Automat z napędem na tył a zima .....

Data: 2011-11-14 10:48:22
Autor: Clawfinger
Automat z napędem na tył a zima .....
Witam grupowych fachowców :-)
Za kilka dni stanę się posiadaczem autka z automatyczna skrzynią biegów i tylnym napędem. Proszę grupowych fachowców poruszających się na co dzień taką konfiguracją o uwagi dot. poruszania się w warunkach zimowych.

Pozdro
WOJtek

Data: 2011-11-14 10:51:37
Autor: ArekM
[...]

Sie zacznie ...... ;)

--
Pzdr
E90

Data: 2011-11-14 10:54:01
Autor: Kliczko3
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
dzieñ tak± konfiguracj± o uwagi dot. poruszania siê w warunkach zimowych.

czy to Subaru?

Kl

Data: 2011-11-14 10:13:36
Autor: kamil
On 14/11/2011 09:54, Kliczko3 wrote:
dzieñ tak± konfiguracj± o uwagi dot. poruszania siê w warunkach zimowych.

czy to Subaru?

RWD?

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-11-14 10:59:24
Autor: Clawfinger
W dniu 14.11.2011 10:54, Kliczko3 pisze:
dzień taką konfiguracją o uwagi dot. poruszania się w warunkach zimowych.

czy to Subaru?

Mercedes C200 CGI

Data: 2011-11-14 11:02:02
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
W dniu 2011-11-14 10:51, ArekM pisze:

[...]

Arek - tak przypadkiem, to nie będzie twoja pierwsza zima w e90? Masz tam RWD, czy X-Drive? :>

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-11-14 11:58:32
Autor: GR001
Automat z napêdem na ty³ a zima .....

U¿ytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <eikcinek@34xob.lp> napisa³ w wiadomo¶ci news:j9qoum$iat$1news.dialog.net.pl...
W dniu 2011-11-14 10:51, ArekM pisze:

Za kilka dni stanê siê posiadaczem autka z automatyczna skrzyni± biegów
i tylnym napêdem. Proszê grupowych fachowców poruszaj±cych siê na co
dzieñ tak± konfiguracj± o uwagi dot. poruszania siê w warunkach zimowych.

przede wszystkim....
dobre zimowe opony...
i nie bedzie wiêkszych problemów...
pozdr.
gr

Data: 2011-11-14 19:50:43
Autor: radekp@konto.pl
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Mon, 14 Nov 2011 11:58:32 +0100, w <j9qs8l$oh5$1@inews.gazeta.pl>, "GR001"
<sweetek001(usuntosobie)@wp.pl> napisa³(-a):

U¿ytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak" <eikcinek@34xob.lp> napisa³ w wiadomo¶ci news:j9qoum$iat$1news.dialog.net.pl...

> [...]

I ³opatka w baga¿niku.
Gdy ko³o stoi w dziurze tak ³atwo rozbujaæ siê nie da...

Data: 2011-11-14 13:27:48
Autor: ArekM
[...]

Teoretycznie pierwsza, ale troche juz RWD zimÄ… jezdziÅ‚em. Raczej z doskoku, i problemów nie widziaÅ‚em. Ale dzis (6 rano, bruk, -3 stopnie)   widze, ze bÄ™dzie wesoÅ‚o. Trzeba zmienic subarowe przyzwyczajenia ... FWD nie jezdziÅ‚em w gorszych warunkach tak dawno, ze ciężko mi porównac. Natomiast pewien jestem tego, ze nie bede mogÅ‚ juz do parkowania wybierac najwiekszych zasp - jak to miaÅ‚o miejsce z WRX'em :)

--
Pzdr
E90

Data: 2011-11-14 11:04:51
Autor: Tadeusz

Użytkownik "Clawfinger" <> napisał w wiadomości ...
[...]

1) pamiętać o włączeniu trybu zimowego skrzyni jak jest ślisko
2) sensownie operujemy gazem
3) czasem przydaje się coś ciężkiego w bagażniku :)

Tadeusz

Data: 2011-11-14 11:16:57
Autor: Grejon
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
W dniu 2011-11-14 11:04, Tadeusz pisze:

3) czasem przydaje siê co¶ ciê¿kiego w baga¿niku :)

Zw³oki? ;)

--
Grzegorz Joñca    GG: 7366919    JID:gzesiu@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Data: 2011-11-14 11:23:24
Autor: to
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
begin Grejon
3) czasem przydaje się coś ciężkiego w bagażniku :)

Zwłoki? ;)

Bardzo praktyczne zimą, szczególnie, że w niskich temperaturach proces rozkładu znacząco się wydłuża.

Data: 2011-11-14 11:50:40
Autor: Deflegmator
Automat z nap�dem na ty� a zima .....
to wrote:

begin Grejon

Bardzo praktyczne zimą, szczególnie, że w niskich temperaturach
proces rozkładu znacząco się wydłuża.

Tylko żeby się nie zapomnieć i do garażu bryki na tydzień nie
wstawić. Potem człowiek na wunderbaumy nie wyrobi.

