Automatyczny start silnika po postoju

Data: 2009-03-09 10:23:47
Autor: JG
Automatyczny start silnika po postoju
kamil pisze:
(...)
Otoz w kobiety firmowym BMW serii 3 taki system jest i sprawuje sie wysmienicie. Start silnika jest automatyczny po wcisnieciu sprzegla, przy czym odbywa to sie bez problemow w czasie pomiedzy ruchem lewej nogi a wrzuceniem pierwszego biegu, wiec nijak nie utrudnia poruszania sie po miescie. Jako ciekawostka - silnik startuje tez automatycznie jesli zgasnie nam np. podczas ruszania, wystarczy przerzucic na luz i z powrotem na bieg (trzymajac oczywiscie sprzeglo), ot taki mily dodatek do calosci.

Szybkosc dzialania tegoz dowodzi, ze pod maska nie siedzi raczej standardowy rozrusznik, ktory mialby rozpasc sie po roku takiego uzytkowania.
Ciekawe, czy ten system daje ochłonąć turbosprężarce po ostrzejszej jeździe...

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-09 09:41:12
Autor: kamil
Automatyczny start silnika po postoju

"JG" <uzx@skasuj_antyspam_tlen.pl> wrote in message news:gp2n8h$e1l$1inews.gazeta.pl...
kamil pisze:
(...)
[...]

Bezproblemowo, bo jej tam po prostu nie ma ;-)

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-03-09 10:42:33
Autor: JG
kamil pisze:
Bezproblemowo, bo jej tam po prostu nie ma ;-)
No ok, w tym BMW nie.
Ale są auta z tym systemem, gdzie turbina jest...

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-09 09:49:54
Autor: kamil

"JG" <uzx@skasuj_antyspam_tlen.pl> wrote in message news:gp2obn$jbl$2inews.gazeta.pl...
kamil pisze:
Bezproblemowo, bo jej tam po prostu nie ma ;-)
No ok, w tym BMW nie.
Ale są auta z tym systemem, gdzie turbina jest...

A ich producenci to idioci, ktorzy doprowadzaja do padu turbin po roku uzytkowania. Nie wiem kurcze, zajrzyj do ulotek na stronie dealerow moze?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2009-03-09 06:19:00
Autor: mw
Automatyczny start silnika po postoju
On Mar 9, 10:49 am, "kamil" <ka...@spamwon.com> wrote:
[...]
A ich producenci to idioci, ktorzy doprowadzaja do padu turbin po roku
uzytkowania. Nie wiem kurcze, zajrzyj do ulotek na stronie dealerow moze?
W zasadzie, tochyba chodzi o to żeby dotrwała do końca gwarancji.
I raczej nie chodzi o to że są idiotami....

Data: 2009-03-09 11:13:05
Autor: JG
kamil pisze:
A ich producenci to idioci, ktorzy doprowadzaja do padu turbin po roku uzytkowania.
Jeśli użytkownik nie dba o turbosprężarkę przy normalnej eksploatacji (bez systemu Start & Stop, czy jak go zwał), to tak to się może skończyć.

Nie wiem kurcze, zajrzyj do ulotek na stronie dealerow moze?
Sprawdzę, może coś się znajdzie...

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-09 10:49:28
Autor: J.F.
Użytkownik "JG" <uzx@skasuj_antyspam_tlen.pl> napisał w wiadomości news:gp2obn$jbl$2inews.gazeta.pl...
Bezproblemowo, bo jej tam po prostu nie ma ;-)
No ok, w tym BMW nie.
Ale są auta z tym systemem, gdzie turbina jest...

No to zawsze mozna wstawic czujnik temperatury turbiny i ewentualnie jakas elektryczna pompke oleju, a moze wystarczy zwykly akumulator cisnienia ..

To sie przydaje w miescie, w trasie gdzie mozna rozgrzac turbine nie ma co chwile swiatel ..

J.

Data: 2009-03-09 11:10:38
Autor: JG
J.F. pisze:
No to zawsze mozna wstawic czujnik temperatury turbiny i ewentualnie jakas elektryczna pompke oleju, a moze wystarczy zwykly akumulator cisnienia ..
Dokładnie, tylko dlaczego w normalnych autach z turbinami nikt na ten pomysł nie wpadł? Przedłużyłoby to w końcu żywot naprawdę wielu turbosprężarek, których właściciele nie dbają o należyte chłodzenie po ostrej jeździe.

