Azot w kołach

Data: 2009-04-10 11:10:38
Autor: MAD
Azot w kołach
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

Pozdrawiam

Data: 2009-04-10 09:38:30
Autor: Budzik
Azot w kołach
Osobnik posiadający mail marekkuras@wp.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

poprawia wlasnosci jezdne, zmniejsza zuzycie opon i jeszcze najwazniesze - daje to cos co wszyscy lubimy i z czym dobrze sie czujemy - swiadomoscx wspolzycia gdzie to my jestesmy dymani...

"Nic na to nie można poradzić. To byłby
dobry tytuł do historii mojego życia."  Irwin Shaw

Data: 2009-04-10 11:45:12
Autor: krzysiek82
Azot w kołach
Takie coś znalazłem w necie

Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze wśród polskich kierowców usługą dość egzotyczną. W krajach zachodnich stosowanie azotu do opon jest już dość szeroko rozpowszechnione. Zalety pompowania opon azotem to: lepsze trzymanie się pojazdu drogi, większa trwałość ogumienia, zmniejszenie zużycia paliwa.

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże.

Zastosowanie azotu w oponach samochodowych swoje początki wzięło ze sportowych bolidów Formuły 1, gdzie duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt małego ciśnienia. Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia oraz lepszą stabilność ciśnienia, co wpływa z kolei na równomierne zużycie bieżnika i dłuższą eksploatację opony.

--
krzysiek82

Data: 2009-04-10 11:53:18
Autor: Maciek \"Sołtys\"
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie

Pitu pitu

rozumiem F1 gdzie opony mają wielką temperaturę.
W normalnej jeździe nasze opony nie są nawet ciepłe.
Przy dynamicznej wciąż da się ich dotknąc....

Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

reszta to pieprzenie.

I o ile w rajdach minimalne zmiany ciśnienia wpływają na zmianę prowadzenia samochodu to w tym tekście jest to śmieszne.

A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza .....
Jestem chemikiem i z radością czytam takie wypowiedzi.

Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >..
--
Maciek "Sołtys"
Kraków

Data: 2009-04-10 12:29:08
Autor: J.F.
Azot w kołach
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał w wiadomości news:grn4ua$2bm$1inews.gazeta.pl...
Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

Wcale nie - a przynajmniej nie lepiej niz o jakies promile.

Mierzalnie lepiej bedzie jesli powietrze bedzie wilgotne, co w sumie raczej w Singapurze ma miejsce niz w Polsce..

> Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >..

Akurat srebro ma znane wlasciwosci bakteriostatyczne, a smierdza bakterie na pocie ..

J.

Data: 2009-04-10 14:09:45
Autor: Alti
Azot w kołach

Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał

Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

Nie da się napompować 100% azotem. Jak gumiarz założy opone na felgę to mamy jedną objętość powietrza w niej. Jak pompuijemy do 2 atmosfer to oznacza że w oponie będziemy mieli 1/3 powietrza i 2/3 azotu. Tak więc finalny skład gazu w oponie to 7% tlenu i 93% azotu. Różnica właściwości fizykochemicznych z punktu widzenia zastosownia w oponie samochodowej w stosunku do mieszanki 21% tlenu i 78% azotu zapewne jest gigantyczna ;-)))))))))
IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon.

Wojtek

Data: 2009-04-11 19:31:54
Autor: J.F.
Azot w kołach
On Fri, 10 Apr 2009 14:09:45 +0200,  Alti wrote:
[...]

Przeciez masz taka fajna pompe prozniowa :-)

IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon.

Nadmuchac to nie. Zaplacic za to drogo, albo chalic sie tym - to jest
obciach :-)

J.

Data: 2009-04-10 14:45:54
Autor: Dominik
Azot w kołach
Maciek "Sołtys" pisze:

A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza .....
Jestem chemikiem i z radością czytam takie wypowiedzi.

