Data: 2015-01-14 01:36:57 | |
Autor: mcmlxxi.xi.xi | |
B777 dostał kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
Silny prąd strumieniowy sprawił, że samoloty z USA do Europy osiągały zawrotne prędkości; samolot British Airways doleciał do Londynu półtorej godziny przed czasem Sytuacja pogodowa ostatniego tygodnia, której skutkiem były m.in. huraganowe wichury i odwilż w Polsce i Europie, zamiecie śnieżne w USA czy zima na Bliskim Wschodzie, doprowadziła do niecodziennych zdarzeń w lotnictwie. Potężny prąd strumieniowy nad Atlantykiem sprawił, że niektóre loty transkontynentalne trwały znacznie krócej niż zazwyczaj, a rekord pobił Boeing 777-200 British Airways, który przyleciał do Londynu półtorej godziny przed czasem i osiągnął prędkość GS zbliżoną do prędkości dźwięku.
Samolot British Airways wystartował 7 stycznia do lotu 114 z lotniska JFK w Nowym Jorku o 22.50 miejscowego czasu i wylądował na londyńskim Heathrow o 9.06. Lot trwał 5 godzin i 16 minut, niemal półtorej godziny krócej niż planowy czas przelotu. Boeing osiągnął prędkość GS (GS = ground speed, czyli prędkość względem powierzchni Ziemi) blisko 1200 km/h, niewiele niższą od prędkości dźwięku na tym samym poziomie (~1225 km/h). "Wykorzystywanie przez samoloty prądów strumieniowych jest normalną praktyką, ale takie liczby są niezwykłe. (...) Musieli pobić rekord" - skwitował to w rozmowie z The Telegraph były pilot British Airways Alastair Rosenschein. Serwisy zajmujące się lotnictwem donosiły też o kilku innych przypadkach wyjątkowo szybkiego przelotu ze Stanów Zjednoczonych do Europy. Przyczyną tych lotniczych rekordów był silny prąd strumieniowy (jet-stream), który z prędkością 250-300 km/h "niósł" samoloty z zachodu na wschód. Lot BA114 wykorzystał potężny wiatr osiągający do 322 km/h. Prąd strumieniowy to silny prąd powietrza występujący w szerokościach geograficznych między 25-45°. Przemieszcza się z zachodu na wschód w górnej troposferze. Osiąga długość tysięcy km, szerokość setek km, grubość kilku km i prędkość dochodzącą w centralnej części do ok. 150-250 km/godz., a zimą wzmaga się nawet do ponad 400 km/godz. http://podroze.onet.pl/aktualnosci/silny-prad-strumieniowy-sprawil-ze-samoloty-z-usa-do-europy-osiagaly-zawrotne/4wsje |
|
Data: 2015-01-14 11:18:05 | |
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak | |
B777 dostaĹ kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
Silny prÄ d strumieniowy sprawiĹ, Ĺźe samoloty z USA do Europy osiÄ gaĹy zawrotne prÄdkoĹci... Tylko Ĺźe globalnie rzecz biorÄ c, taki wiatr to nic dobrego. JeĹli jeden samolot miaĹ wiatr w ogon, a drugi, lecÄ c w tym samym czasie, tÄ samÄ trasÄ w przeciwnym kierunku, to ich ĹÄ czny czas przelotu byĹ dĹuĹźszy niĹź gdyby wiatru nie byĹo. -- Pozdrawiam Rafal "RAV" Miszczak www.e-rav.pl Skype: rav_wroc_pl_2 GG: 9783 |
|
Data: 2015-01-14 03:01:43 | |
Autor: mcmlxxi.xi.xi | |
B777 dostał kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
W dniu środa, 14 stycznia 2015 11:18:06 UTC+1 użytkownik Rafal 'RAV' Miszczak napisał:
mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze: Nie chciałbym doczekać zaniku jet streamow...brrr... :/ A dla oszczednosci -w ramach ecopolitcorrect- proponuje latac tylko z wiatrem ;))) |
|
Data: 2015-01-14 16:23:51 | |
Autor: JarosĹaw SokoĹowski | |
B777 dostaĹ kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
Pan Rafal 'RAV' Miszczak napisał:
Silny prąd strumieniowy sprawił, że samoloty z USA do Europy osiągały Nie ma obowiązku, by w drugą stronę latać tą samą trasą w tym samym czsie. Prąd strumieniowy, jak sama nazwa wskazuje, jest prądem strumieniowym. To wiatr lokalny, wiejący dość wąską strugą, której w lotach na wschód poszukuje się by w nią wlecieć, a w lotach na zachód przeważnie z łatwością się omija. Opóźnienia spowodowane jetstreamem, jeśli są, to niewielkie. Przyspieszenie, jeśli dobrze się trafi, może być duże. Globalnie rzecz biorąc, taki wiatr, to fajna sprawa -- łączny czas przelotu z punktu A do B i następnie w przeciwnym kierunku jest krótszy, niż gdyby wiatru nie było. Jarek -- Biednemu zawsze wiatr w oczy wieje. |
|
Data: 2015-01-14 17:37:34 | |
Autor: szczepan bialek | |
B777 dostał kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news:slrnmbd2g7.dv9.jarosfalcon.lasek.waw.pl... Pan Rafal 'RAV' Miszczak napisał: Ale pod warunkiem " Nie ma obowiązku, by w drugą stronę latać tą samą trasą w tym samym czsie". Bo w tym samym czasie i miejscu laczny czas jest dluzszy. Najwiekszy zysk jest jak sie lata do Londynu z prądem strumieniowym a wraca nad rownikiem. Nad rownikiem zawsze dmucha ze wschodu. S* |
|
Data: 2015-01-15 18:24:27 | |
Autor: Tomek | |
B777 dostał kopa jet streamem: GS-1200km/h - z JFK na Heathrow w 5h16min | |
W sobotę był kolega pilot liniowy, który leciał ok. 5-6 dni temu z Warszawy do Brukseli i wskaźnik prędkości wiatru pokazał 176 węzłów z kier. WWN. Nieźle. T. Użytkownik <mcmlxxi.xi.xi@gmail.com> napisał w wiadomości news:3e6d6769-57f1-4c9b-bb98-2e28f8a4bde5googlegroups.com... Silny prąd strumieniowy sprawił, że samoloty z USA do Europy osiągały zawrotne prędkości; samolot British Airways doleciał do Londynu półtorej godziny przed czasem Sytuacja pogodowa ostatniego tygodnia, której skutkiem były m.in. huraganowe wichury i odwilż w Polsce i Europie, zamiecie śnieżne w USA czy zima na Bliskim Wschodzie, doprowadziła do niecodziennych zdarzeń w lotnictwie. Potężny prąd strumieniowy nad Atlantykiem sprawił, że niektóre loty transkontynentalne trwały znacznie krócej niż zazwyczaj, a rekord pobił Boeing 777-200 British Airways, który przyleciał do Londynu półtorej godziny przed czasem i osiągnął prędkość GS zbliżoną do prędkości dźwięku. |