Automat z napędem na tył a zima .....

Data: 2011-11-14 22:45:56
Autor: tippyland
Automat z napędem na tył a zima .....
On 14 Lis, 10:48, Clawfinger <clawfin...@wp.pl> wrote:
Witam grupowych fachowców :-)
Za kilka dni stanę się posiadaczem autka z automatyczna skrzynią biegów
i tylnym napędem. Proszę grupowych fachowców poruszających się na co
dzień taką konfiguracją o uwagi dot. poruszania się w warunkach zimowych.

Pozdro
WOJtek

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,
- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Poslizg z FWD w zakrecie prowadzi do wypadniecia z trasy lub zjazdu na
przeciwlegly pas, czesto konczy sie zderzeniem czolowym z
nadjezdzajacym samochodem. Niestety w FWD kola napedowe sa rowniez
kolami kierunkowymi. W samochodach z RWD w wiekszosci przypadkow tyl
zacznie wyprzedzac przod (kola napedowe), przy czym kola kierunkowe w
poslizgu w dalszym ciagu utrzymuja przyczepnosc z podlozem, co
gwarantuje sterownosc.

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

Data: 2011-11-15 08:52:23
Autor: J.F.
Dnia Mon, 14 Nov 2011 22:45:56 -0800 (PST), tippyland napisał(a):
RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,

Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,

Nie wystarczy :-(
No i ciagle trzeba byc czujnym.

- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,

Troszcke bym polemizowal.

- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Tylko ze w nie nie wpada.

[...]

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

O to to to ..

J.

Data: 2011-11-15 00:37:26
Autor: tippyland
On 15 Lis, 08:52, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

> - do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
> kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow

Jezdzilem i mysle, ze jednak wystarczy. Oczywiscie jesli nie sa to
predkosci autostradowe.

> - bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,

Troszcke bym polemizowal.

> - samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Tylko ze w nie nie wpada.

Wpadaja, ale w tedy zwykle dla 99% kierujacych nie jest w stanie sobie
z tym poradzic.

> [...]
> kolami kierunkowymi.

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)

Wydaje mi sie, ze powinno byc na odwrot. W FWD nalezy dodac gazu aby
wyprowadzic samochod z poslizgu, co nie jest naturalnym odruchem i
wymaga intensywnych cwiczen, by robic to instynktownie. Myle sie?

> Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
> uslizgi na osniezonym placu.

O to to to ..

Zgadzam sie, gdyz tak wlasnie nalezy robic, w sumie niezaleznie czym
sie jezdzi. Samochod to narzedzie, ktorego trzeba sie nauczyc. Mlotek
rowniez odskakuje po uderzeniu, a i pila nie zawsze chce ciac jak
chcemy. Wydaje mi sie jednak, ze RWD przy odrobinie checi i
poswieconego czasu jest o wiele latwiejszy w nauce i opanowaniu.

Dodam jeszcze, ze rozmawialem kiedys z rzeczoznawca i on rowniez
twierdzil, ze RWD jest bardziej przewidywalny i w ogolnym rozrachunku
bezpieczniejszy. Z wlasnego doswiadczenia mowil, ze wypadki smiertelne
widuje zwykle w FWD, ktore tracac kontrole w lukach zjezdzaja na
sasiedni pas uderzajac czolowo w nadjezdzajacy pojazd.

Data: 2011-11-22 12:11:10
Autor: J.F
Użytkownik "tippyland"  napisał w wiadomości grup
> [...]

Nie wystarczy :-(  No i ciagle trzeba byc czujnym.

Jezdzilem i mysle, ze jednak wystarczy. Oczywiscie jesli nie sa to

A po autostradzie to ile zamierzasz jechac - 40km/h ?

> - samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z > poslizgu,
Tylko ze w nie nie wpada.

Wpadaja, ale w tedy zwykle dla 99% kierujacych nie jest w stanie sobie
z tym poradzic.

