Art. 384 KC - jak interpretować

Data: 2011-05-10 15:42:34
Autor: Wojciech Wrodarczyk
Art. 384 KC - jak interpretować
Witam wszystkich forumowiczów.
Jestem w trakcie tworzenie zasad świadczenia usług telekomunikacyjnych w ramach prowadzonej działalności, a co zatem idzie tworzenia regulaminu usług.
I tutaj mam pewien problem, otóż w przypadku chęci wprowadzenia zmian prawo nakazuje poinformować Klienta/Konsumenta o wprowadzonych zmianach z zachowaniem odpowiedniej formy i ram czasowych. Klient/Konsument ma prawo się na proponowane zmiany nie zgodzić.
No i właśnie, co wówczas, czy jest jakaś dowolność? Dokładnie to czy mogę skonstruować regulamin tak, aby w przypadku nieakceptacji zmian umowa pozostawała w stanie nie zmienionym, czy też w przypadku braku akceptacji zmian Klient/Konsument ma zawsze prawo odstąpić od umowy.

Upraszczając, zmieniam w regulaminie zapis A na B, ale dopuszczam, że nie każdy klient zgodzi się na powyższe zmiany, czy mogę dopuścić do sytuacji, że mam dwa "rodzaje" umów, z zapisem A i B, a od akceptacji bądź nie Klienta/Konsumenta zależeć będzie z której wersji będzie korzystał?

Dochodzą do mnie wieści, iż w oparciu o art. 384 KC niestety w przypadku nieakceptacji zmian z A na B Klient/Konsument ma zawsze prawo do odstąpienia od całej umowy, a nie tylko od proponowanych zmian.

Nigdzie jednak nie potrafię się doczytać interpretacji tego artykułu, co sądzicie o tej sprawie?

pozdrawiam
Wojciech Wrodarczyk.

Data: 2011-05-10 13:51:02
Autor: Olgierd
Art. 384 KC - jak interpretowaæ
Dnia Tue, 10 May 2011 15:42:34 +0200, Wojciech Wrodarczyk napisał(a):

Dochodzą do mnie wieści, iż w oparciu o art. 384 KC niestety w przypadku
nieakceptacji zmian z A na B Klient/Konsument ma zawsze prawo do
odstąpienia od całej umowy, a nie tylko od proponowanych zmian.

W zasadzie to wystarczy, że nie będziesz próbował mu zmieniać warunków umowy ;-) Ale dojdziesz do momentu, kiedy będziesz miał 100 klientów na 10 rodzajach umów.

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-05-10 16:05:26
Autor: Wojciech Wrodarczyk
W dniu 2011-05-10 15:51, Olgierd pisze:
[...]

Dzięki za odpowiedź, oczywiście jestem tego świadom, jednak jestem zdecydowany na utrzymanie takich zapisów, zakładam też niewielką ilość takich zmian (nie częściej niż raz do roku), męczy mnie tylko informacja jednego zaprzyjaźnionego prawnika, iż w oparciu o ww. przepis nie mogą zabronić klientowi odstąpienia od umowy, jest tam mowa o wzorcu umowy, a ja doprowadziłbym do sytuacji, gdy ta sama usługa X jest świadczona dla różnych klientów w oparciu o różne regulaminy. Oczywiście zakładam dołożenie starań, aby jednoznacznie można było stwierdzić każdej ze stron z jakiego wariantu regulaminu korzysta klient.

Jednocześnie niechciałbym też narażać się na negatywne konsekwencje potencjalnej kontroli z Uokik, jeśliby moja umowa była niezgodna z KC.

pozdr
\ww

Data: 2011-05-10 14:12:55
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 10 May 2011 16:05:26 +0200, Wojciech Wrodarczyk napisał(a):

męczy mnie tylko informacja
jednego zaprzyjaźnionego prawnika, iż w oparciu o ww. przepis nie mogą
zabronić klientowi odstąpienia od umowy,

Tak to prawda: zmiana wzorca umowy (regulaminu) powoduje bezwzględną możliwość rezygnacji przez klienta; chyba że łapiesz się na jakiś przepis szczególny (vide ubiegłoroczne, częściowo dyskusyjne, zmiany w zakresie prawa telekomunikacyjnego).

