu zapas w jakości i rozdzielczości jest pożądany. Mój styl jazdy i fotografowania nie odbiega zbytnio od przeciętnej. Z trasy muszę mieć informacje o przebiegu drogi, krajobrazie i - jeśli z kimś jadę - obraz tej osoby w ruchu, Tu kompakt klasy Canona G6 za dnia wystarcza. http://www.youtube.com/watch?v=-2Jz12V0RZQ [że się jeszcze raz pochwalę] Wieczorem i nocą jest już poważny problem, choć i tak mając statyw, pilota i czas migawki do 15 sek. zrobiłem sporo pięknych fotek (tym piękniejszych, że jak Michał wspomniał z każdym ładnym, czy brzydkim wiążą się _wspomnienia_), choć okupionych dłuższym czasem bawienia się. http://img21.imageshack.us/img21/8900/20080803071pan.jpg Podobnie na biwaku, który wypada najczęściej o zmierzchu, jeśli nie wręcz głęboką nocą. Nad mizerotą tych zdjęć bardzo ubolewam - tu kompakt nie ma nic do roboty. http://img22.imageshack.us/img22/5039/20080623268.jpg i to samo wyciągnięte: http://img21.imageshack.us/img21/3258/20080623268a.jpg czas 15 sek, ISO auto (exif nie podaje precyzyjnie - chyba 200 lub 400) Poza trasą fotografuję zabytki i trochę przyrodę. Cóż, w półmroku kościołów kompakt nie daje rady. W Cordobie podskoczył do mnie strażnik i zabronił używać statywu. Mając do dyspozycji max. 400 ISO (mocno szumiące) wymagany czas migawki był poniżej granicy utrzymania z ręki. Szczęściem mając uchylny ekranik, ku zdziwieniu strażnika, położyłem aparat na podłodze podkładając drobiazgi dla uzyskania właściwego kadru i stosując dobre 100 ISO i długi czas zrobiłem co chciałem, ale zajęło to bardzo dużo czasu. http://img6.imageshack.us/img6/4769/20080704153pan1.jpg [trochę podciągane w PSie] Mając taką lustrzankę jak Nikon D90 lub inną dobrą, po prostu młóci się z ręki nie wchodząc w kolizję z żadnymi strażnikami, szybciej i mając wyniki wielokroć lepsze niż z G6. A więc Michał ma po prostu rację. Jednego nie potrafię wszakże zrozumieć. Dlaczego w lustrzankach nie ma (z dosłownie pojedynczymi wyjątkami) ruchomych ekranów?! Niezaprzeczalną zdobyczą lustrzanek jest optyczny wziernik - już choćby z powodu żywotności bakterii. Ale gdyby Michał miał pod zamkiem majtacza, mógłby oprzeć aparat o kierownicę (a więc bez odstawiania roweru) ustabilizować, palnąć, pojechać. Kombinacja super ISO D90-tki i solidnej stabilizacji obiektywu dało by radę nawet tę sekundę prawie że utrzymać. Bardzo często tak robię o zmierzchu z G6, ale cóż, efekty mizerotne. Fotografia artystyczna w rozumieniu jednego z wyżej wypowiadających się kolegów - RAWy itp, dla mnie to pomyłka, chcę mieć dobre, ostre, wybarwione zdjęcie z aparatu w jpegu. Wiem, że w RAWie da się to zrobić lepiej, ale też przy 150-200 zdjęciach dziennie przyjeżdżam do domu z kilkudziesięcioma GB zdjęć - wolę już sklejać panoramy (te kilkaset z ostatnich wakacji zajęło mi kilka miesięcy!), niż cyckać się z mnogością wariantów w Adobe-RAW-cośtam. [Inna rzecz skąd gwarancja gdzie jest dobrze wywołane zdjęcie, skoro po drodze okłamuje nas matryca i monitor?] Dla mnie na wyprawie aparat MUSI być szybki, skuteczny i 'no-nonsense', bo zdjęcia to tylko część emocji i chyba nie na pierwszym miejscu. Zapas w postaci ustawień manualnych pozwoli zaspokoić potrzebę zabawy w fotografię, jeśli się znajdzie czas. No i MUSI być przy pasie, bo tak