Art 670 KC - zastaw rzeczy

Data: 2011-05-10 15:33:29
Autor: K_D_K
Art 670 KC - zastaw rzeczy
Zalozmy taka sytuacje  - wynajmuje lokal i spozniam sie kilka dni z czynszem. Czy wtedy wynajmujacy moze wejsc do lokalu i zabrac mi np TV?

Data: 2011-05-10 17:00:43
Autor: Robert Tomasik
Art 670 KC - zastaw rzeczy
Użytkownik "K_D_K" <nie_mam_m@ila.com> napisał w wiadomości news:iqber8$n59$1inews.gazeta.pl...
Zalozmy taka sytuacje  - wynajmuje lokal i spozniam sie kilka dni z czynszem. Czy wtedy wynajmujacy moze wejsc do lokalu i zabrac mi np TV?

Nie może, bo to sie włamanie a nie zastaw nazywa. Zastaw może stosować na rzeczach wniesionych do lokalu, czyli przykłądowo uniemożliwić Ci ich zabranie przy wyprowadzce do czasu rozliczenia się.

Data: 2011-05-10 17:09:54
Autor: K_D_K
Art 670 KC - zastaw rzeczy
W dniu 2011-05-10 17:00, Robert Tomasik pisze:
Nie może, bo to sie włamanie a nie zastaw nazywa. Zastaw może stosować
na rzeczach wniesionych do lokalu, czyli przykłądowo uniemożliwić Ci ich
zabranie przy wyprowadzce do czasu rozliczenia się.

No nie koniecznie wlamanie skoro wchodzi w dzien kiedy sklep jest otwarty ;)
Chodzi mi o to czy wlasciciel moze przyjsc z kims i sciagnac mi tv ze sciany bo spoznilem sie z czynszem kilka dni ?
Kiedy ten przepis ma zastosowanie?

Data: 2011-05-10 17:21:04
Autor: ąćęłń
Art 670 KC - zastaw rzeczy
Gdy ochroniarze właściciela są więksi, niż ochroniarze najemcy.
Przy czym dotyczy to absolutnie wszystkiego, np. toru podejściowego do Świnoujścia, czy Prezydenta RP.

-- -- -
Kiedy ten przepis ma zastosowanie?

Data: 2011-05-10 20:54:17
Autor: Kunio
Art 670 KC - zastaw rzeczy
W dniu 2011-05-10 19:21,  ąćęłń pisze:
Gdy ochroniarze właściciela są więksi, niż ochroniarze najemcy.
Przy czym dotyczy to absolutnie wszystkiego, np. toru podejściowego do
Świnoujścia, czy Prezydenta RP.

na bardziej merytoryczna odp Cie nie stac?

Data: 2011-05-10 19:18:04
Autor: ąćęłń
Art 670 KC - zastaw rzeczy
To była BARDZO MERYTORYCZNA ODPOWIEDŹ.

Jeśli masz inne zdanie, to je udowodnj, najlepiej praktyką.

-- -- -

Data: 2011-05-14 23:54:32
Autor: Gotfryd Smolik news
Art 670 KC - zastaw rzeczy
On Tue, 10 May 2011, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Załóżmy, że wejście jest w obecności właściciela i tak dalej.
  Pamiętamy również, że zastaw jest "z ustawy", nie wymaga więc
zgody najemcy.

Zastaw może stosować na
rzeczach wniesionych do lokalu, czyli przykłądowo uniemożliwić
Ci ich zabranie przy wyprowadzce do czasu rozliczenia się.

  Ależ zastaw wymaga *przejęcia posiadania* rzeczy.
  Pozostawienie posiadania u właściciela nie spełnia znamion zastawu!

  Przepis ustanawia prawo zastawu na rzeczach *wniesionych*, to
prawda, ale przecież *po* ustanowieniu tego zastawu posiadaczem
jest zastawca! (oznacz to również odpowiedzialność za rzecz).
  Na mój gust znaczy to tylko tyle, że nie wolno ustanowić zastawu
na rzeczy której najemca "nie wniósł". Nie wolno iść np. do jego
garażu (nie naszego) i zabrać *stamtąd* żadnej rzeczy.
  Ale co innego z "rzeczą wniesioną".
  Jeśli nie przejmie posiadania, zastaw jest bezskuteczny - "tak
jakby go nie było". 670 KC nie ustanawia wyjątku, zaś 307
wyraźnie dopuszcza taką możliwość tylko "z zastrzeżeniem wyjštków
w ustawie przewidzianych".

  Możesz wyjaśnić, w którym miejscu mylę się co do istoty przepisu
o zastawie?
  :)

  Bo ja bym, tak zupełnie bezpodstawnie sądząc, myślał że nawet owo
"z zastrzeżeniem wyjątków" dotyczy wyłącznie *wydania*.
  Mówiąc po polsku: w przypadku zastawu powstającego z mocy przepisu
przekładałoby to się na prawo do "wzięcia sobie". Bez "wydania".
  Tak jak K_D_K napisał.

pzdr, Gotfryd

Art 670 KC - zastaw rzeczy