Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Azot w kołach

Azot w kołach

Data: 2009-04-10 09:38:30
Autor: Budzik
Azot w kołach
Osobnik posiadający mail marekkuras@wp.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Jaki jest sens pompowania opon azotem?
Są swiadczone takowe usługi ale nie wiem po co to robić.
Proszę o opinię - w koncu powietrze to w prawie 80% to azot.

poprawia wlasnosci jezdne, zmniejsza zuzycie opon i jeszcze najwazniesze - daje to cos co wszyscy lubimy i z czym dobrze sie czujemy - swiadomoscx wspolzycia gdzie to my jestesmy dymani...

--
Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516 ; www.rowery.rejtravel.pl
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Nic na to nie można poradzić. To byłby
dobry tytuł do historii mojego życia."  Irwin Shaw

Data: 2009-04-10 11:45:12
Autor: krzysiek82
Azot w kołach
Takie coś znalazłem w necie

Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze wśród polskich kierowców usługą dość egzotyczną. W krajach zachodnich stosowanie azotu do opon jest już dość szeroko rozpowszechnione. Zalety pompowania opon azotem to: lepsze trzymanie się pojazdu drogi, większa trwałość ogumienia, zmniejszenie zużycia paliwa.

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże.

Zastosowanie azotu w oponach samochodowych swoje początki wzięło ze sportowych bolidów Formuły 1, gdzie duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt małego ciśnienia. Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia oraz lepszą stabilność ciśnienia, co wpływa z kolei na równomierne zużycie bieżnika i dłuższą eksploatację opony.

--
krzysiek82

Data: 2009-04-10 11:53:18
Autor: Maciek \"Sołtys\"
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie


Pitu pitu

rozumiem F1 gdzie opony mają wielką temperaturę.
W normalnej jeździe nasze opony nie są nawet ciepłe.
Przy dynamicznej wciąż da się ich dotknąc....

Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

reszta to pieprzenie.

I o ile w rajdach minimalne zmiany ciśnienia wpływają na zmianę prowadzenia samochodu to w tym tekście jest to śmieszne.

A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza .....
Jestem chemikiem i z radością czytam takie wypowiedzi.

Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >..
--
Maciek "Sołtys"
Kraków

Data: 2009-04-10 12:29:08
Autor: J.F.
Azot w kołach
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał w wiadomości news:grn4ua$2bm$1inews.gazeta.pl...
Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

Wcale nie - a przynajmniej nie lepiej niz o jakies promile.

Mierzalnie lepiej bedzie jesli powietrze bedzie wilgotne, co w sumie raczej w Singapurze ma miejsce niz w Polsce..

> Prawie jak dezodoranty z molekułami srebra :D:D z reklamy TV ostatniej >..

Akurat srebro ma znane wlasciwosci bakteriostatyczne, a smierdza bakterie na pocie ..

J.

Data: 2009-04-10 14:09:45
Autor: Alti
Azot w kołach

Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał

Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

Nie da się napompować 100% azotem. Jak gumiarz założy opone na felgę to mamy jedną objętość powietrza w niej. Jak pompuijemy do 2 atmosfer to oznacza że w oponie będziemy mieli 1/3 powietrza i 2/3 azotu. Tak więc finalny skład gazu w oponie to 7% tlenu i 93% azotu. Różnica właściwości fizykochemicznych z punktu widzenia zastosownia w oponie samochodowej w stosunku do mieszanki 21% tlenu i 78% azotu zapewne jest gigantyczna ;-)))))))))
IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon.

Wojtek

Data: 2009-04-11 19:31:54
Autor: J.F.
Azot w kołach
On Fri, 10 Apr 2009 14:09:45 +0200,  Alti wrote:
Użytkownik ""Maciek \"Sołtys\""" <soltys_3@op.pl> napisał
Różnice jeśli chodzi o azot są takie że Azot 100 % względem 78 % (w powietrzu) zachowa się lepiej jeśli chodzi o rozszerzalność termiczną.

Nie da się napompować 100% azotem. Jak gumiarz założy opone na felgę to mamy jedną objętość powietrza w niej.

Przeciez masz taka fajna pompe prozniowa :-)


IMO to straszny obciach dać sobie nadmuchać azotu do opon.

Nadmuchac to nie. Zaplacic za to drogo, albo chalic sie tym - to jest
obciach :-)

J.

Data: 2009-04-10 14:45:54
Autor: Dominik
Azot w kołach
Maciek "Sołtys" pisze:

A gadanie o utlenianiu gumy przez tlen z powietrza .....
Jestem chemikiem i z radością czytam takie wypowiedzi.

Ahahaha ... mam dokładnie tak samo...
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

pzdr

--
Dominik
Octavia/Cordoba
Ech ta słabość do kobiet ...