Tak samo jak z RWD - jak wpadnie, to 99% kierujacych nie jest w stanie sobie poradzic.
Tylko ze wpada znacznie czesciej :-)

> [...]
wyprowadzic samochod z poslizgu, co nie jest naturalnym odruchem i
wymaga intensywnych cwiczen, by robic to instynktownie. Myle sie?

Troche. Jak masz poslizg podsterowny taki jak wyzej opisany, i przednie kola nie chca skrecic, to trzeba je dociazyc.
Przy okazji predkosc spada, i latwiej sie zmiescic lub straty beda mniejsze.

Najlepiej skreca sie recznym, ale predkosc musi byc odpowiednio mala.

> [...]

Zgadzam sie, gdyz tak wlasnie nalezy robic, w sumie niezaleznie czym
sie jezdzi. Samochod to narzedzie, ktorego trzeba sie nauczyc.

99% kierowcow w FWD nie trenuje ... i 90% w poslizgi nie wpada :-)

Dodam jeszcze, ze rozmawialem kiedys z rzeczoznawca i on rowniez
twierdzil, ze RWD jest bardziej przewidywalny i w ogolnym rozrachunku
bezpieczniejszy.

Moze dla niego, starego kierowcy rajdowego. Zwyklego kierowce w RWD obroci zanim zdazy prawidlowo zareagowac.

Z wlasnego doswiadczenia mowil, ze wypadki smiertelne
widuje zwykle w FWD, ktore tracac kontrole w lukach zjezdzaja na
sasiedni pas uderzajac czolowo w nadjezdzajacy pojazd.

A ile samochodow RWD na naszych drogach widujesz ?

J.

Data: 2011-11-22 15:36:39
Autor: _ąćęłńóśźż.
Automat z napędem na tył, a zima.
Kiedyś (ze 20 lat temu) były głownie takie (w tym Ford Sierra ;))
I co?
Jakoś się statystyki wypadków zmieniły?

A co do automatu - w praktyce chyba rzeczywiście trudniej rozbujać przód-tył, chociaż o jedną nogę(stopę) mniej potrzeba.

-- -- -

A ile samochodow RWD na naszych drogach widujesz ?

Data: 2011-11-22 16:57:10
Autor: J.F
Automat z napędem na tył, a zima.
Użytkownik "_ąćęłńóśźż."  napisał w wiadomości grup

Nie, 20 lat temu to ciagle/nadal/juz byl margines.
Sierra, Omega, Polonez, mercedesy, BMW ... i co jeszcze ?
Cala reszta to FWD.

A zmienily sie, zmienily. Sporo spadly ... tylko nie bardzo wiadomo dlaczego.

w recznej tez trudno rozbujac - nie tak latwo biegi zmieniac.
W praktyce to sie sprzeglem robi.

Data: 2011-11-22 16:03:42
Autor: Waldek Godel
Dnia Tue, 22 Nov 2011 16:57:10 +0100, J.F napisał(a):

Użytkownik "_ąćęłńóśźż."  napisał w wiadomości grup

Długo będziesz tego toppostującego śmiecia dokarmiał?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel Najlepszy samochód na zimę? Golf TDI
Ma standardowo funkcję samootrzepywania się ze śniegu

Data: 2011-11-15 11:10:53
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napędem na tył a zima .....
Hello J.F.,

Tuesday, November 15, 2011, 8:52:23 AM, you wrote:

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

Ale Ty chyba miałeś Ścierrę RWD? Wiesz, że to nie jest typowe w
zachowaniu auto?

[...]

Jak się jeździ zimą na starych kartoflakach D-124, to na pewno ;P

- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
Troszcke bym polemizowal.

Przy poslizgu kół napędzanych?

- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,
Tylko ze w nie nie wpada.

Jak ma niedobór mocy.

[...]

Jasne. Z podserowności w nadsterowność. Szczególnie jak jeszcze
podczas ratowania się ma się skręcone koła...

Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.
O to to to ..

