Automat do pieczenia chleba ...

Data: 2010-08-24 05:13:38
Autor: /// Kaszpir ///
Automat do pieczenia chleba ...
Znajomy kilka dni temu (a raczej jego zona) kupiła automat do
pieczenia chleba. Są zachwyceni , bo się wrzuca gotową mieszkankę i po
około 3 godzinach ma się gotowy pachnący chleb ...

Nie ukrywam że obecnie co 2-3 dni idę rano do piekarni i mam także
świeżutki chleb , ale niedługo tam gdzie się przeprowadzam nie będzie
już piekarni , a kupowanie dzień szybciej chleba który został też
wyprodukowany zapewne dzień wcześniej niezbyt mi się "uśmiecha" ...

Maszynka kosztuje około 200zł.

Zastanawiam się ile kosztuje "wyprodukowanie" jednego bochenka chleba
(koszt prądu + składników).

Chleb obecnie kupuję (krojony) w piekarni po 1,5zł i zastanawiam się o
ile byłby droższy chleb zrobiony w zaciszu domowym :)

Mieszanki chlebowe nie są wcale tak tanie ...

Czy ktoś liczył ile w warunkach domowych kosztuje "wytworzenie"
bochenka chleba przy wykorzystaniu automatu do pieczenia chleba ?

Dzięki !

Data: 2010-08-24 14:26:05
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Theli" <pisz_na_gosick@wp.pl> napisał w wiadomości news:i50d58$lir$1sodden.amu.edu.pl...
W dniu 2010-08-24 14:13, /// Kaszpir /// pisze:

Chleb obecnie kupuję (krojony) w piekarni po 1,5zł i zastanawiam się o
ile byłby droższy chleb zrobiony w zaciszu domowym :)

Mieszanki chlebowe nie są wcale tak tanie ...

Mieszanki nie, ale sama mąka jest tania i chleb wychodzi taniej niż z piekarni. A gotowe mieszanki nie mają przecież w sobie nic innego niż mąkę ;)

Nie patrz na cenę. Jeśli kupisz mąkę tanio, poniżej 1 zł, to najdrożej wyjdzie Cię prąd.
Możesz spróbować zrobić chleb w piekarniku. To prawie to samo, tylko trzeba się umęczyć przy zarabianiu ciasta.
Kolejny etap to zakup robota do ciasta i pieczenie w piekarniku.
Ja zaczynałem od http://chleb.info.pl/

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2010-08-24 05:41:01
Autor: /// Kaszpir ///
Automat do pieczenia chleba ...
Nie patrz na cenę. Jeśli kupisz mąkę tanio, poniżej 1 zł, to najdrożej
wyjdzie Cię prąd.

Chodziło mi o kalkulację.
Chodzi o ile drożej wyjdzie zrobienie chleba z mieszanki (koszt
mieszanki + prądu).

Chleb po prostu kupowałem w kilku sklepach i wybrałem "ten" co mi
pasował smakiem.

Chleb robiłby się w nocy w "taryfie nocnej" aby rano był ...

Po prostu tam gdzie w niedalekiej przyszłości ;) będe mieszkał nie ma
w bliskiej odległości sklepu aby kupować świezy chleb , a kupowanie
chleba dzień wcześniej nie uśmiecha mi sie (po prostu chleb będzie
miał już prawie 2 dni ..)

Raczej myślałem o mieszankach , bo chce dodać wody , mieszanki ,
włączyć i ... zapomnieć ...
To znaczy wieczorem przygotować , ustawić timer i rano wyjąć chleb ....

Boję się jedynie że po przeliczeniu wszystkiego (koszt prądu , koszt
mieszanek) koszt "wyprodukowania" jednego chleba będzie kilka razy
droższy niż chleb z piekarni ...

Data: 2010-08-24 14:53:20
Autor: Grzegorz Janoszka
On 24-08-10 14:41, /// Kaszpir /// wrote:
Boję się jedynie że po przeliczeniu wszystkiego (koszt prądu , koszt
mieszanek) koszt "wyprodukowania" jednego chleba będzie kilka razy
droższy niż chleb z piekarni ...

Piekarnia też używa prądu i mąki, prawda? Więc dlaczego w domu miałbyś mieć drożej?