To sie przydaje w miescie, w trasie gdzie mozna rozgrzac turbine nie ma co chwile swiatel ..
Dajmy na to gierkówka od Piotrkowa Tryb. do Częstochowy - masz po drodze kilka świateł, na stosunkowo krótkich dystansach możesz się jednak nieźle rozpędzić. Jeśli często jeździsz po tego typu trasach, to turbina Cię nie polubi...

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-09 12:41:59
Autor: Tomasz Nowicki
Dnia Mon, 09 Mar 2009 11:10:38 +0100, JG napisał(a):

[...]

Jak sądzisz - wynika to a) z twojej genialnej przenikliwości; b) z głupoty
konstruktorów; c) z realiów technicznych?
Hint - dowiedz się, ile mocy potrzebuje pompa oleju, by wytworzyć ciśnienie
robocze, a następnie zastanów się, jak zapewnić jej zasilanie po wyłączeniu
silnika.

T.

Data: 2009-03-09 13:56:18
Autor: JG
Tomasz Nowicki pisze:
[...]
Może dałoby się ograniczyć to do jakiegoś mniejszego obiegu i mniejszej pompy oleju zasilającej wyłącznie turbo po wyłączeniu silnika - tak sobie gdybam. Pamiętam, że pojedynczym osobom w US udawało się coś takiego zrobić, więc stąd twierdzę, że jest to technicznie wykonalne.

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-09 19:07:59
Autor: Tomasz Nowicki
Dnia Mon, 09 Mar 2009 13:56:18 +0100, JG napisał(a):

[...]

Ale nieopłacalne - za dużo komplikacji, razem z komplikacją rośnie
awaryjność. Już sensowniej byłoby chyba robić osobne smarowanie sprężarki,
ale wówczas znowu awaryjność x2 i spory wzrost "kosztów własnych".
W amatorskich lub wyczynowych konstrukcjach sprawdzono już chyba wszelkie
możliwe do pomyślenia układy - ale to o niczym jeszcze nie świadczy.
Prościej jest zrobić blokowanie funkcji S&G przy dużym obciążeniu sprężarki
i tyle. T.

Data: 2009-03-09 11:20:54
Autor: Marcin Luty
Automatyczny start silnika po postoju
Ciekawe, czy ten system daje ochłonąć turbosprężarce po ostrzejszej jeździe...

Nie wiem jak w BMW ale w kumpla Lupo (ta wersja 3L - siedzialo tam 1,2 TDi) aby wykorzystac system Stop&Start trzeba uruchomic tryb ECO. W trybie tym turbina byla odlaczona wiec problemu nie bylo. Aby wykorzystac w pelni ten silnik trzeba bylo wylaczyc tryb ECO ale wtedy nie dzialal system Stop&Start. Jakie jest w obecnie produkowanych samochodach z turbina rozwiazanie to nie mam pojecia.

--
ml

Data: 2009-03-09 12:07:53
Autor: zkruk [Lodz]
Marcin Luty wrote:
[...]

czy możesz w jakiś sposób przedstawić mechanizm odłączający turbinę?
bo nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić ;]

Data: 2009-03-09 12:57:14
Autor: Marcin Luty

Użytkownik "zkruk [Lodz]" <zkruk_spam_@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gp2uco$i8e$1inews.gazeta.pl...
Marcin Luty wrote:
[...]

Slowo "odlaczona" jest mylace (sorry, zle to wyrazilem). Generalnie przy wlaczonym ECO moc silnika byla dosc mocno ograniczona i pewnie przez to turbina nie miala szans wejsc na wyzsze obroty. Pamietam, ze wtedy straszny mul sie z tego Lupo robil - efekt jakby turbina byla odlaczona/nie dzialala :-)

--
ml

Data: 2009-03-09 14:20:25
Autor: zkruk [Lodz]
Marcin Luty wrote:

[...]

turbina zawsze działa - nawet jak silnik pracuje na luzie
auto mogło mieć dwa programy ewentualnie

w programie można sterować ilością paliwa, ciśnieniem doładowania, czułością pedału
jest wiele sposobów na osiągnięcie wrażenia mułowatości ;]

Data: 2009-03-09 11:49:06
Autor: roztojek
On 9 Mar, 14:20, "zkruk [Lodz]" <zkruk_sp...@gazeta.pl> wrote:
Marcin Luty wrote:

> [...]

pedału
jest wiele sposobów na osiągnięcie wrażenia mułowatości ;]

Zawór Wastegate otworzyć wystarczy, aby turbina działała na "jałowym"
i kręciła się wolniej znacznie.

