Autopilot a powierzchnie sterowe

Data: 2009-10-20 20:11:22
Autor: Piotr [trzykoty]
Autopilot a powierzchnie sterowe
Czy AP w samolotach klasy B737/A320 i większych oddziałuje na ster kierunku, czy tylko lotki i s.wysokości?

Data: 2009-10-20 18:32:54
Autor: saturn5
Autopilot a powierzchnie sterowe

czy tylko lotki i s.wysokości?

tak, tylko te. --

Data: 2009-10-20 18:36:03
Autor: saturn5
Autopilot a powierzchnie sterowe
Dodatek: tylko przy automatycznym ladowaniu AP moze miec potrzebe wychylania
ster kierunku.

Data: 2009-10-20 11:59:35
Autor: --Kondor-->
Autopilot a powierzchnie sterowe
 czy tylko lotki i s.wysokości?

tak, tylko te.

cos mi sie nie wydaje. W małych samolotach GA AP często obsługuje ster
kierunku więc w latających megakomputerach wydaje się logiczne że AP
nie obsługuje jedynie spuszczania wody w kiblach.  Jajek sobie za to
obciąć bym nie dał ale brak potrzeby wychylania nie oznacza brak
sterowania danym elementem

Data: 2009-10-20 19:08:47
Autor: saturn5
Autopilot a powierzchnie sterowe
Powiedz bracie, konkretnie, w jakim "malym samolocie GA", AP ma mozliwosc
poruszania sterem kierunku, moze sie czegos nowiego dowiemy ... bardzo dobrze
ze nie poswiecasz swoich jajek bo bys je bardzo szybko stracil ....

Data: 2009-10-20 21:29:12
Autor: Delfino Delphis
saturn5  wrote:

Dodatek: tylko przy automatycznym ladowaniu AP moze miec potrzebe
wychylania ster kierunku.

No jak? A niby jak działa Yaw Damper? Przecież to nawet ATR ma.

Data: 2009-10-20 19:37:47
Autor: saturn5
Autopilot a powierzchnie sterowe

No jak? A niby jak działa Yaw Damper? Przecież to nawet ATR ma.

Smiem zauwazyc ze Yaw Damper to nie AP, to nie jest czesc AP. Yaw Damper
dziala kompletnie niezaleznie od AP i nawet ma kompletnie niezalezny
wlacznik/wylacznik. To takie zupelne ABC wiedzy lotniczej..........

Data: 2009-10-20 22:08:49
Autor: Delfino Delphis
saturn5  wrote:

[...]

W ATRze o ile się nie mylę YD włącza się z panelu AP. W B737 rzeczywiście z
overheada.

Data: 2009-10-22 20:19:24
Autor: Piotr [trzykoty]
Autopilot a powierzchnie sterowe
Czy YD jest wyłączony podczas końcowego podejścia i przyziemienia?

Data: 2009-10-22 18:46:49
Autor: saturn5
Autopilot a powierzchnie sterowe

Czy YD jest wyłączony podczas końcowego podejścia i przyziemienia?

Tak, przy starcie i przed ladowaniem YD musi byc wylaczony.

Data: 2009-10-26 06:00:27
Autor: bedrzich
On 22 Paź, 21:46, "saturn5 " <satu...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
> Czy YD jest wyłączony podczas końcowego podejścia i przyziemienia?

Tak, przy starcie i przed ladowaniem YD musi byc wylaczony.

YD się wyłącza??? Hmm, fakt, dawno na ATRze nie latałem, ale sobie nie
przypominam... A już na pewno nie w większych samolotach!!
Teoretycznie YD jest niezależny, ale praktycznie - jest całkowicie
zintegrowany z systemami AP i tak, AP steruje sterem kierunku w
320/330 czy Benkach

Data: 2009-10-26 17:42:03
Autor: Delfino Delphis
bedrzich wrote:

[...]

Mnie się wydaje, że w ATRze się wyłącza. W B737 raczej włączony jest cały
czas, tak przynajmniej wynika z checklist co wiszą w internecie.

Data: 2009-10-26 12:17:08
Autor: bedrzich
Autopilot a powierzchnie sterowe
On 26 Paź, 19:42, Delfino Delphis <Delfi...@wytnijto.poczta.onet.pl>
wrote:
bedrzich wrote:
> [...]

Mnie się wydaje, że w ATRze się wyłącza. W B737 raczej włączony jest cały
czas, tak przynajmniej wynika z checklist co wiszą w internecie.

NO tak, sprawdziłem - ATR to jednak inna liga niż Benki czy Airbusy,
choć mgliście wydaje mi się, że YD wyłączało się tylko w locie na
jednym silniku, choć nie dam się pociąć. Ponadto wyłączanie YD w 737
(w sytuacji awaryjnej!!) jest w sumie wyjątkiem niż regułą ze względu
nao wiele mniejsza redundancja systemy steru kierunku; w A nawet nie
ma wyłącznika - bo po co...

Autopilot a powierzchnie sterowe