Atrakcje Gór Świętokrzyskich

Data: 2009-07-30 10:27:40
Autor: Waldek Brygier
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Kłaniam się grupie :-)
Googluję od kilku dni w poszukiwaniu celów do zwiedzenia w Górach
Świętokrzyskich i okolicy. Mam już oczywiście typy najczęściej polecane,
typu Tokarnia, Raj, Chęciny, Łysogóry, Wąchock, dąb Bartek, itp., ale wciąż
mam pewien niedosyt i obawę, że coś ważnego i fajnego mogę przeoczyć. Jakie
byłyby Wasze typy na listę najciekawszych atrakcji tego regionu. Spędzę tam
pewnie z dwa tygodnie, z bazą m.in. w Kielcach...

Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
mój e-mail: kliknij na http://cerbermail.com/?qVvHiHNwHr - GG 415880

Data: 2009-07-30 03:02:39
Autor: Krzychu
On Jul 30, 10:27 am, "Waldek Brygier" <hejszow...@republika.pl> wrote:

 Jakie
byłyby Wasze typy na listę najciekawszych atrakcji tego regionu. Spędzę tam
pewnie z dwa tygodnie, z bazą m.in. w Kielcach...

Jeżeli będziesz miał do  dyzpozycji samochód to napewno warto pojechać
i zobaczyć zamek Krzyżtopór:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzyżtopór

Data: 2009-07-30 03:37:25
Autor: Filip
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Witam!
Do podanych propozycji dodam:
- Opatów - lament opatowski w kolegiacie św. Marcina,
- Klimontów - kolegiata św. Józefa
- Liczne synagogi, dla mnie najpiękniejsza w Chmielniku,
- Pogooglaj w kwestii kościołów romańskich, jest kilka mniej znanych
- Szydłów jako całość
- Dwór w Kurozwękach, a w pobliżu dwór w Grabkach jako ciekawostka:
budowany z założeniem, że ma byc w nim harem, a dlaczego to nie
zdradzę...
- Turystycznie: Pasmo Klonowskie z pięknym widokiem na Łysicę z
Klonowa, grzbiet Kraiński z przełomem Lubrzanki.
pozdrawiam,
Filip

Data: 2009-07-30 10:40:14
Autor: bans
Waldek Brygier pisze:

[...]

Nigdy tam nie byłem, ale jednego jestem pewien - jeśli kiedyś się tam wybiorę to wezmę ze sobą "Klub włóczykijów" Niziurskiego :)

--
bans

Data: 2009-07-30 11:24:20
Autor: Basia Z.
Atrakcje Gór Świętokrzyskich

Użytkownik "Waldek Brygier" :

[...]

Zależy z kim tam będziesz.
Jeśli z  dziećmi to na pewno to:

http://www.juraparkbaltow.pl/

Nie całkiem blisko ale też niezbyt daleko.

B.

Data: 2009-07-30 10:15:01
Autor: Paweł
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Jak juz pojawił sie Bałtów to zaproponuje ze swojej strony ruiny zamku Krzyżtopór w Ujeździe, warto:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ujazd_(wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bwi%C4%
99tokrzyskie)
Zaproponuje też przy okazji Bałtowa Krzemionki Opatowskie (obok Ostrowca św):
http://www.krzemionki.pl/index.shtml
Opatów z podziemna trasa turystyczna (według mnie ciekawsza niż sandomierska)
A co do samych gór... zalezy od twojego nastawienia i ochoty na chodzenie. Napewno Świety Krzyż z klasztorem i gołoborzem, warto tez wejsc na Swieta Katarzyne. Mozna tez pokusic sie o przejscie z jednego szczytu na drugi.
Jak Kielce to napewno warto wybrac sie go jakiegos kamieniołomu - jest ich pare w okolicy , ładne. --

Data: 2009-07-31 00:51:08
Autor: wojtek_p
Paweł pisze:
Napewno Świety Krzyż z klasztorem i gołoborzem, warto tez wejsc na Swieta Katarzyne.

To chyba skrót myślowy, bo do Św. Katarzyny to raczej dojechać (tam
oczywiście klasztor) i z niej dopiero na Łysicę. Tu uwaga na czarownice ;-)

Jak Kielce to napewno warto wybrac sie go jakiegos kamieniołomu - jest ich pare w okolicy , ładne.

Jeśli chodzi o kamieniołomy, albo szerzej o geologię Gór Świętokrzyskich
to polecam źródło rzetelnej wiedzy jakim jest nowa strona Oddziału
Świętokrzyskiego Państwowego Instytutu Geologicznego, tymczasowo pod
adresem: http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/pgi-os między
innymi z artykułami popularyzującymi wiedzę o geologii regionu:
http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/pgi-os/geologia/wiedza

Z resztą moim zdaniem geologia to jeden z najciekawszych aspektów
regionu, stąd jest to jedno z obowiązkowych i raczej ulubionych miejsc
wykładowców i studentów geologii wielu uczelni. W końcu tu, między innymi, znajdował sie Staropolski Okręg Przemysłowy. Nie przypadkowo też w Kielcach właśnie powstała za sprawą Stanisława Staszica Szkoła
Akademiczno-Górnicza.

