Data: 2009-04-10 09:38:30 | |
Autor: Budzik | |
Azot w kołach | |
Osobnik posiadający mail marekkuras@wp.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:
Jaki jest sens pompowania opon azotem?poprawia wlasnosci jezdne, zmniejsza zuzycie opon i jeszcze najwazniesze - daje to cos co wszyscy lubimy i z czym dobrze sie czujemy - swiadomoscx wspolzycia gdzie to my jestesmy dymani... -- Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516 ; www.rowery.rejtravel.pl b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Nic na to nie można poradzić. To byłby dobry tytuł do historii mojego życia." Irwin Shaw |
|
Data: 2009-04-10 11:45:12 | |
Autor: krzysiek82 | |
Azot w kołach | |
Takie coś znalazłem w necie
Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze wśród polskich kierowców usługą dość egzotyczną. W krajach zachodnich stosowanie azotu do opon jest już dość szeroko rozpowszechnione. Zalety pompowania opon azotem to: lepsze trzymanie się pojazdu drogi, większa trwałość ogumienia, zmniejszenie zużycia paliwa. - Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże. Zastosowanie azotu w oponach samochodowych swoje początki wzięło ze sportowych bolidów Formuły 1, gdzie duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt małego ciśnienia. Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia oraz lepszą stabilność ciśnienia, co wpływa z kolei na równomierne zużycie bieżnika i dłuższą eksploatację opony. -- krzysiek82 |
|
Data: 2009-04-10 11:53:18 | |
Autor: Maciek \"Sołtys\" | |
Azot w kołach | |
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w neciePitu pitu rozumiem F1 gdzie opony mają wielką temperaturę. W normalnej jeździe nasze opony nie są nawet ciepłe. Przy dynamicznej wciąż da się ich dotknąc.... Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną. reszta to pieprzenie. I o ile w rajdach minimalne zmiany ciśnienia wpływają na zmianę prowadzenia samochodu to w tym tekście jest to śmieszne. A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza ..... Jestem chemikiem i z radością czytam takie wypowiedzi. Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >.. -- Maciek "Sołtys" Kraków |
|
Data: 2009-04-10 12:29:08 | |
Autor: J.F. | |
Azot w kołach | |
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał w wiadomości news:grn4ua$2bm$1inews.gazeta.pl...
Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną. Wcale nie - a przynajmniej nie lepiej niz o jakies promile. Mierzalnie lepiej bedzie jesli powietrze bedzie wilgotne, co w sumie raczej w Singapurze ma miejsce niz w Polsce.. > Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >.. Akurat srebro ma znane wlasciwosci bakteriostatyczne, a smierdza bakterie na pocie .. J. |
|
Data: 2009-04-10 14:09:45 | |
Autor: Alti | |
Azot w kołach | |
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną. Nie da się napompować 100% azotem. Jak gumiarz założy opone na felgę to mamy jedną objętość powietrza w niej. Jak pompuijemy do 2 atmosfer to oznacza że w oponie będziemy mieli 1/3 powietrza i 2/3 azotu. Tak więc finalny skład gazu w oponie to 7% tlenu i 93% azotu. Różnica właściwości fizykochemicznych z punktu widzenia zastosownia w oponie samochodowej w stosunku do mieszanki 21% tlenu i 78% azotu zapewne jest gigantyczna ;-))))))))) IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon. Wojtek |
|
Data: 2009-04-11 19:31:54 | |
Autor: J.F. | |
Azot w kołach | |
On Fri, 10 Apr 2009 14:09:45 +0200, Alti wrote:
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał Przeciez masz taka fajna pompe prozniowa :-) IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon. Nadmuchac to nie. Zaplacic za to drogo, albo chalic sie tym - to jest obciach :-) J. |
|
Data: 2009-04-10 14:45:54 | |
Autor: Dominik | |
Azot w kołach | |
Maciek "Sołtys" pisze:
A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza ..... Ahahaha ... mam dokładnie tak samo... Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :) pzdr -- Dominik Octavia/Cordoba Ech ta słabość do kobiet ... |
|
Data: 2009-04-10 14:50:26 | |
Autor: MadMan | |
Azot w kołach | |
Dnia Fri, 10 Apr 2009 14:45:54 +0200, Dominik napisał(a):
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :) Hel by uciekał za szybko. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2009-04-10 14:55:20 | |
Autor: CeSaR | |
Azot w kołach | |
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :) Ale wtedy mógłby "śmiesznie" jeździć. C |
|
Data: 2009-04-10 11:54:30 | |
Autor: Tomasz Nowicki | |
Azot w kołach | |
To co cytujesz, to typowy marketoidalny bełkot :). Jedyna zastanawiająca
sprawa to: "duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony". Nie mam pojęcia, w jaki sposób azot miałby chronić przeciążenie, normalnie chyba nie zasnę... T. |
|
Data: 2009-04-10 12:44:11 | |
Autor: kb | |
Azot w kołach | |
Tomasz Nowicki wrote:
To co cytujesz, to typowy marketoidalny bełkot :). Jedyna zastanawiająca Moze by tak jakas fundacje "Ochrony przeciezen" zalozyc? Bo przeciez to proble wiekszosci kierowcow, a wiec wazny spolecznie. Co do azotu - jesli jezdzisz na torze z predkosciami jak w F1-F3 to kazdy detal jest wazny - i wtedy poprawienie trakcji o 1% (mysle ze i tak za duzo, ale niech bedzie rowna liczba) moze miec jakies znaczenie. Przy normalnej, nawet agresywno-sportowej jezdzie nie ma znaczenia. |