To zawsze, bez względu na rodzaj napędu. Po pierwszych opadach
ćwiczyć.

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 11:55:27
Autor: Deflegmator
RoMan Mandziejewicz wrote:

Jasne. Z podserowności w nadsterowność. Szczególnie jak jeszcze
podczas ratowania się ma się skręcone koła...

Święte słowa. Zaliczyłem coś takiego pół roku temu z powodu
niedostosowania prędkości do warunków jazdy. :P Doświadczyłem
osobiście, że po pierwszych kroplach deszczu robi się naprawdę ślisko.
Faktycznie trudno taki poślizg opanować - moment przechodzenia w
nadsterowność jest w takim przypadaku ciężko uchwytny, w związku z czym
kontra kierownicą jest spóźniona i za duża. Na szczęście ledwie
musnąłem przodem barierkę energochłonną.

--
Deflegmator

Data: 2011-11-15 13:12:39
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napędem na tył a zima .....
Hello Deflegmator,

Tuesday, November 15, 2011, 12:55:27 PM, you wrote:

[...]

Warstwa pyłków roślin, kurzu, syfu ze spalin oraz rozpylonego oleju i
"wypoconych" lżejszych weglowodorów z asfaltu połączona z wodą tworzy
piekielnie śliską emulsję. Dopóki solidny deszcz i przejeżdzające
samochody tego nie wypłuczą, jest to morderczo niebezpieczne.

[...]

Dobrze, że w bok Ci nikt nie przyładował...

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 12:59:35
Autor: Deflegmator
RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]

piekielnie śliską emulsję. Dopóki solidny deszcz i przejeżdzające
samochody tego nie wypłuczą, jest to morderczo niebezpieczne.

W dodatku bardzo łatwo to w lecie, przy generalnie dobrej pogodzie,
zbagatelizować. Ot, taka przejściowa mżaweczka...

> [...]
> musnąłem przodem barierkę energochłonną.

Dobrze, że w bok Ci nikt nie przyładował...

Wpadłem w poślizg na zjeździe z S10 w DK1 na jednokierunkowym
fragmencie drogi. Ale i tak byłem osrany, bo jadący za mna dostawczak
nie widział, co się ze mną dzieje. Ukształtowanie łuku bardzo ogranicza
tu widoczność. Szczęśliwie dał radę wyhamować, a ja się też w miarę
szybko ogarnąłem i opuściłem niebezpieczne miejsce. Teraz już wiem, po
co postawili tam ograniczenie do 30km/h. :) A w ogóle ten fragment
trasy zaplanowany jest jakoś bezmyślnie... Trasa z ograniczeniem do
100, czy nawet 120 i nagle zjazd na 30 km/h. Czy projektant to zrobił
specjalnie? :) Niezły zonk.

--
Deflegmator

Data: 2011-11-15 13:22:06
Autor: kamil
On 15/11/2011 12:59, Deflegmator wrote:

[...]

Nie może być, każdy grupowy miszcz hamowania na 4 metrach w śniegu powie ci, że w polsce ograniczenia są stawiane bez sensu i tam gdzie jest 30 można zapierdalać 130, bo przecież oni ogarniają.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2011-11-15 13:39:25
Autor: Deflegmator
kamil wrote:

w polsce ograniczenia są stawiane bez sensu i tam gdzie
jest 30 można zapierdalać 130, bo przecież oni ogarniają.

No i w wielu przypadkach sam bym tak powiedział. Ale od czasu do czasu
trafia się taka niespodzianeczka i trafiasz do rowu. Dlatego sam sobie
układam "mapy" prędkości na trasach, które znam. Gdzie można pojechać
szybciej - tam zapierdalam. Gdzie jest to faktycznie niebezpieczne -
tam zwalniam. A na nieznanych trasach w zakręty wchodzę raczej nie
przekraczając ograniczenia. Tak na wszelki wypadek. :)

--
Deflegmator

Data: 2011-11-22 12:15:03
Autor: J.F
Użytkownik "kamil"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:j9tp1u$4ei$1@inews.gazeta.pl...
[...]