Ahahaha ... mam dokładnie tak samo...
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

pzdr

--
Dominik
Octavia/Cordoba

Data: 2009-04-10 14:50:26
Autor: MadMan
Azot w kołach
Dnia Fri, 10 Apr 2009 14:45:54 +0200, Dominik napisał(a):

Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

Hel by uciekał za szybko. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-04-10 14:55:20
Autor: CeSaR
Azot w kołach
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

Ale wtedy mógłby "śmiesznie" jeździć.

Data: 2009-04-10 11:54:30
Autor: Tomasz Nowicki
Azot w kołach
To co cytujesz, to typowy marketoidalny bełkot :). Jedyna zastanawiająca
sprawa to: "duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony". Nie mam
pojęcia, w jaki sposób azot miałby chronić przeciążenie, normalnie chyba
nie zasnę...

T.

Data: 2009-04-10 12:44:11
Autor: kb
Azot w kołach
Tomasz Nowicki wrote:
[...]

Moze by tak jakas fundacje "Ochrony przeciezen" zalozyc? Bo przeciez to proble wiekszosci kierowcow, a wiec wazny spolecznie.

Co do azotu - jesli jezdzisz na torze z predkosciami jak w F1-F3 to kazdy detal jest wazny - i wtedy poprawienie trakcji o 1% (mysle ze i tak za duzo, ale niech bedzie rowna liczba) moze miec jakies znaczenie. Przy normalnej, nawet agresywno-sportowej jezdzie nie ma znaczenia.

Data: 2009-04-10 12:43:27
Autor: Mik
Azot w kołach
Dnia Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisał(a):

specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia
związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia
ok, mogę w to uwierzyć, że coś tam temperatura, zmiana
ciśnienia/cokolwiek, nie znam się
oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą
Ale to już chyba kwestia dobrego ciśnienia w oponie? No i jakości
opony... czy się mylę?
skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia
wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt
małego ciśnienia.

Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?

Data: 2009-04-10 14:50:31
Autor: Piter
Azot w kołach

[...]

-- -- -- -- -

zdaje się że cząstki azotu są większe niż tlenu więc niby te 21% łatwiej ucieka

Data: 2009-04-10 17:46:51
Autor: kb
Azot w kołach
Piter wrote:

[...]

O ile latwiej... raczej pomijalna roznica, a jak juz to raczej azot ma mniejsze czasteczki (patrzaac na ilosc elektronow w atomie i powlok), wiec to azot ucieka szybciej.

Ogolnie to nalezy ten temat ominac - bo pomijajac roznice nizsze niz 1% to nikt roznicy nie zauwazy - wiec po co przeplacac?

Data: 2009-04-10 17:58:44
Autor: Piter
Azot w kołach
[...]

wg wiki

Azot
Promień atomowy (obl.) 65 (56) pm
Promień kowalencyjny 75 pm
Promień van der Waalsa 155 pm

tlen
Promień atomowy (obl.) 60 (48) pm
Promień kowalencyjny 73 pm
Promień van der Waalsa 152 pm

zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych

Data: 2009-04-10 18:14:00
Autor: Krzysiek Kielczewski
Azot w kołach
On 2009-04-10, Piter <temp-spam@o2.pl> wrote:

zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych

Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego
ciśnienia...

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-04-10 20:12:04
Autor: DoQ
Azot w kołach
Krzysiek Kielczewski pisze:

Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego
ciśnienia...

Porządny to i za 20kupisz :)

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2009-04-13 18:39:24
Autor: Maciek \"Sołtys\"
Azot w kołach
Piter pisze:

zdaje się że cząstki azotu są większe niż tlenu więc niby te 21% łatwiej ucieka

Chyba jednak nie
N2 ma masę cz. 28 a O2 - 32
przestrzennie cząsteczka azotu jest mniejsza.
--
Maciek "Sołtys"
KrakĂłw

Data: 2009-04-14 12:04:33
Autor: [Cichy]
Azot w kołach
Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?