też jest najszybciej i MZ najbezpieczniej dla aparatu (do pierwszej wywrotki nań :-) ), bo problem szkodliwych wibracji/tłuczenia wtedy właściwie nie istnieje. Jeśli nie będę miał jakiegoś gwałtownego napadu, to pewno wyczekam do Panasona DMC-GH1, wydaje mi się dobrym uśrednieniem, choć ważyć będzie 350+600g, czyli prawie 1 kg :-(. Michał, mam pytanie - czy z kitowego obiektywu 18-105 da się robić makro? Gdzieś natknąłem się na test, w którym sygnalizowano, że bez innego obiektywu, to sprawa niemożliwa. Dzięki wszystkim wypowiadaczom za wypowiadanie. #:-) gps |
|
Data: 2009-03-10 05:11:06 | |
Autor: Michał Wolff | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom , 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
On 10 Mar, 01:31, "#:-) gps" <gpsgps...@poczta.onet.pl> wrote:
Mając taką lustrzankę jak Nikon D90 lub inną dobrą, po prostu młóci się No właśnie. Dlatego się rozumiemy, że rozmawiamy o bardzo podobnym stylu fotografowania typowo wyprawowego, gdzie nie zawsze jest czas i możliwości robienia dobrych i ostrych zdjęć kompaktem. Używanie statywu - jest bardzo upierdliwe, na zdjęcie trzeba stracić z 5min, a w gorszych warunkach oświetleniowych lustrzanka z ręki da tą samą jakość (a często i lepszą) co kompakt ze statywem. Tak jest w pochmurne dni, o zmierzchu, na biwaku, we wszelkich budynkach - a takich momentów na wyprawach jest sporo. Ale gdyby Michał miał pod zamkiem majtacza, mógłby Niestety ja nie używam przedniej sakwy, więc o kierownicę nie oprę :) Z lustrzanką jest ten problem, że jest sporo większa od kompaktu i znaleźć stabilny murek czy coś podobnego nie ryzykując upadku aparatu - jest niełatwo. Ale to było zdjęcie ciemną nocą, o zmierzchu, czy w pomieszczeniach ISO lustrzanki i stabilizacja obiektywu wystarczą na dobre zdjęcie. Fotografia artystyczna w rozumieniu jednego z wyżej wypowiadających się Otóż to, dokładnie moje podejście. Nie jestem artystą, nie startuję w konkursach fotograficznych, chcę po prostu mieć ostre zdjęcia z dobrymi kolorami obrazujące wyprawę. No i MUSI być przy pasie, bo tak No i to niestety jest największy minus lustrzanki, straszne gabaryty. Ale z drugiej strony, jeśli ktoś używa sakwy na kieownicę (np. Ortlieb robi specjalne wkłady foto, zastępujące futerały do takich sakw) - to wcale już to aż tak nie przeszkadza - cała robota to otworzenie sakwy (do której jest świetny dostęp) i wyjęcie aparatu. Używał tego do lustrzanki kolega z którym byłem w Norwegii - i sprawdzało się bardzo dobrze. Michał, mam pytanie - czy z kitowego obiektywu 18-105 da się robić Tryb makro jest, a jak działa w porównaiu z innymi obiektywami nie odpowiem - bo mam tylko jeden :)) Ja to używałem tylko raz - fotografując licznik pokazujący niską temperaturę i coś się zacięło w autofocusie, musiałem użyć manualnej ostrości, ale w końcu zdjęcie wyszło, mogła to być kwestia dużego mrozu, bo producent zaznacza, że aparatu poniżej zera nie powinno się używać. http://picasaweb.google.com/wilku150/ZimoweTatry2009#5290751114854324114 -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2009-03-12 22:42:06 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom , 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
|
|
Data: 2009-03-10 07:16:01 | |
