Arichtektura klient serwer po GPRS

Data: 2010-02-13 02:58:52
Autor: Marcin
Arichtektura klient serwer po GPRS
Witam,

chciałbym w ramach pracy magisterskiej zaprojektować architekturę i
następnie wykonać aplikację na urządzenia mobilne. Chodzi o system,
który mógłby mieć zastosowanie np. w firmie logistycznej, albo gdzieś
gdzie pracownicy firmy, np. sprzedawcy, są w terenie, a baza
koordynuje ich działania. System miałby wyglądać mniej więcej tak:

1. Baza to serwer na PC, podłączony do internetu, szybkie łącze, stałe
IP, ew. modem GPRS na USB
2. Sprzedawcy mają w samochodach PDA z dostępem do internetu po GPRS

Funkcjonalność wstępnie ograniczała by się do wysyłania informacji z
bazy do sprzedawcy, gdzie ma się udać i co zrobić. Baza mogła by
wysyłać informację do jednego sprzedawcy, lub wszystkich na raz.
Chodzi o to, żeby koszty generowane przez usługę GPRS były możliwie
niskie.

Czy ktoś miał już przyjemność wykonać coś podobnego? Jeżeli tak, to
prosiłbym o podpowiedzi odnośnie architektury, wymagań sprzętowych
itd. Muszę zaprojektować system i środowisko testowe (PDA z Windowsem
Mobile).

Będę wdzięczny za wszelkie linki, słowa kluczowe i ogólnie wszelką
pomoc.

Data: 2010-02-13 12:26:10
Autor: Paweł
Arichtektura klient serwer po GPRS

... stałe IP, ew. modem GPRS na USB

Aby mieć stałe IP na modemie GPRS trzeba mieć specjalną kartę SIM a ze względów bezpieczeństwa również własny APN. Tak więc w praktyce ten rozwiązanie z modemem na USB może okazać się kosztownym rozwiązaniem

[...]

Dokładniej to urządzenia mobilne powinny nawiązywać połączenia z serwerem i sprawdzać czy w bazie danych są jakieś informacje dla nich.

Chodzi o to, żeby koszty generowane przez usługę GPRS były możliwie
niskie.

Teraz operatorzy GSM oferują przesyłanie danych za stałą opłatę abonamentową. Więc ilość danych przesyłanych przez GPRS nie ma już znaczenia.

[...]

Musisz się zastanowić czy chcesz napisać specjalną aplikację na PDA czy wykorzystasz wbudowaną przeglądarkę i całość będzie działała za pomocą serwisu WWW.

Paweł

Data: 2010-02-13 04:15:03
Autor: Marcin
Arichtektura klient serwer po GPRS
Na wstępie dzięki Paweł za odpowiedź.

> [...]

względów bezpieczeństwa również własny APN. Tak więc w praktyce ten
rozwiązanie z modemem na USB może okazać się kosztownym rozwiązaniem

Po to w sumie rozważałem stałe IP, żeby postawić serwer http i PDA
odpytują stan na bazie. Modem GPRS rozważałem tylko jako opcja
informowania sprzedawców o tym, że jest dla nich nowa informacja w
bazie. I tu pytanie: można w jakiś sposób poinformować PDA że jest dla
niego nowa informacja na bazie nie ponosząc kosztów np. wysłania smsa?

> [...]

Teraz operatorzy GSM oferują przesyłanie danych za stałą opłatę
abonamentową. Więc ilość danych przesyłanych przez GPRS nie ma już

Tu się nie zgodzę. Jeżeli założyć, że aplikacja na PDA potrzebuje np
20MB miesięcznie, co wydaje mi się realne, to zakładając że sprzedawca
ma już firmową komórkę, można dołożyć tylko pakiet GPRS 20MB za 5 zł
miesięcznie, bądź nawet za darmo. Pakiet GPRS bez limitu danych jest
jednak znacząco droższy. Nie chodzi o dużą ilość informacji, tzn. np.
co rano rozkład jazdy i ew. w ciągu dnia jakiś update. Update
asynchronicznie, bez potrzeby odpytywania bazy w stałych odstępach
czasu.

Musisz się zastanowić czy chcesz napisać specjalną aplikację na PDA czy
wykorzystasz wbudowaną przeglądarkę i całość będzie działała za pomocą
serwisu WWW.

Wstępnie wybieram opcję z napisaniem własnego softu na PDA. Wybór WM
to tylko wstępne założenie, także tu także proszę o sugestie.

Data: 2010-02-13 14:09:32
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
On 2010-02-13 13:15, Marcin wrote:

bazie. I tu pytanie: można w jakiś sposób poinformować PDA że jest dla
niego nowa informacja na bazie nie ponosząc kosztów np. wysłania smsa?

Jest parę taryf pozwalających na wysłanie SMS-ów we własnej sieci bez żadnych kosztów. W innym przypadku serwer może zestawiać połączenie telefoniczne i po chwili rozłączać się. Oprogramowanie powinno przechwycić takie wywołanie i wykonać stosowne czynności.

No i cały czas zostaje w odwodzie klasyczny PUSH. :-)

Data: 2010-02-13 05:45:08
Autor: Marcin
Arichtektura klient serwer po GPRS
On 13 Lut, 14:09, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
<maciej_...@tpsa.waw.pl> wrote:
On 2010-02-13 13:15, Marcin wrote:

> [...]

przechwycić takie wywołanie i wykonać stosowne czynności.