Niestety, ale zostalo to udowodnione przez slynna firme (nazwe pomine, zeby nie bylo kryptoreklamy), ze azot trzyma sie rekami i nogami zeby pozostac w srodku opony.
Ucieka tylko tlen i inne, czyli po paru dopompowaniach azotem (zalecane przynajmniej raz w miesiacu) mozemy doprowadzic do 100% zawartosci azotu w oponie.

zrodlo:
http://pompowanie_opon_azotem.azotex.pl

Pozdrawiam.
Cichy

Data: 2009-04-14 11:24:41
Autor: Sergiusz Rozanski
Azot w kołach
Dnia 14.04.2009 [Cichy] <cichyq@interia.pl> napisał/a:
[...]

Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się
nie znam, ale na domenach i owszem - beznadziejna.

***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***

Data: 2009-04-15 12:47:04
Autor: [Cichy]
Azot w kołach
Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się
nie znam, ale na domenach i owszem - beznadziejna.

Ehhh, niektorzy sa tak powazni, ze nawet zartu nie wyczuja :)
PS. Nawet nie trzeba sie znac na chemii ;)

Pozdrawiam.

Data: 2009-04-10 13:39:15
Autor: MichałG
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
[...]

Brawo!
szczególnie to równomierne zuzycie bieżnika mnie przekonuje.
pozdrawiam
michał

Data: 2009-04-10 14:49:40
Autor: radekp@konto.pl
Azot w kołach
Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200, w <grn52s$b2m$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisał(-a):

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w

Norauto... i wszystko jasne :)

Data: 2009-04-10 18:06:08
Autor: DoQ
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:

[...]

Norauto to ci dopiero autorytet :)

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2009-04-10 20:04:34
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie

<CIACH>
W gazetach też piasali, że Polska jest 7 potęgą gospodarczą świata...
(a sklepach nie było nic...)

Papier jest cierpliwy, strony w HTML-u jeszcze bardziej...

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl

Data: 2009-04-11 11:04:09
Autor: Przemek V
Azot w kołach

Użytkownik "krzysiek82" <krzysiek_82@02.pl> napisał w wiadomości news:grn52s$b2m$1nemesis.news.neostrada.pl...

Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia

Ale pisanie takich bzdur to już przegięcie.

Napompujemy azotem i ciśnienia Pan praktycznie nie musisz już sprawdzać...

Data: 2009-04-10 11:19:52
Autor: Piter
Azot w kołach

Użytkownik "MAD" <marekkuras@wp.pl> napisał w wiadomości news:grn2vn$82s$1nemesis.news.neostrada.pl...
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

no właśnie sam sobie odpowiedziałeś :P
i jest jeszcze pare innych argumentów które do mnie nie przemawiają

Data: 2009-04-10 11:20:07
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki
Azot w kołach
MAD pisze:
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

O właśnie, ty jesteś z tych myślących co uważali na chemii ;-)
Były już dyskusje na ten temat, że azot jest dla leszczy ;-)

Seco

Data: 2009-04-10 11:28:19
Autor: CeSaR
Azot w kołach
O właśnie, ty jesteś z tych myślących co uważali na chemii ;-)
Były już dyskusje na ten temat, że azot jest dla leszczy ;-)

Nie dla leszczy tylko dla prawdziwych road-warrior'ów.
Azot jest cool. Jeśli nie jesteś kapeluszem oczywiście.
I naprzykład taka Kia cee'd z kółkami z azotem spokojnie przechodzi test garba na Puławskiej przy prędkości 1,25 Zientarskiego. Jest warunek - świecące nakładki na wentylach.

Data: 2009-04-10 12:23:32
Autor: MrJiNks
Azot w kołach
CeSaR pisze:

>I naprzykład taka Kia cee'd z kółkami z azotem spokojnie przechodzi test
> garba na Puławskiej przy prędkości 1,25 Zientarskiego.

Killer, pojechał :D

JiNx

Data: 2009-04-10 17:56:15
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Azot w kołach
CeSaR pisze:
[...]

