Automatic Collision Avoidance Technology

Data: 2013-05-22 18:11:29
Autor: TJ_Blues
Automatic Collision Avoidance Technology
ACAT to polaczone przedsiewziecie NASA i USAF majace na celu stworzenie
automatycznego systemu chroniacego statki powietrzne ich zalogi i pasazerow
przed wypadkami typu CFIT. System ma funkcjonowac na roznych typach samolotow
od malych GA po mysliwce oraz UAV. Kazdy sytem ma byc "skrojony na miare"
do konkretnego typu. Czyli inaczej bedzie sie zachowywal zainstalowany w
Cessnie i inaczej w F-16.  Co jest coczywiste ze wzgledu na rozna dynamike
samolotow.

Ma to byc rozwiniecie systemow takich jak ACAS czy GPWS.

http://www.nasa.gov/centers/dryden/research/ACAT_FRRP/

http://www.youtube.com/watch?v=_dvugGoPr8w

cheers

Data: 2013-05-23 23:03:05
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik TJ_Blues napisał:
[...]

A wujek Sam będzie miał guzik do wyłączenia zabawki? Bo przypominam - GPWS bazuje głównie na systemie GPS a Wujek Sam jednym palcem może trzysta metrów błędu dołożyć...

--
Darek

Data: 2013-05-23 16:04:08
Autor: TJ_Blues
On Thursday, May 23, 2013 5:03:05 PM UTC-4, Dariusz K. Ładziak wrote:

A wujek Sam będzie miał guzik do wyłączenia zabawki? Bo przypominam - GPWS bazuje głównie na systemie GPS a Wujek Sam jednym palcem może trzysta metrów błędu dołożyć...

No to nie nalezy wkurzac wujaka Sama. Mozna tez probowac podpiac sie pod
ruski GLONASS albo czekac na europejski Galileo czy chinski Compass. Pozycjonowanie to jedno ale mapy terenu i tak moga byc te same.

Mozna tez siedziec z zalozonymi rekami i nie robic nic poza liczeniem
wypadkow smiertelnych CFIT...

cheers

Data: 2013-05-24 19:36:45
Autor: Dariusz K. Ładziak
Automatic Collision Avoidance Technology
Użytkownik TJ_Blues napisał:
No to nie nalezy wkurzac wujaka Sama. Mozna tez probowac podpiac sie pod
ruski GLONASS albo czekac na europejski Galileo czy chinski Compass.

Na Godota też można czekać...

--
Darek

Data: 2013-05-25 15:43:59
Autor: TJ_Blues
On Friday, May 24, 2013 1:36:45 PM UTC-4, Dariusz K. Ładziak wrote:
Użytkownik TJ_Blues napisał:

> No to nie nalezy wkurzac wujaka Sama. Mozna tez probowac podpiac sie pod

> ruski GLONASS albo czekac na europejski Galileo czy chinski Compass.

Na Godota też można czekać...

Czyli blysnales znajmoscia literatury irlandzko-francuskiej. Niemniej jednak
prawdopodobienstwo powstania konkurencyjnych systemow dla GPS jest wysoce prawdopodobne. Wielkrotnie przewyzsza prawdopodobienstwo
pojawienia sie wyimaginowanej postaci z powiesci...

cheers

Data: 2013-05-30 05:05:34
Autor: Dariusz K. Ładziak
[...]

Powstanie systemów konkurencyjnych dla GPS jest równie prawdopodobne co lot załogowy na Marsa. Wcześniej czy później i jedno i drugie nastąpi. Tyle że GLONASs kryje nie cały glob (i chyba dobrze im z tym...), Gallileo zaś powstaje, powstaje - i powstać nie może. I czekamy na nie dokładnie jak na Godota - czekamy, czekamy i nic...