Autor: piecia aka dracorp | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
Dnia Tue, 10 Mar 2009 01:31:07 +0100, #:-) gps napisał(a):
uffTeż czekałem na coś ciekawego co by mnie jakoś naprowadziło. -- piecia aka dracorp |
|
Data: 2009-03-10 09:24:52 | |
Autor: click | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
#:-) gps pisze:
Jednego nie potrafię wszakże zrozumieć. Dlaczego w lustrzankach nie ma (z dosłownie pojedynczymi wyjątkami) ruchomych ekranów?! bo nie ma jeszcze dosc dobrych (za rozsadne pieniadze) ekranow, ktore bylyby w stanie dorownac wizjerowi optycznemu te ruchome sa raczej w modelach popularnych - choc Olympus wkada je do klasy sredniej Niezaprzeczalną zdobyczą lustrzanek jest optyczny wziernik - już choćby z powodu żywotności bakterii. Ale gdyby Michał miał pod zamkiem majtacza, mógłby oprzeć aparat o kierownicę (a więc bez odstawiania roweru) ustabilizować, palnąć, pojechać. mozna to zrobic bez ekranu - na czuja pewnie ze kadr nie bedzie idealny - ale kogo interesuja idealne kadry Kombinacja super ISO D90-tki i solidnej stabilizacji obiektywu dało by radę nawet tę sekundę prawie że utrzymać. na rowerze raczej nie kombinacja steady shota w Sony i stabilizacji w obiektywie Zeissa daje rade przy dlugich ogniskowych, ale przy dlugich czasach jak ruszysz, to ruszysz
jest na to lekarstwo - rezygnacja z nadprodukcji zdjec najlatwiej sie tego nauczyc kupujac klasyczna lustrzenake i dobre i drogie slajdy ;) [Inna rzecz skąd gwarancja gdzie jest dobrze wywołane zdjęcie, skoro po drodze okłamuje nas matryca i monitor?] zalezy jaka matryca i jaki monitor - ten ostatni dobrze jest skalibrowac
ja preferuje panasonica LX maly, da sie robic zdjecia w trakcie jazdy szklo nieniajgorsze Jeśli nie będę miał jakiegoś gwałtownego napadu, to pewno wyczekam do Panasona DMC-GH1, wydaje mi się dobrym uśrednieniem, choć ważyć będzie 350+600g, czyli prawie 1 kg :-(. tak niestety w klasie popularnej lustrzanki zostana pozbawione lustra Michał, mam pytanie - czy z kitowego obiektywu 18-105 da się robić makro? Gdzieś natknąłem się na test, w którym sygnalizowano, że bez innego obiektywu, to sprawa niemożliwa. nie da sie patrz na minimalna odleglosc ostrzenia do makro najlepsze sa kompakty ;) http://farm4.static.flickr.com/3617/3319397850_087efb6c05_o.jpg tak mozna sie do tego czy owego przyczepic, ale nie trzeba kupowac specjalnego obiektywu w cenie body ;) -- c l i c k 'n' r i d e | kto nie pije, ten nie jedzie "Who wants to pedal bike uphill? The fun is going DOWNHILL" [John Breeze] |
|
Data: 2009-03-10 09:49:07 | |
Autor: Alfer_z_pracy | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzo om, 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i focia rzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
click napisał:
Jednego nie potrafię wszakże zrozumieć. Dlaczego w lustrzankach nie ma (z dosłownie pojedynczymi wyjątkami) ruchomych ekranów?! Eee? Wszak _ruchomość_ ekranu nie ma na celu osiągnięcia super jakości podglądu a ułatwienie robienia zdjęcia. Chyba że sugerujesz że te nieruchome mają lepszą jakość od ruchomych, ale zapewne to są dokładnie te same wyświetlacze. No ale mniejsza o to, rozszerzmy powyższe pytanie na kompakty. Sam ostatnio przechodziłem przez dywagacje ruchomoekranowe. Od kilku lat