--
Deflegmator

Data: 2011-11-14 22:03:51
Autor: megrimsNOSPAM@interia.pl

http://www.sklepratowniczy.pl/pojemniki-na-odpady-worki-foliowe/worek_na_zwloki_zapiecie_na_zamek

Data: 2011-11-21 20:47:14
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Mon, 14 Nov 2011 11:04:51 +0100, Tadeusz napisa³(a):

1) pamiêtaæ o w³±czeniu trybu zimowego skrzyni jak jest ¶lisko
2) sensownie operujemy gazem
3) czasem przydaje siê co¶ ciê¿kiego w baga¿niku :)

Po co 3? To nie pierdolonez :D

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2011-11-22 16:50:00
Autor: Wojciech Wrodarczyk
W dniu 2011-11-21 20:47, Adam P³aszczyca pisze:
[...]

po to samo co w ww. poje¼dzie.

Data: 2011-11-22 20:10:35
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 22 Nov 2011 16:50:00 +0100, Wojciech Wrodarczyk napisa³(a):

Po co 3? To nie pierdolonez :D

po to samo co w ww. poje¼dzie.

Wybacz, ale normalne samochody nie maj± tak zwalonego rozk³adu masy jak
pierdolonez.

Data: 2011-11-14 11:22:51
Autor: BartekK
W dniu 2011-11-14 10:48, Clawfinger pisze:
[...]
Niczym się nie przejmować, zasadniczo w automacie jest lepiej/prościej niż w manualu przy RWD zimą (do "zwykłej jazdy"). Po prostu jeździć, z prędkościami adekwatnymi do warunków, jak każdym autem.
Jak jest tak ślisko, że nie rusza - to wybrać "tryb zimowy", nie używać trybów "sport" itp redukcji i kombinacji.

Data: 2011-11-14 12:17:05
Autor: kkk
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
On 14 Lis, 10:48, Clawfinger <clawfin...@wp.pl> wrote:
Witam grupowych fachowców :-)
Za kilka dni stanê siê posiadaczem autka z automatyczna skrzyni± biegów
i tylnym napêdem. Proszê grupowych fachowców poruszaj±cych siê na co
dzieñ tak± konfiguracj± o uwagi dot. poruszania siê w warunkach zimowych.

Jak ka¿dym innym autem,  (FWD) tylko wiêcej mo¿liwo¶ci do "zabawy" :)
Mnie co roku bardzo cieszy pierwszy ¶nieg przy wy³±czonym ASR/ESP  - z
w³±czonym i z dobrymi oponami zimowymi nie ma ¿adnych problemów...
¿adnych "zw³ok" w baga¿niku w "c" klasie nie trzeba woziæ :)

Data: 2011-11-14 18:51:31
Autor: KiG

Użytkownik "Clawfinger" <clawfinger@wp.pl> napisał w wiadomości news:4ec0e3e6$0$2195$65785112news.neostrada.pl...

Za kilka dni stanę się posiadaczem autka z automatyczna skrzynią biegów i tylnym napędem. Proszę grupowych fachowców poruszających się na co dzień taką konfiguracją o uwagi dot. poruszania się w warunkach zimowych.

5 lat jeździłem automatem i napędem na tył.
Dla mnie rewelacja. Przez 5 lat nie miałem ANI JEDNEJ poślizgowo groźnej sytuacji. Napęd na tył szybciej sygnalizuje, że jest ślisko i na ogół wystarczy ująć gazu by było dobrze, plus czasem lekka kontra. Naczytałem się, że automat i napęd na tył to tragiczne połączenie, to są bzdury!

--
KiG

Data: 2011-11-14 18:51:49
Autor: KiG
[...]

takÄ… konfiguracjÄ… o uwagi dot. poruszania siÄ™ w warunkach zimowych.

Data: 2011-11-14 22:45:56
Autor: tippyland
[...]

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,
- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Poslizg z FWD w zakrecie prowadzi do wypadniecia z trasy lub zjazdu na
przeciwlegly pas, czesto konczy sie zderzeniem czolowym z
nadjezdzajacym samochodem. Niestety w FWD kola napedowe sa rowniez
kolami kierunkowymi. W samochodach z RWD w wiekszosci przypadkow tyl
zacznie wyprzedzac przod (kola napedowe), przy czym kola kierunkowe w
poslizgu w dalszym ciagu utrzymuja przyczepnosc z podlozem, co
gwarantuje sterownosc.

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

Data: 2011-11-15 08:52:23
Autor: J.F.
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Mon, 14 Nov 2011 22:45:56 -0800 (PST), tippyland napisa³(a):
RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,

Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,

Nie wystarczy :-(
No i ciagle trzeba byc czujnym.

- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,

Troszcke bym polemizowal.

- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Tylko ze w nie nie wpada.

[...]

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

O to to to ..

J.

