Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS

Data: 2009-07-30 13:03:44
Autor: Waldek Godel
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS
(disclaimer: pisownia tytułu to kolejny wyczyn tłumoczy wybiórczej,
oryginalny tytuł z Wired jest tutaj:
http://www.wired.com/threatlevel/2009/07/jailbreak/ )

Wired News
2009-07-30, ostatnia aktualizacja 2009-07-30 10:15 Amerykańskie sieci telefonii komórkowej mogą stać się celem "potencjalnie
katastrofalnych w skutkach" cyberataków - ostrzega koncern Apple. Zdaniem
przedstawicieli firmy, zagrożenie stanie się realne jeśli w USA
zalegalizowane zostanie... łamanie zabezpieczeń iPhone'ów (tzw.
jailbreaking). Amerykańskie Biuro Praw Autorskich rozpatruje właśnie złożony przez
organizację Electronic Frontier Foundation wniosek o zalegalizowanie tzw.
jailbreakingu - tzn. modyfikowania zabezpieczeń iPhone'a tak, by na
urządzeniu można było uruchamiać aplikacje niezatwierdzone przez Apple. W
ubiegłym tygodniu firma Jobsa złożyła własne uwagi do tej propozycji -
wśród nich znalazło się właśnie powyższe ostrzeżenie.

W dokumencie Apple'a napisano, że w "złamanym" iPhone'ie hakerzy mogą
modyfikować oprogramowanie BBP (baseband processor), dzięki któremu telefon
może łączyć się ze stacjami bazowymi GSM.

"Ingerując w ten kod haker pochodzący z kraju lub zagranicy może wysyłać
komendy - np. atak DDoS - które spowodują zawieszenie się oprogramowania
stacji bazowej, co sprawi, że nie będzie ona w stanie przekazywać połączeń
oraz danych" - napisali przedstawiciele Apple. "Uzyskanie dostępu do BBP to
odpowiednik dostania się poza firewall rządowego komputera - to może mieć
opłakane skutki" - czytamy w dokumencie.

"Zastosowane w iPhone'ie zabezpieczenia powstały właśnie po to, by
uniemożliwić takie machinacje - ale jeśli jailbreaking zostanie
zalegalizowany, to zagrożenie stanie się realne" - alarmuje Apple.

Szczerze mówiąc, nie mieliśmy pojęcia, że iPhone jest aż tak niebezpieczny.
Cieszymy się niezmiernie, że Apple zablokował tę straszną broń do masowego
zakłócania łączności zanim hakerzy zdołali rozpętać cyberarmagedon. Teraz
rozumiemy też, dlaczego Apple nie pozwolił na wprowadzenie do App Store
aplikacji Google Voice. Do tej pory myśleliśmy, że powodem był fakt, iż
Google Voice zagraża zyskom AT&T (partnera Apple) - ale teraz już
rozumiemy, że to po prostu kwestia bezpieczeństwa narodowego. Dla Apple
sprawa jest poważna - stawką jest zamknięty model dystrybucji aplikacji, z
którego koncern korzysta z od 2007 r. (kiedy to pojawił się iPhone). Od
tego czasu sprzedano ponad 30 mln. telefonów Apple - koncern w liście do
Biura Praw Autorskich napisał, że to właśnie to zamknięcie było jednym z
głównych powodów sukcesu.

Przedstawiciele EEF w swoim wniosku poprosili regulatora, by zaakceptował
wyjątek od obowiązującej w USA ustawy DMCA - organizacja chce, by klienci
mieli prawo do instalowania i uruchamiania na swoich telefonach dowolnych
aplikacji, a nie tylko tych zatwierdzonych przez Apple.