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-08-24 14:58:04
Autor: boxfish
W dniu 2010-08-24 14:53, Grzegorz Janoszka pisze:
[...]

lol

bo przy produkcji 1000 sztuk chlebków koszt wyprodukowania jednego jest niższy niż przy produkcji domowej, gdyby tak nie było to pieklibysmy w domu zawsze.

dla czego koszt jest niższy ? bo mąka tańsza, bo mieszadła bardziej ekonomiczne etc etc

Data: 2010-08-24 15:21:18
Autor: Grzegorz Janoszka
On 24-08-10 14:58, boxfish wrote:
[...]

Surowce masz ciutkę tańsze w piekarni z powodu efektu skali, ale musisz płacić czynsz za pomieszczenie, pensje pracownikom itp.

Możesz pokazać konkretny przykład czegoś żywnościowego, co jest _kilka_razy_droższe_ przygotowane w domu od kupionegoz fabryki?

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-08-24 16:38:27
Autor: Grzegorz Janoszka
On 24-08-10 15:27, Jan Werbiński wrote:
[...]

Nie jesteś w stanie jej przygotować w domu, gdyż ekstrakt zawiera pewne chronione ścisłą tajemnicą składniki, które mało kto zna. Puszki przyjeżdżają opieczętowane do PL i tu są dolewane do kadzi.

Poza tym jest to średni przykład, bo tutaj potrzebna jest akurat aparatura do nasycania CO2, a w omawianym przykładzie wszystkie niezbędne przyrządy masz już w domu.

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-08-24 16:51:53
Autor: ąćęłńóśźż
Automat do pieczenia chleba ...
Jak policzyłem to sushi.

-- -- -

Data: 2010-08-24 23:18:59
Autor: boxfish
W dniu 2010-08-24 15:21, Grzegorz Janoszka pisze:

Surowce masz ciutkę tańsze w piekarni z powodu efektu skali, ale musisz
płacić czynsz za pomieszczenie, pensje pracownikom itp.

Oczywiście, natomiast zapewne w kalkulacji nie uwzględniasz tego ze do kosztu wypieczenia chleba musisz dodać - koszt zakupu maszynki - niech to bedzie w uproszczeniu (200zł / 500 wypieków, choć wątpię aby maszyna tyle wytrzymała) 40 groszy, zapewne nie doliczasz kosztów wody, prądu etc, etc

Data: 2010-08-25 14:50:41
Autor: Adam Moczulski
W dniu 2010-08-24 23:18, boxfish pisze:

[...]

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Nawet najtańsza maszynka do chleba po 120zł wytrzymuje ponad 1000 cykli pracy. Oczywiście pod warunkiem, że jej użytkownik charakteryzuje się jakąś minimalną kulturą techniczną. Koszt pół litra wody jest niemierzalny. Prąd to około 30gr za wypiek. Koszt robocizny jest mniejszy niż gdy trzeba drałować po chleb do sklepu. Razem wychodzi 1-2zł za kilogram chleba (w zależności czy się mąkę kupuje w młynie czy w sklepiku pod domem), a tymczasem chleb w sklepie, tej samej jakości, to 8zł za kilogram.  Przebitka jest jeszcze większa, jak ktoś lubi chleby z jakimiś cudownymi ziarnami.
I tylko budżet państwa traci w ten sposób jakieś 3.5zł podatków na kilogramie chleba.

Adam

Data: 2010-08-25 14:55:16
Autor: Grzegorz Janoszka
On 25-08-10 14:50, Adam Moczulski wrote:
I tylko budżet państwa traci w ten sposób jakieś 3.5zł podatków na
kilogramie chleba.

Za Kazikiem: "A kto wódki nie pije, jest wywrotowcem, świadomie uszczuplającym dochody państwa bezideowcem" :)

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-08-25 15:21:02
Autor: Adam Moczulski
W dniu 2010-08-25 14:55, Grzegorz Janoszka pisze:
[...]

Już w niezapomnianym 1985 rajd Studenckiego Koła Przewodników Sudeckich dofinansowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbył się pod hasłami "Pijąc dla siebie pijesz dla kraju" oraz "samogon + samogwałt = samozagłada".

