Autoalarm - goła syrena?

Data: 2010-02-04 08:00:06
Autor: pwz
Autoalarm - goła syrena?
Witam!

Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw. autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

A teraz je nieco rozwinÄ™:

Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm, który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest to podyktowane "prawem unijnym" (swoją drogą to osobny temat z tego typu tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie wiem.

W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym (http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:

Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)

, a tam definicja:
"System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu

oraz dalej:
5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer, który spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.

i jeszcze:
14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu, zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.

Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że jest co najmniej jakieś rozporządzenie na ten temat, ale nie potrafię go znaleźć po haśle "(auto)alarm"...

Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby: albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu tłumaczeń obśmiać.
Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?) dokładnie określający co może/nie może robić alarm...

PomoĹĽecie?
pwz

Data: 2010-02-04 08:58:05
Autor: WIHEDCNF
Autoalarm - goła syrena?

UĹĽytkownik "pwz"

Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw. autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie mogą np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wyłączenia alarmu - przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć podyktowane unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne. Co do innych funkcji alarmu - jakich jeszcze funkcji oczekujesz poza wyciem syreny? Immobilajzer? Ale to przecież ma każde auto niezależnie.

Data: 2010-02-04 02:03:50
Autor: PJ
Autoalarm - goła syrena?
//Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie
mog± np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wył±czenia
alarmu przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć
podyktowane
unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne.

prawie prawda, standartowo skonfigurowane alarmy w ASO moga tak
dzialac i wcale nie wydaje mi sie to logiczne, bo po jaki xxx mam stac
i patrzyc czy zamki zaskoczyly jak moge dostac sygnal swiatlami lub
klaksonem/syrena ?

ps Niemcy juz sie skumali ze to durnota, na jakims marketowym parkingu
zrobili test, koles z jakas krotkofalowka za 50 euro z 10m blokowal
sygnal z pilota, ludzie odchodzili a auta zostawaly z nieuzbrojonym
alarmem, po prostu genialne :-)

P.

Data: 2010-02-04 11:39:55
Autor: Paweł Olaszek
Autoalarm - goła syrena?
PJ pisze:
[...]

Ciekawa rzecz- mnie sprzedawcy Skody w Łodzi i Iveco w Poznaniu tłumaczyli, że od 2008r alarm nie może mieć funkcji automatycznego domykania szyb (aby unikn±ć np. sytuacji, gdy rodzic odejdzie, auto będzie domykało szyby a do ¶rodka głowę wsadzi dziecko), takie też sprzedali. Ciekawostka polega na tym, że po przeczytaniu instrukcji można było bezproblemowo odblokować funkcję domykania w obu markach.

--
pozdrawiam,
Paweł

Data: 2010-02-05 02:27:10
Autor: Pawel O'Pajak
Autoalarm - goła syrena?
Powitanko,

 bo po jaki xxx mam stac
i patrzyc czy zamki zaskoczyly jak moge dostac sygnal swiatlami lub
klaksonem/syrena ?

Zebys nie budzil osiedla jak Ci do glowy przyjdzie pojechac sobie gdziec w srodku nocy.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2010-02-04 09:07:19
Autor: bratPit[pr]
Autoalarm - goła syrena?

Mam krĂłtkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, ĹĽe obecnie montowane tzw.
autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

z tego co słyszałem to ma nie skrzeczeć przy uzbrajaniu/rozbrajaniu i nie może być antynapadu, który unieruchamia pojazd już będący w ruchu, natomiast może mieć normalne odcięcie zapłonu/pompy etc,
brat

Data: 2010-02-04 09:11:26
Autor: P_ablo
Autoalarm - goła syrena?
Użytkownik "pwz" <pwz@onet.eu> napisał w wiadomo¶ci news:hkdr9p$hn$1news.onet.pl...
Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie doj¶ć do konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?) dokładnie okre¶laj±cy co może/nie może robić alarm...

Chodzi tu o cos innego. System alarmowy nie moze wylaczyc _podczas jazdy_ zadnego podsystemu w samochodzie ze wzgledow bezpieczenstwa. Drzewiej bywaly immo ktore po kilkudziesieciu s wylaczaly np pompe paliwa i te systemy sa w tej chwili niedozwolone.
Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na uruchomienie pojazdu.