Tego garba co to jego sfrezowali? To nie dziwne.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC]

Data: 2009-04-11 13:20:28
Autor: Artur Miller
Azot w kołach

"Marcin "Kenickie" Mydlak" <mojnick@box43.pl> wrote in message news:grnq7a$pf3$1news.dialog.net.pl...
CeSaR pisze:
[...]

garb był w dół. taki wklęsły.

nie stać Cie na azot i zazdroscisz ... i dorabiasz ideologię :P

@

Data: 2009-04-11 14:28:57
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Azot w kołach
CeSaR pisze:
[...]

Na tej zasadzie, to garbatych jest jakaś znaczna większość. Zwłaszcza wśród facetów po 50-tce. :P

nie stać Cie na azot i zazdroscisz ... i dorabiasz ideologię :P

Pójdę do Guliwera, niech mi pierdnie w oponki. :P

Data: 2009-04-10 12:27:50
Autor: Yans van Horn
Azot w kołach
Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
MAD pisze:
[...]

Im bardziej jazda zblizona do torowej tym odpowiednia mieszanka w oponach ma wieksze znaczenie.
Np. wilgoc, ktora jest pompowana razem z powietrzem do opon moze powodowac przy rozgrzaniu opon istotne zmiany cisnienia wplywajace na trakcje.

Im bardziej spokojna jazda tym mniejszy ma to sens.

Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2009-04-10 13:36:12
Autor: MichałG
Azot w kołach
MAD pisze:
[...]

Spokojna jazda w tym wypadku zaczyna sie juz poniżej 250/h ....... ;-)

pozdrawiam
michał

Data: 2009-04-10 15:09:24
Autor: Krzysiek Kielczewski
Azot w kołach
On 2009-04-10, MichałG <grodmich@wp.pl> wrote:

Im bardziej spokojna jazda tym mniejszy ma to sens.

Spokojna jazda w tym wypadku zaczyna sie juz poniżej 250/h ....... ;-)

I to w przypadku opon z indeksem do 180 ;-)

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-04-10 15:47:25
Autor: Robert_J
Azot w kołach
O właśnie, ty jesteś z tych myślących co uważali na chemii ;-)

Ty za to nie uważałeś za bardzo :-). Pomijając całą tę dyskusję, argumenty za i przeciw, gadki szmatki z netu itp. spójrz na to z innej, istotniejszej strony. W powietrzu jest owszem, prawie 80 % azotu. Ale też prawie 20 % tlenu. A właśnie o tlen chodzi w całej tej zabawie :-), a właściwie o jego brak w mieszance Pneumix :-). To tlen szkodzi gumie, a nie azot ją chroni :-). Ja nie wypowiadam się o wadach, zaletach tego zabiegu, ale faktycznie nazwa jest nietrafiona MZ. Bo przeciętny użytkownik myśli że zamiast 80 % pompują mu 100 % (około) azotu, a musi płacić 5 zł za sztukę opony :-). A to chodzi o to, że zamiast 20 % tlenu do opony trafiają jego śladowe ilości...

Data: 2009-04-10 07:11:23
Autor: WS
Azot w kołach
On 10 Kwi, 15:47, "Robert_J" <rob...@wp.pl> wrote:
 A to
chodzi o to, że zamiast 20 % tlenu do opony trafiają jego śladowe ilości...

a od zewnetrznej strony pozostaje te 20% ;) , ale pewnie nie szkodzi
oponie, bo z tej strony opona ma ladne napisy :)   :)

jedyny zysk z pompowania azotem to brak (mniejsza ilosc) pary wodnej,
ale to zalatwia kompresor z osuszaczem

a jesli "fachowiec" wymoczy felge, opone przed zalozeniem to i azot
nie pomoze

WS

Data: 2009-04-10 16:01:27
Autor: Piter
Azot w kołach
[...]

nie śladowe tylko jak ktoś wyliczył ~7% razem z powietrzem przy zakładaniu, poza tym z zewnątrz masz jakąś powłoke z czystego azotu ? a może liczysz na to że będziesz jeździć na łysych oponach bo już dawno się zużyły, ale nie wymienisz, bo nie sparciały, bo masz azot w oponach ?

