Auto z kratką - sprzedaż i formalności

Data: 2016-09-06 12:56:44
Autor: Kviat
Auto z kratką - sprzedaż i formalności
W dniu 2016-09-05 o 07:57, Matli pisze:
Prowadzę dział. gospodarczą. Mam auto osobowe z kratką. Rejestracja na 4
os.
Auto kupione na fakturę VAT - na firmę - os. fizyczna prow. dział.
gospodarczą.
W dowodzie mam, że właścicielem jestem ja - os. fizyczna.
W ubezpieczalni - właściciel to ja - os. fizyczna.

Chcę sprzedać auto znajomemu. Jaka procedura?
Sprzedaję (na fakturę VAT) samemu sobie (firma X > os. fizyczna)?

1) sprzedaj znajomemu jako firma
lub
2) wycofaj z ewidencji i sprzedaj jako osoba prywatna

Potem sprzedaję już jako os. fizyczna > temu znajomemu?
Jakie są koszty jeśli sprzedaję jako firma > sobie jako osobie fizycznej?
Czy robić to inaczej?

Niezależnie czy sprzedasz jako firma czy jako osoba fizyczna podatki zapłacisz takie same (w tym VAT (*)).
Jeżeli zrobisz jak pkt 1) to VAT doliczysz do faktury (i odprowadzisz do US)
Jeżeli zrobisz jak pkt 2) do VAT będziesz musiał doliczyć przy wycofywaniu z ewidencji i też odprowadzić do US

Co do podatku dochodowego:
ad 1) normalnie
ad 2) możesz go uniknąć sprzedając samochód po 6 latach od wycofania z ewidencji
(przychód ze sprzedaży przed upływem 6 lat musisz wykazać nawet jak firma już jest zamknięta)

Jeżeli samochód nie został w pełni zamortyzowany, kwota która nie została zamortyzowana będzie kosztem (nawet przy sprzedaży po zamknięciu działalności).

(*) przypomnij sobie czy odliczałeś VAT przy zakupie tego samochodu.

Dopytaj w biurze podatkowym o szczegóły.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-09-06 13:12:10
Autor: Kviat
W dniu 2016-09-06 o 12:56, Kviat pisze:
[...]

Jeszcze mała korekta.
Żeby uniknąć VATu muszą być spełnione dwa warunki (łącznie)
1) przy nabyciu nie przysługiwało ci prawo do odliczenia podatku
2) samochód w firmie był wykorzystywany tylko do czynności zwolnionych z VAT

Czyli zapłaty VATu pewnie nie unikniesz.

Pozdrawiam
Piotr

Auto z kratką - sprzedaż i formalności