BALTIC FAB

Data: 2012-03-27 02:16:43
Autor: Anioł
BALTIC FAB
Data: 2012-03-27 03:45:21
Autor: TJ_Blues
BALTIC FAB
On Mar 27, 5:16 am, Anioł <zapor...@yahoo.com> wrote:
Czy to prawda i w jakim zakresie:http://www.fronda.pl/news/czytaj/tytul/czy_litwa_bedzie_zarzadzala_1_...
ew.http://www.balticfab.eu
Pzdr
A.

Nie chce mi sie w to zaglebiac bo napiec Polsko-Litewskich i tak jest
za wiele. Warto tylko zauwazyc, ze: 1 Kwietnia sie zbliza, Litwa nie
wlasnego lotnictwa wojskowego. No chyba, ze ostatnio kupili sobie
jakies kolko od MIGa...

cheers TJ

Data: 2012-03-27 12:51:36
Autor: KiloSierra
BALTIC FAB
W dniu 12/03/27 12:45, TJ_Blues pisze:

[...]

a co ma piernik do wiatraka ??

Data: 2012-03-27 06:19:29
Autor: TJ_Blues
BALTIC FAB
On Mar 27, 5:51 am, KiloSierra <f...@10g.pl> wrote:
> [...]

> za wiele. Warto tylko zauwazyc, ze: 1 Kwietnia sie zbliza, Litwa nie
> wlasnego lotnictwa wojskowego. No chyba, ze ostatnio kupili sobie

a co ma piernik do wiatraka ??

Ma tyle, ze pomysl oddania czesci obszaru powietrznego pod kontrole
litweskich ATC jest kuriozalny. Tak samo jak Litewskie Sily Powietrzne
nie posiadajace samolotow. Ten kto to wymyslil jest palantem. Teraz
rozumiesz KS?

Cheers

Data: 2012-03-29 00:51:38
Autor: Dariusz K. Ładziak
BALTIC FAB
Użytkownik TJ_Blues napisał:
[...]

Może najpierw weź szabelkę i odzyskaj Gubin z okolicami - bo ruchem lotniczym w rejonie Gubina zarządzają wraży rodacy Bismarcka...

--
Darek

Data: 2012-03-28 18:13:35
Autor: TJ_Blues
BALTIC FAB
On Mar 28, 6:51 pm, "Dariusz K. Ładziak"
<dariusz.ladz...@neostrada.pl> wrote:

Może najpierw weź szabelkę i odzyskaj Gubin z okolicami - bo ruchem
lotniczym w rejonie Gubina zarządzają wraży rodacy Bismarcka...

Darek, wez sie palnij w swoj ciasny czereb zanim cos napiszesz. Gubin
jest przygraniczny, Warszawa nie. Nie sugeruje zadnego
"szabelkowania". Wrecz przeciwnie, uwazam, ze przekazanie kontroli
czesci obszaru powietrznego Polski Litwina moze jedynie popsuc i tak
nienajlepsze stosunki.

Cheers Tomek

Data: 2012-03-29 02:20:33
Autor: Robert Tomasik
BALTIC FAB
Uzytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisal w wiadomosci news:bcb2a511-eb91-4549-9e8f-1c9a31cc0efdk14g2000vbe.googlegroups.com...

Kontrola nad obszarem oznacza chyba nadzór nad ruchem w powietrzu, a to mozna realizowac z ziemi przy pomocy radarów bez posiadania samolotów.

Data: 2012-03-28 18:32:15
Autor: TJ_Blues
BALTIC FAB
On Mar 28, 8:20 pm, "Robert Tomasik" <robert.toma...@gazeta.pl> wrote:

Kontrola nad obszarem oznacza chyba nadzór nad ruchem w powietrzu, a to
mozna realizowac z ziemi przy pomocy radarów bez posiadania samolotów..

Swieta racja. Dlatego najlepiej kieruje ruchem kolowym policjant nie
posiadajacy samochodu ani prawa jazdy :-) Ale to jest mylne podejscie
do sprawy; Litwa posiada... 4 samoloty w prywatnej lini Aurela
Airlines.

Tak naprawde to do pewnogo stopnia sie z toba zgadzam. Chlopcy z ATC
nie musza byc pilotami. Musza jednak miec "oczy z drugiej strony
glowy", czyli widziec wszystko co sie wokol nich dzieje i b szybko
podejmowac decyzje. Problem polega na tym, ze przeszkolenie dobrego
kontrolera to nie sprawa dwutygodniowego kursu. Na dzien dzisiejszy
Litwa po prostu nie ma przeszkolonej kadry, nie mowiac o
doswiadczeniu. Znajac paru Litwinow odnosze tez wrazenie, ze b nie
lubia uczyc sie jezykow.

cheers TJ

Data: 2012-03-29 18:02:24
Autor: Paweł Kasztelan
BALTIC FAB
W dniu 2012-03-27 15:19, TJ_Blues pisze:
[...]

Przecież już od dawna rozmawia się o tym że w europie przestrzeń powietrzna jest podzielona na zbyt małe kawałki (państwa).
Dla pilotów to tylko zbędne obciążenie, zgłaszać się co chwila do innej kontroli. Niestety duma narodowa przeszkadzała w racjonalnym podziale nieba nad Europą.
Ale jest już to coraz bliżej.

http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=390&Itemid=351

Pozdr.PK.

Data: 2012-03-29 18:38:22
Autor: Michał Grzelak
BALTIC FAB
W dniu 2012-03-29 18:02, Paweł Kasztelan pisze:

[...]

