Awaria wyświetlacza w laptopie

Data: 2009-05-12 23:18:01
Autor: Mirosław Habarta
Awaria wyświetlacza w laptopie
Witam,
po włączeniu laptopa od razu zobaczyłem, że obraz jest jakiś inny. Po dojściu do
ekranu logowania moim przerażonym oczom ukazał się taki widok:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/7129b41dd61062d2.html

Dla porównania, jeśli podpiąć zewnętrzny monitor, to mamy całkiem OK:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/ad6ed752c2f9411a.html

Oczywiście zdjęcia zapaskudzone lekko przez morę, ale widać o co biega.

Teraz pytanie, co się zepsuło i czy jest to na pewno nienaprawialne ?
Tak sobie wyobrażam możliwe przyczyny:

1. Padła karta grafiki (na płycie), ale tak subtelnie, że tylko ta część co odpowiada
za transfer obrazu do wyświetlacza, ta co naz zewn. jest OK. Czy to ma sens ?
Kiedy czytam, co napisałem powyżej mam wrażenie, że to bzdura, ale jeśli wiecie coś
na pewno, to mnie naprostujcie.

2. Coś z jakimiś połączeniami karta->matryca. Kabelek (tasiemka) się obluzowała lekko ?
Nie wiem jak w środku jest laptop zbudowany.

3. Padła tylko matryca. Nie wiem w jaki sposób, być może jakiś elektroniczny element
się zepsuł, bo fizycznie to chyba piksele są OK. Obraz wygląda jakby co druga linia
w pionie była zgaszona.

Być może jeszcze jest jakaś możliwość. Bardzo prosze o komentarze osób lepiej obeznanych
z tym sprzętem ode mnie.

Pozdrawiam,

M.H.

Data: 2009-05-13 00:41:59
Autor: sysss
Awaria wyświetlacza w laptopie
Ramkę wokół wyświetlacza "obmacałeś" dokładnie ? Znaczy pościskać
ramkę palcami dookoła
(szczególnie z lewej strony)...

Data: 2009-05-13 12:34:53
Autor: pete
sysss pisze:
Ramkę wokół wyświetlacza "obmacałeś" dokładnie ? Znaczy pościskać
ramkę palcami dookoła
(szczególnie z lewej strony)...
proponuje odpalenie linuxa live z płytki i sprawdzenie co się dzieje.

Data: 2009-05-13 16:33:23
Autor: Mirosław Habarta
sysss pisze:
Ramkę wokół wyświetlacza "obmacałeś" dokładnie ? Znaczy pościskać
ramkę palcami dookoła
(szczególnie z lewej strony)...
Dzięki za inspiracje, chociaż obmacanie ramki nie pomogło, to uskuteczniając
różne odmiany "terapii manualnej" zauważyłem, że jeśli poruszmy wyświetlaczem
obrotowo wokół zawiasów, (czyli ruch taki jak przy zamykaniu/otwieraniu laptopa)
to z wyświetlaczem dzieją się dziwne rzeczy - zmienia się jasność, kolory,
ale w pewnym położeniu obraz staje się normalny! Sugeruje to, że nie całkiem
wszystko stracone - tylko nie wiem co dalej  z tym robić. W stacjonarnym komputerze
sprawdziłbym kabelki vga/dvi, a tu nie wiem, trzebaby rozkręcać...

M.H.

Data: 2009-05-13 18:35:42
Autor: Nex@pl
Mirosław Habarta pisze:
sysss pisze:
[...]

W takim razie taśma do matrycy.

Data: 2009-05-13 00:48:14
Autor: GLaF
Dnia Tue, 12 May 2009 23:18:01 +0200, Mirosław Habarta napisał(a):

[...]

Może jakimś cudem rozdzielczość dla matrycy się przestawiła na wyższą?

--
GLaF

Data: 2009-05-13 00:55:30
Autor: Mirosław Habarta
GLaF pisze:
[...]

To przecież niemożliwe. Bo w matrycy jest tzw rozdz. natywna -
i to ona jest najwyższa. Sam sobie pikseli nie może dodać.

Data: 2009-05-13 00:11:32
Autor: tg

"Mirosław Habarta" <Miroslaw.Habarta@pols.pl> wrote in message news:gucup3$spa$1news.onet.pl...
Może jakimś cudem rozdzielczość dla matrycy się przestawiła na wyższą?

To przecież niemożliwe. Bo w matrycy jest tzw rozdz. natywna -
i to ona jest najwyższa. Sam sobie pikseli nie może dodać.

jezeli to hardware powinno wygladac tak samo w biosie i podczas
uruchamiania, ja "na oko" stawiam raczej na nienatywna rozdzielczosc

Data: 2009-05-13 07:03:24
Autor: KILu
tg wrote:
jezeli to hardware powinno wygladac tak samo w biosie i podczas
uruchamiania

Niekoniecznie, przeciez to z reguly zupelnie rozne rozdzielczosci, w
nizszej moze byc wszystko OK. Sprawdzilbym dla pewnosci jak ekran
zachowuje sie po zmianie odswiezania (o ile sie da) i rozdzielczosci (na
nizsza), ew. czy pod jakims ladowanym z CD/DV Linuksem bedzie tak samo.
Ale wydaje mi sie, ze to jakas usterka.

k,

Data: 2009-05-13 09:01:06
Autor: Mirosław Habarta
tg pisze:

[...]

Podczas uruchamiania jest tak samo. Na zdjęciu jest rozdzielczość natywna.
W innych rodzielczościach obraz staje się bardziej rozmyty - w 800x600 już
widać "prawie" normalne litery - tylko bardziej rozmyte. Ale tego się można
spodziewać - w końcu interpolacja.

M.H.

Data: 2009-05-13 09:12:23
Autor: Nex@pl
Mirosław Habarta pisze:
tg pisze:

[...]

A odświeżanie sprawdziłeś? Może tam coś się namieszało, i ew. sterowniki do matrycy od producentam jak i do karty grafiki.

Awaria wyświetlacza w laptopie