Data: 2011-11-15 00:37:26
Autor: tippyland
On 15 Lis, 08:52, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

> - do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
> kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow

Jezdzilem i mysle, ze jednak wystarczy. Oczywiscie jesli nie sa to
predkosci autostradowe.

> - bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,

Troszcke bym polemizowal.

> - samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Tylko ze w nie nie wpada.

Wpadaja, ale w tedy zwykle dla 99% kierujacych nie jest w stanie sobie
z tym poradzic.

> [...]
> kolami kierunkowymi.

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)

Wydaje mi sie, ze powinno byc na odwrot. W FWD nalezy dodac gazu aby
wyprowadzic samochod z poslizgu, co nie jest naturalnym odruchem i
wymaga intensywnych cwiczen, by robic to instynktownie. Myle sie?

> Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
> uslizgi na osniezonym placu.

O to to to ..

Zgadzam sie, gdyz tak wlasnie nalezy robic, w sumie niezaleznie czym
sie jezdzi. Samochod to narzedzie, ktorego trzeba sie nauczyc. Mlotek
rowniez odskakuje po uderzeniu, a i pila nie zawsze chce ciac jak
chcemy. Wydaje mi sie jednak, ze RWD przy odrobinie checi i
poswieconego czasu jest o wiele latwiejszy w nauce i opanowaniu.

Dodam jeszcze, ze rozmawialem kiedys z rzeczoznawca i on rowniez
twierdzil, ze RWD jest bardziej przewidywalny i w ogolnym rozrachunku
bezpieczniejszy. Z wlasnego doswiadczenia mowil, ze wypadki smiertelne
widuje zwykle w FWD, ktore tracac kontrole w lukach zjezdzaja na
sasiedni pas uderzajac czolowo w nadjezdzajacy pojazd.

Data: 2011-11-22 12:11:10
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
U¿ytkownik "tippyland"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
> [...]

Nie wystarczy :-(  No i ciagle trzeba byc czujnym.

Jezdzilem i mysle, ze jednak wystarczy. Oczywiscie jesli nie sa to

A po autostradzie to ile zamierzasz jechac - 40km/h ?

> - samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z > poslizgu,
Tylko ze w nie nie wpada.

Wpadaja, ale w tedy zwykle dla 99% kierujacych nie jest w stanie sobie
z tym poradzic.

Tak samo jak z RWD - jak wpadnie, to 99% kierujacych nie jest w stanie sobie poradzic.
Tylko ze wpada znacznie czesciej :-)

> [...]
wyprowadzic samochod z poslizgu, co nie jest naturalnym odruchem i
wymaga intensywnych cwiczen, by robic to instynktownie. Myle sie?

Troche. Jak masz poslizg podsterowny taki jak wyzej opisany, i przednie kola nie chca skrecic, to trzeba je dociazyc.
Przy okazji predkosc spada, i latwiej sie zmiescic lub straty beda mniejsze.

Najlepiej skreca sie recznym, ale predkosc musi byc odpowiednio mala.

> [...]

Zgadzam sie, gdyz tak wlasnie nalezy robic, w sumie niezaleznie czym
sie jezdzi. Samochod to narzedzie, ktorego trzeba sie nauczyc.

99% kierowcow w FWD nie trenuje ... i 90% w poslizgi nie wpada :-)

Dodam jeszcze, ze rozmawialem kiedys z rzeczoznawca i on rowniez
twierdzil, ze RWD jest bardziej przewidywalny i w ogolnym rozrachunku
bezpieczniejszy.

Moze dla niego, starego kierowcy rajdowego. Zwyklego kierowce w RWD obroci zanim zdazy prawidlowo zareagowac.

Z wlasnego doswiadczenia mowil, ze wypadki smiertelne
widuje zwykle w FWD, ktore tracac kontrole w lukach zjezdzaja na
sasiedni pas uderzajac czolowo w nadjezdzajacy pojazd.

A ile samochodow RWD na naszych drogach widujesz ?

J.

Data: 2011-11-22 15:36:39
Autor: _±æê³ñ󶼿.
Automat z napêdem na ty³, a zima.
Kiedy¶ (ze 20 lat temu) by³y g³ownie takie (w tym Ford Sierra ;))
I co?
Jako¶ siê statystyki wypadków zmieni³y?

A co do automatu - w praktyce chyba rzeczywi¶cie trudniej rozbujaæ przód-ty³, chocia¿ o jedn± nogê(stopê) mniej potrzeba.

-- -- -

Data: 2011-11-22 16:57:10
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³, a zima.
U¿ytkownik "_±æê³ñ󶼿."  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Nie, 20 lat temu to ciagle/nadal/juz byl margines.
Sierra, Omega, Polonez, mercedesy, BMW ... i co jeszcze ?
Cala reszta to FWD.

A zmienily sie, zmienily. Sporo spadly ... tylko nie bardzo wiadomo dlaczego.

w recznej tez trudno rozbujac - nie tak latwo biegi zmieniac.
W praktyce to sie sprzeglem robi.

