Apple Mac, a zwyk³y PC.

Data: 2009-04-25 11:48:13
Autor: ulong
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Witam!

Czym siê ró¿ni± komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwyk³ego komputera PC?
Architektura procesorów jest taka sama, wiêc co powoduje problemy z instalacj± OS X na zwyk³ych PC?
Czy mo¿na z³o¿yæ takiego "maca" na w³asnych podzespo³ach z normalnego sklepu komputerowego?

--
Pozdrawiam,
Wojtek.

Data: 2009-04-25 13:46:56
Autor: Rados³aw Sokó³
Apple Mac, a zwyk³y PC.
ulong pisze:
Czym siê ró¿ni± komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwyk³ego komputera PC?
Architektura procesorów jest taka sama, wiêc co powoduje problemy z instalacj± OS X na zwyk³ych PC?

He? PowerMac G5 ma mikroprocesor PowerPC G5. Do niego jest
te¿ odpowiednia elektronika klej±ca i ca³a "otoczka" sprzê-
towa, wiêc trafi³e¶ akurat koszmarnie.

Chodzi³o Ci chyba o *nowe* komputery Apple, zbudowane na
bazie mikroprocesorów Intela. Ró¿nic jest trochê, ale dwie
najbardziej istotne to:

1) Ograniczony zbiór konfiguracji sprzêtowych. System opera-
    cyjny Maca nie ma sterowników do czego popadnie, a jedy-
    nie do konkretnych urz±dzeñ montowanych przez Apple, a
    czasem i produkowanych na potrzeby Apple.

2) EFI zamiast klasycznego BIOSu.

Czy mo¿na z³o¿yæ takiego "maca" na w³asnych podzespo³ach z normalnego sklepu komputerowego?

Mo¿na, o ile znajdziesz p³ytê g³ówn± obs³uguj±c± EFI i do
tego wyposa¿on± w taki sam sprzêt, co komputery Apple.
Ale nie kupisz do tego systemu.

Pytanie podstawowe: PO CO? Apple nie sprzedaje obecnie
Mac OS luzem, mo¿na go kupiæ chyba tylko jako upgrade do
starszej wersji albo razem z komputerem Apple. Dlatego te¿
komputery Apple s± o tyle dro¿sze od "zwyk³ych" pecetów.
W zwi±zku z tym nie da siê legalnie posk³adaæ komputera
Apple-podobnego. A skoro siê nie da, to dlaczego nie kupiæ
legalnie normalnego Macintosha? Nowego ca³kiem przyzwoitego
iMaca znalaz³em w³a¶nie za 5000 z³ brutto -- nie kupisz
raczej *firmowego* komputera w tej konfiguracji (pomijaj±c
trudno¶æ w ocenie ceny systemu operacyjnego, wliczonego ju¿
w koszt Maca).

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2009-04-25 13:13:35
Autor: Szymon von Ulezalka
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Mo¿na, o ile znajdziesz p³ytê g³ówn± obs³uguj±c± EFI i do
tego wyposa¿on± w taki sam sprzêt, co komputery Apple.
Ale nie kupisz do tego systemu.

o ile dobrze pamietam- ktos robil takie pendrajwy 'emulujace' efi... w
sensie: wkladasz go do normalnego pc, odpalasz bootowanie z usb,
pozniej macosx widzi plyte jako plyte z efi.. czy jakos tak.

Data: 2009-04-25 18:23:22
Autor: cztery
Apple Mac, a zwyk³y PC.
1) Ograniczony zbiór konfiguracji sprzêtowych. System opera-
   cyjny Maca nie ma sterowników do czego popadnie, a jedy-
   nie do konkretnych urz±dzeñ montowanych przez Apple, a
   czasem i produkowanych na potrzeby Apple.

Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych jest tylko na potrzeby Apple ?

[...]

I to jest glowny powod dlaczego nie mozna sobie Maca zlozyc. Istnieja dziesiatki konfiguracji laptopow i komputerow osobistych na jakich udalo sie postawic nielegalnego OSX.

[...]

Dolary przeciwko orzechom, ze tak samo skonfigurowany markowy PC kupi sie o przynajmniej 1500zl taniej.