|
Data: 2009-04-10 12:43:27 | |
Autor: Mik | |
Azot w koĹach | |
Dnia Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisaĹ(a): specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumieniaok, mogÄ w to uwierzyÄ, Ĺźe coĹ tam temperatura, zmiana ciĹnienia/cokolwiek, nie znam siÄ oraz zapewnia lepsze trzymanie siÄ opony na zakrÄtach i wiÄkszÄAle to juĹź chyba kwestia dobrego ciĹnienia w oponie? No i jakoĹci opony... czy siÄ mylÄ? skutecznoĹÄ przyspieszania i hamowania. ZwiÄkszona trwaĹoĹÄ ogumienia Czyli w oponie z azotem nie nastÄpuje uciekanie powietrza.. ehh azotu? |
|
Data: 2009-04-10 14:50:31 | |
Autor: Piter | |
Azot w koĹach | |
skutecznoĹÄ przyspieszania i hamowania. ZwiÄkszona trwaĹoĹÄ ogumienia Czyli w oponie z azotem nie nastÄpuje uciekanie powietrza.. ehh azotu? -- -- -- -- - zdaje siÄ Ĺźe czÄ stki azotu sÄ wiÄksze niĹź tlenu wiÄc niby te 21% Ĺatwiej ucieka |
|
Data: 2009-04-10 17:46:51 | |
Autor: kb | |
Azot w kołach | |
Piter wrote:
O ile latwiej... raczej pomijalna roznica, a jak juz to raczej azot ma mniejsze czasteczki (patrzaac na ilosc elektronow w atomie i powlok), wiec to azot ucieka szybciej. Ogolnie to nalezy ten temat ominac - bo pomijajac roznice nizsze niz 1% to nikt roznicy nie zauwazy - wiec po co przeplacac? |
|
Data: 2009-04-10 17:58:44 | |
Autor: Piter | |
Azot w kołach | |
O ile latwiej... raczej pomijalna roznica, a jak juz to raczej azot ma mniejsze czasteczki (patrzaac na ilosc elektronow w atomie i powlok), wiec to azot ucieka szybciej. wg wiki Azot Promień atomowy (obl.) 65 (56) pm Promień kowalencyjny 75 pm Promień van der Waalsa 155 pm tlen Promień atomowy (obl.) 60 (48) pm Promień kowalencyjny 73 pm Promień van der Waalsa 152 pm zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych |
|
Data: 2009-04-10 18:14:00 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
Azot w koĹach | |
On 2009-04-10, Piter <temp-spam@o2.pl> wrote:
zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego ciśnienia... Krzysiek Kiełczewski |
|
Data: 2009-04-10 20:12:04 | |
Autor: DoQ | |
Azot w kołach | |
Krzysiek Kielczewski pisze:
Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego Porządny to i za 20kupisz :) Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-04-13 18:39:24 | |
Autor: Maciek \"SoĹtys\" | |
Azot w koĹach | |
Piter pisze:
Chyba jednak nie N2 ma masÄ cz. 28 a O2 - 32 przestrzennie czÄ steczka azotu jest mniejsza. -- Maciek "SoĹtys" KrakĂłw |
|
Data: 2009-04-14 12:04:33 | |
Autor: [Cichy] | |
Azot w kołach | |
Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu? Niestety, ale zostalo to udowodnione przez slynna firme (nazwe pomine, zeby nie bylo kryptoreklamy), ze azot trzyma sie rekami i nogami zeby pozostac w srodku opony. Ucieka tylko tlen i inne, czyli po paru dopompowaniach azotem (zalecane przynajmniej raz w miesiacu) mozemy doprowadzic do 100% zawartosci azotu w oponie. zrodlo: http://pompowanie_opon_azotem.azotex.pl Pozdrawiam. Cichy |
|
Data: 2009-04-14 11:24:41 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
Azot w kołach | |
Dnia 14.04.2009 [Cichy] <cichyq@interia.pl> napisał/a:
Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu? Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się nie znam, ale na domenach i owszem - beznadziejna. -- *** rozanski.at.sergiusz.dot.com sq3bkn *** *** http://www.4x4.kalisz.pl *** $ You have new spam in /home/serek/maildir/ |
|
Data: 2009-04-15 12:47:04 | |
Autor: [Cichy] | |
Azot w kołach | |
Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się Ehhh, niektorzy sa tak powazni, ze nawet zartu nie wyczuja :) PS. Nawet nie trzeba sie znac na chemii ;) Pozdrawiam. |
|
Data: 2009-04-10 13:39:15 | |
Autor: MichałG | |
Azot w kołach | |
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie Brawo! szczególnie to równomierne zuzycie bieżnika mnie przekonuje. pozdrawiam michał |
|
Data: 2009-04-10 14:49:40 | |
Autor: radekp@konto.pl | |
Azot w kołach | |
Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200, w <grn52s$b2m$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisał(-a): - Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Norauto... i wszystko jasne :) |
|
Data: 2009-04-10 18:06:08 | |
Autor: DoQ | |
Azot w kołach | |
krzysiek82 pisze:
- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże. Norauto to ci dopiero autorytet :) Pozdrawiam Paweł |
|
Data: 2009-04-10 20:04:34 | |
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | |
Azot w kołach | |
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie<CIACH> W gazetach też piasali, że Polska jest 7 potęgą gospodarczą świata... (a sklepach nie było nic...) Papier jest cierpliwy, strony w HTML-u jeszcze bardziej... -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha |
|
Data: 2009-04-11 11:04:09 | |
Autor: Przemek V | |
Azot w kołach | |
Użytkownik "krzysiek82" <krzysiek_82@02.pl> napisał w wiadomości news:grn52s$b2m$1nemesis.news.neostrada.pl... Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia Ale pisanie takich bzdur to już przegięcie. Napompujemy azotem i ciśnienia Pan praktycznie nie musisz już sprawdzać... |