Data: 2011-11-22 16:03:42
Autor: Waldek Godel
Automat z napêdem na ty³, a zima.
Dnia Tue, 22 Nov 2011 16:57:10 +0100, J.F napisa³(a):

U¿ytkownik "_±æê³ñ󶼿."  napisa³ w wiadomo¶ci grup

D³ugo bêdziesz tego toppostuj±cego ¶miecia dokarmia³?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel Najlepszy samochód na zimê? Golf TDI
Ma standardowo funkcjê samootrzepywania siê ze ¶niegu

Data: 2011-11-15 11:10:53
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Hello J.F.,

Tuesday, November 15, 2011, 8:52:23 AM, you wrote:

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

Ale Ty chyba mia³e¶ ¦cierrê RWD? Wiesz, ¿e to nie jest typowe w
zachowaniu auto?

[...]

Jak siê je¼dzi zim± na starych kartoflakach D-124, to na pewno ;P

- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
Troszcke bym polemizowal.

Przy poslizgu kó³ napêdzanych?

- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,
Tylko ze w nie nie wpada.

Jak ma niedobór mocy.

[...]

Jasne. Z podserowno¶ci w nadsterowno¶æ. Szczególnie jak jeszcze
podczas ratowania siê ma siê skrêcone ko³a...

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.
O to to to ..

To zawsze, bez wzglêdu na rodzaj napêdu. Po pierwszych opadach
æwiczyæ.

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 11:55:27
Autor: Deflegmator
RoMan Mandziejewicz wrote:

Jasne. Z podserowno¶ci w nadsterowno¶æ. Szczególnie jak jeszcze
podczas ratowania siê ma siê skrêcone ko³a...

¦wiête s³owa. Zaliczy³em co¶ takiego pó³ roku temu z powodu
niedostosowania prêdko¶ci do warunków jazdy. :P Do¶wiadczy³em
osobi¶cie, ¿e po pierwszych kroplach deszczu robi siê naprawdê ¶lisko.
Faktycznie trudno taki po¶lizg opanowaæ - moment przechodzenia w
nadsterowno¶æ jest w takim przypadaku ciê¿ko uchwytny, w zwi±zku z czym
kontra kierownic± jest spó¼niona i za du¿a. Na szczê¶cie ledwie
musn±³em przodem barierkê energoch³onn±.

--
Deflegmator

Data: 2011-11-15 13:12:39
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Hello Deflegmator,

Tuesday, November 15, 2011, 12:55:27 PM, you wrote:

[...]

Warstwa py³ków ro¶lin, kurzu, syfu ze spalin oraz rozpylonego oleju i
"wypoconych" l¿ejszych weglowodorów z asfaltu po³±czona z wod± tworzy
piekielnie ¶lisk± emulsjê. Dopóki solidny deszcz i przeje¿dzaj±ce
samochody tego nie wyp³ucz±, jest to morderczo niebezpieczne.

[...]

Dobrze, ¿e w bok Ci nikt nie przy³adowa³...

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 12:59:35
Autor: Deflegmator
RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]

piekielnie ¶lisk± emulsjê. Dopóki solidny deszcz i przeje¿dzaj±ce
samochody tego nie wyp³ucz±, jest to morderczo niebezpieczne.

W dodatku bardzo ³atwo to w lecie, przy generalnie dobrej pogodzie,
zbagatelizowaæ. Ot, taka przej¶ciowa m¿aweczka...

> [...]
> musn±³em przodem barierkê energoch³onn±.

Dobrze, ¿e w bok Ci nikt nie przy³adowa³...

Wpad³em w po¶lizg na zje¼dzie z S10 w DK1 na jednokierunkowym
fragmencie drogi. Ale i tak by³em osrany, bo jad±cy za mna dostawczak
nie widzia³, co siê ze mn± dzieje. Ukszta³towanie ³uku bardzo ogranicza
tu widoczno¶æ. Szczê¶liwie da³ radê wyhamowaæ, a ja siê te¿ w miarê
szybko ogarn±³em i opu¶ci³em niebezpieczne miejsce. Teraz ju¿ wiem, po
co postawili tam ograniczenie do 30km/h. :) A w ogóle ten fragment
trasy zaplanowany jest jako¶ bezmy¶lnie... Trasa z ograniczeniem do
100, czy nawet 120 i nagle zjazd na 30 km/h. Czy projektant to zrobi³
specjalnie? :) Niez³y zonk.

--
Deflegmator

Data: 2011-11-15 13:22:06
Autor: kamil
On 15/11/2011 12:59, Deflegmator wrote:

[...]

Nie mo¿e byæ, ka¿dy grupowy miszcz hamowania na 4 metrach w ¶niegu powie ci, ¿e w polsce ograniczenia s± stawiane bez sensu i tam gdzie jest 30 mo¿na zapierdalaæ 130, bo przecie¿ oni ogarniaj±.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-11-15 13:39:25
Autor: Deflegmator
kamil wrote:

w polsce ograniczenia s± stawiane bez sensu i tam gdzie
jest 30 mo¿na zapierdalaæ 130, bo przecie¿ oni ogarniaj±.

