Autorska umowa o dzieło, procent z zysków i brak rachunków

Data: 2014-01-03 22:02:44
Autor: Mateusz Papiernik
Autorska umowa o dzieło, procent z zysków i brak rachunków
Dzień dobry!

Na wstępie się przywitam, bo nie miałem jeszcze przyjemności postować na
tej grupie :)

Nęka mnie ostatnio pewien problem, a właściwie wątpliwość. Sam zawarłem
w życiu kilka umów o podobnej treści, takie umowy zawierają też moi
przyjaciele. Umowy pochodzą z różnych wydawnictw - ale każde jest
dostatecznie duże, żeby sobie nie strzelać w stopę. Wiedzą co robią.

W każdym przypadku zawarta umowa to umowa autorska nosząca znamiona
umowy o dzieło. Opiewa na stworzenie utworu w rozumieniu ustawy o
prawach autorskich i prawach pokrewnych. Utworem w każdym przypadku jest
stworzenie/napisanie publikacji/książki/tłumaczenia takowej.

Każda umowa zawiera klauzule o udzieleniu licencji na konkretne pola
wykorzystania tworzonego dzieła o konkretnym zasięgu czasowym i
terytorialnym (prawo do niewyłącznej publikacji w takim a takim
nakładzie, etc.).

Każda umowa jako wynagrodzenie stanowi procent od zysku z publikacji
dzieła, bez jednorazowej opłaty. Formułowane jest to w taki sposób:

#v+
1. Z tytułu rozpowszechniania Dzieła autor otrzyma wynagrodzenie
prowizyjne w wysokości 10% dochodu ze sprzedaży Dzieła
2. Wynagrodzenie prowizyjne będzie naliczane Autorowi przez okres 5 lat
począwszy od pierwszego kwartału kalendarzowego, w którym Wydawca
uzyskał przychód z tytułu rozpowszechniania Dzieła.
3. Wynagrodzenie prowizyjne Autora będzie obliczane raz na kwartał
według stanów na koniec każdego kwartału kalendarzowego. Autor
otrzymywać będzie wykaz faktycznie osiągniętych przez Wydawcę wpływów z
tytułu rozpowszechniania Dzieła (rozliczenie).
4. Wypłata wraz z rozliczeniem będzie dokonywana nie później niż 30 dni
od końca kwartału kalendarzowego.
5. Wynagrodzenie Autorowi zostanie przelane na wskazany przez niego
rachunek bankowy.
6. Wydawca zobowiązuje się monitorować przychody z tytułu
rozpowszechniania Dzieła w każdym kwartale. Autor ma prawo wglądu w
dokumentację księgową Wydawcy w zakresie niezbędnym do ustalenia
wysokości przysługującego wynagrodzenia.
#v-

Oczywiście, drobne różnice w każdej umów się zdarzają - ale sedno sprawy
prezentowane jest identycznie.

Do tego wszystkie umowy zawierają zapis o treści:

#v+
1. Autor oświadcza, że nie prowadzi działalności gospodarczek w zakresie
objętym Umową i przysługuje mu w związku z tym 50% zryczałtowane koszty
uzyskania przychodu.
#v-

W żadnej z umów nie ma zapisu, który w większości umów o dzieło jakie
znam, w których jednorazowe wynagrodzenie jest ściśle ustalone umową się
zawiera - czyli, że podstawą wypłacenia wynagrodzenia jest rachunek
wystawiony przez zleceniobiorcÄ™ (autora).

Teraz do sedna, czyli moje pytanie. Efektem każdej z umów jest cykliczny
przelew na konto, który przychodzi raz na kwartał/miesiąc/pół roku
(zależnie od umowy). Co kwartał faktycznie od każdego wydawcy przychodzi
tabelka z rozliczeniem, ile się należy. W żadnym momencie natomiast nie
pojawia siÄ™ rachunek.

Na koniec roku przychodzi PIT-11 i wszystko rozlicza siÄ™ tak jak typowe
umowy o dzieło.

Trwa to sobie tak od wielu lat u różnych znajomych i żaden z US nigdy
tego nie kwestionował.