Data: 2009-04-25 20:02:53
Autor: Rados³aw Sokó³
Apple Mac, a zwyk³y PC.
W dniu 25.04.2009 18:23, cztery pisze:
Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych
jest tylko na potrzeby Apple ?

Hmmmm.... Pomy¶lmy.... Mo¿e.... p³yta g³ówna?

Poza tym ca³y osprzêt obudów (elektronika zatok dyskowych
z identyfikacj± sprzêtu choæby).

Dolary przeciwko orzechom, ze tak samo skonfigurowany markowy PC kupi
sie o przynajmniej 1500zl taniej.

Ale bez systemu. Za³ó¿my, ¿e system kosztuje 1500 z³. Chyba
wart tego, skoro znajduj± siê ludzie, którzy chcieliby uru-
chamiaæ go na "sk³adaku"? (*)

Poza tym zdefiniuj "markowy". Patrzy³em na Delle: wcale nie
wychodzi³y a¿ o 1500 z³ taniej...

(*) Tak, wiem, realnie Mac OS X na pocz±tku swojego istnienia
     by³ jeszcze dostêpny w sprzeda¿y detalicznej w zakresie
     cenowym $100-$150.

Data: 2009-04-25 21:38:57
Autor: Wojtek
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Rados³aw Sokó³ pisze:
[...]

A czy Apple daje gwarancjê 3 lata NBD ?

Wojtek

Data: 2009-04-25 21:41:40
Autor: cztery
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych
jest tylko na potrzeby Apple ?

Hmmmm.... Pomy¶lmy.... Mo¿e.... p³yta g³ówna?

Hmmm. A moze jednak nie ? Np. w najnowszym Power Macu (dwuprocesorowym) siedzi sobie taka calkiem PCtowa plyta glowna
http://www.newegg.com/product/product.aspx?Item=N82E16813121045

Poza tym ca³y osprzêt obudów (elektronika zatok dyskowych
z identyfikacj± sprzêtu choæby).

Elektronika zatok dyskowych jest np. w obudowach serwowych PC.

[...]

Problem polega na tym ze nie sposob systemu kupic oddzielnie. Wtedy mozna byloby wnioskowac ile tak naprawde kosztuje marketing apple kazdego z nabywcow jabluszek.

Poza tym zdefiniuj "markowy". Patrzy³em na Delle: wcale nie
wychodzi³y a¿ o 1500 z³ taniej...

Jakbym nie liczyl podobnych konfiguracji do Maca Pro to Dell Precision wychodzily wyraznie taniej. Przy cenie okolo 8000 dla Maca Pro porownywalny Dell Precision kosztowal 6000-6300.

Data: 2009-04-25 22:05:29
Autor: Maciej Bojko
Apple Mac, a zwyk³y PC.
On Sat, 25 Apr 2009 21:41:40 +0200, "cztery" <razdwa@dziesiec> wrote:

[...]

Oj, chyba mam zwidy:
http://store.apple.com/us/product/MC094Z/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MzgzMjcyOA

--
Maciej Bójko
maciej.bojko@gmail.com

Data: 2009-04-25 22:34:27
Autor: cztery
Apple Mac, a zwyk³y PC.
[...]

A mozna go zainstalowac na komputerze nieMacu ? :-)

Data: 2009-04-25 22:42:30
Autor: Maciej Bojko
Apple Mac, a zwyk³y PC.
On Sat, 25 Apr 2009 22:34:27 +0200, "cztery" <razdwa@dziesiec> wrote:

[...]

Mo¿na. Ale nie wolno.

--
Maciej Bójko
maciej.bojko@gmail.com

Data: 2009-04-25 23:55:55
Autor: Rados³aw Sokó³
Apple Mac, a zwyk³y PC.
W dniu 25.04.2009 21:41, cztery pisze:
Hmmm. A moze jednak nie ? Np. w najnowszym Power Macu (dwuprocesorowym)
siedzi sobie taka calkiem PCtowa plyta glowna
http://www.newegg.com/product/product.aspx?Item=N82E16813121045

Nie wiem jak w najnowszym, ale w nieco starszym by³a p³yta
zdecydowanie nietypowa, z blokiem pamiêci RAM umieszczonym
na specjalnej karcie rozszerzaj±cej.