No i w wielu przypadkach sam bym tak powiedzia³. Ale od czasu do czasu
trafia siê taka niespodzianeczka i trafiasz do rowu. Dlatego sam sobie
uk³adam "mapy" prêdko¶ci na trasach, które znam. Gdzie mo¿na pojechaæ
szybciej - tam zapierdalam. Gdzie jest to faktycznie niebezpieczne -
tam zwalniam. A na nieznanych trasach w zakrêty wchodzê raczej nie
przekraczaj±c ograniczenia. Tak na wszelki wypadek. :)

--
Deflegmator

Data: 2011-11-23 16:14:14
Autor: Jakub Witkowski
Automat z =?ISO-8859-2?Q?nap=EAdem_na_ty=B3_a_zima=3D?.....

I gdzie, i kiedy.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci

Data: 2011-11-22 12:15:03
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
U¿ytkownik "kamil"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:j9tp1u$4ei$1@inews.gazeta.pl...
[...]

No ale kolega pewnie jechal 130 i niemal wyrobil, w dodatku pewnie na deszczu, wiec po ch* tam stoi 30 caly czas ?

J.

Data: 2011-11-23 16:17:17
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-15 14:22, kamil pisze:

> [...]

Nie mo¿e byæ, ka¿dy grupowy miszcz hamowania na 4 metrach w ¶niegu powie ci, ¿e w polsce ograniczenia s± stawiane bez sensu i tam gdzie jest 30 mo¿na zapierdalaæ 130, bo przecie¿ oni ogarniaj±.

Z powy¿szego wynika jedynie ¿e jak jest mokro, slisko i nic nie widaæ, to owszem mo¿e i warto s³uchaæ ograniczeñ ;)

Data: 2011-11-21 20:50:27
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 15 Nov 2011 11:10:53 +0100, RoMan Mandziejewicz napisa³(a):

- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

Ale Ty chyba mia³e¶ ¦cierrê RWD? Wiesz, ¿e to nie jest typowe w
zachowaniu auto?

??? Ja dalej j± mam i nie zauwa¿am. --

Data: 2011-11-22 12:41:24
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
U¿ytkownik "AdamP³aszczyca"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
[...]

A sproboj przy najblizszym sniegu tak: jedziemy sobie na placu po okregu, powolutku, nagle wciskamy gaz - i co wyleci na zewnatrz ?
U mnie czesto przod, ale to moze byla wina opon - te na przedniej osi okazaly sie pozniej jakies kiepskie.

No i na lodzie to skrecac nie chciala, tak jak tu wszyscy strasza FWD.

J.

Data: 2011-11-22 20:11:59
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 22 Nov 2011 12:41:24 +0100, J.F napisa³(a):

??? Ja dalej j± mam i nie zauwa¿am.

A sproboj przy najblizszym sniegu tak: jedziemy sobie na placu po okregu, powolutku, nagle wciskamy gaz - i co wyleci na zewnatrz ?

Ty³.

Data: 2011-11-15 15:30:07
Autor: kkk
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
On 15 Lis, 08:52, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

No i ciagle trzeba byc czujnym.

Ka¿de nowsze auto RWD ma systemy kontroli trakcji, do tego dobre opony
zimowe i co najwy¿ej za¶wieci Ci siê wykrzyknik na zegarach :)

Data: 2011-11-16 08:07:00
Autor: ArekM
W dniu 2011-11-16 00:30, kkk pisze:
[...]

Z wlasnego - na razie dosc krotkiego - doswiadczenia z RWD widze, ze najwiekszy problem bêdzie z ... parkowaniem na kraweznikach :) Wlasnie ta elektronika i dobre opony pomagaj± i poprawiaj± kierowce - ale w czasie jazdy. Kontrola trakcji w czasie parkowania na sliskim, bardziej "zakreconym" miejscu (np podjazd pod kraweznik) nie pomaga ...

--
Pzdr

Data: 2011-11-21 20:49:34
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 15 Nov 2011 08:52:23 +0100, J.F. napisa³(a):

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)

I mamy b±czka w FWD. --

Data: 2011-11-22 10:24:22
Autor: Tengu
On 2011-11-21 20:49, Adam P³aszczyca wrote:
Dnia Tue, 15 Nov 2011 08:52:23 +0100, J.F. napisa³(a):

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)
I mamy b±czka w FWD.

Ale tu jest mowa o podsterowno¶ci.

Przy u¶lizgu podsterownym naci¶niêcie na hamulec to jest podstawowa technika skuteczna dla RWD i FWD. Wa¿ne jest jednak, ¿eby robiæ to z wyczuciem i nie zwiêkszaæ (lub nawet zmniejszyæ) skrêtu kó³. W RWD mo¿na gazem pomóc samochodowi "wkrêciæ" siê w zakrêt.

