Autopilot

Data: 2018-11-29 11:12:08
Autor: T.
Autopilot
W dniu 2018-11-29 o 08:50, Bolko pisze:
Ot ciekawostka z samolotów:
https://youtu.be/-ki_aJTSiyA?t=1059

W Airbusach jest "pełna automatyka" czyli jak ciągniesz drążek
to on wysyła sygnał elektryczny który do jakiegoś siłownika
który coś tam robi.

No i pan opowiada że w Airbusach była historia gdzie czujniki stwierdziły
że samolot leci za wolno co było nie prawdą.
Piloci chcieli przejąc stery no ale komputery nie pozwoliły.
I dopiero piloci wpadli na pomysł że trzeba wyłaczyć
obwody odpowiedzialne za mierzenie prędkości.
No i wtedy komputer pozwolił przejąc kontrolę człowiekowi.

I mówimy tutaj o systemach które mają ileś tam lat doświadczenia.
Gdzie to wszystko jest sprawdzane testowane dodatkowe układy zabezpieczajace.
Itd...
W którymś momencie prowadzący (zawodowy pilot) mówi:
"ostatnią linią obrony są piloci"

I teraz mam wsiąść do autonomicznego samochodu.

Kiedyś nad morzem siedziałem na kocyku obok pilota, który tłumaczył komuś wiele lotniczych spraw. Skracając - Boeing ma jedynie wspomaganie działań pilota - jeśli wszystko wysiądzie (zasilanie, elektronika) samolot można pilotować, choć wymaga to olbrzymiej siły (dlatego był zwolennikiem zatrudniania facetów), bo wspomaganie pada. W przypadku Airbusa jest Fly-by-wire za pomocą dżojstika i jak coś wysiada to nie mak pilotować złomu, który najkrótszą drogą leci do ziemi.
T.

Ps. W samochodach też może być ciekawie: https://glowny-mechanik.pl/2015/07/24/ataki-na-samochody-przez-internet-czyli-jak-mozna-zablokowac-hamulce-jeepowi/

Można wpływać zdalnie na działania mechanizmów samochodu. :-)

Data: 2018-11-29 02:30:51
Autor: przemek.jedrzejczak
Autopilot
https://www.shz.de/regionales/hamburg/hamburg-gibt-offiziellen-startschuss-fuer-autonom-fahrende-e-busse-id20006917.html

jezdzi w kolko po nabrzezach wiec nietrudno zamienic go w lodz podwodna :-)

Data: 2018-11-29 11:43:28
Autor: J.F.
Autopilot
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5bffbb79$0$485$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale czy to prawda ?

Olbrzymie te stery, wspomagane hydraulicznie - czy aby na pewno jest tam ciagle jakies mechaniczne połączenie ?

No  i cos mi chodzi po glowie, ze w paru wypadkach tak bylo, ze jak hydraulika wysiadla, to i stery wysiadly,
ale moze przy okazji uszkodzily sie i linki

W przypadku Airbusa jest Fly-by-wire za pomocą dżojstika i jak coś wysiada to nie mak pilotować złomu, który najkrótszą drogą leci do ziemi.

Zapewne jest zdublowanie, czy potrojenie.

[...]

A ABS dziala w dwie strony - moze zahamowac, moze odhamowac ...

J.

Data: 2018-11-29 03:07:59
Autor: Bolko
Autopilot
[...]

https://youtu.be/_8ViYJzzGR0?t=403
Gość mówi że linka podpięta do siłownika hydraulicznego

Data: 2018-11-29 23:09:03
Autor: PiteR
Autopilot
na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:

[...]

Kto ma wielowahaczowe zawieszenie z przodu niech zdejmie pasek pompy wspomagania i spróbuje pojeździć. A to jest przekładnia.

Linka może tylko pociągnąć. Chyba nie może pokręcić przekładnią.

Teraz pociągnąć taką płaszczyznę to chyba tylko mógłby Arni w spokojnym locie bez wiatru i wygibasów.

In aeroplanes, hydraulics controls the movement of an aircraft in all four directions. In the event of a hydraulic failure, the pilots will lose the ability to control left or right. Only in the event of a total hydraulic failure will pilots be unable to climb. However, there is still a way to fly a plane in this unlikely eventuality.

By increasing and decreasing the power of the engines, skilled pilots will be able to slowly descend the plane to a safe distance to attempt an emergency landing.

It is worth pointing out though, before people cancel their flight tickets in fear of this happening, that not only would this happen in the rarest cases, but there are a number of additional security measures that are in place in case of such a hydraulic failure.

Smaller planes will usually have a manual flight control option, which means you can override the system and fly the plane without the aid of hydraulics. For bigger planes this isn't an option. However, large commercial aircraft will likely have three of four hydraulic systems and it would be an exceedingly rare occurrence for all to fail at once.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-11-30 10:34:11
Autor: sczygiel
Autopilot
W dniu czwartek, 29 listopada 2018 17:09:14 UTC-6 użytkownik PiteR napisał:
na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:

> [...]

Linka może tylko pociągnąć. Chyba nie może pokręcić przekładnią.

Gdybasz. Nie widziales jak to samolociarze robia. Hint. Sa dwie linki, jedna ciagnie w jedna strone a druga w druga. Hint 2: W starych radiach tak pokrecalo sie skala, patent jest stary i dziala :)

Teraz pociągnąć taką płaszczyznę to chyba tylko mógłby Arni w spokojnym locie bez wiatru i wygibasów.

W duzych tego sie nie stosuje, w malych takich bez hydrauliki ale na tyle duzych ze to moglo by byc trudne stosuje sie dodatkowe klapy ktore sa na czubkach klap glownych. One odchylaja sie w druga strone i to nimi pilot manewruje.
I to one poruszaja tymi glownymi klapami.
tu masz:
https://en.wikipedia.org/wiki/Servo_tab

Data: 2018-11-30 21:40:59
Autor: J.F.
Autopilot
na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:

> [...]

Gdybasz. Nie widziales jak to samolociarze robia. Hint. Sa dwie linki, jedna ciagnie w jedna strone a druga w druga.

Ale nadal ruch wolantu niewielki, nie ma jak "krecic przekladnia" .

[...]

Bardziej znane w wersji "trymer steru wysokosci".

Ale jesli w duzych sie nie stosuje, to poza dyskusja.

J.

Data: 2018-11-30 22:36:59
Autor: PiteR
Autopilot
na  ** p.m.s **   pisze tak:

Linka może tylko pociągnąć. Chyba nie może pokręcić przekładnią.

Gdybasz. Nie widziales jak to samolociarze robia. Hint. Sa dwie
linki, jedna ciagnie w jedna strone a druga w druga.

Byłem dwa razy w muzeum RAFu.

Hint 2: W starych radiach tak pokrecalo sie skala, patent jest
stary i dziala :)

Wolant to nie korba :)

--
Piter