Adam

Data: 2010-08-25 17:33:43
Autor: boxfish
W dniu 2010-08-25 14:50, Adam Moczulski pisze:

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Nawet najtańsza maszynka do chleba po
120zł wytrzymuje ponad 1000 cykli pracy.

Masz taką czy to tylko założenie ?

Oczywiście pod warunkiem, że
jej użytkownik charakteryzuje się jakąś minimalną kulturą techniczną.
Koszt pół litra wody jest niemierzalny.

Zgadza się, jednak koszt tej wody na 1000 wypieków już jest, podobnie z innymi komponentami, jednostkowo jest pomijalny ale w skali roku jest już całkiem mierzalny i oczywisty

> [...]
mąkę kupuje w młynie czy w sklepiku pod domem), a tymczasem chleb w
sklepie, tej samej jakości, to 8zł za kilogram.

drogo liczysz, przyjmując takie założenia rzeczywiście nie ma szans

Data: 2010-08-25 18:27:09
Autor: Adam Moczulski
W dniu 2010-08-25 17:33, boxfish pisze:

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Nawet najtańsza maszynka do chleba po
120zł wytrzymuje ponad 1000 cykli pracy.

Masz taką czy to tylko założenie ?

Mam już drugą. Pierwsza, marki właśnie Alaska padła po ponad trzech latach. Czyli jakieś 1500 wypieków. U mnie dużo chleba idzie, bo dobry jest.

[...]

1m3 wody to u mnie bodaj 10zł.

> [...]
sklepie, tej samej jakości, to 8zł za kilogram.

drogo liczysz, przyjmując takie założenia rzeczywiście nie ma szans

Tyle kosztuje w pobliskim Carrefour. Najtańszy pszenny z polepszaczami kosztuje bodaj 4.8 zł/kg. A pszennożytni na zakwasie to już 8zł/kg.

Adam

Data: 2010-08-25 22:03:32
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Adam Moczulski" <adammoczulski@poczta.neostrada.pl> napisał w wiadomości news:4c754450$0$27035$65785112news.neostrada.pl...
[...]

7 zł

> [...]

Tyle kosztuje w pobliskim Carrefour. Najtańszy pszenny z polepszaczami kosztuje bodaj 4.8 zł/kg. A pszennożytni na zakwasie to już 8zł/kg.

W młynie 0,8 zł/kg żytni. Pszenny też mniej więcej tyle.

Data: 2010-08-26 08:57:22
Autor: Kris
Automat do pieczenia chleba ...

Użytkownik "Jan Werbiński" <jan@traalala.bez.mai.la> napisał w wiadomości news:4c757727$0$22811$65785112news.neostrada.pl...

1m3 wody to u mnie bodaj 10zł.

7 zł

4,5zł(1,5 woda+ 3zl ścieki)

Krzysiek

Data: 2010-08-27 00:08:29
Autor: /// Kaszpir ///
Automat do pieczenia chleba ...
        Tyle kosztuje w pobliskim Carrefour. Najtańszy pszenny z polepszaczami
kosztuje bodaj 4.8 zł/kg. A pszennożytni na zakwasie to już 8zł/kg.

U mnie w piekarni chleb krojony 500g (chyba) kosztuje 1,5zł. Kilka dni
temu wziąłem inny chleb z tej piekarni (z ziarenkami) (tzw okrągły) i
też płaciłem 1,5zł.

Co do polepszaczy to nie wiem , bo w składzie nie chwalą się tym ;)

Więc w mojej piekarni chleb krojony kosztuje 1,5zł za 0,5kg czyli 1kg
= 3zł.

Chleb smaczny , ale wątpie aby nie miał polepszaczy ;)
Choć mogę się mylić ...

Chociaż jak kupowałem kilka razy chleb w Carefourze to pamiętam że
smakowo był taki sobie a po jednym-dwóch dniach kruszył się
niesamowicie i zaczął robić się twardy jak kamień ;)
Dlatego w Careefourze chleba nie kupuję. Jest w miarę smakowo
przeciętny jak jest świeży , ale następnego dnia smak i jego
"struktura" jest fatalna ...
Próbowałem różne chleby z Carefoura i wszystkie miały tą "przypadłość"
że następnego dnia od zakupu już nie były takie smaczne a dodatkowo
kruszyły się na potęgę i jakoś mocno twarde się robiły ;)

Data: 2010-09-08 06:15:28
Autor: ptoki
Automat do pieczenia chleba ...
On 25 Sie, 18:27, Adam Moczulski <adammoczul...@poczta.neostrada.pl>
wrote:

> Masz taką czy to tylko założenie ?