Natomiast przy u¶lizgu nadsterownym w FWD jest ³atwiej ni¿ w RWD bo mo¿na sobie pomóc gazem, ¿eby wyprostowaæ samochód - w tym przypadku u¿ycie hamulca grozi b±czkiem. W RWD z kolei b±czkiem grozi dodanie lub zbyt gwa³towne odjêcie gazu.

--
Tengu

Data: 2011-11-22 20:14:35
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 22 Nov 2011 10:24:22 +0100, Tengu napisa³(a):

[...]

Przy u¶lizgu przedniej osi w FWD mo¿na siê co najwy¿ej pomodliæ. Ka¿da
dodatkowa si³± na przód powoduje zwiêkszenie u¶lizgu.
Natomiast przy u¶lizgu nadsterownym w FWD jest ³atwiej ni¿ w RWD bo mo¿na sobie pomóc gazem, ¿eby wyprostowaæ samochód

Jest du¿o trudniej, bo wymaga to prze³amania odruchu odjêcia gazu. W RWD
odruch ten pomaga, w FWD - pog³ebia po¶lizg.

u¿ycie hamulca grozi b±czkiem. W RWD z kolei b±czkiem grozi dodanie lub zbyt gwa³towne odjêcie gazu.

Tylko dodanie. --

Data: 2011-11-23 09:51:06
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-22, Adam P³aszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

[...]

Co stawiasz jak Ci poka¿ê, ¿e po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepno¶æ i zacznie skrêcaæ?

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 10:15:15
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Hello Krzysiek,

Wednesday, November 23, 2011, 9:51:06 AM, you wrote:

[...]

Chyba jak masz ponad 200KM i ko³a ju¿ dymi± ;)

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 10:19:50
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

[...]

Bez przesady, przyczepno¶æ da siê zerwaæ du¿o s³abszym silnikiem :)

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 10:38:06
Autor: RoMan Mandziejewicz

Wednesday, November 23, 2011, 10:19:50 AM, you wrote:

[...]

DziadziaM próbowa³ w moim Lanosie dawno temu - 106KM okaza³o siê za
ma³o. Ale to na lotnisku by³o a tam przyczepno¶æ spora.

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 11:39:28
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
U¿ytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrnjcpcvp.bmo.krzysiek.kielczewski@krzyk.sail-ho.pl...
On 2011-11-22, Adam P³aszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:
[...]

Ale mowa o sytuacji .... Adam, daj linka do filmu.

Mnie tam z zabaw na placu wyszlo, ze niezaleznie od napedu najlepiej wcisnac sprzeglo. Jakos tak bez napedu samochod szybciej i czesciej odzyskiwal wlasciwy tor jazdy.
Byc moze osobom z wiekszym talentem lub lepiej wytrenowanym naped faktycznie pomaga.

J.

Data: 2011-11-23 11:45:46
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

¯eby by³o jasne: mówiê ogólnie o po¶lizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywo³am to moja sprawa :)

Mnie tam z zabaw na placu wyszlo, ze niezaleznie od napedu najlepiej wcisnac sprzeglo. Jakos tak bez napedu samochod szybciej i czesciej odzyskiwal wlasciwy tor jazdy.

My¶lê ¿e to jest w³a¶ciwa porada dla co najmniej 95% kierowców.

Byc moze osobom z wiekszym talentem lub lepiej wytrenowanym naped faktycznie pomaga.

Tylko trzeba æwiczyæ. Du¿o i pod okiem kumatego instruktora.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 14:28:38
Autor: J.F
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Użytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Jest dużo trudniej, bo wymaga to przełamania odruchu odjęcia gazu.
W RWD odruch ten pomaga, w FWD - pogłebia poślizg.

Co stawiasz jak Ci pokażę, że po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepność i zacznie skręcać?

Ale mowa o sytuacji .... Adam, daj linka do filmu.

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)

Wywolam ... droga go wywola. I ciekawe po jakim czasie powiesz czy to przednia os sie slizga czy tylnia, czy obie :-)

J.

Data: 2011-11-23 15:33:20
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Jeszcze przed po¶lizgiem bêdê wiedzia³. Przecie¿ nie mówiê o sytuacji
gdy mi samochód "sam" siê zaczyna ¶lizgaæ tylko o kontrolowanym i
zamierzonym po¶lizgu.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 16:41:48
Autor: Jakub Witkowski
Automat z napêdem na ty³ a zima .... .

Mnie tam z zabaw na placu wyszlo, ze niezaleznie od napedu najlepiej
wcisnac sprzeglo. Jakos tak bez napedu samochod szybciej i czesciej
odzyskiwal wlasciwy tor jazdy.

Myślę że to jest właściwa porada dla co najmniej 95% kierowców.

I ja tak myślę.

Wysprzęglenie w poślizgu, poprzez odjęcie jednej zmiennej, redukuje sterowanie
do prostszego schematu, który można opanować niezbyt żmudnym treningiem.
I w którym, zasadniczo, FWD nie różni się od RWD.