używałem kompaktów Canona (S2, S5) z odchylanym i obrotowym ekranikiem. Re-we-la-cja. Wynalazek prosty a genialny, zresztą żeby nie było OT bardzo często używałem go podczas rowerowych przejażdżek i wypraw. Ostatnio pozbyłem się S5 (w stosunku do starego S2 zdjęcia były słabiutkie) i szukałem czegoś nowego, z względnie dużym zoomem i ruchomym ekranikiem. Nic. Zero. Dziura na rynku. Parę modeli było, ale zawsze w każdym brakowało "czegoś", albo owego ekranika, albo cena była z kosmosu, albo oferowana jakość zdjęć nienajlepsza. W końcu zdecydowałem się na nowego kompaktowego Canona (wygodny na rowerze), ale poddałem się i zrezygnowałem z ruchomego ekraniku. Koszmar! Połowa zdjęć, jak nie więcej, to wygibasy - nawet nie zdawałem sobie sprawy jak ten wynalazek jest potrzebny. Dodam, że rozwiązanie w postaci _odchylanego_ ekranu (nie obrotowego) to niestety też jest proteza. Używam takiego w lustrzance i w wielu sytuacjach zdecydowanie nie wystarcza. Dziw, że obrotowy ekranik tak słabo się zagnieździł choćby i w kompaktach. Czyżby ograniczenia patentowe? No ale nawet jesli tak, to w obrębie jednej firmy powino to być popularne. A nie jest. Mam kompaktowy aparat marzeń: obrotowy ekranik, zoom min. 10x, niezbyt duża matryca... chyba w Erze poszukam. Pzdr A. |
|
Data: 2009-03-10 09:57:15 | |
Autor: click | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
Alfer_z_pracy pisze:
click napisał: nie mowie o tym, ze ruchomy czy nie ruchomy nie jest dosc dobry jak wizjer optyczny i tylko tyle Live View w lustrzankach troche jednak mierzi nie przecze, ze taki ekran jest wygodny w sensie podgladu ale ustwaienie na nim ostrosci na przyklad w trybie manualnym to porazka Dziw, że obrotowy ekranik tak słabo się zagnieździł choćby i w kompaktach. Czyżby ograniczenia patentowe? No ale nawet jesli tak, to w obrębie jednej firmy powino to być popularne. A nie jest. Mam kompaktowy aparat marzeń: obrotowy ekranik, zoom min. 10x, niezbyt duża matryca... chyba w Erze poszukam. spoko jeszcze kilka lat i FX bedziesz mial w kompaktach -- c l i c k 'n' r i d e | kto nie pije, ten nie jedzie "Who wants to pedal bike uphill? The fun is going DOWNHILL" [John Breeze] |
|
Data: 2009-03-10 04:46:16 | |
Autor: Michał Wolff | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom , 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
On 10 Mar, 09:57, click <click_n_r...@psychop.op.pl> wrote:
mowie o tym, ze ruchomy czy nie ruchomy nie jest dosc dobry jak wizjer Ale nikt nie twierdzi, że jest. Natomiast do części zdjęć jest bardzo użyteczny, szczególnie przy zdjęciach z murków, ziemi itd, gdy nie da się użyć normalnego wizjera. Zresztą są i lustrzanki z ruchomym ekranem - np. Sony A350 i tylko tyle Mierzi może snobistycznych fotografów, dla których LV to domena kompaktów. Nie podoba się - to nie używasz, przecież LV włącza się osobno, do większości zdjęć nie ma takiej potrzeby (ciągnie zresztą dużo więcej energii), ale już przy części zdjęć i kręceniu filmów - przydaje się bardzo (a D90 ma również taką możliwość, na wyjazdach rowerowych jak najbardziej przydatną). Uniwersalność to cecha dzięki której kompakty zawojowały rynek, wśród nowych lustrzanek ze średniej półki LV powoli zaczyna stawać się standardem, z czasem pewnie podobnie będzie z uchylnymi ekranami. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2009-03-12 22:38:39 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