Jaka jest podstawa prawna wypłat okresowych na rachunek Autora bez
rachunków w jakiejkolwiek postaci?

Gdzie szukać? Google w ogóle jest mało pomocne w temacie umów o dzieło,
których wynagrodzenie nie jest płatne jednorazowo lub w określonej
ilości rat.

Chciałbym teraz wystąpić w roli drugiej strony medalu i podobną umowę
podpisać z Autorem dzieła, ktore chciałbym wydać. Dlatego też szukam, w
jaki sposób skonstruować stosowną umowę, która pozwoli na rozliczenie
procentowe względem zysku i nie będzie wymagała od Autora kwartalnego
wystawiania rachunków, przy założeniu, że Autor jest osobą fizyczną.

Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.

Pozdrawiam!
--
Mateusz Papiernik
mati@maticomp.net, http://www.maticomp.net

Data: 2014-01-03 23:12:06
Autor: Gotfryd Smolik news
Autorska umowa o dzieło, procent z zysków i brak rachunków
On Fri, 3 Jan 2014, Mateusz Papiernik wrote:

Dzieñ dobry!

Na wstêpie siê przywitam, bo nie mia³em jeszcze przyjemno¶ci postowaæ na
tej grupie :)

Nêka mnie ostatnio pewien problem, a w³a¶ciwie w±tpliwo¶æ. Sam zawar³em
w ¿yciu kilka umów o podobnej tre¶ci, takie umowy zawieraj± te¿ moi
przyjaciele. Umowy pochodz± z ró¿nych wydawnictw - ale ka¿de jest
dostatecznie du¿e, ¿eby sobie nie strzelaæ w stopê. Wiedz± co robi±.

W ka¿dym przypadku zawarta umowa to umowa autorska nosz±ca znamiona
umowy o dzie³o. Opiewa na stworzenie utworu w rozumieniu ustawy o
prawach autorskich i prawach pokrewnych. Utworem w ka¿dym przypadku jest
stworzenie/napisanie publikacji/ksi±¿ki/t³umaczenia takowej.

Ka¿da umowa zawiera klauzule o udzieleniu licencji [...]

Ka¿da umowa jako wynagrodzenie stanowi procent od zysku z publikacji
dzie³a, bez jednorazowej op³aty. Formu³owane jest to w taki sposób:

#v+
1. Z tytu³u rozpowszechniania Dzie³a autor otrzyma wynagrodzenie
prowizyjne w wysoko¶ci 10% dochodu ze sprzeda¿y Dzie³a
[...]
4. Wyp³ata wraz z rozliczeniem bêdzie dokonywana nie pó¼niej
ni¿ 30 dni od koñca kwarta³u kalendarzowego.
[...]
6. Wydawca zobowi±zuje siê monitorowaæ przychody z tytu³u
rozpowszechniania Dzie³a w ka¿dym kwartale.
[...]
W ¿adnej z umów nie ma zapisu, który w wiêkszo¶ci umów o dzie³o jakie
znam, w których jednorazowe wynagrodzenie jest ¶ci¶le ustalone umow± siê
zawiera - czyli, ¿e podstaw± wyp³acenia wynagrodzenia jest rachunek
wystawiony przez zleceniobiorcê (autora).

Teraz do sedna, czyli moje pytanie. Efektem ka¿dej z umów jest cykliczny
przelew na konto, który przychodzi raz na kwarta³/miesi±c/pó³ roku
(zale¿nie od umowy). Co kwarta³ faktycznie od ka¿dego wydawcy przychodzi
tabelka z rozliczeniem, ile siê nale¿y. W ¿adnym momencie natomiast nie
pojawia siê rachunek.

Na koniec roku przychodzi PIT-11 i wszystko rozlicza siê tak jak typowe
umowy o dzie³o.