No ale kolega pewnie jechal 130 i niemal wyrobil, w dodatku pewnie na deszczu, wiec po ch* tam stoi 30 caly czas ?

J.

Data: 2011-11-23 16:17:17
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2011-11-15 14:22, kamil pisze:

> [...]

Nie może być, każdy grupowy miszcz hamowania na 4 metrach w śniegu powie ci, że w polsce ograniczenia są stawiane bez sensu i tam gdzie jest 30 można zapierdalać 130, bo przecież oni ogarniają.

Z powyższego wynika jedynie że jak jest mokro, slisko i nic nie widać, to owszem może i warto słuchać ograniczeń ;)

Data: 2011-11-21 20:50:27
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 15 Nov 2011 11:10:53 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,
Dyskusujne, chyba ze masz na mysli ze czesciej trzeba sie ratowac

Ale Ty chyba miałeś Ścierrę RWD? Wiesz, że to nie jest typowe w
zachowaniu auto?

??? Ja dalej ją mam i nie zauważam. --
     ___________ (R)

Data: 2011-11-22 12:41:24
Autor: J.F
Użytkownik "AdamPłaszczyca"  napisał w wiadomości grup
[...]

A sproboj przy najblizszym sniegu tak: jedziemy sobie na placu po okregu, powolutku, nagle wciskamy gaz - i co wyleci na zewnatrz ?
U mnie czesto przod, ale to moze byla wina opon - te na przedniej osi okazaly sie pozniej jakies kiepskie.

No i na lodzie to skrecac nie chciala, tak jak tu wszyscy strasza FWD.

J.

Data: 2011-11-22 20:11:59
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Nov 2011 12:41:24 +0100, J.F napisał(a):

??? Ja dalej ją mam i nie zauważam.

A sproboj przy najblizszym sniegu tak: jedziemy sobie na placu po okregu, powolutku, nagle wciskamy gaz - i co wyleci na zewnatrz ?

Tył.

--
     ___________ (R)

Data: 2011-11-15 15:30:07
Autor: kkk
Automat z napędem na tył a zima .....
On 15 Lis, 08:52, "J.F." <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

No i ciagle trzeba byc czujnym.

Każde nowsze auto RWD ma systemy kontroli trakcji, do tego dobre opony
zimowe i co najwyżej zaświeci Ci się wykrzyknik na zegarach :)

Data: 2011-11-16 08:07:00
Autor: ArekM
W dniu 2011-11-16 00:30, kkk pisze:
[...]

Z wlasnego - na razie dosc krotkiego - doswiadczenia z RWD widze, ze najwiekszy problem będzie z ... parkowaniem na kraweznikach :) Wlasnie ta elektronika i dobre opony pomagają i poprawiają kierowce - ale w czasie jazdy. Kontrola trakcji w czasie parkowania na sliskim, bardziej "zakreconym" miejscu (np podjazd pod kraweznik) nie pomaga ...

--
Pzdr

Data: 2011-11-21 20:49:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 15 Nov 2011 08:52:23 +0100, J.F. napisał(a):

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)

I mamy bączka w FWD. --
     ___________ (R)

Data: 2011-11-22 10:24:22
Autor: Tengu
On 2011-11-21 20:49, Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Tue, 15 Nov 2011 08:52:23 +0100, J.F. napisał(a):

Wystarczy naturalny odruch - noga z gazu i hamulec :-)
Lekko :-)
I mamy bączka w FWD.

Ale tu jest mowa o podsterowności.

Przy uślizgu podsterownym naciśnięcie na hamulec to jest podstawowa technika skuteczna dla RWD i FWD. Ważne jest jednak, żeby robić to z wyczuciem i nie zwiększać (lub nawet zmniejszyć) skrętu kół. W RWD można gazem pomóc samochodowi "wkręcić" się w zakręt.