|
|
Data: 2009-03-12 23:47:09 | |
Autor: click | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
|
|
Data: 2009-03-16 18:46:52 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
On Thu, 12 Mar 2009, click wrote:
"w rzyci samej" :) szapoba! W warunkach w których nie da się patrzeć przez wizjer możliwość patrzenia na LCD nic mnie nie draźni :) (a niemal wyłącznie wtedy używam LCD). Nie wiem co masz na myśli z "migotaniem" i "pływaniem". nie musze czytac Hm... może kiedyś dorwę i porównam. patrz na minimalna odleglosc ostrzenia A, to czegoś nie zrozumiałem - myślałem że mowa o wyborze kompaktu wyposażonego w makro. Widocznie miejsca w poście poplątałem, mea culpa. Ale cóś mi teza o kicie nie przystaje do "odległości ostrzenia", bo tak wiele tych kitów nie ma... no Hm... to się nie wtykam! pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-03-16 03:19:24 | |
Autor: Titus Atomicus | |
Aparat na rower - lustrzanka,kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1,Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
In article <Pine.WNT.4.64.0903122218530.1804@quad>,
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> wrote: Nikon Coolpix 995 Na allegro od 200zl. O, tutaj sample: http://tiny.pl/bpgm Jak widac z EXIFU - ISO 400 - sporo na kompakta, i to juz kilkuletniego... I tu, bardziej rowerowo: http://tiny.pl/bpgg IMHO najwieksza wada tego Coolpixa jest dosc ciemny obiektyw i powolnosc. W zasadzie nie da sie zrobic nim dynamicznego zdjecia. TA |
|
Data: 2009-03-10 13:50:27 | |
Autor: richo nazca | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
#:-) gps pisze:
http://img6.imageshack.us/img6/4769/20080704153pan1.jpg Strzeliłbyś fotkę z ręki i nie miałbyś takiego ciekawego ujęcia. Zwróć uwagę, jak to zakłócenie perspektywy wpłynęło na zdjęcie. Chwilę się pogimnastykowałeś i masz unikalną fotkę. A więc Michał ma po prostu rację. On tak zawsze. -- richo |
|
Data: 2009-03-10 05:57:27 | |
Autor: Michał Wolff | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom , 4/3? Pytanie do oblatanych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
On 10 Mar, 13:50, richo nazca <n...@nazca.nospam.com.pl> wrote:
Strzeliłbyś fotkę z ręki i nie miałbyś takiego ciekawego ujęcia. Zwróć Tylko ile razy się tak uda? Nie oszukujmy się, zdjęcia robione w ten sposób wychodzą znacznie gorzej niż z ręki. Jeden raz wyjdzie, a 10 kolejnych zepsujesz - taka jest prawda, nie wspominając o tym ile się na to czasu traci. On tak zawsze. Najlepiej pociskać trochę złośliwości zamiast rzeczowej dyskusji, w ten sposób zawsze łatwiej. Nie jeździsz na takie wyprawy, nie wiesz jak do wygląda od środka, jak to wygląda z punktu widzenia fotografującego, a pouczasz. Z Pawłem (GPS-em) mamy podobne spojrzenie na problem, bo jeździmy na bardzo podobny typ wypraw. -- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl |
|
Data: 2009-03-12 22:51:05 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Aparat na rower - lustrzanka, kompakt, superzoom, 4/3? Pytanie do oblat anych rowerzystów i fociarzy [Canon SX1, Canon 450D, Panasonic G1, Nikon D90] | |
|