Autor wniosku, Fred von Lohmann (główny prawnik EFF), twierdzi, że
argumenty podawane przez Apple są niedorzeczne - podczas przesłuchania w
tej sprawie przypomniał, że obecnie w USA ok. miliona osób korzysta już z
odblokowanych iPhone'ów. Dodał też, że jak na razie jakoś ich nie
wykorzystał ich do zniszczenia sieci komórkowych. Von Lohmann zwraca uwagę, że gdyby w wywodach Apple było choć trochę
prawdy, to open-source'owa platforma Android również stanowiłaby poważne
zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. "Takie teoretyczne zagrożenia to
bardziej mydlenie oczu i budowanie atmosfery niepokoju, niż fakty" -
tłumaczył prawnik

Ustawa DMCA (Digital Millennium Copyright Act) z 1998 r. zdelegalizowała
obchodzenie zabezpieczeń antypirackich - ale przewiduje ona też, że co trzy
lata rząd musi rozpatrzyć wnioski o wprowadzenie do niej pewnych wyjątków.

Warto dodać, że w swoim piśmie Apple twierdzi też, że złamanie zabezpieczeń
telefonu pozwala na zmodyfikowanie numeru ECI (Exclusive Chip
Identification) - dzięki temu z takiego urządzenia będzie można dzwonić
anonimowo. "Taka funkcja bardzo zainteresuje np. handlarzy narkotyków" -
alarmuje koncern
--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-07-30 14:05:34
Autor: Adam
Waldek Godel pisze:
[...]

Sam nie wiem co o tym myśleć.

Data: 2009-07-30 13:08:18
Autor: Waldek Godel
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają s ieciom GPS
Dnia Thu, 30 Jul 2009 14:05:34 +0200, Adam napisał(a):

Sam nie wiem co o tym myśleć.

Pomyśl, że jeżeli bozia dała ci rozum, to wypadałoby go użyć, przeczytać
netykietę i zastosować się do niej, a chociaż nie cytować kilkudziesięciu
linijek tekstu, żeby dodać jedną swoją. Chyba, że jesteś typowym posiadaczem iPhone.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-07-30 15:14:58
Autor: Piotr M
Waldek Godel pisze:

[...]

"Takie wizje rzeczywiście brzmią bardzo poważnie. Szkoda tylko, że to zaledwie niewielka część prawdy, w dodatku ta mniej istotna. Według operatorów bowiem podstawowe dane służące do identyfikacji użytkownika znajdują się na karcie SIM. Co więcej, nie ma możliwości ich nieautoryzowanej zmiany, zatem jest to niezawodny sposób ustalenia danych klienta."

A pajacyka dzisiejszego z telepolis czytał?
http://www.telepolis.pl/news.php?id=15546

--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
  - Szukałem, ale nie znalazłem."

Data: 2009-07-30 14:21:07
Autor: Waldek Godel
Dnia Thu, 30 Jul 2009 15:14:58 +0200, Piotr M napisał(a):

A pajacyka dzisiejszego z telepolis czytał?

A coś różowego nie stoi za tobą przypadkiem??? ;-))))
Wydawało mi się, że ironia tekstów jest wyraźnie widoczna. Ale smutne jest
to, że właśnie takich chwytów używa ta firma. Jej sprzęty są najlepsze na
świecie, rewolucyjne i używające najnowszych technologii. Ale jak zaczniesz
grzebać w tym albo instalować oprogramowanie VOIP to jesteś terrorystą
wysadzającym w powietrze telekomunikacyjny szkielet państwa.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-08-02 09:48:57
Autor: Flo
Piotr M pisze:
[...]

Spróbuj ustalić dane klienta świeżo kupionego na stacji benzynowej prepaida.
Jeśli tego prepaida zestawisz z telefonem (IMEI) szanse na identyfikacje znacząco wzrastają.
Z tego tekstu wynika, że po odblokowaniu iPhone'a właśnie będzie można ukryć identyfikację urządzenia, a wówczas można już bardzo dużo.

--
Florian Marzejewski
http://bezpieczenstwo-osobiste.com

Data: 2009-08-02 08:54:36
Autor: Waldek Godel
Dnia Sun, 02 Aug 2009 09:48:57 +0200, Flo napisał(a):

Spróbuj ustalić dane klienta świeżo kupionego na stacji benzynowej prepaida.