Pochodną geologii regionu są zabytki przemysłowe - całkiem stare, czyli
dymarki w Nowej Słupi i nowsze czyli piece hutnicze (np. Samsonów i
Kuźniaki - ten na początku czerwonego, głównego szlaku - Gołoszyce -
Kuźniaki) i inne zakłady przerabiające niegdyś okoliczne złoża surowców
z muzeum w Sielpi: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sielpia_Wielka Tam też
przy okazji zalew, gdzie w razie upału można popływać ;-)

Pomocny link do nie tylko geologicznego Geoparku Kielce:
http://www.geopark-kielce.pl/

Ewentualne literackie wątki do rozwinięcia to Sienkiewicz - Oblegorek,
gdzie przy okazji spacer wąwozem lessowym na Świnią Górę. Żeromski -
rodzinne strony Ciekoty czyli Żeromszczyzna z przełomem Lubrzanki po
drodze i dalej w drodze do Św. Katarzyny widok na talerze anten
satelitarnej stacji w Psarach. Troooochę dalej Leśmian i jego Iłża z
malinowym chruśniakiem. Za to jadąc z Sudetów są po drodze Nagłowice
Mikołaja Reja. Z grubsza w tym kierunku też, choć już nie literacko ale
bardziej bojowo Czarnca hetmana Czarnieckiego.

Jeśli to nie herezja na tej grupie to polecam wybrać się na Białą i
Czarną Nidę kajakiem (dostępne wersje lite i heavy) - to moje najnowsze
odkrycie :-) W razie czego dam namiary na człowieka, który organizuje na
miejscu takie wyprawy.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2009-07-31 22:06:34
Autor: J_K_K
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Data: 2009-07-30 12:06:16
Autor: J_K_K

Użytkownik "Waldek Brygier" <hejszowina@republika.pl> napisał w wiadomości news:h4rlit$k97$1news.onet.pl...
[...]

Lokalne wydanie Wyborczej (także internetowe) publikowało
propozycje wycieczek w mniej zanane, a ciekawe miejsca.

A z innych rzeczy - ciuchcia jędrzejowska Expres Ponidzie,
w Jędrzejowie także opactwo i museum zegarów,
Piknik Żelazne Korzenie w Samsonowie (ale były z nim ostatnio jakieś
problemy), ogólnie zabytki techniki COP, zamek w Sobkowie, etc.

Pzdr

JKK

Data: 2009-07-30 12:31:54
Autor: Jacek Krywult
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
ohhh jak dwa tygodnie, to jest co robić :))
Kielce, okolice Chęcin, Sandomierz, Góry Pieprzowe, Krzemionki Opatowskie,
no i Ponidzie niedaleko  aż po Wiślicę.

To  wszystko są przpiękne regiony przesycone atrakcjami. Naprawdę wymarzone miejse
na wakacje, weekend, albo jednodniowy wypad.

Podobało mi się także muzeum lat dziecięcych Żeromskiego w Kielcach
i muzeum przyrodnicze na św, Krzyżu.
fajne kościółki w zapomnianych wioskach,
jaskinie gipsowe,
gród w Stradowie, potężny , średniowieczny.
Gagaty Sołtykowskie - piękne miejsce z tropami dinozaurów do tego.
Krzyżtopór, Szydłów, skansen w Tokarni, muzeum w Jędrzejowie-obowiązkowo!!
skałki, kamieniołomy, krzyże przydrożne, flora i fauna. :-)))))) Bajka!!!!
Zajrzyj do mnie na stronę, to może coś Tobie jeszcze wpadnie do głowy.

http://www.foto.pwsk.pl/index.php?tag=ponidzie
http://www.foto.pwsk.pl/index.php?tag=g%E3%B3ry-%E5%9Awi%E4%99tokrzyskie

--
Serdecznie pozdrawiam,   Jacek Krywult
Internetowy foto-pamiętnik: turystyka, przyroda, fotografia.

Data: 2009-07-30 16:20:45
Autor: Janusz Chmielewski
Waldek Brygier pisze:
[...]

To ja jeszcze dołożę do propozycji przedpiśców Pasmo Jeleniowskie: w okolicach Szczytniaka szlak prowadził gołoborzem (było to kilka lat temu, ale mam nadzieję, że nie przenieśli obok). O tyle ciekawe, że inne gołoborza możesz sobie tylko pooglądać, a to pomacać (dosłownie - ręce się przydają).

Data: 2009-07-30 18:52:46
Autor: TomekD
Waldek Brygier pisze:
Kłaniam się grupie :-)
Googluję od kilku dni w poszukiwaniu celów do zwiedzenia w Górach
Świętokrzyskich i okolicy.