Natomiast przy uślizgu nadsterownym w FWD jest łatwiej niż w RWD bo można sobie pomóc gazem, żeby wyprostować samochód - w tym przypadku użycie hamulca grozi bączkiem. W RWD z kolei bączkiem grozi dodanie lub zbyt gwałtowne odjęcie gazu.

--
Tengu

Data: 2011-11-22 20:14:35
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Nov 2011 10:24:22 +0100, Tengu napisał(a):

[...]

Przy uślizgu przedniej osi w FWD można się co najwyżej pomodlić. Każda
dodatkowa siłą na przód powoduje zwiększenie uślizgu.
Natomiast przy uślizgu nadsterownym w FWD jest łatwiej niż w RWD bo można sobie pomóc gazem, żeby wyprostować samochód

Jest dużo trudniej, bo wymaga to przełamania odruchu odjęcia gazu. W RWD
odruch ten pomaga, w FWD - pogłebia poślizg.

użycie hamulca grozi bączkiem. W RWD z kolei bączkiem grozi dodanie lub zbyt gwałtowne odjęcie gazu.

Tylko dodanie. --
     ___________ (R)

Data: 2011-11-23 09:51:06
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-22, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

[...]

Co stawiasz jak Ci pokażę, że po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepność i zacznie skręcać?

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 10:15:15
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napędem na tył a zima .....
Hello Krzysiek,

Wednesday, November 23, 2011, 9:51:06 AM, you wrote:

[...]

Chyba jak masz ponad 200KM i koła już dymią ;)

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 10:19:50
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

[...]

Bez przesady, przyczepność da się zerwać dużo słabszym silnikiem :)

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 10:38:06
Autor: RoMan Mandziejewicz

Wednesday, November 23, 2011, 10:19:50 AM, you wrote:

[...]

DziadziaM próbował w moim Lanosie dawno temu - 106KM okazało się za
mało. Ale to na lotnisku było a tam przyczepność spora.

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 11:39:28
Autor: J.F
Użytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrnjcpcvp.bmo.krzysiek.kielczewski@krzyk.sail-ho.pl...
On 2011-11-22, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:
[...]

Ale mowa o sytuacji .... Adam, daj linka do filmu.

Mnie tam z zabaw na placu wyszlo, ze niezaleznie od napedu najlepiej wcisnac sprzeglo. Jakos tak bez napedu samochod szybciej i czesciej odzyskiwal wlasciwy tor jazdy.
Byc moze osobom z wiekszym talentem lub lepiej wytrenowanym naped faktycznie pomaga.

J.

Data: 2011-11-23 11:45:46
Autor: Krzysiek Kielczewski
Automat z napĂŞdem na tyÂł a zima .....
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)

Mnie tam z zabaw na placu wyszlo, ze niezaleznie od napedu najlepiej wcisnac sprzeglo. Jakos tak bez napedu samochod szybciej i czesciej odzyskiwal wlasciwy tor jazdy.

Myślę że to jest właściwa porada dla co najmniej 95% kierowców.

Byc moze osobom z wiekszym talentem lub lepiej wytrenowanym naped faktycznie pomaga.

Tylko trzeba ćwiczyć. Dużo i pod okiem kumatego instruktora.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 14:28:38
Autor: J.F
UĹźytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisał w wiadomości
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Wywolam ... droga go wywola. I ciekawe po jakim czasie powiesz czy to przednia os sie slizga czy tylnia, czy obie :-)

J.

Data: 2011-11-23 15:33:20
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Jeszcze przed poślizgiem będę wiedział. Przecież nie mówię o sytuacji
gdy mi samochód "sam" się zaczyna ślizgać tylko o kontrolowanym i
zamierzonym poślizgu.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 16:41:48
Autor: Jakub Witkowski
[...]

I ja tak myślę.

Wysprzęglenie w poślizgu, poprzez odjęcie jednej zmiennej, redukuje sterowanie
do prostszego schematu, który można opanować niezbyt żmudnym treningiem.
I w którym, zasadniczo, FWD nie różni się od RWD.