        Mam już drugą. Pierwsza, marki właśnie Alaska padła po ponad trzech
latach. Czyli jakieś 1500 wypieków. U mnie dużo chleba idzie, bo dobry jest.

Pieczesz 4 razy dziennie dzien w dzien?
U mnie program pieczenia to jakies 2,5-3h to by dawalo ponad 12h
ciaglego pieczenia chleba dziennie.

Zweryfikuj te liczby bo cosik nie wiarygodne sa.

--
Lukasz Sczygiel

Data: 2010-09-08 13:55:36
Autor: hubert depesz lubaczewski
wrote:

> [...]

ciaglego pieczenia chleba dziennie.

Zweryfikuj te liczby bo cosik nie wiarygodne sa.

może jestem inny, ale 3 lata po 365 dni, to około 1100 dni. co by dawało
1.5 chleba dziennie by uzyskać 1500 po 3 latach. nie 4 dziennie.

Zweryfikuj te liczby bo cosik nie wiarygodne sa.

depesz

--
Linkedin: http://www.linkedin.com/in/depesz  /  blog: http://www.depesz.com/
jid/gtalk: depesz@depesz.com / aim:depeszhdl / skype:depesz_hdl / gg:6749007

Data: 2010-09-09 21:29:45
Autor: Adam Moczulski
W dniu 2010-09-08 15:55, hubert depesz lubaczewski pisze:

może jestem inny, ale 3 lata po 365 dni, to około 1100 dni. co by dawało
1.5 chleba dziennie by uzyskać 1500 po 3 latach. nie 4 dziennie.

Zweryfikuj te liczby bo cosik nie wiarygodne sa.

Dodam że na pięć - sześć osób. W tym są osoby, które potrafią rosnąć po 13cm/rok. Znaczy dzieci w górę, a ja wszerz.

Adam

Data: 2010-08-24 17:13:37
Autor: Ero Walensdorf
Automat do pieczenia chleba ...

Użytkownik "/// Kaszpir ///" <zbigniew.maczynski@gmail.com> napisał
[...]

Wiesz, chleb, który ja kupuję dla mnie najsmaczniejszy jest, gdy ma tydzień (ja w ogóle wolę czerstwe pieczywo). Choć o tym chlebie nawet po tygodniu nie powiedziałbym, że jest czerstwy.
Ale ja za ten chleb płacę 5,50 za bochenek 0,75 kg, zatem jak byś nie liczył, to pewnie każde pieczywo z tej maszynki wyjdzie taniej.

Pozdrawiam
EWa

Data: 2010-08-24 18:42:05
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 17:13:37 +0200, Ero Walensdorf napisał(a):

[...]

Też mam dostęp do takiego chleba - piekarnia "Piekiełko" w Kielcach, chleb
tzw "wiejski", pieczony na zakwasie -  je się go ze smakiem nawet po
tygodniu, kiedy jest już dosyć twardy, wtedy po prostu trzeba kroić cienko.
Cena podobna. Latem nie piekę chleba u siebie, bo nie palę pod fajerkami,
więc kupuję ten dosyć często.

Data: 2010-08-25 15:51:37
Autor: Biggie

Użytkownik "/// Kaszpir ///" <zbigniew.maczynski@gmail.com> napisał w wiadomości news:16d929f3-b2c6-4ae6-81b4-4b07522adae9z10g2000yqb.googlegroups.com...

Chleb robiłby się w nocy w "taryfie nocnej" aby rano był ...

Gdybyś się decydował na zakup automatu do pieczenia i chciał go piec jak piszesz powyżej to odradzam zakup urządzenia ZELMER.
Tenże automat po zakończeniu kolejnego procesu (mieszanie, wyrastanie, pieczenie)oznajmia przeraźliwym sygnałem dźwiekowym, więc w takim przypadku świeży chleb=źle przespana noc :-)

Ciekawe czy inne automaty też tak mają

pzdr

Biggie

Data: 2010-08-24 17:06:17
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 14:26:05 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

Możesz spróbować zrobić chleb w piekarniku. To prawie to samo, tylko trzeba się umęczyć przy zarabianiu ciasta.