Data: 2009-04-10 14:50:26
Autor: MadMan
Azot w kołach
Dnia Fri, 10 Apr 2009 14:45:54 +0200, Dominik napisał(a):

Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

Hel by uciekał za szybko. --
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-04-10 14:55:20
Autor: CeSaR
Azot w kołach
Kurczę, ale z drugiej strony - jakby tak pompowali helem -> lżejszy od powietrza -> lżejszy samochód -> mniejsze zużycie paliwa :D :)

Ale wtedy mógłby "śmiesznie" jeździć.

C

Data: 2009-04-10 11:54:30
Autor: Tomasz Nowicki
Azot w kołach
To co cytujesz, to typowy marketoidalny bełkot :). Jedyna zastanawiająca
sprawa to: "duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony". Nie mam
pojęcia, w jaki sposób azot miałby chronić przeciążenie, normalnie chyba
nie zasnę...

T.

Data: 2009-04-10 12:44:11
Autor: kb
Azot w kołach
Tomasz Nowicki wrote:
To co cytujesz, to typowy marketoidalny bełkot :). Jedyna zastanawiająca
sprawa to: "duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony". Nie mam
pojęcia, w jaki sposób azot miałby chronić przeciążenie, normalnie chyba
nie zasnę...

Moze by tak jakas fundacje "Ochrony przeciezen" zalozyc? Bo przeciez to proble wiekszosci kierowcow, a wiec wazny spolecznie.

Co do azotu - jesli jezdzisz na torze z predkosciami jak w F1-F3 to kazdy detal jest wazny - i wtedy poprawienie trakcji o 1% (mysle ze i tak za duzo, ale niech bedzie rowna liczba) moze miec jakies znaczenie. Przy normalnej, nawet agresywno-sportowej jezdzie nie ma znaczenia.

Data: 2009-04-10 12:43:27
Autor: Mik
Azot w kołach
Dnia Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisał(a):


specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia
związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia
ok, mogę w to uwierzyć, że coś tam temperatura, zmiana
ciśnienia/cokolwiek, nie znam się
oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą
Ale to już chyba kwestia dobrego ciśnienia w oponie? No i jakości
opony... czy się mylę?
skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia
wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt
małego ciśnienia.

Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?

Data: 2009-04-10 14:50:31
Autor: Piter
Azot w kołach

skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia
wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt
małego ciśnienia.

Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?
-- -- -- -- -

zdaje się że cząstki azotu są większe niż tlenu więc niby te 21% łatwiej ucieka

Data: 2009-04-10 17:46:51
Autor: kb
Azot w kołach
Piter wrote:

skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia
wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt
małego ciśnienia.

Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?
-- -- -- -- -

zdaje się że cząstki azotu są większe niż tlenu więc niby te 21% łatwiej ucieka

O ile latwiej... raczej pomijalna roznica, a jak juz to raczej azot ma mniejsze czasteczki (patrzaac na ilosc elektronow w atomie i powlok), wiec to azot ucieka szybciej.

Ogolnie to nalezy ten temat ominac - bo pomijajac roznice nizsze niz 1% to nikt roznicy nie zauwazy - wiec po co przeplacac?

Data: 2009-04-10 17:58:44
Autor: Piter
Azot w kołach
O ile latwiej... raczej pomijalna roznica, a jak juz to raczej azot ma mniejsze czasteczki (patrzaac na ilosc elektronow w atomie i powlok), wiec to azot ucieka szybciej.

Ogolnie to nalezy ten temat ominac - bo pomijajac roznice nizsze niz 1% to nikt roznicy nie zauwazy - wiec po co przeplacac?

wg wiki

Azot
Promień atomowy (obl.) 65 (56) pm
Promień kowalencyjny 75 pm
Promień van der Waalsa 155 pm

tlen
Promień atomowy (obl.) 60 (48) pm
Promień kowalencyjny 73 pm
Promień van der Waalsa 152 pm

zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych

Data: 2009-04-10 18:14:00
Autor: Krzysiek Kielczewski
Azot w kołach
On 2009-04-10, Piter <temp-spam@o2.pl> wrote:

zresztą co za różnica i tak to nie ma większego sensu, bo za te 40 zł rocznie (2 zmiany: na ziomowe i letnie) już lepiej dopłacić do opon lepszych

Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego
ciśnienia...

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2009-04-10 20:12:04
Autor: DoQ
Azot w kołach
Krzysiek Kielczewski pisze:

Albo za stówę kupić sensowny manometr i pilnować prawidłowego
ciśnienia...

Porządny to i za 20kupisz :)


Pozdrawiam
Paweł

Data: 2009-04-13 18:39:24
Autor: Maciek \"Sołtys\"
Azot w kołach
Piter pisze:



zdaje się że cząstki azotu są większe niż tlenu więc niby te 21% łatwiej ucieka

Chyba jednak nie
N2 ma masę cz. 28 a O2 - 32
przestrzennie cząsteczka azotu jest mniejsza.
--
Maciek "Sołtys"
KrakĂłw

Data: 2009-04-14 12:04:33
Autor: [Cichy]
Azot w kołach
Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?