Data: 2009-04-10 16:16:34
Autor: Robert_J
Azot w kołach
[...]

Na nic nie liczę, zauważ że nie pisałem tego jako "zadowolony użytkownik" :-). Mi to wisi szczerze mówiąc, pompuję koła powietrzem. Zwracałem tylko uwagę na inny aspekt tego zagadnienia.
A tak odbiegając trochę od tematu zauważam po raz któryś z kolej zadziwiającą rzecz. Owszem, użytkownik nie bardzo jest w stanie odczuć różnicę w użytkowaniu kół z azotem aobo powietrzem. I wtedy dorabia ideologię że "nie warto". Ale tak samo nie bardzo można z poziomu normalnego użytkownika zauważyć delikatnych różnic w stosowanych olejach silnikowych (tej samej kategorii, ale różnych marek). A nie ma tygodnia żeby nie pojawiał się wątek "który olej lepszy" :-))). Przecież tak naprawdę między nimi zauważalne różnice występują tylko w reklamach... Ot, takie wybiórcze i selektywne myślenie...
Pozdrawiam i wesołych świąt :-))

Data: 2009-04-10 16:28:29
Autor: Piter
Azot w kołach
[...]

słuchaj no to jest jak w audio, niby każdy przewód to to samo, większość nie zauważy różnicy, ale wytrawny słuchacz, z dobrej klasy sprzętem i na wymagającym utworze, stwierdzi że tego się słuchać nie da, kierwoca F1 w bolidzie pewnie też by tak powiedział jakby mu napompowali koła powietrzem.
Olej to olej siedzi sam i sam na siebie pracuje, opona jest otoczona zwykłym powietrzem a w środku przy nie, próżniowym napełnianiu zawartość tlenu spadnie z 21 do ~7% czy warto za to wypuszczać 40 zł rocznie w powietrze? Czy w ogóle w tych bultach jest azot? czy może ktoś sobie zwykłe powietrze do butli napchał

Data: 2009-04-10 11:35:21
Autor: J.F.
Azot w kołach
[...]

No i slusznie podejrzewasz - nie wiadomo po co to robic.

Chyba ze jezdzisz w F1 ..

J.

Data: 2009-04-10 12:48:31
Autor: kb
Azot w kołach
MAD wrote:
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

Oczywiscie ze ma znaczenie - dodaje +5 do szpanu, +20 to tuningu (+5 na kazde kolo) i +3% na "szansa na wyrwanie blachary".

Data: 2009-04-10 12:52:14
Autor: MrJiNks
Azot w kołach
kb pisze:
MAD wrote:
[...]

Panie polucjancie, ja na gazie jezdze odkad od Henka z warsztatu wrocilem 3 miesiące temu;).

JiNx

Data: 2009-04-10 14:43:52
Autor: wchpikus
Azot w kołach
Witam!
Oczywiscie ze ma znaczenie - dodaje +5 do szpanu, +20 to tuningu (+5 na kazde kolo) i +3% na "szansa na wyrwanie blachary".

do tego mozesz dolaczyc do internetowej grupy "azotowcow" gdzie dostaniesz specjalny znaczek na afto i zapinke na koszule...
:))

Data: 2009-04-10 14:53:27
Autor: Piter
Azot w kołach
Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

James Bond nie lubi azotu w kołach, nie da się z nich oddychać :P

Data: 2009-04-10 18:05:23
Autor: kogutek44
Azot w kołach
> [...]
> Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

James Bond nie lubi azotu w kołach, nie da się z nich oddychać :P
Oddychać to się da. Tylko mało skutecznie. --

Data: 2009-04-10 18:59:07
Autor: n
Azot w kołach

Użytkownik "Piter" <temp-spam@o2.pl> napisał w wiadomości news:grnffu$943$1pyro.tvk.wroc.pl...
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

Wino, to prawie 90% woda, a po wypiciu wiadra wina i wody różnice widać

Data: 2009-04-10 17:52:27
Autor: masti
Azot w kołach
Dnia Fri, 10 Apr 2009 11:10:38 +0200, MAD napisał(a):

Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?

kasa dla stacji, drenaĹź debili.