Nie męczę się - robi to za mnie superrobot, MUM. Kilo mąki plus resztę
skąłdników zagniata w 3 minuty. Potem rośnięcie w misie robota i powtórne
zagniatanie kilka sekund. I do formy. Znowu rośnięcie i pieczenie. Zero
roboty, 100 procent robota.

Data: 2010-08-24 19:51:26
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:14tpit7x01oxu.hc64ct137vfk.dlg40tude.net...
[...]

A widzisz. U mnie robi to KitchenAid. :-)

Data: 2010-08-24 20:07:48
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 19:51:26 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

Jeden diabeł, byle nie zagniatać samemu :-)

Data: 2010-08-24 20:09:39
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:50cjak5uetdl.9m0rtds4ovjm.dlg40tude.net...
[...]

KA ma też taką zaletę, że wygląda. :-)

Data: 2010-08-24 20:19:36
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:09:39 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

Błagam - tylko nie mów, że bordo! Mój MUMik jest srebrzystoszary,
skromniutki.
;-PPP

Data: 2010-08-24 20:24:52
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:yizs14gzwhse$.1lk04ev2fqwr1.dlg40tude.net...
[...]

Mój piękny KA jest bosko wiśniowy, a nie jak jakieś ocynkowane wiadro z gieesu. Błe, pfuj!

Data: 2010-08-24 20:30:53
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:24:52 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

No skąd ja to wiedziałam? No skąd wiedziałam???

a nie jak jakieś ocynkowane wiadro z gieesu. Błe, pfuj!

Se pozłocę i posatynuję - he he :-)

Data: 2010-08-25 12:05:32
Autor: ąćęłńóśźż
Automat do pieczenia chleba ...
U mnie to kobieta wygląda.
No cóż, każdy ma taki wygląd na jaki zasłużył i zapracował ;-))

-- -- -

Data: 2010-08-24 14:50:08
Autor: Grzegorz Janoszka
On 24-08-10 14:13, /// Kaszpir /// wrote:
Znajomy kilka dni temu (a raczej jego zona) kupiła automat do
pieczenia chleba. Są zachwyceni , bo się wrzuca gotową mieszkankę i po
około 3 godzinach ma się gotowy pachnący chleb ...

No to znajomi albo wygodni, albo mało wiedzą, bo mieszanki to jak mieszanki - najlepszy chleb samemu zrobisz.

[...]

Temat przerabiany na tej grupie parokrotnie. Sprawdź archiwum, ceny prądu i żywności tak bardzo się nie pozmieniały.

Cena i tak zależy, z czego będziesz robił ten chleb - czy na wodzie, mleku, czy piwie, jakie drożdże dodasz - świeże czy suszone, jakiej mąki użyjesz - tesco korzystny rak czy jakiejś lepszej itp itp.

--
Grzegorz Janoszka

Data: 2010-08-24 15:55:45
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-24 14:13, niebożę /// Kaszpir /// wylazło do ludzi i marudzi:
[...]

Jest coś, czego nie przeliczasz na złotówki?

Qra

Data: 2010-08-24 16:16:21
Autor: Panslavista

"Qrczak" <qra_a@op.pl> wrote in message news:i50j0v$q62$1news.onet.pl...
[...]

Najdrożej wychodzi najdroższa, dużo tańsza jest szklanka mleka...

Data: 2010-08-24 19:47:40
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Qrczak" <qra_a@op.pl> napisał w wiadomości news:i50j0v$q62$1news.onet.pl...
Jest coś, czego nie przeliczasz na złotówki?

70% Polaków nie rozumie prostych tabel, ani tekstu pisanego.
90% nie umie przeliczyć kosztu prądu.
Można by ich mylnie uznać za ludzi z gestem, ale to po prostu analfabeci matematyczni.