Niestety, ale zostalo to udowodnione przez slynna firme (nazwe pomine, zeby nie bylo kryptoreklamy), ze azot trzyma sie rekami i nogami zeby pozostac w srodku opony.
Ucieka tylko tlen i inne, czyli po paru dopompowaniach azotem (zalecane przynajmniej raz w miesiacu) mozemy doprowadzic do 100% zawartosci azotu w oponie.

zrodlo:
http://pompowanie_opon_azotem.azotex.pl

Pozdrawiam.
Cichy

Data: 2009-04-14 11:24:41
Autor: Sergiusz Rozanski
Azot w kołach
Dnia 14.04.2009 [Cichy] <cichyq@interia.pl> napisał/a:
Czyli w oponie z azotem nie następuje uciekanie powietrza.. ehh azotu?

Niestety, ale zostalo to udowodnione przez slynna firme (nazwe pomine, zeby nie bylo kryptoreklamy), ze azot trzyma sie rekami i nogami zeby pozostac w srodku opony.
Ucieka tylko tlen i inne, czyli po paru dopompowaniach azotem (zalecane przynajmniej raz w miesiacu) mozemy doprowadzic do 100% zawartosci azotu w oponie.

zrodlo:
http://pompowanie_opon_azotem.azotex.pl

Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się
nie znam, ale na domenach i owszem - beznadziejna.

--
*** rozanski.at.sergiusz.dot.com sq3bkn ***
***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***
$ You have new spam in /home/serek/maildir/

Data: 2009-04-15 12:47:04
Autor: [Cichy]
Azot w kołach
Profesjonalizm opinii jak podkreślik w domenie? Może na chemii się
nie znam, ale na domenach i owszem - beznadziejna.

Ehhh, niektorzy sa tak powazni, ze nawet zartu nie wyczuja :)
PS. Nawet nie trzeba sie znac na chemii ;)

Pozdrawiam.

Data: 2009-04-10 13:39:15
Autor: MichałG
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie

Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze wśród polskich kierowców usługą dość egzotyczną. W krajach zachodnich stosowanie azotu do opon jest już dość szeroko rozpowszechnione. Zalety pompowania opon azotem to: lepsze trzymanie się pojazdu drogi, większa trwałość ogumienia, zmniejszenie zużycia paliwa.

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże.

Zastosowanie azotu w oponach samochodowych swoje początki wzięło ze sportowych bolidów Formuły 1, gdzie duże przeciążenia wymagały specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia związanego z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małego ciśnienia oraz zapewnia lepsze trzymanie się opony na zakrętach i większą skuteczność przyspieszania i hamowania. Zwiększona trwałość ogumienia wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pęknięć wynikających ze zbyt małego ciśnienia. Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia oraz lepszą stabilność ciśnienia, co wpływa z kolei na równomierne zużycie bieżnika i dłuższą eksploatację opony.

Brawo!
szczególnie to równomierne zuzycie bieżnika mnie przekonuje.
pozdrawiam
michał

Data: 2009-04-10 14:49:40
Autor: radekp@konto.pl
Azot w kołach
Fri, 10 Apr 2009 11:45:12 +0200, w <grn52s$b2m$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
krzysiek82 <krzysiek_82@02.pl> napisał(-a):

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w

Norauto... i wszystko jasne :)

Data: 2009-04-10 18:06:08
Autor: DoQ
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:

- Powoli kierowcy przekonują się do azotu zamiast powietrza w oponie - mówi Marcin Nowakowski, dyrektor Centrum Samochodowego Norauto w Gdańsku. - Co trzeci kierowca wymieniający opony w naszej stacji decyduje się na napompowanie ich azotem. Usługa nie jest droga, napompowanie jednego koła kosztuje 5 zł, natomiast korzyści są naprawdę duże.

Norauto to ci dopiero autorytet :)

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2009-04-10 20:04:34
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK]
Azot w kołach
krzysiek82 pisze:
Takie coś znalazłem w necie

<CIACH>
W gazetach też piasali, że Polska jest 7 potęgą gospodarczą świata...
(a sklepach nie było nic...)

Papier jest cierpliwy, strony w HTML-u jeszcze bardziej...

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

Data: 2009-04-11 11:04:09
Autor: Przemek V
Azot w kołach

Użytkownik "krzysiek82" <krzysiek_82@02.pl> napisał w wiadomości news:grn52s$b2m$1nemesis.news.neostrada.pl...

Do zalet stosowania azotu zalicza się również trzy lub czterokrotne wydłużenie przerw pomiędzy kolejnymi kontrolami ciśnienia

Ale pisanie takich bzdur to już przegięcie.

Napompujemy azotem i ciśnienia Pan praktycznie nie musisz już sprawdzać...

Azot w kołach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona