Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Automat - co i jak?

Automat - co i jak?

Data: 2010-11-27 20:46:59
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 21:28:08 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Witam,

jako że prawie zakupiłem swoje pierwsze w życiu auto (póki co za
nieswoje pieniądze) i tak się składa że ma automat - na co zwrócić
uwagÄ™?
Szczególnie pytam o to, jak zjeżdżać z większych górek. Jedni twierdzą
że po prostu D, gdzie indziej czytam że ręcznie wymuszać 2 lub nawet 1
jak większa górka (chodzi mi o coś w stylu Kubalonki czy Salmopolu, nie
małe góreczki na 50m w górę). Jednym słowem jak jechać żeby się nie
zabić?
No i parkowanie na wzniesieniu - też nie mam jasnego oglądu co robić, po
prostu P + ręczny czy coś jeszcze wycudować?

jaki automat?
hydrokinetyczny czy te europejskie zautomatyzowane skrzynie ręczne?



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 21:55:15
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 20:46:59 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

jaki automat?
hydrokinetyczny czy te europejskie zautomatyzowane skrzynie rêczne?

Zdaje siê to pierwsze, zwyk³y klasyczny automat, PRND21. Nie napiszê co
to za auto bo obawiam siê ¿e mnie zabijecie ¶miechem. --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 21:01:13
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 21:55:15 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 20:46:59 +0000 (UTC), masti napisał(a):

jaki automat?
hydrokinetyczny czy te europejskie zautomatyzowane skrzynie ręczne?

Zdaje się to pierwsze, zwykły klasyczny automat, PRND21. Nie napiszę co
to za auto bo obawiam się że mnie zabijecie śmiechem.

napisz bo to pozwoli wymyśleć co ta skrzynia umie
czy ma hamowanie silnikiem, overdrive, jakie tryby itp
Samo PRND21 jeszcze nie determinuje czy to aby na pewno hydrokinetyk.
może być zautomtyzowny manual albo, o! matko, CVT :)



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 22:26:30
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:01:13 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

napisz bo to pozwoli wymy¶leæ co ta skrzynia umie
czy ma hamowanie silnikiem, overdrive, jakie tryby itp
Samo PRND21 jeszcze nie determinuje czy to aby na pewno hydrokinetyk.
mo¿e byæ zautomtyzowny manual albo, o! matko, CVT :)

No dobra, tylko uwa¿aæ i nie je¶æ. Suzuki Swift 1.3 z 95 roku. --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 21:38:56
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 22:26:30 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:01:13 +0000 (UTC), masti napisał(a):

napisz bo to pozwoli wymyśleć co ta skrzynia umie czy ma hamowanie
silnikiem, overdrive, jakie tryby itp Samo PRND21 jeszcze nie
determinuje czy to aby na pewno hydrokinetyk. może być zautomtyzowny
manual albo, o! matko, CVT :)

No dobra, tylko uważać i nie jeść. Suzuki Swift 1.3 z 95 roku.

uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 22:52:05
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:38:56 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Hm, znaczy bezstopniowa? Hmm, nie wydaje mi siê, chocia¿ ja siê w sumie
nie znam. Aha, je¶li masz pod rêk± jakie¶ materia³y o tym aucie/skrzyni (typu
manuale, co do tego wlewaæ itp.) to prosi³bym na priv :)

--
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 22:03:16
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 22:52:05 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:38:56 +0000 (UTC), masti napisał(a):

uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Hm, znaczy bezstopniowa? Hmm, nie wydaje mi się, chociaż ja się w sumie
nie znam.

no niestety. Dokładnie taka jak w skuterze :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

Aha, jeśli masz pod ręką jakieś materiały o tym aucie/skrzyni (typu
manuale, co do tego wlewać itp.) to prosiłbym na priv :)

no niestety. Ja to hamerykańskimi hydrokinetykami :)



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 23:15:25
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:03:16 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

Hm, znaczy bezstopniowa? Hmm, nie wydaje mi siê, chocia¿ ja siê w sumie
nie znam.

no niestety. Dok³adnie taka jak w skuterze :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

No nie wiem. Jecha³em i wyra¼nie w pewnym momencie zmieni³o bieg
(zaobserwowane na obrotomierzu). Chyba ¿e to CVT takie ¶mieszne ¿e przy
spokojnej je¼dzie trzyma niskie obroty (a to dziwne by by³o). --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 22:23:08
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 23:15:25 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:03:16 +0000 (UTC), masti napisał(a):

Hm, znaczy bezstopniowa? Hmm, nie wydaje mi się, chociaż ja się w
sumie nie znam.

no niestety. Dokładnie taka jak w skuterze :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

No nie wiem. Jechałem i wyraźnie w pewnym momencie zmieniło bieg
(zaobserwowane na obrotomierzu). Chyba że to CVT takie śmieszne że przy
spokojnej jeździe trzyma niskie obroty (a to dziwne by było).

sÄ… 2 sposoby sterowania CVT:
1. variator na sprężynach, który reguluje odstęp tarcz płynnie pod wpływem obciążenia
2. komputer sterujący poprzez siłowniki. Wtedy możesz mieć "biegi" i nawet "ręczną" zmianę biegów. komp lub ty decyduje o zmianie położenia do określonej pozycji.

u ciebie jest to drugie






--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 23:36:32
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:23:08 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

s± 2 sposoby sterowania CVT:
1. variator na sprê¿ynach, który reguluje odstêp tarcz p³ynnie pod wp³ywem obci±¿enia
2. komputer steruj±cy poprzez si³owniki. Wtedy mo¿esz mieæ "biegi" i nawet "rêczn±" zmianê biegów. komp lub ty decyduje o zmianie po³o¿enia do okre¶lonej pozycji.

u ciebie jest to drugie

OK, to ju¿ rozumiem. Dziêki. A czy s± jakie¶ wiêksze wady tego rozwi±zania?

Tak swoj± drog± czytam, czytam, i nie umiem znale¼æ ¿e to na pewno CVT.
Na wikipedii twierdz± ¿e to "3-speed automatic" -
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cultus

--
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 22:49:36
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sat, 27 Nov 2010 23:36:32 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:23:08 +0000 (UTC), masti napisał(a):

sÄ… 2 sposoby sterowania CVT:
1. variator na sprężynach, który reguluje odstęp tarcz płynnie pod
wpływem obciążenia
2. komputer sterujący poprzez siłowniki. Wtedy możesz mieć "biegi" i
nawet "ręczną" zmianę biegów. komp lub ty decyduje o zmianie położenia
do określonej pozycji.

u ciebie jest to drugie

OK, to już rozumiem. Dzięki.
A czy są jakieś większe wady tego rozwiązania?

Tak swoją drogą czytam, czytam, i nie umiem znaleźć że to na pewno CVT.
Na wikipedii twierdzą że to "3-speed automatic" -
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cultus

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Swift




--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-28 06:36:26
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:49:36 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

Tak swoj± drog± czytam, czytam, i nie umiem znale¼æ ¿e to na pewno CVT.
Na wikipedii twierdz± ¿e to "3-speed automatic" -
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cultus

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Swift

No tak, to TY da³e¶ cia³a :) Poczytaj o czym pisa³em - Swift rocznik
_95_. Ten Swift z angielskiej Wiki to 04 i nowsze. Starsze w angielskiej
nazywaj± siê Cultus (swoj± drog± to taki Swift jak ten pierwszy Cultus
na zdjêciu). --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-28 11:55:39
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sun, 28 Nov 2010 06:36:26 +0100 osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:49:36 +0000 (UTC), masti napisał(a):

Tak swoją drogą czytam, czytam, i nie umiem znaleźć że to na pewno
CVT. Na wikipedii twierdzą że to "3-speed automatic" -
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Cultus

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Swift

No tak, to TY dałeś ciała :) Poczytaj o czym pisałem - Swift rocznik
_95_. Ten Swift z angielskiej Wiki to 04 i nowsze. Starsze w angielskiej
nazywajÄ… siÄ™ Cultus (swojÄ… drogÄ… to taki Swift jak ten pierwszy Cultus
na zdjęciu).


mea culpa :)


--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-27 23:02:25
Autor: Wmak
Automat - co i jak?
masti <gone@to.hell> napisa³(a):

uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Mój Rover 114 z CVT mia³ przy wajsze biegów za literk± D pozycjê L i na niej ca³kiem dobrze hamowa³ silnikiem.