Dla ciebie to jest trudne, służbom zajmie to kilkadziesiąt minut - dwóch
smutnych panów pokaże blachy i nakaz wydania taśm z monitoringu. Jak
delikwent przyjechał samochodem, to już go mają, jak przyszedł pieszo,
zajmie to parę minut więcej.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-08-02 10:26:28
Autor: ALEX Przekliniak
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS
Waldek Godel ni au koto ha itsumo tanosii

[...]

Tylko widzisz przy kioskach monitoringu nie ma i tu będzie znacznie trudniej. Choć zapewne dojdzie do tego że albo SIM musi być zarejestrowany, albo tacy dwuznaczni użytkownicy nie będą wpuszczani do sieci. Kto wie.

--
ALEX Przekliniak, Mobilizacja to wojna i innego wytłumaczenia dla niej nie ma, B M Szaposznikow, Marszałek ZSRR.

Data: 2009-08-07 19:51:25
Autor: Tomasz Górecki
ALEX Przekliniak <kill@spamers.us> napisał(a):
> [...]
> monitoringu. Jak delikwent przyjechał samochodem, to już go mają, jak
> przyszedł pieszo, zajmie to parę minut więcej.

W Polsce to jeszcze możliwe, choć jak pamiętam zwykle "kamery nie działają" bo właściciel ma lepsze zajęcie dla pracowników niż pomoc w namierzaniu pryszczersa-łonabigangsta.
W takim Juesej jest jeszcze gorzej, bo oni zwykle muszą szukać "czarnego w białym t-shircie i workowatych spodniach", co akurat oznacza, że podejrzany jest każdy murzyn. ;-)

TG

Data: 2009-08-02 11:43:44
Autor: Flo
Waldek Godel pisze:

[...]

Widzę, że kinem żyjesz i nie masz pojęcia o rzeczywistości.

Data: 2009-08-03 11:17:41
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS
On Sun, 2 Aug 2009 08:54:36 +0100, Waldek Godel
<nospam@orangegsm.info> wrote:

[...]

Z mojego doświadczenia we współpracy z polską policją powiem Ci że
jest duże prawdopodobieństwo że po taśmy przyjdą za 2-3 miesiące po
zdarzeniu i będą sie dziwić że zostały zapisane nowymi nagraniami. I
to co opisuję to norma. Mam u siebie - w centrum W-wy - system
monitoringu i czasami policja przychodzi z prośba by coś
przejrzeć/udostępnić. I tak to dokładnei wygląda. W tej chwili ochrona
ma nakazane że jeśli zaobserwowali jakieś nietypowe typu zjawisko,
bójkę, wypadek etc. to ma to archwiziować na wszelki wypadke poza
systemem. Ostatni przypadke to zeszły tydzień. Panowie z policji
przyszli w czwartek z prośbą by im pokazac materiał z nocy 4 dioby
wcześniej. Bo ich kamera zarejestrowała wtedy ze koleś który
najprawdopodobniej zgwałcił kobietę przechodził przez naszymi
kamerami. A ich sprzęt nei miał podświtlania IR więc nei byli pewni
czy to ten kolo. Kazałem przygotowac płytkę z nagraniami - czekała na
nich do soboty choć powiedziałem że zgranie interesujących ich nagrań
potrwa ~2h.

Poza tym nei przychodza smutni panowie a raczej ktioś w typie
dresiarza albo taksówkarza. Raz przyszły 2 takie paskuden pasztety że
myślałem że to Angielki  ;-)

Zdrówko

Data: 2009-08-02 10:18:41
Autor: J.F.
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażajš sieciom GPS
On Sun, 02 Aug 2009 09:48:57 +0200,  Flo wrote:
Spróbuj ustalić dane klienta świeżo kupionego na stacji benzynowej prepaida.
Jeśli tego prepaida zestawisz z telefonem (IMEI) szanse na identyfikacje znacząco wzrastają.

Oj, na stacji to i monitoring sie znajdzie i numery samochodu mozna
spisac i zdjecia z baza praw jazdy porownach .. a moze jeszcze placony
karta byl.