  Moment, moment.
  Jakie tam umowy o dzie³o, skoro powinny to byæ przychody z praw maj±tkowych?
  Powszechnie wiadomym jest, ¿e skarbówki tego siê nie czepiaj±,
bo wpisanie kilka linijek wy¿ej i tak koñczy w tej samej sumie,
a do tego 50% KUP jest ujete w sposób "swobodny", znaczy dotyczy
ró¿nych ¼róde³ przychodu poza wy³±czonymi (do wy³±zonych
nale¿y DG, ale nie nale¿y np. umowa o pracê), niemniej ale to NIE
S¡ przychody z umów wykonywanych osobi¶cie :) (znaczy o dzie³o i zleceñ).
  Mamy zbieg tytu³ów (umowa o dzie³o, z której wynagrodzenie
przys³uguje z tytu³u praw maj±tkowych), przepis o prawach
maj±tkowych jest "pó¼niejszy w ustawie" wiêc to on jest
bardziej szczegó³owy, ergo, taki przychód jest "maj±tkowy",
niezale¿nie od ustalenia czy prawo do wynagrodzenia podlega
pod "dzie³o wg KC" czy nie (o czym ni¿ej) :D

  Ale ad rem:

Jaka jest podstawa prawna wyp³at okresowych na rachunek Autora bez
rachunków w jakiejkolwiek postaci?

Gdzie szukaæ?

  W przepisach.
  Wzi±³em ci ja sobie np. przepisy dotycz±ce zasad dokumentowania
w przypadku KPiR (sam prowadzê :)).
  No i czytamy:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,721,,20110101,rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-26082003-r-w-sprawie.html
+++
§ 12.
1. Zapisy w ksiêdze dokonywane s¹ [...]
[...]
3. Podstaw¹ zapisów w ksiêdze s¹ dowody ksiêgowe, którymi s¹:
1) faktury[...]
2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzaj¹ce fakt dokonania
  operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem
  i zawieraj¹ce co najmniej:
     a) wiarygodne okreœlenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwê i adresy)
  uczestnicz¹cych w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
     b) datê wystawienia dowodu oraz datê lub okres dokonania operacji
  gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym ¿e je¿eli data dokonania
  operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza
  podanie jednej daty,
     c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartoœæ oraz iloœciowe
  okreœlenie, je¿eli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach
  naturalnych,
     d) podpisy osób uprawnionych do prawid³owego udokumentowania
  operacji gospodarczych
- oznaczone numerem lub w inny sposób umo¿liwiaj¹cy powi¹zanie dowodu
  z zapisami ksiêgowymi dokonanymi na jego podstawie.
-- -

  No to mam pytania.

  Który z powy¿szych przepisów:
- zabrania wystawienia rachunku *Z GÓRY*
- stoi w sprzeczno¶ci z art.628 KC
- zabrania ujmowania rachunku NA TEJ SAMEJ KARTCE co umowa, na
  podobnej zasadzie, na której f-ra VAT mo¿e jednocze¶nie stanowiæ
  dokument wydania oraz dowód zap³aty, byleby na tym papierku
  by³y wszystkie potrzebne informacje?

  Stan pocz±tkowy mamy taki, ¿e uprawniony do wynagrodzenia (autor)
w sumie NIE WIE jaka kwota mu przys³uguje.
  Wynagrodzenie jest wg.628 KC, rzek³nym: wzorcowo.
  Co stoi wobec tego na przeszkodzie, aby rachunek brzmia³:
+++
  Imiê Nazwisko Adres (pozosta³e potrzebne dane)
"wynagrodzenie z tytu³u prowizji: 10% sprzeda¿y"
  Data, podpis
+++

....przy czym data jest WCZE¦NIEJSZA, ni¿ pojawienie siê nale¿no¶ci?
  Celem ostatecznego zamieszania ;) cytat z kolejnej ustawy:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,23,63,767,,,ustawa-z-dnia-29081997-r-ordynacja-podatkowa.html
+++
Art. 87.
§ 1. Je¿eli [...] wystawiæ rachunek [...]
[...]
§ 3. Podatnicy wymienieni w § 1, od których za¿¹dano rachunku przed
  wykonaniem us³ugi lub wydaniem towaru, wystawiaj¹ rachunek
  nie póŸniej ni¿ w terminie 7 dni od dnia wykonania us³ugi
  lub wydania towaru.
-- -

  No, mi wychodzi, ¿e wystawienie rachunku z tytu³u "samoistnej nale¿no¶ci"
(powstaj±cej BEZ udzia³u autora), z tytu³u WCZE¦NIEJ wykonanego dzie³a,
choæ *po¼niejszej* nale¿no¶ci, zabronione nie jest.