Akurat tu nie o dumę narodową chodzi, a o zdrowy rozsądek.
Na dzień dzisiejszy w PAŻP pracuje 170 kontrolerów z uprawnieniami ACC, od ponad dekady działa FMP, rok temu wprowadzono system dynamicznej sektoryzacji, wdraża się za niemałe pieniądze nowy system. Dzięki temu średnie opóźnienie podczas przelotu nad Polską wynosi 0,6 minuty, zaś jednostkowa opłata trasowa 36 EURO (tylko sześć państw w Europie ma niższą stawkę). Teraz oddajemy cały jeden sektor litewskiej OroNavigacji, która zatrudnia jedynie 37 kontrolerów ACC, FMP testuje dopiero od roku, opóźnienie ma czterokrotnie większe a za przelot jednej tony samolotu pobiera 11 EURO więcej.
O jakiej optymalizacji mówimy?! To chyba powinno iść w drugą stronę!

Dodam jeszcze jedn kwiatek. Na obszarze który przejmują Litwini znajdują się TSA-2 - strefy intensywnie wykorzystywane przez nasze lotnictwo wojskowe. Zajmowane często od poziomu gruntu do FL460. Zdecydowanie utrudni to pracę lotnisk w Malborku i Mińsku, oraz skomplikuje koordynację dolotów efów z Łasku.

Na koniec - przestrzeń delegowanego sektora nadal formalnie jest polską przestrzenią powietrzną, gdzie językami stosowanymi na równych prawach jest polski i angielski. Nikt tam nie ma prawa zabronić latania pilotowi który nie włada mową Szekspira! Chcę zobaczyć Litwina, który radzi sobie po polsku z jakąś nietypową, skomplikowaną sytuacją.

Pozdrawiam
M..M

Data: 2012-03-29 19:24:58
Autor: Paweł Kasztelan
BALTIC FAB
W dniu 2012-03-29 18:38, Michał Grzelak pisze:

[...]

Witaj.
No jeśli chodzi o kontrolę to ty jesteś ekspertem :)
Ja widziałem to przez pryzmat jakiegoś artykułu na temat poszatkowanego nieba nad Europą. Ciekawe jak Litwini sobie to załatwili? Bo wydaje się że to my mamy lepsze predyspozycje do kontrolowania ich obszaru.
Ale czy widzisz sens budowania FAB-ów?  Jesteś za czy przeciw?
I co mówią na ten temat piloci?

Ps. Wciąż na Lublinku?

Pozdr.Paweł Kasztelan.

Data: 2012-03-29 19:49:52
Autor: Michał Grzelak
BALTIC FAB
W dniu 2012-03-29 19:24, Paweł Kasztelan pisze:
Witaj.
No jeśli chodzi o kontrolę to ty jesteś ekspertem :)
Ja widziałem to przez pryzmat jakiegoś artykułu na temat poszatkowanego
nieba nad Europą. Ciekawe jak Litwini sobie to załatwili?

Nie Litwini, bo oni się do tego za bardzo nie garną, tylko nasz rząd chcący przypodobać się Brukseli za każdą cenę.

Bo wydaje się
że to my mamy lepsze predyspozycje do kontrolowania ich obszaru.

No i co z tego? ;-)

Ale czy widzisz sens budowania FAB-ów? Jesteś za czy przeciw?

Za, ale tworzonych w sposób przemyślany i w zasadzie tylko dla górnej przestrzeni powietrznej, tam gdzie jest więcej przelotów. Świetnie się to sprawdza w Maastricht. Sektory dolne, wymagające koordynacji zniżania z lokalnymi lotniskami powinny pozostać pod kontrolą narodową. Oczywiście w Polsce takowych jeszcze nie ma - powodem jest stary system, ale od przyszłego roku zaistnieje techniczna możliwość wydzielenia takowych. Ale nawet wtedy tworzenie FAB-u między dwoma państwami które mają 30 mil wspólnej granicy to poroniony pomysł. Co innego gdybyśmy do współpracy, oprócz Litwy, zaprosili Białoruś i Obwód Kaliningradzki. Taki układ faktycznie mógłby wygenerować spore oszczędności, ale obawiam się że sytuacja polityczna, musi tu jeszcze nieco poewoluować. ;-)

I co mówią na ten temat piloci?

Dla nich to bez różnicy - czy przekazywani są na łączność miedzy dwoma sektorami polskimi, czy między polskim a zagranicznym. W obydwu przypadkach to tylko zmiana częstotliwości, czasem kodu transpondera i akcentu po drugiej stronie słuchawek. Różnicę czują za to dyspozytorzy, którzy planując trasę przelotu biorą pod uwagę opłaty nawigacyjne. Dla nich Unit Rate ma spore znaczenie, a jak pisałem post wyżej w przypadku oddania sektora Suwałki Litwinom, ta wartość wzrośnie o 30%.

Ps. Wciąż na Lublinku?

A gdzie indziej by mnie chcieli ;-)
Pozdrawiam
M..M

Data: 2012-03-29 20:08:02
Autor: Paweł Kasztelan
BALTIC FAB

A gdzie indziej by mnie chcieli ;-)
Pozdrawiam
M..M

Składaj papiery na Litwę :)
Tam pewnie będą zatrudniać ;)
A jak tak kasują więcej za przeloty to może dobrze płacą :)

Ale tak na serio to wcale nie życzę wyjazdu za pracą.

Pozdrawiam. Paweł Kasztelan.

Data: 2012-05-02 18:50:18
Autor: Paweł Kasztelan
BALTIC FAB
W dniu 2012-03-27 11:16, Anioł pisze:
Czy to prawda i w jakim zakresie:
http://www.fronda.pl/news/czytaj/tytul/czy_litwa_bedzie_zarzadzala_1_5_naszej_przestrzeni_powietrznej___20040
ew. http://www.balticfab.eu
Pzdr
A.
Na Discovery science właśnie leci film o tym.

Pozdr.PK.

BALTIC FAB