Najtrudniejsze to bedzie ustalenie ze zostal na stacji kupiony.

Z tego tekstu wynika, że po odblokowaniu iPhone'a właśnie będzie można ukryć identyfikację urządzenia, a wówczas można już bardzo dużo.

Ale sa setki innych aparatow w ktorych zmienisz IMEI bez problemu.
Albo kosztuja tyle ze kupic, uzyc raz, wyrzucic.

J.

Data: 2009-08-02 11:45:01
Autor: Flo
J.F. pisze:

Albo kosztuja tyle ze kupic, uzyc raz, wyrzucic.

I nic więcej w temacie pisać już nie trzeba.  :)

Data: 2009-08-02 11:49:04
Autor: Flo
J.F. pisze:

[...]

Przyczepiliście sie tej stacji. Kupię w pipidowie w kiosku ruchu do którego dojdę pieszo, założę okulary, czapeczkę i co tam jeszcze chcecie. Nie będę pisał do którego momentu ale nie da się ustalić użytkownika. Po spełnieniu jednego warunku klamka zapadała. Klient był nasz (w większości przypadków).  :)

Data: 2009-08-02 11:59:30
Autor: J.F.
On Sun, 02 Aug 2009 11:49:04 +0200,  Flo wrote:
J.F. pisze:
[...]

W pipidowie to cie zapamietaja .. "obcy byl, w czapeczce, i zamiast
podjechac pod kiosk, to zaparkowal swojego forda u mnie pod plotem"
:-)

J.

Data: 2009-08-02 10:22:03
Autor: ALEX Przekliniak
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS
Flo ni au koto ha itsumo tanosii

Piotr M pisze:
[...]

Zatem Steve zamiast szukać rozwiązań prawnych niech się bierze za pisanie łat/uaktualnień softu.

--
ALEX Przekliniak, Mobilizacja to wojna i innego wytłumaczenia dla niej nie ma, B M Szaposznikow, Marszałek ZSRR.

Data: 2009-07-30 16:33:13
Autor: J.F.
Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości news:cpgxwf09t33a.dlglepper.institute.com...
http://www.wired.com/threatlevel/2009/07/jailbreak/ )
[...]
[...]

Ale tak mowiac szczerze .. czy problem nie dotyczy tez innych urzadzen z co bardziej otwartym systemem ?
Maja osobny procesor  na obsluge czesci radiowej ?

Teraz sie wydaje ze jedynie o monopol chodzi, a za pare lat jakis sprytny nastolatek zablokuje pol lacznosci :-)
A Apple bedzie musialo zaplacic odszkodowanie - co w amerykanskich warunkach nie jest takie wykluczone ..

Ustawa DMCA (Digital Millennium Copyright Act) z 1998 r. zdelegalizowała
obchodzenie zabezpieczeń antypirackich -

Ale czy to jest zabezpieczenie antypirackie ?

[...]

I znow .. czy to nie dotyczy wszystkich telefonow ?

A jak sie NSA zainteresuje - wszyscy beda musieli o bezpieczenstwo zadbac :-)

J.

Data: 2009-07-30 15:37:33
Autor: Waldek Godel
Dnia Thu, 30 Jul 2009 16:33:13 +0200, J.F. napisał(a):

[...]

Jak to już napisałem w innym miejscu - jeżeli przy użyciu powszechnie
dostępnego softu można z iPhone zrobić narzędzie terrorystyczne, to powinni
zabronić jego sprzedaży.
Apple jak zwykle łże jak bura suka, to samo o możliwości podszycia się pod
kogoś innego, bo to oznaczałoby złamanie kryptografii karty SIM co obecnie
jest niemożliwe. Jedyne co można to podszyć się pod inny iPhone w bazie
danych Apple która kontroluje co który user robi i to ich najbardziej boli.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Maciej Witucki, prezes.

Data: 2009-07-31 00:06:37
Autor: J.F.
On Thu, 30 Jul 2009 15:37:33 +0100,  Waldek Godel wrote:
[...]