  Kto przeciw, w którym miejscu i dlaczego?

  Pomijam ju¿ zupe³nie mo¿liwo¶æ zakwalifikowania kosztu bez
f-ry i r-ku, na podstawie "dowodów po¶rednich" wystarczaj±co
dokumentuj±cych fakt zaj¶cia "zdarzenia gospodarczego"
oraz powstania nale¿no¶ci, skupi³em siê na wersji ¿e
rachunek zosta³ wystawiony! Z góry, a co.

Google w ogóle jest ma³o pomocne w temacie umów o dzie³o,
których wynagrodzenie nie jest p³atne jednorazowo lub w okre¶lonej
ilo¶ci rat.

  Nie wiem czy to pomo¿e, ale spróbuj w³a¶ciw± dzia³k±, czyli "prawami
maj±tkowymi". Bo to jest art.10.1.7 i art.18 PDoOF, a nie
art.10.1.2 i art.13 onej¿e, tej:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60021,20140101,zrodla-przychodow.html

  Zwróæ uwagê: autorowi nie p³ac± ZA WYKONANIE oznaczonego dzie³a.
  To z p. widzenia cywilnoprawnego.
  Dostaje wynagrodzenie "samo z siebie", wy³±cznie z tytu³u praw.
  Co najwy¿ej "stosuje siê przepisy dotycz±ce rzeczy" :) (je¶li
akurat podlega pod takie zastrze¿enia, obecne w KC).
  Mimo, ¿e IMO (zdecydowanie) *równie¿* jakby wynagrodzenie by³o
"za wykonanie", ale w zwi±zku z przekazaniem praw maj±tkowych
(w tym licencji!), to te¿ by³by to "przychód z praw", z powodu
tre¶ci PDoOF.
  Zwracam uwagê, ¿e klasyfikacja "autorskie prawa maj±tkowe
vs licencja" to jest wewnêtrzby podzia³ w ustawie Prawo
Autorskie i nie obowi±zuje "na zewn±trz" tej ustawy, o ile
w przepisie wyra¼nie nie powiedziano inaczej.
  Licencja to jest "prawo maj±tkowe" w rozumieniu wielu ustaw,
choæ nie "autorskie prawo maj±tkowe" w rozumieniu PA.

Bêdê wdziêczny za wszystkie wskazówki.

  Mam nadziejê ¿e wystarczaj±co zamiesza³em ;)
  Dla jasno¶ci, ¿adnej z wersji takiej transakcji nie æwiczy³em
(ani po stronie autorskiej ani "kosztowej") osobi¶cie, niemniej
uzasadnienie jak wy¿ej wygl±da na trudne do podwa¿enia, plus
wskazuje "drug± liniê obrony" (koszt na podstawie "innych
dowodów").

Pozdrawiam!

  Wzajemnie - Gotfryd
(DG, KPiR, VAT)

Data: 2014-01-04 02:16:06
Autor: Mateusz Papiernik
Autorska umowa o dzie³o, procent z zysków i brak rachunków
On 2014-01-03 23:12, Gotfryd Smolik news wrote:
 Moment, moment.
 Jakie tam umowy o dzie³o, skoro powinny to byæ przychody z praw
maj±tkowych?

Ha. To w takim razie zgubi³em wiêcej ni¿ drobiazg i szuka³em nie w tym
stogu siana. Dziêki!

 Mam nadziejê ¿e wystarczaj±co zamiesza³em ;)

Absolutnie! Zapoznam siê i z aktami prawnymi które podrzuci³e¶, i
poszukam z nowymi za³o¿eniami - pewnie dostanê wiêcej wyników, które
naprowadz± mnie w dobre miejsca.

Tak mi ¶wita³o, ¿e to mo¿e byæ inaczej klasyfikowane, ale nie mia³em
pojêcia jak.

Na pewno to wezmê pod uwagê.

Pozdrawiam!

Data: 2014-01-07 00:27:29
Autor: nkab
Autorska umowa o dzie³o, procent z zysków i brak rachunków
W dniu pi±tek, 3 stycznia 2014 22:02:44 UTC+1 u¿ytkownik Mateusz Papiernik napisa³:
[...]

