Artefakty przy nowej grafice

Data: 2009-10-26 21:50:33
Autor: Łukasz Dąbrowski
Artefakty przy nowej grafice
Witam!

Kilka dni temu kupiłem nową kartę graficzną: Asus GF9600 GSO TOP.
Niestety, czasami widoczne są na ekranie drobne "artefakty". Przekłamania
te mają postać najczęściej 2-3 malutkich prostokącików w jednolitym
kolorze. Objawia się to tylko przy grafice 3D, i to dość rzadko. Np. w grze FPP efekt pojawia się tylko jeśli patrzymy na teren w jakieś
konkretnej odległości, tj. znika po spojrzeniu na bliską ścianę, lub w
niebo. Najczęściej, pojawia się gdy włączone jest filtrowanie anizotropowe
oraz antyaliasing.

Temperatury karty wydają się być w normie (nie przekraczają 70 stopni).
Reszta zestawu to: płyta Gigabyte GA-M55PLUS-S3G, Athlon X2 5200+, 2GB
ramu, WinXP.

Moje pytanie brzmi: czy karta jest uszkodzona, czy taki efekt może być
spowodowany czymś innym (np. problemem ze sterownikiem, albo konfliktem z
innym sprzętem)? Obawiam się też, czy jeśli oddam kartę do sklepu nie
będzie problemu ze wskazaniem problemu, gdyż efekt pojawia się na tyle
rzadko, że może być ciężko go zreprodukować.

--
Pozdrawiam,
Łukasz Dąbrowski

Data: 2009-10-26 20:55:33
Autor: Gil
Łukasz Dąbrowski <lukash.d@NOSPAM.PLS.gmail.com> napisał(a):
Witam!

Kilka dni temu kupiłem nową kartę graficzną: Asus GF9600 GSO TOP.
Niestety, czasami widoczne są na ekranie drobne "artefakty".

Zasilacz. Wymień na markowy. --

Data: 2009-10-26 22:08:39
Autor: Łukasz Dąbrowski
On Mon, 26 Oct 2009 20:55:33 +0000 (UTC), Gil wrote:

Kilka dni temu kupiłem nową kartę graficzną: Asus GF9600 GSO TOP.
Niestety, czasami widoczne są na ekranie drobne "artefakty".

Zasilacz. Wymień na markowy.

Zasilacz to Be quiet! 350W, zakupiony pare miesięcy temu.
Szczerze mówiąc wątpie, by to on był winny.

--
Pozdrawiam,
Łukasz Dąbrowski

Data: 2009-10-26 21:18:47
Autor: Gil
Artefakty przy nowej grafice
Łukasz Dąbrowski <lukash.d@NOSPAM.PLS.gmail.com> napisał(a):

Zasilacz to Be quiet! 350W, zakupiony pare miesięcy temu.
Szczerze mówiąc wątpie, by to on był winny.

A jednak. Prawdopodobnie zestaw bierze ci coś około 340W w grach 3D.
A na 2D jest OK? Jeśli tak to zasilacz.

Data: 2009-10-26 23:30:57
Autor: Andrzej Libiszewski
Dnia Mon, 26 Oct 2009 21:18:47 +0000 (UTC), Gil napisał(a):

[...]

Wątpię. Zestaw poniżej ma pobór mocy (mimo bardziej wymagającej grafiki) w
granicach 270W w 3D i z powodzeniem był napędzany BeQuietem 350W.
Oczywiście problemów z zasilaczem to nie wyklucza.

--
*** Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H ***
AMD Athlon 64X2 4400+,  Gigabyte Radeon HD4850,  Arctic Freezer 64 Pro

Data: 2009-10-26 22:47:31
Autor: Gil
Artefakty przy nowej grafice
Andrzej Libiszewski <a.libiszewski@gazeta.USUNTO.pl> napisał(a):
WÄ&#65533;tpiÄ&#65533;. Zestaw poniĹźej ma pobĂłr mocy (mimo bardziej wymagajÄ&#65533;cej grafiki) w
granicach 270W w 3D i z powodzeniem byĹ&#65533; napÄ&#65533;dzany BeQuietem 350W.
OczywiĹ&#65533;cie problemĂłw z zasilaczem to nie wyklucza.

Ja nie wątpię. Objawy są zbyt oczywiste. Ty masz teraz zasilacz 480W. Czemu
wymieniłeś na mocniejszy skoro z BQ 350 było OK?

Data: 2009-10-27 04:05:02
Autor: maX

Użytkownik "Gil" <gil0.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hc53nn$c6l$1inews.gazeta.pl...
> [...]

Szczerze mówiąc wątpie, by to on był winny.

A jednak. Prawdopodobnie zestaw bierze ci coś około 340W w grach 3D.

To łatwo sprawdzić obniżając tymczasowo w biosie mnożnik procesora do minimum. Wtedy znacznie spadnie prądożerność zestawu.

Data: 2009-10-31 22:45:08
Autor: Łukasz Dąbrowski
On Mon, 26 Oct 2009 21:18:47 +0000 (UTC), Gil wrote:

[...]

Wczoraj przetestowałem kartę w innym komputerze, z zasilaczem 460W (Amacrox Warrior). Efekty niemal identyczne, jak u mnie.

--
Pozdrawiam,
Łukasz Dąbrowski

Data: 2009-10-27 14:43:11
Autor: vDon
Łukasz Dąbrowski wrote:

Zasilacz to Be quiet! 350W, zakupiony pare miesięcy temu.
Szczerze mówiąc wątpie, by to on był winny.