Data: 2010-08-25 08:58:10
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-24 19:47, niebożę Jan Werbiński wylazło do ludzi i marudzi:
Użytkownik "Qrczak" <qra_a@op.pl> napisał w wiadomości
Jest coś, czego nie przeliczasz na złotówki?

70% Polaków nie rozumie prostych tabel, ani tekstu pisanego.

Czegóż to z tego prostego pytania nie zrozumiałeś?

Qra

Data: 2010-08-25 09:27:19
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Qrczak" <qra_a@op.pl> napisał w wiadomości news:i52eu0$2k3$1news.onet.pl...
[...]

Z Twojego pytania zrozumiałem, że nie umiesz liczyć.

Data: 2010-08-25 11:34:08
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-25 09:27, niebożę Jan Werbiński wylazło do ludzi i marudzi:
[...]

Możesz rozwinąć myśl? Bo zaczynam sama czegoś nie rozumieć...

Qra

Data: 2010-08-24 17:03:43
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 05:13:38 -0700 (PDT), /// Kaszpir /// napisał(a):

Mieszanki chlebowe nie są wcale tak tanie ...

Ani zdrowe - aby chleb z nich pieczony zawsze się udawał, zawierają
spulchniacze i polepszacze. Jesli chcesz mieć zdrowow, to lepiej już piec
chleb z sobie wiadomych składników, w piekarniku, a jeśli już jeść
polepszacze, to zaprawdę, zaprawdę, nie ma sensu dokładac do nich swojej
roboty.

Data: 2010-08-24 19:53:20
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:w6ni2il7z097$.1wssh3lgfyw97$.dlg40tude.net...
[...]

A składniki w wersji podstawowej to:
mąka żytnia, woda, sól

Koniec składników. Na pewno o niczym nie zapomniałem. :-)

Data: 2010-08-24 20:18:43
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 19:53:20 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

A kuku! - zapomnialeś o zakwasie i łyżeczce-dwóch cukru, jak do każdego
słonego ciasta :-)

Data: 2010-08-24 20:23:26
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:rs8lcijkwi2d$.1stm6p3g0shxn.dlg40tude.net...
[...]

Haha. Mam Cię! Zakwas robi się z mąki żytniej i wody. :-)))

Cukru nie dawałem. To opcja.

Data: 2010-08-24 20:29:58
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:23:26 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

No co Ty, nie wiedziałam, he he. Ja robię z mleka zsiadłego i mąki, bo
szybciej - bakterie te same, a z mlekiem chlebek smaczniejszy. Albo
odpowiednio wcześnie szczepię mąkę na zakwas żurkiem lub osadem z dna słoja
z ogórkami kiszonymi - grunt to pozyskać odpowiednie szczepy bakterii :-)

Cukru nie dawałem. To opcja.

Rzadko piekę chleb z samej zytniej mąki, raczej żytnio-pszenny (2:1),
dlatego dodaję też zaczyn drożdżowy, a zsiadłe mleko lub rozbełtany dobrze
żurek dla kwaśności - kwas jest niezbędny dla prawidłowego rozklejenia
skrobi żytniej, żeby była lżej strawna.

Data: 2010-08-24 20:31:51
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1chtaub14z4vd.1kaeqyem6869n$.dlg40tude.net...
[...]

Po co szybciej, jeśli mam zakwas od półtora roku?

[...]

Można kombinować, ale to już są opcje.

Data: 2010-08-24 20:37:59
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:31:51 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

Nie trzymam tak długo, ponieważ mam dłuższe przerwy w jego używaniu.

Opcje są najlepsze :-)

Data: 2010-08-24 20:47:33
Autor: Jan Werbiński

napisał(a):

[...]

Smarować cienką warstwą na papierze do pieczenia. Suszyć w temp pokojowej. Przechowywać w suchym.
Przed użyciem uwodnić.

Data: 2010-08-25 10:02:24
Autor: Ikselka

napisał(a):

[...]

W sumie tak, przecież dawno temu gospodynie po prostu nie myły dzież po
zarabianiu ciasta - pozostałe wyschnięte resztki i nasiąknięte drewno
służyły jako matecznik do nowego zaczynu.

Data: 2010-08-25 10:13:00
Autor: Panslavista

napisał(a):

[...]

:-)

[...]