Ka¿da umowa zawiera klauzule o udzieleniu licencji na konkretne pola

wykorzystania tworzonego dzie³a o konkretnym zasiêgu czasowym i

terytorialnym (prawo do niewy³±cznej publikacji w takim a takim

nak³adzie, etc.).

[...]

2. Wynagrodzenie prowizyjne bêdzie naliczane Autorowi przez okres 5 lat

pocz±wszy od pierwszego kwarta³u kalendarzowego, w którym Wydawca

uzyska³ przychód z tytu³u rozpowszechniania Dzie³a.

3. Wynagrodzenie prowizyjne Autora bêdzie obliczane raz na kwarta³

wed³ug stanów na koniec ka¿dego kwarta³u kalendarzowego. Autor

otrzymywaæ bêdzie wykaz faktycznie osi±gniêtych przez Wydawcê wp³ywów z

tytu³u rozpowszechniania Dzie³a (rozliczenie).

[...]

rozpowszechniania Dzie³a w ka¿dym kwartale. Autor ma prawo wgl±du w

dokumentacjê ksiêgow± Wydawcy w zakresie niezbêdnym do ustalenia

wysoko¶ci przys³uguj±cego wynagrodzenia.

#v-

Oczywi¶cie, drobne ró¿nice w ka¿dej umów siê zdarzaj± - ale sedno sprawy

prezentowane jest identycznie.

Do tego wszystkie umowy zawieraj± zapis o tre¶ci:

#v+

1. Autor o¶wiadcza, ¿e nie prowadzi dzia³alno¶ci gospodarczek w zakresie

objêtym Umow± i przys³uguje mu w zwi±zku z tym 50% zrycza³towane koszty

uzyskania przychodu.

#v-

[...]

Trwa to sobie tak od wielu lat u ró¿nych znajomych i ¿aden z US nigdy

tego nie kwestionowa³.

Jaka jest podstawa prawna wyp³at okresowych na rachunek Autora bez

rachunków w jakiejkolwiek postaci?

Gdzie szukaæ? Google w ogóle jest ma³o pomocne w temacie umów o dzie³o,

których wynagrodzenie nie jest p³atne jednorazowo lub w okre¶lonej

ilo¶ci rat.

Chcia³bym teraz wyst±piæ w roli drugiej strony medalu i podobn± umowê

podpisaæ z Autorem dzie³a, ktore chcia³bym wydaæ. Dlatego te¿ szukam, w

jaki sposób skonstruowaæ stosown± umowê, która pozwoli na rozliczenie

procentowe wzglêdem zysku i nie bêdzie wymaga³a od Autora kwartalnego

wystawiania rachunków, przy za³o¿eniu, ¿e Autor jest osob± fizyczn±.

Bêdê wdziêczny za wszystkie wskazówki.

Pozdrawiam!

-- Mateusz Papiernik

mati@maticomp.net, http://www.maticomp.net

Wed³ug mnie firma powinna wysy³aæ pismo co kwarta³
do autora ¿eby wystawi³ rachunek na podan± kwotê.

Andrzej.

Data: 2014-01-07 23:18:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 7 Jan 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

Wed³ug mnie firma powinna wysy³aæ pismo co kwarta³
do autora ¿eby wystawi³ rachunek na podan± kwotê.

  A co ma zrobiæ, je¶li rachunek dosta³a WCZE¦NIEJ?
(IMO po prostu zrealizowaæ).

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-08 02:00:53
Autor: nkab
Autorska umowa o dzie³o, procent z zysków i brak rachunków
W dniu wtorek, 7 stycznia 2014 23:18:18 UTC+1 u¿ytkownik Gotfryd Smolik news napisa³:
On Tue, 7 Jan 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

> Wed�ug mnie firma powinna wysy�a� pismo co kwarta�

> do autora �eby wystawi� rachunek na podan� kwot�.

  A co ma zrobi�, je�li rachunek dosta�a WCZE�NIEJ?