Oczywiście to nie jest optymalne, ale ilu jest w stanie, i ma warunki,
żeby naprawdę ogarnąć operowanie gazem w rożnych sytuacjach (a nie tylko
podczas zabaw na placu z minimalną szybkością)? Ja nie :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepowaĹźne,

Data: 2011-11-23 18:59:54
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 23 Nov 2011 11:45:46 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)

A to zupełnie co innego. Tutaj odjęcie gazu pomoże. --
     ___________ (R)

Data: 2011-11-23 20:44:25
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)

A to zupełnie co innego. Tutaj odjęcie gazu pomoże.

Dla FWD to jest typowy poślizg. IMO.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 21:56:21
Autor: RoMan Mandziejewicz

Wednesday, November 23, 2011, 8:44:25 PM, you wrote:

Żeby było jasne: mówię ogólnie o poślizgu przedniej osi w samochodzie
z FWD. Jak go sobie wywołam to moja sprawa :)
A to zupełnie co innego. Tutaj odjęcie gazu pomoże.
Dla FWD to jest typowy poślizg. IMO.

Dobra, przyznaj się - ile masz tych KM w tym swoim FWD.

--
Best regards,

Data: 2011-11-23 22:30:57
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:

[...]

A co za różnica? W tych co mam kluczyki w kieszeni od 82 do 140 i
wszystkie w podobnych warunkach reagują podobnie.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-24 08:41:16
Autor: Tengu
On 2011-11-23 21:56, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello Krzysiek,

[...]

W ciasnym zakręcie (2gi bieg) jadąc na granicy przyczepności dodanie gazu wywoła podsterowność nawet w słabym samochodzie FWD. No i zawsze można to zrobić na śniegu - tutaj mała maksymalna moc silnika już nie ma takiego znaczenia :)

--
Tengu

Data: 2011-11-24 08:38:09
Autor: Tengu
On 2011-11-23 18:59, Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Jeżeli samochód "płuży" w zakręcie bo przesadzamy z gazem, to sprawa jest oczywista. Jeżeli podsterowność jest wywołana zbyt mocnym skrętem kół i/lub zbyt szybkim wejściem w zakręt, to trzeba zmniejszyć skręt kół i się modlić, żeby samochód złapał przyczepność zanim zabraknie asfaltu ;) W tym drugim przypadku, lekkie dotknięcie hamulca powinno zwiększyć przyczepność ma przedniej osi i dodatkowo pozwala trochę zmniejszyć prędkość.

--
Tengu

Data: 2011-11-23 18:59:07
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 23 Nov 2011 09:51:06 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Co stawiasz jak Ci pokażę, że po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepność i zacznie skręcać?

Przy piślizgu tylnej osi?

--
     ___________ (R)

Data: 2011-11-23 20:36:50
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2011-11-23, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

Co stawiasz jak Ci pokażę, że po puszczeniu gazu FWD odzyskuje
przyczepność i zacznie skręcać?
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^
Przy piślizgu tylnej osi?

Zgadnij.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2011-11-23 09:55:47
Autor: Tengu
On 2011-11-22 20:14, Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Jeżeli koła są za mocno skręcone to hamowanie pogorszy sprawę - sztuka polega na tym, żeby odpowiednio dozować skręt kół oraz siłę hamowania.

[...]

Przy prawidłowych odruchach jest łatwiej, bo masz dodatkową pomoc poza kontrą.

użycie hamulca grozi bączkiem. W RWD z kolei bączkiem grozi dodanie lub
zbyt gwałtowne odjęcie gazu.
Tylko dodanie.

W mocnym samochodzie tylnonapędowym odjęcie gazu (zwłaszcza na wysokim biegu) czyli hamowanie silnikiem może spowodować uślizg tylnej osi - zachowanie samochodu jest wtedy podobne jak po przyhamowaniu hamulcem ręcznym. Oczywiście piszę tu o ręcznej skrzyni biegów - w przypadku automatów masz rację.