Trzeba by zabronic sprzedazy calej elektroniki. I samochodow, i
narzedzi, i kto wie czego jeszcze ..

Apple jak zwykle łże jak bura suka, to samo o możliwości podszycia się pod
kogoś innego, bo to oznaczałoby złamanie kryptografii karty SIM co obecnie
jest niemożliwe.

A po co ci lamac kryptografie ?
Mozesz wlaczyc nadajnik i zaklocac, mozesz wirusa napisac i dzwonic
zdalnie z cudzego telefonu, mozesz dane kart SIM przekazywac, mozesz
brute force na milionach zapuscic, o - mozesz ludziom karty SIM
zablokowac ..
Jedyne co można to podszyć się pod inny iPhone w bazie
danych Apple która kontroluje co który user robi i to ich najbardziej boli.

Czy raczej o jakis tam procent od zysku chodzi ? J.

Data: 2009-08-01 12:19:07
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h4sav9$pl6$1news.onet.pl...

[...]

    Bo chodzi.

    Przestępcom zwisa, czy ściągnięcie blokady jest zgodne z prawem, czy nie jest. Bo jeśli nawet założyć, że prawdą jest, iż telefon bez zabezpieczeń jest zagrożeniem, to chyba nie uważasz, że ktoś kto ma w planie sparaliżowanie łączności w USA, przejmuje się tym, że te ściągnięcie blokady jest nielegalne? Wszak problem polega na tym, że obecnie jest to niezgodne z prawem, a nie że stanowi to jakiś ciężki do obejścia problem technologiczny.

Data: 2009-08-01 11:32:12
Autor: Waldek Godel
Dnia Sat, 1 Aug 2009 12:19:07 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

[...]

Widzę, że czegoś nie rozumiesz i masz poważne problemy z dostrzeżeniem
ironii. Konstrukcja iPhone nie różni sie istotnie w części radiowej od
innych urządzeń. Co więcej - sam moduł radiowy z interfejsem do komputera i
pełną dokumentacją tego co on może i co komputer musiał wysłać żeby on to
mógł można w pełni legalnie kupić w sklepia albo od hurtownika. I jakoś
nikomu nie udało się wystrzelić żadnej sieci komórkowej w kosmos. A gdyby
się to udało, to świadczyłoby tylko i wyłącznie, że osoba odpowiedzialna za
jej konfiguracje jest skrajnie niekompetetna.

Skoro nie umiesz czytać między wierszami, to proszę, masz napisane wprost w
sposób nie wymagający wysiłku intelektualnego: Apple ordynarnie kłamie w
celu dokonania manipulacji na systemie prawnym, aby zapewnić sobie
maksymalizację zysków z rynku. Teraz dotarło?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Chinski inzynier popelnil samobojstwo po tym gdy zgubil jeden z 16

Data: 2009-08-01 19:23:17
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości news:1q1nl67e5my67$.dlglepper.institute.com...
[...]

    To chyba właśnie ty masz ten problem.

Data: 2009-08-01 15:29:29
Autor: J.F.
On Sat, 1 Aug 2009 12:19:07 +0200,  Marcin Wasilewski wrote:
[...]

Ale tu jeszcze o rozpowszechnienie chodzi.
Teraz powiedzmy ze Apple ma jakas kontrole nad aplikacjami, w
przyszlosci mozesz zlosliwego wirusa ukryc w jakiejs ponetnej gierce i
za rok zrobi ci kolejny 911 .. i nawet nie bedzie wiadomo kto i co ..

J.

Data: 2009-08-01 19:30:39
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:klg875hq2g8bakila6lh4chfat7p4me3ee4ax.com...

[...]

    I tym sposobem dochodzimy do paradoksalnego wniosku, że KAŻDE oprogramowanie może być potencjalnie groźne, więc nie powinno być prawa do jego rozpowszechniania, bez autoryzacji Apple, czy innego mshita, oczywiście słono płatnej bo to przecież labolatorium musi pół roku badać, czy aby czasem jakiegoś haka w tym kodzie ni ma.