    Dokładnie, dzieża miała pokrywę (też drewnianą), wieczorem wlewano trochę wody, wsypywano trochę mąki i zaczyn (rozczyn) rano był gotowy. Dodawano wtedy wody i mąki wyrabiano ciasto i zostawiano do rośnięcia, pokrywa znowu się przydawała - chroniła ciepło wewnątrz oraz przed muchami i myszami. W międzyczasie rozgrzewano piec chlebowy... Wspaniały chleb pieczony był na liściach kapusty lub chrzanu.

Data: 2010-08-24 17:04:23
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 14:15:43 +0200, Theli napisał(a):

[...]

Dobrze, że napisałaś ";-)".

Data: 2010-08-26 14:20:01
Autor: zlotowinfo
Automat do pieczenia chleba ...
kupiłem drożdże, oddałem po 3x automat do reklamacji
zeszło im ze 2 tygodnie

no i drożdże spleśniały :/

1. ile czasu i w jaki sposób można przechowywać drożdże?
2. czy z samego zakwasu chleb urośnie? jak go zrobić?

Data: 2010-08-26 14:43:15
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisał w wiadomości news:i55m5i$10m$1inews.gazeta.pl...
kupiłem drożdże, oddałem po 3x automat do reklamacji
zeszło im ze 2 tygodnie

no i drożdże spleśniały :/

1. ile czasu i w jaki sposób można przechowywać drożdże?

Instant miesiącami i latami. Zwykłe w lodówce chyba ze dwa tygodnie.

Data: 2010-08-26 14:59:35
Autor: Ikselka
Dnia Thu, 26 Aug 2010 14:20:01 +0200, zlotowinfo napisał(a):

1. ile czasu i w jaki sposób można przechowywać drożdże?

Zamrozić w jednorazowych porcjach.

Data: 2010-08-29 22:51:34
Autor: Artur Lew
[...]
W oderwaniu od pytanie z postu...

Odezwij sie na priva (w stopce) a podesle Ci super przepis na chlebki
ktore wykonuje sie z ogolnie dostepnych skladnikow w piekarniku.
Z zalet:
* nie ma potrzeby kupowania drogiej i wcale nie tak ekologicznej
mieszanki jak niektorzy mysla (warto sprawdzic sobie etykiete na
opakowaniu, glownie chodzi o substancje przeciwgrzybiczne i
przeciwplesniobojcze)
* z jednej porcji wychodzi spokojnie 3 chlebki i co wazniejsze nie
musisz uwazac podczas jedzenia zeby mieszadla w nich nie zjesc ;)
* swiezy, tj gorace pieczywo wcale nie jest zdrowe wiec chlebek
przygotowany dzien wczesniej jest tak samo dobry i "swiezy" jak ten z
maszynki. Chlebek najlepiej przechowywac w lodowce.
* odpada Ci koniecznosc mycia maszynki
* cala alchemia z jakimis cyklami wstepnymi i 5 poziomami twardosci
skorki + 5 kolorow schodzi na dalszy plan. Przepis jest banalny,
wystarczy byle jak wymieszac skladniki i wlac mase do foremek.
Po okolo godzinie w piekarniku masz od razu 3 chlebki.
* naprawiajac komus taki automat (jakas Alaska) widzialem jak to jest w
srodku wykonane. I obawialbym sie zeby to podlaczyc bez opieki na cala
noc do pradu...
Jezeli nadal jestes zainteresowany to wal smialo na priva :)

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

Data: 2010-08-29 23:29:08
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4c7ac85e$0$21006$65785112news.neostrada.pl...
* swiezy, tj gorace pieczywo wcale nie jest zdrowe wiec chlebek

Co? Czemu niezdrowe???

[...]

-- Pozdrawiam

Data: 2010-08-30 21:57:40
Autor: Artur Lew
Automat do pieczenia chleba ...
W dniu 2010-08-29 23:29, Jan Werbiński pisze:
Co? Czemu niezdrowe???
A szczerze mowiac nie wiem czy to legenda czy nie.
Babcia Ci nie mowila ze nie wolno goracego ?
;)
Zobacz np
http://zapytaj.com.pl/Category/016,008/2,1860879,Dlaczego_nie_wolno_jesc_cieplych_wypiekow.html

Data: 2010-08-30 22:38:38
Autor: Ikselka
Dnia Mon, 30 Aug 2010 21:57:40 +0200, Artur Lew napisał(a):

[...]

