Automat do pieczenia chleba ...

Data: 2010-08-24 17:03:43
Autor: Ikselka
Automat do pieczenia chleba ...
Dnia Tue, 24 Aug 2010 05:13:38 -0700 (PDT), /// Kaszpir /// napisał(a):

Mieszanki chlebowe nie są wcale tak tanie ...

Ani zdrowe - aby chleb z nich pieczony zawsze się udawał, zawierają
spulchniacze i polepszacze. Jesli chcesz mieć zdrowow, to lepiej już piec
chleb z sobie wiadomych składników, w piekarniku, a jeśli już jeść
polepszacze, to zaprawdę, zaprawdę, nie ma sensu dokładac do nich swojej
roboty.

Data: 2010-08-24 19:53:20
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:w6ni2il7z097$.1wssh3lgfyw97$.dlg40tude.net...
[...]

A składniki w wersji podstawowej to:
mąka żytnia, woda, sól

Koniec składników. Na pewno o niczym nie zapomniałem. :-)

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2010-08-24 20:18:43
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 19:53:20 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

A kuku! - zapomnialeś o zakwasie i łyżeczce-dwóch cukru, jak do każdego
słonego ciasta :-)

Data: 2010-08-24 20:23:26
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:rs8lcijkwi2d$.1stm6p3g0shxn.dlg40tude.net...
[...]

Haha. Mam Cię! Zakwas robi się z mąki żytniej i wody. :-)))

Cukru nie dawałem. To opcja.

Data: 2010-08-24 20:29:58
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:23:26 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

No co Ty, nie wiedziałam, he he. Ja robię z mleka zsiadłego i mąki, bo
szybciej - bakterie te same, a z mlekiem chlebek smaczniejszy. Albo
odpowiednio wcześnie szczepię mąkę na zakwas żurkiem lub osadem z dna słoja
z ogórkami kiszonymi - grunt to pozyskać odpowiednie szczepy bakterii :-)

Cukru nie dawałem. To opcja.

Rzadko piekę chleb z samej zytniej mąki, raczej żytnio-pszenny (2:1),
dlatego dodaję też zaczyn drożdżowy, a zsiadłe mleko lub rozbełtany dobrze
żurek dla kwaśności - kwas jest niezbędny dla prawidłowego rozklejenia
skrobi żytniej, żeby była lżej strawna.

Data: 2010-08-24 20:31:51
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1chtaub14z4vd.1kaeqyem6869n$.dlg40tude.net...
[...]

Po co szybciej, jeśli mam zakwas od półtora roku?

[...]

Można kombinować, ale to już są opcje.

Data: 2010-08-24 20:37:59
Autor: Ikselka
Dnia Tue, 24 Aug 2010 20:31:51 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

[...]

Nie trzymam tak długo, ponieważ mam dłuższe przerwy w jego używaniu.

Opcje są najlepsze :-)

Data: 2010-08-24 20:47:33
Autor: Jan Werbiński

napisał(a):

[...]

Smarować cienką warstwą na papierze do pieczenia. Suszyć w temp pokojowej. Przechowywać w suchym.
Przed użyciem uwodnić.

Data: 2010-08-25 10:02:24
Autor: Ikselka

napisał(a):

[...]

W sumie tak, przecież dawno temu gospodynie po prostu nie myły dzież po
zarabianiu ciasta - pozostałe wyschnięte resztki i nasiąknięte drewno
służyły jako matecznik do nowego zaczynu.

Data: 2010-08-25 10:13:00
Autor: Panslavista

napisał(a):

[...]

:-)

[...]

    Dokładnie, dzieża miała pokrywę (też drewnianą), wieczorem wlewano trochę wody, wsypywano trochę mąki i zaczyn (rozczyn) rano był gotowy. Dodawano wtedy wody i mąki wyrabiano ciasto i zostawiano do rośnięcia, pokrywa znowu się przydawała - chroniła ciepło wewnątrz oraz przed muchami i myszami. W międzyczasie rozgrzewano piec chlebowy... Wspaniały chleb pieczony był na liściach kapusty lub chrzanu.

Automat do pieczenia chleba ...