--
mst <at> gazeta <.> pl
Jeep Grand Cheeroke 4.0L, Ford Mondeo 1,8

Data: 2009-04-10 18:56:48
Autor: pluton
Azot w kołach
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

Prawie robi roznice :)

Nullification

Data: 2009-04-10 19:39:10
Autor: dziadekJacek
Azot w kołach
[...]

Wydasz więcej kasy i nie będziesz mógł sobie dopompować koła na stacji benzynowej. Innych różnic nie ma :)
--

dziadekJacek

www.bezwypadkowe.net

Data: 2009-04-10 22:01:00
Autor: Tomasz Pyra
Azot w kołach
MAD pisze:
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?

AFAIK wyłącznie przeciwpożarowy.
Podczas pożaru samochodu, wybuch opony napompowanej azotem, pewnie mniej podsyca ogień.

Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.

Dla bajeru :)
Zresztą azot to już przeżytek.
Poszukaj sobie w googlach co to jest "tirex", "secur pneus", "pneumix" i inne... Biznes się robi prawie jak magnetyzery.
Ze "zwykłym" azotem to już się nawet nie wypada pokazywać ;)

Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

W dodatku po założeniu opony na felgę ona jest wypełniona w całości powietrzem - azotem się ją tylko dopompowuje do żądanego ciśnienia.
Czyli pompując do 2 bar mamy nadal 1 część powietrza i 2 części azotu.

Dodajmy jeszcze że w parametrach technicznych takiej wytwornicy azotu można przeczytać że powstaje w niej gaz o 95% zawartości azotu.

Niektórzy dają sobie rękę uciąć że azot tak nie ucieka z opon... Powiem więcej - nawet go potrafi przybywać ;)
Pompujesz azotem 2.0bar, mierzysz na drugi dzień i... więcej!
Wytłumaczenie jest proste - gaz z butli się silnie rozpręża przy przetaczaniu go do opony i ochładza. Jeżeli na zimnym gazie opona ma jakieś ciśnienie, to po nagrzaniu ciśnienie wzrośnie. Tyle że dotyczy to każdego gazu z butli - nie tylko azotu.
To zresztą też może tłumaczyć wrażenia tych którym po azocie się lepiej jeździ - nadmiernie napompowane opony dają poczucie lepszej kontroli nad samochodem.

Data: 2009-04-11 11:47:12
Autor: Pa_blo
Azot w kołach

Użytkownik "MAD" <marekkuras@wp.pl> napisał w wiadomości news:grn2vn$82s$1nemesis.news.neostrada.pl...
Witam

Jaki jest sens pompowania opon azotem?

No jest...
Kiedy napompuja Ci azotem, to zaloza zielone nakretki na wentyle...
Kiedy cygan pod marketem widzi kierowce wsiadajacego do auta z zielonymi nakretkami to juz wie, ze zarobil! Na 200% opchnie takiemu zestaw cudownych magnetyzerow testowanych przez automobilkluby (na co sa oczywiscie stosowne certyfikaty) lub pastylki na blokade agresji wodoru, ewentualnie cudowny ceramizer. Ma tez duze szanse na opchniecie wszystkich 3 cudownosci...

Istnieje tez spora szansa na sprzedanie wypasionej "kamery cyfrowej" za 700 zl, wartej wedlug cygana 2000 zl - oczywiscie na potwierdznie swoich slow ma kolorowy wydruk strony internetowej z cena 2000 zl... ktora tak naprawde kosztuje 60 zl na allegro :)

Picasso

Data: 2009-04-11 19:44:08
Autor: Bartas_M5
Azot w kołach
ja swoje BMW M5, a dokadniej opony, od kilku lat pompuje azotem. Odczulem ze auto lepiej sie
prowadzi, moge o jakies 5km/h szybciej w zakrety wchodzic, opony mniej sie uginają. Co do spalanei to nie wiem czy spadlo, ale jak sie ma M5, to sie nie patrzy na spalanie.