Data: 2011-05-10 16:59:29
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.05.10.14.12.47rudak.org...
[...]

Chyba, że nie bedziemy tego traktować jako wzorca umowy, tylko każda umowa będzie indywidualna. Wówczas propozycja zmiany umowy, jeśli druga strona się nie zgodzi nie będzie stanowić jej wypowiedzenia.

Data: 2011-05-11 07:11:37
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 10 May 2011 16:59:29 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

[...]

Ale wówczas też nie będzie możliwości jednostronnej zmiany takiej umowy.

Data: 2011-05-11 09:32:04
Autor: mvoicem
(11.05.2011 09:11), Olgierd wrote:
[...]

Będzie. Propozycja - aneks do umowy z informacją że jeżeli nie zostanie
przyjęta, umowa zostanie wypowiedziana. Plus wypowiedzenie jeżeli
propozycja nie zostanie przyjęta.

Mniej więcej to samo co zmiana regulaminu.

p. m.

Data: 2011-05-11 07:57:18
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 11 May 2011 09:32:04 +0200, mvoicem napisał(a):

[...]

Przy czym pytający chce uniknąć rozwiązania umowy ;-)

Data: 2011-05-11 10:35:03
Autor: mvoicem
(11.05.2011 09:57), Olgierd wrote:
[...]

No to może wtedy nie wypowiadać, mimo groźby wypowiedzenia :). Jest w
lepszej sytuacji, bo jeżeli zmieni postanowienia regulaminu i klient te
zmiany odrzuci, chyba nie ma możliwości powiedzieć "a to my się
rozmyśliliśmy, nie zmianiamy nic".

p. m.

Data: 2011-05-11 11:17:35
Autor: Wojciech Wrodarczyk
W dniu 2011-05-11 09:32, mvoicem pisze:
[...]

Dokładnie o coś takiego mi chodzi. Zakładany scenariusz dotyczy nie bardzo istotnych zmian, np. chcę wprowadzić opcję czasowego zawieszenia usługi. Zapisy zmieniają się, ale jak klient nie chcę takiej opcji, to dlaczego dawać mu prawo do rozwiązania, po prostu może na zmiany się nie zgodzić i pozostać bez tej proponowanej opcji.

Teraz kolejne pytanie w wątku, czy zatem jakoś szczególnie należy określić, iż nie traktujemy umowy jako indywidualne, a nie wg wzorca?
\ww

Data: 2011-05-11 09:48:05
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 11 May 2011 11:17:35 +0200, Wojciech Wrodarczyk napisał(a):

[...]

Jedyną dla Ciebie możliwością jest wobec tego nieproponowanie tego rozwiązania konkretnemu klientowi.

Teraz kolejne pytanie w wątku, czy zatem jakoś szczególnie należy
określić, iż nie traktujemy umowy jako indywidualne, a nie wg wzorca?

Tak, w tym celu musisz wystąpić do każdego klienta z indywidualną propozycją zawarcia aneksu do umowy.

Jeśli chcesz to wpisać do regulaminu, to kłania się temat, o którym pisałeś.

Data: 2011-05-11 12:04:24
Autor: mvoicem
(11.05.2011 11:48), Olgierd wrote:
> [...]

Jedyną dla Ciebie możliwością jest wobec tego nieproponowanie tego rozwiązania konkretnemu klientowi.

Ale ale ... opcja czasowego zawieszenia usługi to na pewno aneks do
umowy/zmiana regulaminu?

Jeżeli wyślesz pismo "Drogi Kliencie. Od dzisiaj możesz czasowo zawiesić
swoje usługi" - to wg mnie nie jest to ani aneks do umowy, ani zmiana
regulaminu.

p. m.

Data: 2011-05-11 13:08:37
Autor: Wojciech Wrodarczyk
W dniu 2011-05-11 12:04, mvoicem pisze:
[...]

rozwiÄ…zania konkretnemu klientowi.

[...]

To był przykład wymyślony na siłę, na potrzeby wątku. Oczywiście ma Pan rację. Drugim przykładem może być za 5 zł - 2x szybciej, ale to też można obejść innym pakietemm który klient może zamówić.
Niezależnie od powyższego - dziękuję wszystkim za pomoc.