Data: 2009-03-09 20:33:39
Autor: lleksem
Automatyczny start silnika po postoju
czy możesz w jakiś sposób przedstawić mechanizm odłączający turbinę?
bo nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić ;]

Jest w kazdym turboaucie. Mozesz sobie go nazywac mechanizmem
zalaczajacym turbine. Ot klapka kierujaca gazy albo na lopatki, albo
obejsciem. Cos jak w filtrze powietrza w poldku. Tam tez byla klapka
lato-zima.

Klapka ta ma tez jedna generalna zalete -- nie dopuszcza do
przeladowania turbiny (bo auta cywilne rzadko maja zawory upustowe).
To wlasnie sterowanie ta klapka jest pierwszym i najprostszym sposobem
podkrecenia turboBENZYNY (w zakresie akomodacji ilosci wtryskiwanego
paliwa przez standardowa elektronike nie trzeba robic nic wiecej).

Co jeszcze chcesz wiedziec???

Tomek

Data: 2009-03-09 22:05:08
Autor: JG
lleksem@lleksem.com.pl pisze:
[...]
Czyli po polsku wastegate ;)

Klapka ta ma tez jedna generalna zalete -- nie dopuszcza do
przeladowania turbiny (bo auta cywilne rzadko maja zawory upustowe).
Zawór upustowy nie służy do zabezpieczania przeładowania turbo.

....)

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-10 19:15:05
Autor: lleksem
Automatyczny start silnika po postoju
Czyli po polsku wastegate ;)
Nie, zawor upustowy montuje sie na dolocie, miedzy turbo a silnikiem

Klapka ta ma tez jedna generalna zalete -- nie dopuszcza do
przeladowania turbiny (bo auta cywilne rzadko maja zawory upustowe).
Zawór upustowy nie służy do zabezpieczania przeładowania turbo.

Skrot myslowy, chodzi o utrzymanie w ryzach cisnienia doladowania, bo
silnik sie rozerwie.

Tomek

Data: 2009-03-10 20:40:58
Autor: JG
Automatyczny start silnika po postoju
lleksem@lleksem.com.pl pisze:
Czyli po polsku wastegate ;)
Nie, zawor upustowy montuje sie na dolocie, miedzy turbo a silnikiem
Hm, to chyba Cię nie zrozumiałem.
"klapka kierujaca gazy albo na lopatki, albo obejsciem" kojarzy mi się wybitnie z wastegatem, czyli mechanizmem uniemożliwiającym zwiększenie ciśnienia doładowania, poprzez bocznikowanie "zbędnych" spalin.
Sprecyzuj mi proszę jeszcze raz: czy to właśnie nie jest 'klapka' o której piszesz?

Zawór upustowy kojarzy mi się bardziej z BOV/DV, ale to pełni w końcu zupełnie inną rolę...

(...)

pozdrawiam,
JG

Data: 2009-03-10 19:53:05
Autor: lleksem
Automatyczny start silnika po postoju
On Tue, 10 Mar 2009 20:40:58 +0100, JG <uzx@skasuj_antyspam_tlen.pl>
wrote:

[...]

W sumie masz racje. Tamten upustowy to zazwyczaj sie nazywa w stylu
"blow off/away".
Tomek

Data: 2009-03-09 12:20:06
Autor: Mlody
Automatyczny start silnika po postoju
. W trybie tym turbina byla odlaczona wiec problemu nie bylo.

Jak była odłączana turbina?
Zaślepiało wlot?
A co ze spalinami i dolotem?
Podwójne kolektory?

Pozdrawiam!
--
   Mlody
www.jetta.org.pl

Data: 2009-03-11 05:46:57
Autor: Karolek

Użytkownik "Mlody" <mlody@h(tutaj wpisz zero).pl> napisał w wiadomości news:gp2u4o$1ic$1atlantis.news.neostrada.pl...
>. W trybie tym turbina byla odlaczona wiec problemu nie bylo.

Jak była odłączana turbina?
Zaślepiało wlot?
A co ze spalinami i dolotem?
Podwójne kolektory?

Jak juz inni napisali.
Spaliny kierowane sa poprzez turbosprezarke, albo bokiem, prosto do wydechu.
Skutek jest taki, ze turbosprezarka, albo dziala, albo nie... mozna to tez plynnie regulowac, czyli co za tym idzie regulowac cisnienie doladowania.

Karolek

Automatyczny start silnika po postoju