--


Data: 2010-11-27 23:16:15
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia piÄ™knego Sat, 27 Nov 2010 23:02:25 +0000 osobnik zwany  Wmak
wystukał:

masti <gone@to.hell> napisał(a):



uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Mój Rover 114 z CVT miał przy wajsze biegów za literką D pozycję L i na
niej całkiem dobrze hamował silnikiem.

hmm, ale jak? bo tam nie ma co hamować.
nie żebym się czepiał ale pytamboniewiem



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-28 10:57:05
Autor: Kuba \(aka cita\)
Automat - co i jak?

Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości news:ics3fv$ivd$44news.onet.pl...
Dnia piÄ™knego Sat, 27 Nov 2010 23:02:25 +0000 osobnik zwany  Wmak
wystukał:

masti <gone@to.hell> napisał(a):



uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Mój Rover 114 z CVT miał przy wajsze biegów za literką D pozycję L i na
niej całkiem dobrze hamował silnikiem.

hmm, ale jak? bo tam nie ma co hamować.
nie żebym się czepiał ale pytamboniewiem


jak co?

To, ze nie ma kół zębatych, nie znaczy, ze nic nie przenosi napędu.
W uproszczeniu jest sobie pasek, na dwóch stożkach, a przełożenia zmienia sie za pomocą przesuwania paska wzdłóż osi stożków (na jednym srednica sie zwiększa, na drugim zmniejsza). Oba stożki jednak są przecieć stale połączone. Wystarczy, ze zablokuje sie przesuwanie paska względem osi stozków i mamy zablkowane przełożenie (i tak wlasnie "symuluje sie" poszczególne biegi).
Tym samym, jeśli zblokuje sie "wirtualny bieg" to będzie hamował silnikiem.
Nie wiem jakie tam jest sprzęgło ... bo moze w tym tkwić problem, ale wątpie żeby występował efekt wolnego koła. Najprawdopodobniej jest sprzęgło elektromagnetyczne ale wg mnie jakie by nie bylo i tak może przeniesc moment z kół na silnik.



--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-11-28 11:55:23
Autor: masti
Automat - co i jak?
Dnia pięknego Sun, 28 Nov 2010 10:57:05 +0100 osobnik zwany Kuba \(aka
cita\) wystukał:

Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości
news:ics3fv$ivd$44news.onet.pl...
Dnia piÄ™knego Sat, 27 Nov 2010 23:02:25 +0000 osobnik zwany  Wmak
wystukał:

masti <gone@to.hell> napisał(a):



uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

Mój Rover 114 z CVT miał przy wajsze biegów za literką D pozycję L i
na niej całkiem dobrze hamował silnikiem.

hmm, ale jak? bo tam nie ma co hamować. nie żebym się czepiał ale
pytamboniewiem


jak co?

To, ze nie ma kół zębatych, nie znaczy, ze nic nie przenosi napędu. W
uproszczeniu jest sobie pasek, na dwóch stożkach, a przełożenia zmienia
sie za pomocą przesuwania paska wzdłóż osi stożków (na jednym srednica
sie zwiększa, na drugim zmniejsza). Oba stożki jednak są przecieć stale
połączone. Wystarczy, ze zablokuje sie przesuwanie paska względem osi
stozków i mamy zablkowane przełożenie (i tak wlasnie "symuluje sie"
poszczególne biegi).

no jak to działa to wiem

Tym samym, jeśli zblokuje sie "wirtualny bieg" to będzie hamował
silnikiem. Nie wiem jakie tam jest sprzęgło ... bo moze w tym tkwić
problem, ale wątpie żeby występował efekt wolnego koła.
Najprawdopodobniej jest sprzęgło elektromagnetyczne ale wg mnie jakie by
nie bylo i tak może przeniesc moment z kół na silnik.

no właśnie o to chodzi. Czy będzie przenosić czy nie to sprawa konstrukcji skrzyni



--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2010-11-28 15:24:33
Autor: Robson
Automat - co i jak?
uj, to to jest CVT czyli z hamowania silnikiem raczej nici :(

To nie jest CVT, to jest skrzynia MX17, 3-biegowa skrzynia produkcji GM.

R

Data: 2010-11-28 16:11:55
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sun, 28 Nov 2010 15:24:33 +0100, Robson napisa³(a):

to jest skrzynia MX17, 3-biegowa skrzynia produkcji GM.

Ju¿ zapisujê :)

--
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 22:00:53
Autor: to
Automat - co i jak?
begin MadMan
No dobra, tylko uważać i nie jeść. Suzuki Swift 1.3 z 95 roku.