Data: 2011-05-11 11:12:34
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 11 May 2011 13:08:37 +0200, Wojciech Wrodarczyk napisał(a):

Drugim przykładem może być za 5 zł - 2x szybciej, ale to też można
obejść innym pakietemm który klient może zamówić.

Dlatego robi się promocje, a nie zmiany cenników i regulaminów.

Data: 2011-05-15 00:03:02
Autor: Gotfryd Smolik news
Art. 384 KC - jak interpretowaæ
On Wed, 11 May 2011, Olgierd wrote:

Tak, w tym celu musisz wyst±piæ do ka¿dego klienta z indywidualn±
propozycj± zawarcia aneksu do umowy.

Je¶li chcesz to wpisaæ do regulaminu, to k³ania siê temat, o którym
pisa³e¶.

  Mo¿esz skomentowaæ to co napisa³em do poprzedniego postu - Roberta?
(chodzi o *kolejny*, równoleg³y regulamin).
  Uparli¶cie siê obaj na ten "indywidualny tryb" i to mnie z lekka
zaskakuje. Nie widzê powodu, dla którego publiczna oferta,
skierowana *do wszystkich*, mia³a dzia³aæ jako¶ inaczej.
  Oczywi¶cie pod jednym warunkiem: to bêdzie *nowy* regulamin,
ale nie *zmieniony* regulamin.
  A moje "przekonanie bliskie pewno¶ci" bierze siê z powszechnej
praktyki operatorów telekomunikacyjnych - tak w³a¶nie robi±.
  I nie widaæ przeszkód, aby dorzucaæ dodatkow± zachêtê "promocyjn±"
dla tych, którzy zgadzaj± siê na zmianê :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-14 23:58:58
Autor: Gotfryd Smolik news
Art. 384 KC - jak interpretować
On Tue, 10 May 2011, Robert Tomasik wrote:

U¿ytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisa³ w wiadomo¶ci news:pan.2011.05.10.14.12.47rudak.org...
Dnia Tue, 10 May 2011 16:05:26 +0200, Wojciech Wrodarczyk napisa³(a):

mêczy mnie tylko informacja
jednego zaprzyja¼nionego prawnika, i¿ w oparciu o ww. przepis nie mog±
zabroniæ klientowi odst±pienia od umowy,

Tak to prawda: zmiana wzorca umowy (regulaminu) powoduje bezwzglêdn±
mo¿liwo¶æ rezygnacji przez klienta; chyba ¿e ³apiesz siê na jaki¶ przepis
szczególny (vide ubieg³oroczne, czê¶ciowo dyskusyjne, zmiany w zakresie
prawa telekomunikacyjnego).

Chyba, ¿e nie bedziemy tego traktowaæ jako wzorca umowy, tylko ka¿da umowa bêdzie indywidualna.

  Hm... a dlaczego nie mia³oby byæ kilka osobnych, równoleg³ych wzorców
umowy?
  W tym takich, których przedsiêbiorca ju¿ *nie* stosuje (nie proponuje)
do nowych umów.

  Na mój gust, wla¶nie tak robi± telekomy.
  I tak zrobi³o Inteligo po przejêciu przez PKO z r±k Deutche Bank Berlin.

Wówczas propozycja zmiany umowy, je¶li druga strona siê nie zgodzi nie bêdzie stanowiæ jej wypowiedzenia.

  Zgoda, ale propozycja skorzystania z *nowego*, ale *nie* ze *zmienionego*
regulaminu, IMVHO da ten sam skutek, nie prowadz±c do konieczosci
"indywidualnego zawierania".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-15 14:41:32
Autor: animka
Art. 384 KC - jak interpretowaæ
  Zgoda, ale propozycja skorzystania z*nowego*, ale*nie*  ze*zmienionego*
regulaminu, IMVHO da ten sam skutek, nie prowadz±c do konieczosci
"indywidualnego zawierania".

Powiniene¶ przystopowaæ z tym pogrubianiem, gwiazdkowaniem, bo tego czytaæ nie mo¿na. Mo¿na dostaæ oczopl±su zamiast skupiæ siê na tre¶ci.

--
animka

Data: 2011-05-23 14:18:08
Autor: Wojciech Wrodarczyk
[...]