No i cały czas zostaje w odwodzie klasyczny PUSH. :-)

Z tego co wiem push w PDA / Smartphone (np. Blackberry) działa właśnie
tak, że wysyłany jest sms z prośbą o odpytanie serwera, czyli jest
koszt wysłania smsa. Nie chciał bym też na tym etapie uzależniać
architektury systemu od oferty operatorów GSM.

Mówisz, że jest możliwość odnotowania połączenia przychodzącego w
oprogramowaniu PDA? Innymi słowy powinno być możliwe, przy
zastosowaniu modemu GPRS w bazie, puszczanie tzw. sygnału do PDA
sprzedawcy, a oprogramowanie rozpoznałoby numer bazy, odrzuciło
połączenie (co od razu załatwia handshake bo wiem że PDA wie że jest
dla niego informacja w bazie) i odpytało bazę? To by było myślę to
czego szukam.

Data: 2010-02-13 06:17:59
Autor: joker77
Arichtektura klient serwer po GPRS
A nie prościej :

Utrzymujesz połączenie tcp - klient - serwer, jeśli coś jest dla
klienta serwer wysyła, co pewien czas klient dla podtrzymania
połączenia (timeout tcp) przesyła pakiet danych.
I naprawdę przy dzisiejszych usługach nie ważne jest czy klient
prześle 5MB czy 50MB - ważne jest ile na tym firma zarobi.
Jedyne uzależnienie - to taryfikacja przesyłanych danych (rozmiar
paczki danych), najlepiej co do bajta - a nie każdy operator taką
oferuje.
Wysyłanie wiadomości sms jest dobre jeśli masz odpowiedni pakiet bez
limitów, wtedy nie musisz się martwić o podtrzymanie połączenia tcp.

Data: 2010-02-13 06:41:28
Autor: Marcin
Arichtektura klient serwer po GPRS
@Maciej Bebenek: A jak dokładnie działa taki push? To jest standardowa
usługa operatora, każdy ją udostępnia i to jest darmowe? Jeżeli możesz
podać nieco więcej szczegółów będę wdzięczny. Bo z tego co do tej pory
słyszałem, to pushmail w mobile opiera się na smsach, ale może źle
wiem.

@joker77: Co do drugiego rozwiązania, to też ciekawe. A jaki jest
klasyczny timeout w TCP? To zależy od ISP, czy od łączących się
urządzeń? No i ciekawe jak często zmienia się IP (czyli jaki jest
lease time w GGSN, jeżeli dobrze to wszystko rozumiem).

Data: 2010-02-13 15:16:21
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
On 2010-02-13 14:45, Marcin wrote:

[...]

PUSH możesz sobie wyobrazić jako zestawienie połączenia, bez timeoutu, w momencie uruchomienia programu wraz z nadzorem nad tym połączeniem.

O tym, żeby np. serwer MS Exchange wysyłał jakieś SMS do HTC czy gMail do G1 naprawdę nie słyszałem :-)

Data: 2010-02-13 23:54:07
Autor: J.F.
Arichtektura klient serwer po GPRS
On Sat, 13 Feb 2010 14:09:32 +0100,  Maciej Bebenek (news.onet.pl)
On 2010-02-13 13:15, Marcin wrote:
[...]

Jak juz zadzwoni i polaczy, to mozna w trybie data przekazac conieco.
Tylko to raczej w normalne taryfy trafia a nie promocyjne.

Mozna tez sprobowac zasygnalizowac pustym dzwonkiem, albo majac kilka telefonow transmitowac dluzsze datagramy pustymi
dzwonkami :-)

Albo sprobowac sie komunikowac przez GaduGadu, korzystajac ze
znizkowych taryf :-)

J.

Data: 2010-02-13 14:40:28
Autor: Paweł
[...]

Dokładnie tak jak to napisałeś. PDA muszą co pewien czas odpytywać bazę danych czy nie ma dla nich jakiś danych.

Chodzi o to, żeby koszty generowane przez usługę GPRS były możliwie
niskie.

Moim zdaniem chcesz oszczędzać tam gdzie nie ma to znaczenia.
To czy miesięczny koszt koszt transmisji danych będzie wynosił 5zł czy 30zł czy nawet 50zł nie jest istotny. Całe rozwiązanie ma służyć do pracy i zarabiania pieniędzy. W takim przypadku na pierwszym miejscu stawia się funkcjonalność, szybkość i pewność działania. Porównaj ile trzeba wydać na handlowca i koszty utrzymania samochodu. Co i tak jest tylko częścią kosztów działania całej firmy. Może się okazać że zaoszczędziłeś na GPRS 0.02% ogólnych kosztów co spowodowało nieco gorsze działanie systemu i stratę 5% w innych obszarach działania firmy.

[...]

Pisałeś już jakieś aplikacje na WM czy będziesz to robił pierwszy raz ?

Paweł

Data: 2010-02-13 23:48:07
Autor: J.F.
On Sat, 13 Feb 2010 12:26:10 +0100,  Paweł wrote:
[...]

Albo na odwrot - calkiem tanim. Zalezy co sie uda z operatorem
wynegocjowac. Ci z yanosik.pl sie jakos ciekawie dogadali.

I chyba nie trzeba sie laczyc przez GPRS zeby obslugiwac wlasny APN.

A tak poza tym to chyba wszystko jedno czy osobny APN czy przez
internet. A moze nawet przez internet lepiej.

[...]

Ale czestosc rozlaczania sesji ma duza.

J.

Arichtektura klient serwer po GPRS