Zreszt± Mace nie maj± wyprowadzeñ PS/2, o ile mi wiadomo.

Elektronika zatok dyskowych jest np. w obudowach serwowych PC.

Ale *inna*. A Apple produkuje j± sobie "pod" swoje obudowy
z dyskami montowanymi poprzecznie.

Jakbym nie liczyl podobnych konfiguracji do Maca Pro to Dell Precision
wychodzily wyraznie taniej. Przy cenie okolo 8000 dla Maca Pro
porownywalny Dell Precision kosztowal 6000-6300.

Dzisiaj widzia³em w sklepie iMaca za 6000 z³. Mo¿e by³ nieco
s³abiej wyposa¿ony od tego¿ Della, ale Apple jest generalnie
drog± firm±.

Data: 2009-04-26 14:54:56
Autor: Piotrek
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Dzisiaj widzia³em w sklepie iMaca za 6000 z³. Mo¿e by³ nieco
s³abiej wyposa¿ony od tego¿ Della, ale Apple jest generalnie
drog± firm±.

szczegolnie w polsce gdzie ceny sa chyba najzwyzsze w europie nie mowiac juz o stanach.

--
pzdr
piotrek

Data: 2009-04-25 23:11:57
Autor: grafi
Apple Mac, a zwyk³y PC.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Data: 2009-04-26 16:52:48
Autor: Gupik
Apple Mac, a zwyk³y PC.
piszesz ¿e na swoim kompie zainstalowa³e¶ Leopard,a , i jak ci chodzi ??

Data: 2009-04-29 22:22:04
Autor: MadMan
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Dnia Sat, 25 Apr 2009 18:23:22 +0200, cztery napisa³(a):

Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych jest tylko na potrzeby Apple ?

Procesory (na pewno w MacBooku Air jest Core niespotykany gdzie indziej,
przynajmniej pod wzglêdem rozmiarów). --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-04-25 19:59:43
Autor: Maciej Bojko
Apple Mac, a zwyk³y PC.
On Sat, 25 Apr 2009 11:48:13 +0200, ulong <wojtak@wp.pl> wrote:

Czym siê ró¿ni± komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwyk³ego komputera PC?
Architektura procesorów jest taka sama, wiêc co powoduje problemy z instalacj± OS X na zwyk³ych PC?

Akurat G5 ma procesor G5, o którym z pewno¶ci± nie mo¿na powiedzieæ,
¿e ma tê sam± architekturê, co pecetowe x86.

Czy mo¿na z³o¿yæ takiego "maca" na w³asnych podzespo³ach z normalnego sklepu komputerowego?

Mo¿na. Ale to narusza warunki licencji OS X i, przede wszystkim,
obra¿a uczucia religijne wielbicieli tego systemu.

--
Maciej Bójko
maciej.bojko@gmail.com

Data: 2009-04-26 12:25:59
Autor: Maciej Browarczyk
Apple Mac, a zwyk³y PC.
Maciej Bojko pisze:

Mo¿na. Ale to narusza warunki licencji OS X i, przede wszystkim,
obra¿a uczucia religijne wielbicieli tego systemu.

Moich nie obraza. Mam Macbooka i mam PC stacjonarnego, uzwazam, ze ceny komputerow Apple sa z kosmosu i powinna byc mozliwosc kupna samego systemu Mac OS oraz instalacji go (z mniejszymi lub wiekszymi problemami) na zwyklych PC bez EFI.

Wracajac do roznic to ja kupilem Macbooka C2D 2GHz, 1GB RAM, 80GB HDD, SD DL dosc tanio. Za rownowartosc nie kupilbym komputera przenosnego, ktory nie dosc, ze fajnie wyglada (subiektywnie) to jeszcze ma rewelacyjna baterie (3h intensywnej pracy, 6h idlowania na gg, czasem www po eth), a jeszcze do tego mozna dodac swietny system operacyjny, mi przypasil bardzo mocno i juz w sumie nie korzystam z PC stacjonarnego (tylko jak uzywam typowo Windowsowych narzedzi, ktorych nie ma w wersji na Mac OS typu PSPICE).

--
Pozdrawiam,
Maciek

Apple Mac, a zwyk³y PC.