--
Tengu

Data: 2011-11-23 16:50:18
Autor: Jakub Witkowski
Automat z napędem na tył a zima .....

Przy uślizgu przedniej osi w FWD można się co najwyżej pomodlić.

Duże uproszczenie. Na przykład wysprzęglenie zmniejsza uślizg i może
spowodować odzyskanie sterowności.

Każda
dodatkowa siłą na przód powoduje zwiększenie uślizgu.

Dodanie gazu z kolei jest oczywiście dodatkową siłą i zwiększa uślizg
w wartościach bezwzględnych, ale również zmienia kierunek siły,
w granicy (uślizg opony >> prędkość pojazdu) aż do kierunku w jakim
ustawione są koła. Czyli da się conieco wpływać na ruch pojazdu.

Data: 2011-11-22 12:45:15
Autor: J.F
[...]

Nie mamy, bo by nie nastarczyli tych FWD klepac :-)

Popatrz - zaskoczyl cie lod na autostradzie, ponoc zastosowales nieodpowiednie nawyki, bo z RWD i szurnales barierke.

Ale lod tam byl wczesniej i pozniej i jakos te wszystkie auta z FWD tam pojechaly dalej :-)

J.

Data: 2011-11-22 20:15:08
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 22 Nov 2011 12:45:15 +0100, J.F napisał(a):

Nie mamy, bo by nie nastarczyli tych FWD klepac :-)

Popatrz - zaskoczyl cie lod na autostradzie, ponoc zastosowales nieodpowiednie nawyki, bo z RWD i szurnales barierke.

Odjąłem gazu :D

Ale lod tam byl wczesniej i pozniej i jakos te wszystkie auta z FWD tam pojechaly dalej :-)

Dużo wolniej:D

--
     ___________ (R)

Data: 2011-11-15 11:18:19
Autor: komar
W dniu 2011-11-15 07:45, tippyland pisze:
[...]

no i zamiast czołówki uderzenie w bok...

Data: 2011-11-15 12:24:17
Autor: RoMan Mandziejewicz
Automat z napędem na tył a zima .....
Hello komar,

Tuesday, November 15, 2011, 11:18:19 AM, you wrote:

[...]

W FWD po przyhamowaniu w poślizgu podsterownym.

--
Best regards,

Data: 2011-11-15 14:57:18
Autor: Tengu
On 2011-11-15 12:24, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello komar,

[...]

Na to nie ma reguły - podczas hamowania, samochód zachowa się inaczej w zależności od przyczepności, skrętu kół, profilu zakrętu, prędkości itd. Poza tym RWD i FWD hamują podobnie (no chyba, że to traktor z hamulcem na jedną oś ;)). Zasadnicza różnica jest gdy chcemy przyspieszyć: np. na wyjściu z zakrętu.

--
Tengu

Data: 2011-11-21 20:48:41
Autor: Adam Płaszczyca
Automat z napędem na tył a zima .....
Dnia Mon, 14 Nov 2011 22:45:56 -0800 (PST), tippyland napisał(a):

RWD w zime:
- szybciej niz FWD zrywa przyczepnosc,

Bzdura.
- do odzyskania przyczepnosci wystarczy ujac gazu i/lub zalozyc lekka
kontre, czyli wykonac czynnosci zblizone do naturalnych odruchow
czlowieka,
Prawda. Ale trzeba umieć.
- bardzo przewidywalny i latwiejszy w prowadzeniu w poslizgach,
I tak, i nie. Ale dla wytrenowanego kierowcy i owszem.
- samochod z FWD jest o wiele trudniejszy do wyprowadzenia z poslizgu,

Prawda.
Ogolnie, posiadajac samochod z RWD nalezy potrenowac kontrolowane
uslizgi na osniezonym placu.

KAŻDY. Nie tylko RWD.

--

Automat z napędem na tył a zima .....