Napisano już właściwie wszystko.
Może zainspirują Cię poniższe linki:
http://picasaweb.google.pl/tdygala/MajWka2007#
http://picasaweb.google.pl/tdygala/GRyWiTokrzyskie#

--
Mój adres: http://cerbermail.com/?z2zDEcPbJl
http://got.tutor.waw.pl

Data: 2009-07-30 21:31:31
Autor: mkarwan
[...]

1. w Kielcach
- Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej ( http://www.wici.info/Info,Galeria_Wspolczesnej_Sztuki_Sakralnej_Kielce,637.html ) ,  w pobliżu po drugiej stronie muru w parku jest bażanciarnia.
- Muzeum Zabawek i Zabaw( http://www.muzeumzabawek.eu/mziz/ ) Niedaleko w parku (po drugiej stronie muru więzienia) bażanciarnia.
- Rezerwaty w Kielcach http://ekologia.ck.prv.pl/rezerwaty.php ; http://www.um.kielce.pl/pl/turystyka/rezerwaty_przyrody/
- Wejście na Telegraf

2. W pobliżu Chęcin - Miedzianka ( http://swietokrzyskie.travel/pl/informator_turystyczny/co_zobaczyc/o,382,gora_miedzianka.html?print=1 ) ( http://miedzianka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=8  )

3. Kilkanaście kilometrów od Kielc jest muzeum Sienkiewicza w Oblęgorku, niestety od 16 lipca można go oglądać tylko z zewnątrz (remont).

4. Parki Krajobrazowe http://www.pk.kielce.pl/
5. Może przyda Ci się ta mapa http://www.sejmik.kielce.pl/temp/zdjecia_kat/5436/mapa%20atrakcji%20tur.pdf

6. Jeśli wybierzesz się do Szydłowa (warto http://djpfotoblog.blox.pl/2007/07/Szydlow.html ) to jedź z Kielc drogą na Staszów, krótsza i ciekawsza, prowadzi przez park krajobrazowy.
Do Kurozwęk można skręcić wcześniej przed Staszowem. W Kurozwękach oprócz pałacu są także bizony ( http://www.sandomierskie.com/kraj/staszowski/kurozwekipalac-ds.htm ). Z Kurozwęk do Szydłowa już blisko.
Po drodze jest zalew Chańcza http://piland.republika.pl/

Data: 2009-07-30 22:16:11
Autor: Czarek
Atrakcje Gór Świętokrzyskich

Strona bardzo szczegółowa. Opis żółtego szlaku jest jednak pobieżny. Jest na nim dość "atrakcyjny" odcinek na kierunku zapora- Chańcza trzeba pokonać rozlewisko małego cieku po kolana w błocie.

Data: 2009-08-04 10:30:42
Autor: Marcin Kysiak
Waldek Brygier pisze:
[...]

Ja dorzucę z atrakcji niekoniecznie stricte górskich i w szeroko pojętym regionie:

Szydłów, Pińczów, Kurozwęki, zamek Krzyżtopór w Ujeździe, kras w Skorocicach, Wiślicę, Krzemionki Opatowskie.

Tu masz zdjęcia:
http://picasaweb.google.pl/mkysiak/Swietokrzyskie#

Pzdr,
M.

--
Marcin Kysiak
Galeria fotografii: http://www.marcinkysiak.pl

Data: 2009-08-05 13:06:24
Autor: Elenoir
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Jeśli kogoś interesuje architektura romańska, powinien choćby spojrzeć
na kościółek w Tarczku, to całkiem blisko Św. Katarzyny. Byłam tam
parę razy przy okazji różnych chrztów, pogrzebów itd. albo odpustów
(dawno temu). Przypuszczam, że poza nabożeństwami kościół jest
zamknięty, ale może można się jakoś w tej sprawie skontaktować z
proboszczem - wydaje się całkiem sympatyczny. Strona parafii:
http://www.tarczek.kielce.opoka.org.pl/www/ . Kościół z zewnątrz
wygląda tak: http://static.panoramio.com/photos/original/19472049.jpg
..

Data: 2009-08-06 10:15:41
Autor: Regent
Atrakcje Gór Świętokrzyskich
Jak już będziesz w Chęcinach to nie możesz ominąć Góry Zelejowej. Tak z boku
to wygląda niezbyt zachęcająco, ot pagórek porośnięty lasem, ale jak się już w
ten lasek wejdzie...

Pozdrawiam
Regent

Data: 2009-08-06 12:17:04
Autor: Marcin Kysiak
Regent pisze:
Jak już będziesz w Chęcinach to nie możesz ominąć Góry Zelejowej. Tak z boku
to wygląda niezbyt zachęcająco, ot pagórek porośnięty lasem, ale jak się już w
ten lasek wejdzie...

....o, to to to to to to!

Zwłaszcza, że tamtędy można z Chęcin do Jaskini Raj się przespacerować.

Pzdr,
M.