--
Darek

Data: 2013-05-30 06:58:57
Autor: TJ_Blues
On Wednesday, May 29, 2013 11:05:34 PM UTC-4, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]

Powstanie systemów konkurencyjnych dla GPS jest równie prawdopodobne co lot załogowy na Marsa. Wcześniej czy później i jedno i drugie nastąpi. Tyle że GLONASs kryje nie cały glob (i chyba dobrze im z tym...), Gallileo zaś powstaje, powstaje - i powstać nie może. I czekamy na nie dokładnie jak na Godota - czekamy, czekamy i nic...

Oj, polskie czarnowidztwo, Darku, prezentujesz :-) GLONASS dziela i to sie
liczy. Nawet jesli nie pokrywa calego globu to nie jest to powod
do lania lez. Osobiscie nie wybieram sie na Antarktyke Cessna 152.
A zdwojona niezawodnosc pokladowej nawigacji w Europie czy Amerykach mi
jak najbardziej pasuje.

Chesz marudzic to marudz - ja sie z tym nie utozsamiam :-)

cheers

Data: 2013-05-31 01:16:03
Autor: Dariusz K. Ładziak
[...]

Akurat Antarktykę to Glonass kryje chyba lepiej niż GPS... Dziury ma raczej w okolicach Antarktydy. Tamtymi rejonami swiata Rosjanie są ciut mniej zainteresowani niż Antarktyką...

--
Darek

Data: 2013-05-30 17:42:18
Autor: TJ_Blues
On Thursday, May 30, 2013 7:16:03 PM UTC-4, Dariusz K. Ładziak wrote:

Akurat Antarktykę to Glonass kryje chyba lepiej niż GPS... Dziury ma raczej w okolicach Antarktydy. Tamtymi rejonami swiata Rosjanie są ciut mniej zainteresowani niż Antarktyką...

:-) Ze jak? Dla jasnosci za Wiki:
"Antarktyka - znajdujący się na półkuli południowej obszar, który obejmuje
Antarktydę wraz z lądolodami oraz otaczającymi ją wodami i wyspami. Najczęściej
przyjmuje się, że granicę Antarktyki wyznacza strefa konwergencji antarktycznej,
w której chłodne wody powierzchniowe znajdujące sie wokół Antarktydy stykają się
z cieplejszymi wodami subantarktycznymi i zanurzają się w nich. "

Wyglada na to, ze mylisz Artkyke z Anatarktyka oraz obszar z kontynentem :-)
Well, zdarza sie :-)

W innym artykule czytamy:
"W dniu 8 grudnia 2011 GLONASS ponownie osiągnął pełną funkcjonalność - na orbicie znajdowały się 24 satelity mające status operacyjny[3].

Stan na 1 stycznia 2012 to łącznie 31 satelitów, z czego 24 miało status operacyjny, a 3 rezerwowy[4]. W dalszej kolejności planowane jest wystrzelenie kilku satelitów serii GLONASS-M jako rezerwa systemu oraz satelitów trzeciej generacji GLONASS-K. Urządzenia GLONASS-K mają żywotność przedłużoną do 10 lat, masę zmniejszoną do 750 kg oraz mogą nadawać więcej sygnałów nawigacyjnych, co polepszy dokładność systemu. Pierwszego satelitę GLONASS-K wystrzelono 26 lutego 2011, jednak nie ma on jeszcze statusu operacyjnego."

A dalej:
"Kąt inklinacji orbit satelitów GLONASS wynosi 64,8°, dzięki czemu możliwe jest lepsze pokrycie satelitami wyższych szerokości geograficznych niż w przypadku systemu GPS. Zdecydował o tym fakt, że na szerokościach okołobiegunowych prowadzona jest intensywna żegluga rosyjskich okrętów podwodnych, nosicieli broni jądrowej."

Czyli zanim zaczniesz znowu marudzic - sprawdz:-)

cheers

PS. moj blad, nie sprawdzilem zasiegu GLONASSu, pamietalem dane sprzed lat.

Data: 2013-05-25 18:17:51
Autor: Paweł Kasztelan
Automatic Collision Avoidance Technology

Na Godota też można czekać...

Szefie. Gołota się skończył...

PK.