Data: 2009-04-11 23:26:05
Autor: Robert Rędziak
Azot w kołach
On Sat, 11 Apr 2009 19:44:08 +0200, Bartas_M5 <bartas_m5@interia.pl> wrote:
ze auto lepiej sie
prowadzi, moge o jakies 5km/h szybciej w zakrety wchodzic, opony mniej sie uginają.

 To jaki masz czas w Poznaniu? Schodzisz już poniżej dwóch minut?

 r.
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl

Data: 2009-04-12 11:00:06
Autor: Bartas_M5
Azot w kołach
To jaki masz czas w Poznaniu? Schodzisz już poniżej dwóch minut?

czas czego?:)

Data: 2009-04-12 09:14:24
Autor: Jacek Rudowski
Azot w kołach
On 2009-04-12, Bartas_M5 <bartas_m5@interia.pl> wrote:
To jaki masz czas w Poznaniu? Schodzisz już poniżej dwóch minut?

czas czego?:)

Zapewne okrazenia...

--
Jacek "AMI" Rudowski

Data: 2009-04-12 11:48:38
Autor: Bartas_M5
Azot w kołach
Zapewne okrazenia...

a nie wiem, musze się kiedyś na tor wybtać i zmierzyć:)

Data: 2009-04-13 11:21:58
Autor: Przemek V
Azot w kołach

On 2009-04-12, Bartas_M5 <bartas_m5@interia.pl> wrote:
To jaki masz czas w Poznaniu? Schodzisz już poniżej dwóch minut?

czas czego?:)

Zapewne okrazenia...

Może o to chodziło:

http://www.poznan4u.pl/zabawa/boydrome.html

Klasyka grupy - już conajmniej 10 lat ma.

Data: 2009-04-13 09:30:29
Autor: Jacek Rudowski
Azot w kołach

On 2009-04-12, Bartas_M5 <bartas_m5@interia.pl> wrote:
[...]

:) znajac Rekina... na pewno :)

--
Jacek "AMI" Rudowski

Data: 2009-04-13 17:36:01
Autor: Bartas_M5
Azot w kołach
Hmm, ja juz z tego wyrosłem, ale nie powiem, tam zaczynałem wspinać się na drabince hierarchii chłopaków z miasta. Teraz już mam ugruntowaną pozycję więc nie wypada się tam pokazywać. Ciekawe czy jeszcze się tam nowy narybek zbiera, hmmmm Musze podjechać w jakaś sobote i zrobić obczajke:)

Data: 2009-04-14 17:22:17
Autor: radekp@konto.pl
Azot w kołach
Mon, 13 Apr 2009 17:36:01 +0200, w <grvm63$n98$1@opal.icpnet.pl>, "Bartas_M5"
<bartas_m5@interia.pl> napisał(-a):

 tam zaczynałem wspinać się na drabince hierarchii chłopaków z miasta

To gralujemy osiągnięć życiowych ;>>.

Data: 2009-04-14 18:49:23
Autor: Bartas_M5
Azot w kołach
Widzisz, Ty tego nigdy nie zrozumiesz.
Ja pochodzę ze wsi i miałęm trudniejszy start niż Ty.
Ale z całych sił dążyłem żeby być Kimś. No i mi się udało.
Teraz jak wracam do Palędzia widze jakim respektem i szacunkiem darzą mnie ludzie.

Data: 2009-04-17 20:54:15
Autor: CeSaR
Azot w kołach
Ale z całych sił dążyłem żeby być Kimś. No i mi się udało.

:-)
I kim jesteś?

pzdr

Data: 2009-04-18 00:03:56
Autor: masti
Azot w kołach
Dnia Fri, 17 Apr 2009 20:54:15 +0200, CeSaR napisał(a):

Ale z całych sił dążyłem żeby być Kimś. No i mi się udało.

:-)
I kim jesteś?

trollem, nie widać? :)