Oczywiście to nie jest optymalne, ale ilu jest w stanie, i ma warunki,
żeby naprawdę ogarnąć operowanie gazem w rożnych sytuacjach (a nie tylko
podczas zabaw na placu z minimalną szybkością)? Ja nie :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2011-11-23 18:59:54
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Wed, 23 Nov 2011 11:45:46 +0100, Krzysiek Kielczewski napisa³(a):

¯eby by³o jasne: mówiê ogólnie o po¶lizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywo³am to moja sprawa :)

A to zupe³nie co innego. Tutaj odjêcie gazu pomo¿e. --

Data: 2011-11-23 20:44:25
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, Adam P³aszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

¯eby by³o jasne: mówiê ogólnie o po¶lizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywo³am to moja sprawa :)

A to zupe³nie co innego. Tutaj odjêcie gazu pomo¿e.

Dla FWD to jest typowy po¶lizg. IMO.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 21:56:21
Autor: RoMan Mandziejewicz

Wednesday, November 23, 2011, 8:44:25 PM, you wrote:

¯eby by³o jasne: mówiê ogólnie o po¶lizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywo³am to moja sprawa :)
A to zupe³nie co innego. Tutaj odjêcie gazu pomo¿e.
Dla FWD to jest typowy po¶lizg. IMO.

Dobra, przyznaj siê - ile masz tych KM w tym swoim FWD.

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 22:30:57
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

[...]

A co za ró¿nica? W tych co mam kluczyki w kieszeni od 82 do 140 i
wszystkie w podobnych warunkach reaguj± podobnie.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-24 08:41:16
Autor: Tengu
On 2011-11-23 21:56, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Krzysiek,

Wednesday, November 23, 2011, 8:44:25 PM, you wrote:

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)
A to zupełnie co innego. Tutaj odjęcie gazu pomoże.
Dla FWD to jest typowy poślizg. IMO.

Dobra, przyznaj siÄ™ - ile masz tych KM w tym swoim FWD.

W ciasnym zakręcie (2gi bieg) jadąc na granicy przyczepności dodanie gazu wywoła podsterowność nawet w słabym samochodzie FWD. No i zawsze można to zrobić na śniegu - tutaj mała maksymalna moc silnika już nie ma takiego znaczenia :)

--
Tengu

Data: 2011-11-24 08:38:09
Autor: Tengu
On 2011-11-23 18:59, Adam PÅ‚aszczyca wrote:
Dnia Wed, 23 Nov 2011 11:45:46 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)

A to zupełnie co innego. Tutaj odjęcie gazu pomoże.

Jeżeli samochód "płuży" w zakręcie bo przesadzamy z gazem, to sprawa jest oczywista. Jeżeli podsterowność jest wywołana zbyt mocnym skrętem kół i/lub zbyt szybkim wejściem w zakręt, to trzeba zmniejszyć skręt kół i się modlić, żeby samochód złapał przyczepność zanim zabraknie asfaltu ;) W tym drugim przypadku, lekkie dotknięcie hamulca powinno zwiększyć przyczepność ma przedniej osi i dodatkowo pozwala trochę zmniejszyć prędkość.

--
Tengu

Data: 2011-11-23 18:59:07
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napędem na tył a zima .....
Dnia Wed, 23 Nov 2011 09:51:06 +0100, Krzysiek Kielczewski napisa³(a):

Co stawiasz jak Ci poka¿ê, ¿e po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepno¶æ i zacznie skrêcaæ?

Przy pi¶lizgu tylnej osi?

Data: 2011-11-23 20:36:50
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, Adam P³aszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

Co stawiasz jak Ci poka¿ê, ¿e po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepno¶æ i zacznie skrêcaæ?
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^
Przy pi¶lizgu tylnej osi?

Zgadnij.

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

Data: 2011-11-23 09:55:47
Autor: Tengu
On 2011-11-22 20:14, Adam P³aszczyca wrote:
[...]

Je¿eli ko³a s± za mocno skrêcone to hamowanie pogorszy sprawê - sztuka polega na tym, ¿eby odpowiednio dozowaæ skrêt kó³ oraz si³ê hamowania.

[...]

Przy prawid³owych odruchach jest ³atwiej, bo masz dodatkow± pomoc poza kontr±.

u¿ycie hamulca grozi b±czkiem. W RWD z kolei b±czkiem grozi dodanie lub
zbyt gwa³towne odjêcie gazu.
Tylko dodanie.

W mocnym samochodzie tylnonapêdowym odjêcie gazu (zw³aszcza na wysokim biegu) czyli hamowanie silnikiem mo¿e spowodowaæ u¶lizg tylnej osi - zachowanie samochodu jest wtedy podobne jak po przyhamowaniu hamulcem rêcznym. Oczywi¶cie piszê tu o rêcznej skrzyni biegów - w przypadku automatów masz racjê.

--
Tengu

Data: 2011-11-23 16:50:18
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-22 20:14, Adam P³aszczyca pisze:

Przy u¶lizgu przedniej osi w FWD mo¿na siê co najwy¿ej pomodliæ.