(IMO po prostu zrealizowa�).

pzdr, Gotfryd

To autor w±tku sugerowa³, ¿e podsumowanie przychodów
mia³oby nastêpowaæ np. co kwarta³. Autor pracy nie zna zapisów
ksiegowych firmy dla kótrej pracuje wiêc firma powinna go poinformowaæ
o jego przychodach w umówionym okresie rozliczeniowym.

Nawet taka instytucja jak ZAiKS powinna tak dzia³aæ w stosunku
do swoich kontrachentów aby nie by³o stytuacji,
gdzie ZAiKS robi z zebran± fors± co chce (podobno utopili miliony
na gie³dzie).

Andrzej.

Data: 2014-01-08 13:10:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 8 Jan 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

To autor w±tku sugerowa³, ¿e podsumowanie przychodów
mia³oby nastêpowaæ np. co kwarta³.

  Owszem.
  Ja za¶ sugerowa³em, ¿e w przepisie jest wyra¼nie zapis, pozwalaj±cy
na inne ni¿ kwotowe ustalenie wynagrodzenia.

Autor pracy nie zna zapisów
ksiegowych firmy dla kótrej pracuje wiêc firma powinna go poinformowaæ
o jego przychodach w umówionym okresie rozliczeniowym.

  Ale uzale¿nianie od tej informacji ¿±dania rachunku prowadzi do
absurdu - wydawca móg³by opó¼niæ termin p³atno¶ci tylko dlatego,
¿e *jego* informacja nie dotar³aby do zainteresowanego.

  IMVHO, oczywi¶cie strony MOG¡ i¶æ t± drog±.
  Ale to nie oznacza, ¿e wydawca mia³by prawo do zignorowania
rachunku wystawionego wcze¶niej, do którego kwotê mia³by sam
(na podstawie umowy) wyliczyæ.

Nawet taka instytucja jak ZAiKS powinna tak dzia³aæ

  A to jest chyba okazja na inny flejm :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-09 00:11:01
Autor: nkab
Autorska umowa o dzie³o, procent z zysków i brak rachunków
W dniu ¶roda, 8 stycznia 2014 13:10:29 UTC+1 u¿ytkownik Gotfryd Smolik news napisa³:
On Wed, 8 Jan 2014, nkab@toya.net.pl wrote:

> To autor w�tku sugerowa�, �e podsumowanie przychod�w

> mia�oby nast�powa� np. co kwarta�.

  Owszem.

  Ja za� sugerowa�em, �e w przepisie jest wyra�nie zapis, pozwalaj�cy

na inne ni� kwotowe ustalenie wynagrodzenia.

> Autor pracy nie zna zapis�w

> ksiegowych firmy dla k�trej pracuje wi�c firma powinna go poinformowa�

> o jego przychodach w um�wionym okresie rozliczeniowym.

  Ale uzale�nianie od tej informacji ��dania rachunku prowadzi do

absurdu - wydawca m�g�by op�ni� termin p�atno�ci tylko dlatego,

�e *jego* informacja nie dotar�aby do zainteresowanego.

  IMVHO, oczywi�cie strony MOG� i�� t� drog�.

  Ale to nie oznacza, �e wydawca mia�by prawo do zignorowania

rachunku wystawionego wcze�niej, do kt�rego kwot� mia�by sam

(na podstawie umowy) wyliczy�.

> Nawet taka instytucja jak ZAiKS powinna tak dzia�a�

  A to jest chyba okazja na inny flejm :)

pzdr, Gotfryd

W ogóle uwa¿am, ¿e w dobie internetu ka¿da firma
powinna umo¿liwiæ bie¿±cy wgl±d do zapisów dot. kontrahenta.
Ale jak firmie siê nie chce to utworzenie pliku .txt i wys³anie emailem
za potwierdzeniem jest naprawdê proste w realizacji.
Brak potwierdzenia wskazywa³oby na nieobecno¶æ kontrahenta (np. wyjazd, choroba)
a po potwierdzeniu i braku rachunku w umówionym czasie np. na 5z³
oznaczaæ mog³oby, ¿e kontrahent rezygnuje z wynagrodzenia
i by³yby to inne przychody firmy.

Andrzej.

Autorska umowa o dzieło, procent z zysków i brak rachunków