Data: 2013-05-25 22:05:24
Autor: Dariusz K. Ładziak
Automatic Collision Avoidance Technology
Użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

Na Godota też można czekać...

Szefie. Gołota się skończył...

Wietrzę tu brak ogólnego obycia w kulturze europejskiej... Godota, raz jeszcze - G_O_D_O_T_A a nie Gołoty, jeśli rozumiesz na czym różnica polega...

--
Darek

Data: 2013-05-25 23:16:41
Autor: Bruno
Dnia Sat, 25 May 2013 22:05:24 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

[...]

A to nie znam. Musi chodzić w innej wadze.

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2013-05-25 22:11:11
Autor: Krzysztof Gajdemski
Jest Sat, 25 May 2013 23:16:41 +0200, Bruno pisze:
[...]

Zapewne papierowej. :>

     k.

PS MSPANC, jednakże dawno się na newsach tak nie ubawiłem.
PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

Data: 2013-05-23 23:22:05
Autor: Tomasz Wójtowicz
[...]

To będzie metoda faktów dokonanych. Po wprowadzeniu tego ACAT już nie będzie mógł dodać błędu do GPS, ponieważ będzie to stanowiło zagrożenie życia. Nikt się nie ośmieli nacisnąć tego magicznego guzika, wiedząc, czym to się może skończyć.

Data: 2013-05-26 12:02:17
Autor: lowelanto
Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:519e8409$0$1229$65785112news.neostrada.pl...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Wolisz rosyjski, w nim nie można dołożyć "poprawki"
Każdy kto tworzy jakikolwiek system może, a z reguły robi, taki myk na
wsiakij słuczaj.

Lowelant

Data: 2013-05-26 18:44:03
Autor: Mikolaj Machowski
lowelanto napisał:
Wolisz rosyjski, w nim nie można dołożyć "poprawki"
Każdy kto tworzy jakikolwiek system może, a z reguły robi, taki myk na
wsiakij słuczaj.

Każdy może i dobrze będzie jak powstanie w końcu kilka bo wtedy jest
bardzo mało prawdopodobne by system nawigacji skutecznie ogłupić. Jak za
parę lat powstaną chipy obsługujące GPS/GLONASS/Galileo to będzie kilka
strategii rozważnie dobierać współrzędne. Obecne GPS/GLONASS to jeszcze
o jeden za mało.

m.

Data: 2013-05-26 21:05:40
Autor: Bruno
Dnia 26 May 2013 18:44:03 GMT, Mikolaj Machowski napisał(a):

lowelanto napisał:
[...]

To już się dzieje IP5:
http://www.youtube.com/watch?v=hrONpax2Zoc
Xperia:
http://komorkomania.pl/2012/01/22/gps-to-w-androidach-juz-standard-pora-na-glonass-na-poczatek-w-xperiach

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2013-05-26 19:35:59
Autor: Mikolaj Machowski

lowelanto napisał:
[...]

Ale na razie są chipy tylko GPS/GLONASS. To za mało by przeprowadzić
poważne 'ważenie' pozycji - zwłaszcza, że GLONASS cały czas balansuje na
krawędzi pełnego pokrycia.

m.

Data: 2013-05-26 21:49:18
Autor: Bruno

lowelanto napisał:
[...]

jest i "trójczip" ;)
STA8088 Teseo II
Embedded GPS/Galileo/GLONASS radio frontend
http://electronix.ru/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=66751

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2013-05-27 17:57:04
Autor: Mikolaj Machowski
Bruno napisał:
Ale na razie są chipy tylko GPS/GLONASS. To za mało by przeprowadzić
poważne 'ważenie' pozycji - zwłaszcza, że GLONASS cały czas balansuje na
krawędzi pełnego pokrycia.
m.

jest i "trĂłjczip" ;)
STA8088 Teseo II
Embedded GPS/Galileo/GLONASS radio frontend
http://electronix.ru/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=66751

Hmm, nadal czegoś mi brakuje... A - systemu Galileo na orbicie ;)

m.

Automatic Collision Avoidance Technology