Du¿e uproszczenie. Na przyk³ad wysprzêglenie zmniejsza u¶lizg i mo¿e
spowodowaæ odzyskanie sterowno¶ci.

Ka¿da
dodatkowa si³± na przód powoduje zwiêkszenie u¶lizgu.

Dodanie gazu z kolei jest oczywi¶cie dodatkow± si³± i zwiêksza u¶lizg
w warto¶ciach bezwzglêdnych, ale równie¿ zmienia kierunek si³y,
w granicy (u¶lizg opony >> prêdko¶æ pojazdu) a¿ do kierunku w jakim
ustawione s± ko³a. Czyli da siê conieco wp³ywaæ na ruch pojazdu.

Data: 2011-11-22 12:45:15
Autor: J.F
[...]

Nie mamy, bo by nie nastarczyli tych FWD klepac :-)

Popatrz - zaskoczyl cie lod na autostradzie, ponoc zastosowales nieodpowiednie nawyki, bo z RWD i szurnales barierke.

Ale lod tam byl wczesniej i pozniej i jakos te wszystkie auta z FWD tam pojechaly dalej :-)

J.

Data: 2011-11-22 20:15:08
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Tue, 22 Nov 2011 12:45:15 +0100, J.F napisa³(a):

Nie mamy, bo by nie nastarczyli tych FWD klepac :-)

Popatrz - zaskoczyl cie lod na autostradzie, ponoc zastosowales nieodpowiednie nawyki, bo z RWD i szurnales barierke.

Odj±³em gazu :D

Ale lod tam byl wczesniej i pozniej i jakos te wszystkie auta z FWD tam pojechaly dalej :-)

Du¿o wolniej:D

Data: 2011-11-15 11:18:19
Autor: komar
W dniu 2011-11-15 07:45, tippyland pisze:
[...]

no i zamiast czołówki uderzenie w bok...

Data: 2011-11-15 12:24:17
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Hello komar,

Tuesday, November 15, 2011, 11:18:19 AM, you wrote:

[...]
no i zamiast czo³ówki uderzenie w bok...

W FWD po przyhamowaniu w po¶lizgu podsterownym.

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 14:57:18
Autor: Tengu
On 2011-11-15 12:24, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello komar,

[...]

Na to nie ma regu³y - podczas hamowania, samochód zachowa siê inaczej w zale¿no¶ci od przyczepno¶ci, skrêtu kó³, profilu zakrêtu, prêdko¶ci itd. Poza tym RWD i FWD hamuj± podobnie (no chyba, ¿e to traktor z hamulcem na jedn± o¶ ;)). Zasadnicza ró¿nica jest gdy chcemy przyspieszyæ: np. na wyj¶ciu z zakrêtu.

--
Tengu

Data: 2011-11-21 20:48:41
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napêdem na ty³ a zima .....
Dnia Mon, 14 Nov 2011 22:45:56 -0800 (PST), tippyland napisa³(a):

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,

Bzdura.
- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,
Prawda. Ale trzeba umieæ.
- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
I tak, i nie. Ale dla wytrenowanego kierowcy i owszem.
- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Prawda.
Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

KA¯DY. Nie tylko RWD.

Data: 2011-11-15 01:01:08
Autor: scobowski
[...]

Dobre opony i więcej uwagi przy operowaniu gazem na "lewoskrętach" ;)
Mi się kiedyś zdarzyło, że c280 (model '94?5?) na szklance (no nie ma oporu? to hopla) wrzucił sobie dwójkę - trochę tańców i zabawy było.
"Tryb zimowy" - czyli skrzynia "przetrzymująca" czas zmiany i zmieniająca "miękko" tez pomaga - ale to jest dostępne w większości współczesnych automatów.

Data: 2011-11-16 00:38:30
Autor: scobowski
[...]

kup tiptronika z międzyosiowym torsenem ;) - zamiast pisać i pytać w takich wątkach - będziesz się tylko uśmiechać pod nosem :P

Data: 2011-11-21 20:46:32
Autor: Adam P³aszczyca
Automat z napędem na tył a zima .....
Dnia Mon, 14 Nov 2011 10:48:22 +0100, Clawfinger napisa³(a):

Witam grupowych fachowców :-)
Za kilka dni stanê siê posiadaczem autka z automatyczna skrzyni± biegów i tylnym napêdem. Proszê grupowych fachowców poruszaj±cych siê na co dzieñ tak± konfiguracj± o uwagi dot. poruszania siê w warunkach zimowych.

Nauczyæ siê je¼dziæ? Mo¿e na kursie?

Data: 2011-11-22 12:01:45
Autor: J.F
Automat z napędem na tył a zima .....
Użytkownik "Clawfinger"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:4ec0e3e6$0$2195$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ja tam nie wiem jak z automatem, ale:
a) poszukaj placu, bo na pierwszym sniegu trzeba pocwiczyc,
b) w czasie jazdy trzeba zachowac wieczna czujnosc,
c) tylko jak tam sprzeglo wcisnac ...

J.

Automat z napędem na tył a zima .....