350W daje Ci spory margines bezpieczeństwa przy tym zestawie. Nawet markowe 300W prawdopodobnie dało by radę bez większych trudności. Jeśli nie kręcisz sprzętu, nie masz podpiętych wielu HDD czy innych prądożernych dodatków to Twój komputer w stresie pobiera pewnie maksymalnie coś około 200W.

W kwestii wspomnianych artów - wygląda wstępnie na problem z kartą, ze wskazaniem na jej pamięci. Powygrzewaj ją troszkę benchmarkami, obserwuj czy po intensywnej pracy problem się nasila (co może wskazywać kartę) czy raczej pozostaje na podobnym poziomie. Oczywiście nie zaszkodzi sprawdzić reszty elementów w PC np. zasilacz miernikiem, powyjmować zbędne karty PCI (ew. konflikty przerwań), przeinstalować sterowniki z czyszczeniem pozostałości po nich itd. itp.

Data: 2009-10-26 23:32:12
Autor: JoteR
"Łukasz Dąbrowski" napisał:

Obawiam się też, czy jeśli oddam kartę do sklepu nie
będzie problemu ze wskazaniem problemu, gdyż efekt pojawia się na tyle
rzadko, że może być ciężko go zreprodukować.

Powinien wyleźć w testach DirectX - jeśli masz XP, to uruchom msinfo32.exe i odpal narzędzie diagnostyczne DirectX. Artefakty pewnie się pokażą przy testach funkcji DirectX 9.

JoteR

Data: 2009-10-27 04:05:04
Autor: maX

Użytkownik "JoteR" <joter@pf.pl> napisał w wiadomości news:hc581g$rus$1inews.gazeta.pl...

Powinien wyleźć w testach DirectX - jeśli masz XP, to uruchom msinfo32.exe i odpal narzędzie diagnostyczne DirectX.

Wystarczy w menu "uruchom" wpisać: dxdiag

Artefakty pewnie się pokażą przy testach funkcji DirectX 9.

Może czydemark będzie widział ten błąd. To podobno aplikacja dość wrażliwa na artefakty.

Data: 2009-10-27 01:29:14
Autor: Saiko Kila
Artefakty przy nowej grafice
Proces maX <aver@wywaltointeria.pl> zwrócił błąd:

Artefakty pewnie się pokażą przy testach funkcji DirectX 9.

Może czydemark będzie widział ten błąd. To podobno aplikacja dość wrażliwa na artefakty.

U mnie się nigdy nie wywalił lub nie pokazał że były artefakty -
musiałem je obserwować organoleptycznie. Użyłbym ati tools artifact
tester, ewentualnie czymś wcześniej dogrzał kartę. Ale i tak testowanie
może potrwać.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-10-27 00:18:26
Autor: vcore
Łukasz Dąbrowski pisze:
[...]

Mam bardzo podobny problem z tą samą kartą, ale problem ten jak narazie występuje _tylko_ w grze battlefield2, czasami zaraz po wejściu do gry gdy zostaje zabity po ekranie zaczynają latać szare i czasami czarne paski - podobnie się dzieje gdy włącze mapę obszaru gry (zasłania cały ekran) i ją wyłącze (powrót do gry), pomaga wejście do menu i "pomachanie" kursorem, czasem jednak po wielu godzinach gry zdarza się tak że kolory niektórych tekstur się odwracają, z jasnych robią się ciemne itp. wtedy pomaga niestety tylko wyłączenie gry, a i bywa tak (bardzo rzadko) że po wyjściu z gry po zobaczeniu tego typu "artefaktów" wywala mi BSODa, z minidumpa wynika że powodem jest sterownik (a konkretnie nv4.disp.dll )

Moje spostrzezenie jest takie że owe problemy wystepują w przypadku kiedy na ekranie dzieje się dużo rzeczy, albo dzieją się nagle - bo np. podczas gdy zostaje zabity ekran się rozmazuje, czyli włącza się jakiś efekt, wtedy bywa tak że dysk przez ułamek sekundy mieli, gra się na ten czas zawiesza (0,5s) no i pojawiają się owe paski, to samo sie dzieje po powrocie z widoku "Mapy"

Bywał czas że tego typu babole pojawiały się co ok. godzine, ale teraz od przynajmniej paru dni nie było zaobserwowałem żadnych artefaktów i problemów

--
WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

www.webprogress.com.pl

Data: 2009-10-26 23:35:43
Autor: Gil
Artefakty przy nowej grafice
vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> napisał(a):
Moje spostrzezenie jest takie Ĺźe owe problemy wystepujÄ&#65533; w przypadku kiedy na ekranie dzieje siÄ&#65533; duĹźo rzeczy, albo dziejÄ&#65533; siÄ&#65533; nagle - bo np. podczas gdy zostaje zabity ekran siÄ&#65533;
Z uporem obstwiam słaby zasilacz.
Karta 3D pobiera w rozruchu jakieś 100W - 150W prądu więcej niż w 2D i
pobieranie prądu rośnie w zależności od skomlikowania ekranu 3D.
Na Oblivionie mam na swoim systemie zużycie od jakis 220W w spokojnej grze
(jakis sklep czy spacer) do  380W przy pojedynkach.
Karta 4870.

Data: 2009-10-27 10:43:28
Autor: Doxent
Artefakty przy nowej grafice

Z uporem obstwiam słaby zasilacz.

słaby zasilacz to by raczej powodował restarty. Najlepiej odpalić OCCT i zapuścić testowanie PSU. Jako przyczynę artefaktów raczej można wskazać przetaktowanie pamięci karty graficznej. Spod OCCT można też zapuścić test pamięci karty graficznej.

Artefakty przy nowej grafice