--
Picasso

Data: 2010-02-04 09:52:41
Autor: pwz
Autoalarm - go�a syrena?
W dniu 2010-02-04 09:11, P_ablo pisze:
[...]

OK, rozumiem sens. Tylko że BARDZO mi zależy na dotarciu do aktu prawnego, w którym są zawarte przepisy na ten temat. Nie mówię, że tak jest albo nie jest, ale po prostu chcę to sprawdzić u źródła. Bo póki co każdy mówi coś o przepisie, ale nie potrafi podać, o który przepis/akt chodzi...
pwz

Data: 2010-02-05 10:27:04
Autor: J.F.
Autoalarm - go?a syrena?
On Thu, 04 Feb 2010 09:52:41 +0100,  pwz wrote:
OK, rozumiem sens. Tylko że BARDZO mi zależy na dotarciu do aktu prawnego, w którym s± zawarte przepisy na ten temat.

Ciut informacji na poczatek wyszukiwania
http://www.defa.com/alarm.php3?lang=3

a onz masz tu
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

Jak znajdziesz to sie pochwal.

Aha - dyrektywy unijne nie stanowia prawa - one sa tylko wytycznymi, a
na ich podstawie kraje unijne wprowadzaja wlasne przepisy [ustawy lub
rozporzadzenia], albo sa wprowadzane poza prawnie - np producenci
samochodow sie dobrowolnie zobowiazuja.

http://oica.net/
http://www.acea.be/

Niestety - czesc wymogow moze byc zawarte w normach, a te juz tylko w
bibliotece dostepne.

http://www.oznaczenie-ce.pl

cos kiepsko dziala, ale systemy alarmowe to co najmniej jeden przepis
"89/336/EEC"

każdy mówi co¶ o przepisie, ale nie potrafi podać, o który przepis/akt chodzi...

A spytaj na    http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/index.php?c=7

J.

Data: 2010-02-04 13:26:16
Autor: kamil
Autoalarm - goła syrena?

"P_ablo" <op@op.pl> wrote in message news:hkdvka$fgp$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic nie stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-02-05 00:02:53
Autor: Marcin Stankiewicz
Autoalarm - go?a syrena?
Dnia Thu, 4 Feb 2010 13:26:16 -0000, kamil na pl.misc.samochody napisał(a):

Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic nie stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?

Ano stoi - teoretycznie takie ustrojstwo nie dostanie homologacji i
teoretycznie nie powinno być stosowane. Ale - prawo sobie, życie sobie.

Jak w zeszłym roku montowałem takie "cu¶" do swojego auta, to pan monter
powiedział mi, że jak chcę mieć opcję unieruchamiania samochodu w ruchu, to może mi to założyć, ale nie w zakładzie tylko prywatnie i nie najnowsz±
wersję tego "cusia" tylko starsz±.

"Je¶li jest w ogóle jaki¶ sekret sukcesu leży on w umiejętno¶ci przyjęcia
punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy,
jak i własnej. Henry Ford"

Data: 2010-02-05 00:09:04
Autor: Adam Wysocki
Autoalarm - goła syrena?
P_ablo <op@op.pl> wrote:

[...]

Tylko w samochodach, czy w motocyklach też? Pytam bo STIG sprzedaje takie motocyklowe - jest funkcja panic, po wci¶nięciu alarm wyje kilkana¶cie sekund i odcina zapłon. Oprócz tego po wci¶nięciu rozbrojenia też odcina na chwilę zapłon - ale nie wiem czy to bug czy tak miało być, bo nigdzie o tym nie pisz±.

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS+ PJ- S+ p++ M- W+ P++:++ X++ L++ B+ M+ Z++ T W- CB+++ D

Data: 2010-02-05 10:00:49
Autor: P_ablo
Autoalarm - goła syrena?
Użytkownik "Adam Wysocki" <gophi.at.chmurka.net@nospam.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:gophi.pms.1265328544news.chmurka.net...

[...]

Przekraczanie predkosci tez jest niedozwolone a jednak wielu kierowcow to robi... Problem bedzie wtedy, kiedy dojdzie do powaznego wypadku/katastrofy w wyniku takiej blokady.