    I tym sposobem w imię walki z terroryzmem, sami będziemy terroryzowani przez rządy i koncerny, które mają dość pieniędzy aby na zaufanie rządów zasługiwać.

Data: 2009-08-01 19:48:25
Autor: Waldek Godel
Dnia Sat, 1 Aug 2009 19:30:39 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

[...]

Taki jest niestety świat. Nieuleczalnie chory nastolatek który sciągnął z
gównianie zabezpieczonej strony Pentagonu parę fotek satelitarnych własnie
przegrał ostatnią apelację i będzie poddany ekstradycji do USA jak ostatni
terrorysta, gdzie zapewne czeka go dożywocie. Bo tak łatwiej.

Data: 2009-08-01 21:02:26
Autor: J.F.
On Sat, 1 Aug 2009 19:48:25 +0100,  Waldek Godel wrote:
[...]

Ktore panstwo tak chetnie przekazuje swoich obywateli ? J.

Data: 2009-08-01 20:06:54
Autor: Waldek Godel
Dnia Sat, 01 Aug 2009 21:02:26 +0200, J.F. napisał(a):

Ktore panstwo tak chetnie przekazuje swoich obywateli ?

W tym przypadku nieistotne, Banana Republic of Poland przekaże wielkiemu
bratu równie chętnie.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-08-01 20:30:27
Autor: Olgierd
[...]

Wielka Brytania, świeży temat (ale nie nastolatek):

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8177561.stm

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-08-02 00:58:38
Autor: J.F.
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażaj? sieciom GPS
On Sat, 1 Aug 2009 20:30:27 +0000 (UTC),  Olgierd wrote:
[...]

Uuu, ciekawa sprawa.

Gdzie sie dokonuje przestepstwa - tam gdzie siedzi hacker, czy tam
gdzie jest ofiara, tzn komputer ? A jak Amerykanie zainstaluja serwery na Ksiezycu ? :)

J.

Data: 2009-08-02 10:31:31
Autor: J.F.
On Sat, 1 Aug 2009 19:30:39 +0200,  Marcin Wasilewski wrote:
[...]

Ale inne oprogramowanie zasadniczo grozi tylko twojemu komputerowi, bo
reszta powinna byc zabezpieczona. A i sam juz wiesz ze nie instaluje
sie podejrzanych programow, bo kto wie co zlego robia.

A w telefonie masz jednak dostep do czesci radiowej ..

J.

Data: 2009-08-04 22:20:04
Autor: Piotr KUCHARSKI
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Ale tak mowiac szczerze .. czy problem nie dotyczy tez innych urzadzen z co bardziej otwartym systemem ?
Maja osobny procesor  na obsluge czesci radiowej ?

Android tak.

p.

heart he dreams himself your master.   -- Commissioner Pravin Lal

Data: 2009-08-05 00:54:56
Autor: Waldek Godel
Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS
Dnia 4 Aug 2009 22:20:04 GMT, Piotr KUCHARSKI napisał(a):

Android tak.

Każdy smartfon tak ma. Nawet jeżeli to jest zintegrowane w jeden chipset
jak w przypadku qualcomma, to jest to oddzielny podsystem z własnym
systemem, np. dosyć specyficznym linuxem w przypadku telefonów z Windows
Mobile (tzw. RadioROM)

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-08-07 19:54:57
Autor: Tomasz Górecki
Waldek Godel <nospam@orangegsm.info> napisał(a):
Amerykańskie sieci telefonii komórkowej mogą stać się celem "potencjalnie
katastrofalnych w skutkach" cyberataków - ostrzega koncern Apple.

Straszą soccer-moms, ale jak je znam (a znam) skończy się niekupowaniem wszelkich i-produktów, w razie jakby co....
Za to może geeków to nakręci, bo ini lubią jak jest trochę nielegalnie. ;-)

TG

--

Apple: odblokowane iPhone'y zagrażają sieciom GPS