No to gorąca pizza i tarta - do kosza!
;-)

Data: 2010-08-31 01:36:27
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Artur Lew" <no_spamik_artee@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4c7c0d3e$0$20997$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Babcie i wogóle stare baby bez szkoły, często pieprzą różne głupoty.
Nie znam naukowego uzasadnienia tego mitu.

Data: 2010-08-31 21:09:16
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-30 21:57, niebożę Artur Lew wylazło do ludzi i marudzi:
[...]

Taaa... powiedzmy...
Wyjęty z pieca drożdżowiec lub sernik ze szklanką zimnego mleka - coś obłędnego...

Qra, ze zlinkowanych odpowiedzi wynika, iż z nieustającym bólem brzucha

Data: 2010-08-30 20:33:17
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-29 22:51, niebożę Artur Lew wylazło do ludzi i marudzi:
[...]

A to aż taki wielki sekret jest, że nie można wrzucić na grupę?

Qra

Data: 2010-08-30 21:50:10
Autor: Ikselka
Dnia Mon, 30 Aug 2010 20:33:17 +0200, Qrczak napisał(a):

[...]

Łomatko Qro, ależ Ty jesteś bezceremonialna - może Ci chce jakieś intymne
chlebki podesłać?
;-)

Data: 2010-08-30 22:03:26
Autor: Artur Lew
W dniu 2010-08-30 20:33, Qrczak pisze:
A to aż taki wielki sekret jest, że nie można wrzucić na grupę?
Ano fakt ;)
Prosze wiec:

Chleb z pokrzywą (autor nieznany)
     1 kg maka przenna
   10 dkg platki owsiane
   20 dkg otreby przenne
  5 lyzek siemie lniane
     1 op kminek mielony
     1 op slonecznik
     1 op pestki z dyni
   10 dkg drozdzy
  1 lyzka soli
  1 lyzka cukru
5 torebek pokrzywy (herbata pokrzywowa)
1l + 1 szklanka wody.

Wszystko razem wymieszac bez robienia zaczynu i wlac do foremek
keksowych (do polowy foremki, wychodzi okolo 3 foremek).
Piec 1h w temp 200C.

Chlebek w sumie zawsze wychodzi super :)
Aby chleb nie pekal u gory (nie zmienia to walorow smakowych ;) ) mozna
zwilzyc gore i ponakluwac wykalaczka albo widelcem.
Chlebek jest dosc wilgotny i warto go jak wystygnie trzymac w lodowce.
Zeby sie nie kleil do foremki mozna ja wysmarowac bulka albo otrebami.

Data: 2010-08-31 21:04:40
Autor: Qrczak
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia 2010-08-30 22:03, niebożę Artur Lew wylazło do ludzi i marudzi:
W dniu 2010-08-30 20:33, Qrczak pisze:
A to aż taki wielki sekret jest, że nie można wrzucić na grupę?
Ano fakt ;)
Prosze wiec:

Dziękuję więc.

[...]

Tą pokrzywą toś zaintrygował... Czuć ją w wypieku?
Reszta składników jest mi dobrze obznajomiona, z tą różnicą, że kminek wolę w całości a otręby także żytnie i owsiane.

Qra

Data: 2010-08-31 21:49:41
Autor: Artur Lew
W dniu 2010-08-31 21:04, Qrczak pisze:
Tą pokrzywą toś zaintrygował... Czuć ją w wypieku?
Taka z torebki srednio ale byla w przepisie...
Czasem udaje sie dostac na bazarze normalna suszona i smak jest super.
Zamiast pokrzywy czasem przez pomylke dodaje miety i smak o dziwo jest
bardzo fajny i subtelny :)
To przepis do eksperymentow.

Reszta składników jest mi dobrze obznajomiona, z tą różnicą, że kminek
wolę w całości a otręby także żytnie i owsiane.
Mielony kminek w przepisie to uklon w strone ludzi z zamojskiego i
lubelskiego bo oni chyba w genach maja nienawisc do kminku w calosci ;)