Niestety nie potrafie przytoczyc podstawy prawnej, wydaje mi sie, ze w kazdej stacji diadnostycznej beda znali odpowiednie zpaisy.

--
Picasso

Data: 2010-02-05 17:43:25
Autor: Zbylut
Autoalarm - goła syrena?
P_ablo napisal(a):

Przekraczanie predkosci tez jest niedozwolone a jednak wielu kierowcow to robi... Problem bedzie wtedy, kiedy dojdzie do powaznego wypadku/katastrofy w wyniku takiej blokady.

ale co w zasadzie miałoby się stać? Nie rozumiem co w tym niebezpiecznego,
że auto nagle przestaje przyspieszać. No chyba, że chodzi o brak wspomagania
hamulców, ale co za problem zamiast 'odcięcia' zaimplementować 'odpowiednio
małą ilość paliwa' oraz odcięcie właściwe przy prędkości 10 km/h. --
pozdrawiam, Zbylut

Data: 2010-02-15 04:52:16
Autor: Adam Wysocki
Autoalarm - goła syrena?
Zbylut <Zbylut@nowhere.zzz> wrote:

że auto nagle przestaje przyspieszać. No chyba, że chodzi o brak wspomagania
hamulców, ale co za problem zamiast 'odcięcia' zaimplementować 'odpowiednio
mał± ilo¶ć paliwa' oraz odcięcie wła¶ciwe przy prędko¶ci 10 km/h.

Wspomaganie działa dzięki podci¶nieniu w kolektorze dolotowym, dopóki silnik będzie się kręcił (nawet bez paliwa) to będzie pracowało. Bardziej chodzi o wyprzedzanie itd. manewry - niech ci zga¶nie na ¶rodku skrzyżowania kiedy przyspieszasz na póĽnym żółtym...

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS+ PJ- S+ p++ M- W+ P++:++ X++ L++ B+ M+ Z++ T W- CB+++ D

Data: 2010-02-16 17:52:27
Autor: Zbylut
Autoalarm - goła syrena?
Adam Wysocki zapodal(a):

[...]

ale przecież mogłoby to się dziać stopniowo. Nawet na póĽnym żółtym nie powinno
się wiele stać. IMHO ten zakaz jest zbyt daleko id±cy. --
pozdrawiam, Zbylut

Data: 2010-02-16 18:54:56
Autor: pwz
Autoalarm - goła syrena?
W dniu 2010-02-16 18:52, Zbylut pisze:
ale przecież mogłoby to się dziać stopniowo. Nawet na póĽnym żółtym nie powinno
się wiele stać. IMHO ten zakaz jest zbyt daleko id±cy.

No wła¶nie, skoro w±tek się od¶wieżył: znalazł kto¶ z BiSwK podstaw± prawn± albo zaprzeczenie jej istnienia dotycz±c± takiej konstrukcji autoalarmu?
pwz

Data: 2010-02-04 13:13:38
Autor: Jackare
Autoalarm - goła syrena?
Z tego co ja wiem, są jakieś przepisy (nie wiem jakie) zabraniające tego by można było automatycznie lub zdalnie zatrzymać pojazd będący w ruchu bo może to spowodować śmiertelny wypadek lub katastrofę drogową. Tu ludzkie życie (życie przestępców także) stawia się ponad martwe mienie. Technicznie przecież nie jest to żaden problem: samochód mógłby być unieruchomiony autmatycznie lub "ręcznie" np za pomocą telefonu niezależnie gdzie by się znajdował.
To jest podobne założenie do tego że alarm w przypadku nieuprawnionego użycia nie może przestrzelić siedzenia, porazić prądem osoby we wnętrzu samochodu lub wypełnić wnętrza pojazdu trującym gazem. Nie może nawet uwięzić złodzieja we wnętrzu. Technicznie przecież mógłby to zrobić bez najmniejszego przoblemu.

Natomiast nie ma żadnych przeciwskazań do tego aby dowolną techniką uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Z kolei w intereseie producentów pojazdów i ubezpieczycieli jest jednak by auta były w jakimś odsetku kradzione. To zwiększa sprzedaż samochodów i ubezpieczeń. Proste alarmy montowane przez producentów to z kolei niski koszt produkcji.
--
Jakare

Autoalarm - goła syrena?