Jest to auto pozbawione jakiegokolwiek bezpieczeństwa biernego. Zdecydowanie mądrzej kupić, choćby nawet, Poloneza z LPG. Albo Lanosa. Dlaczego nie chcesz Lanosa? Tani w zakupie, tani w eksploatacji, wygląda normalnie, a drobna stłuczka w nim nie musi oznaczać kalectwa.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-11-27 22:41:17
Autor: Marcin Jan
Automat - co i jak?
W dniu 10-11-27 22:26, MadMan pisze:
Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:01:13 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

napisz bo to pozwoli wymy¶leæ co ta skrzynia umie
czy ma hamowanie silnikiem, overdrive, jakie tryby itp
Samo PRND21 jeszcze nie determinuje czy to aby na pewno hydrokinetyk.
mo¿e byæ zautomtyzowny manual albo, o! matko, CVT :)

No dobra, tylko uwa¿aæ i nie je¶æ.
Suzuki Swift 1.3 z 95 roku.


dlaczego? Bardzo fajne autko w swojej kategorii. Jak z automatem to pewnie w jakiej¶ lepszej wersji. Na miasto w sam raz.
pozdrawiam
marcin

Data: 2010-11-27 22:50:20
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:41:17 +0100, Marcin Jan napisa³(a):

Na miasto w sam raz.

Akurat nie do koñca na miasto - do pracy 25km, 2/3 tego niezabudowany.
No ale tak, g³ównie dojazdy, jaka¶ d³u¿sza trasa pewnie te¿ co jaki¶
czas. --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-27 22:56:04
Autor: P_ablo
Automat - co i jak?
U¿ytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:dijmqccnzdra$.dlgrower.power.pl...

No dobra, tylko uwa¿aæ i nie je¶æ.
Suzuki Swift 1.3 z 95 roku.

Buhahaha przyzwyczaj sie z mysla, ze zaliczyles wtope :P

Wiesz ile liter oleju kosztuje? A jak sie popsuje, to mozesz auto na zlom oddac...

--
Picasso

Data: 2010-11-27 23:14:19
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:56:04 +0100, P_ablo napisa³(a):

Wiesz ile liter oleju kosztuje? A jak sie popsuje, to mozesz auto na zlom oddac...

Konkrety proszê :)

OK, znalaz³em, stówka za 5l baniak, wymiana co 160Mm. Wiêc nie wiem
gdzie tragedia. --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-11-28 11:16:55
Autor: P_ablo
Automat - co i jak?
U¿ytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:qmkr3n3rsupz.dlgrower.power.pl...
Dnia Sat, 27 Nov 2010 22:56:04 +0100, P_ablo napisa³(a):
Wiesz ile liter oleju kosztuje? A jak sie popsuje, to mozesz auto na
zlom  oddac...
Konkrety proszê :)
OK, znalaz³em, stówka za 5l baniak, wymiana co 160Mm. Wiêc nie wiem
gdzie tragedia.



Najwyrazniej popieprzylem z CVT Nissana - tam po zastosowaniu innego niz ten z aso dzieja sie rozne cyrki a 1 wymiana to przynajmniej 1000 zl co 60 tys.

Lancuch/pas do cvt to koszt ok 1200 zl, dochodza jeszcze ewentualnie kola i inne bzdety do tego robocizna 1000 i remont kosztuje tyle co cale auto.

--
Picasso

Data: 2010-11-28 11:48:29
Autor: MadMan
Automat - co i jak?
Dnia Sun, 28 Nov 2010 11:16:55 +0100, P_ablo napisa³(a):

Najwyrazniej popieprzylem z CVT Nissana - tam po zastosowaniu innego niz ten z aso dzieja sie rozne cyrki a 1 wymiana to przynajmniej 1000 zl co 60 tys.

Lancuch/pas do cvt to koszt ok 1200 zl, dochodza jeszcze ewentualnie kola i inne bzdety do tego robocizna 1000 i remont kosztuje tyle co cale auto.

Ju¿ jestem niemal pewien ¿e tam jest "zwyk³y" automat 3-biegowy, CVT to
nowe Swifty. Olej tak jak piszê, jako¶ 20-25z³/litr, skrzynia ma 5l.
Wymiana co 160 tysiêcy. Zatem chyba wielkiej wtopy nie ma (no, jak siê
zepsuje to rzeczywi¶cie jestem w ¿opu, op³acalno¶æ naprawy ¿adna). --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Automat - co i jak?

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona