BIK - co widzą banki?

Data: 2010-06-25 18:48:19
Autor: Sinus
BIK - co widzą banki?
Zamawiając raport z BIK widzimy wszystkie detale rachunków kredytowych, dla
kart wszystkie salda z każdego miesiąca, itp. Co widzi bank który nas lustruje
gdy wnioskujemy o kredyt? To samo co my w raporcie czy mniej/bardziej ograniczone?

--
Sinus

Data: 2010-06-25 22:17:17
Autor: Wini
BIK - co widzą banki?

Użytkownik "Sinus" <sinus1@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:i02tlj$qgo$1inews.gazeta.pl...
[...]

Widzą zapytania kredytowe - to na pewno
Przy mojej uliczce jest 5 banków, pewnego popołudnia odwiedziłem wszystkie w sprawie kredytu na ok 10 kpln (wg. mnie mam możliwości na powiedzmy 15 kpln) wszystko ok do następnego dnia, okazało się, że już mam możliwości na 1 kpln w 4 bankach, bo grecki bank już nadał moje zapytanie do bik I TO W BIK WIDNIJE DO DZISIAJ (TO BYŁO 2 LATA TEMU).

Pozdrawiam
Wini

Data: 2010-06-26 08:09:26
Autor: Pawel K.
BIK - co widzą banki?
Użytkownik Wini napisał:

Widzą zapytania kredytowe - to na pewno

czyli kazdorazowe sprawdzenie przez bank historii kredytowej w BIK jest rowniez rejestrowane i moze miec wplyw na decyzje kredytowa kolejnych bankow u ktorych chcialbym starac sie o kredyt?

czy zapytania kredytowe obnizaja ocene punktowa?

[...]

no to niezle.
czy jest jakies sensowne wytlumaczenie tego faktu?
ja skladalem wniosek w 3 bankach z decyzja odmowna wiec byc moze rowniez   moja zdolnosc znacznie spadla :-/

pozdrawiam
pawel

Data: 2010-06-26 12:43:57
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
BIK - co widzą banki?

"Pawel K." i045im$mr6$1@inews.gazeta.pl

ja skladalem wniosek w 3 bankach z decyzja odmowna wiec byc moze rowniez moja zdolnosc znacznie spadla :-/

Raczej wzrosła -- kolejny bank pojmuje, że nie będziesz
skamlał, ale pójdziesz ze swą prośbą do następnego. :)
Spadać powinna wtedy, gdy zalegasz z płaceniem, i to nie
zalegasz jeden dzień na 10 lat kredytobrania, ale zalegasz
zwykle, uporczywie, notorycznie, ,,dla zasady'', aby
utrudnić komuś życie, czyli wyłamujesz się z pewnych,
ustalonych przez społeczeństwo, norm społecznych. :)

Jeśli spłacasz terminowo, jesteś dla banku raczej miłym klientem. :)

Bank żyje z pieniędzy, jakie dostaje od kredytobiorców.
Piekarnia żyje z tego, co dostanie za wypieczony chleb,
salon samochodowy z tego, co dostanie za sprzedane samochody,
zaś produktem banku jest pieniądz -- gdy bank znajdzie godnego
nabywcę (czyli kredytobiorcę), zarobi, o ile nie nadejdą jakieś
smutne okoliczności typu śmierć kredytobiorcy lub załamanie się
koniunktury tak mocne, że nawet uczciwy i przewidujący
klient -- nie spłaci kredytu.

No, i po to liczy się zdolności kredytowe, aby wyselekcjonować tych,
którzy spłacają. Przeciętny człowiek spłaca, ale są i nieodpowiedzialni,
których trzeba ciągać po sądach, ganiać po ulicach, straszyć lokówkami
do włosów... ;)

I, jak zauważyłem, różne banki mają różną klientelę. :)
Na przykład PeKaO SA dążył do klientów, z którymi trzeba wojować. :)
Co więcej -- dążył do sytuacji wojennych. Daleki był od zwykłej, prostej
działalności -- pożycza 100 złotych i zabiera po roku 124 złote... Wolał
inne metody, mniej nudne. :)

A lubił takie życie, bo przeterminowany kredyt można mocniej oprocentować,
sięgając (być może teraz tak już nie jest) procentami nie 100% w skali roku,
ale tysięcy % i więcej w skali roku... Oczywiście część tych %% to prowizje,
monity, przeliczenia, płatne udogodnienia itd...

Problem tego banku było dążenie do takich sytuacji.

Oczywiście ten bank miewał i wpadki -- na przykład dłużnik nie mógł spłacić,
bo nic nie miał, poza sobą i (być może) żoną. ;) Wówczas (sytuacja prawdziwa,
autentyczna, znana mi doskonale) PeKaO odstąpiła od ścigania a po jakimś
czasie rozłożyła zadłużenia na dogodne raty, spłacane latami... (latami,
w czasie których ów dłużnik jeszcze mocniej zadłużał się -- być może
nie tylko w tym banku)

PeKaO lubiła dawać karty, których klient nie chciał (na przykład złotą
kredytową za 200 złotych na rok w sytuacji, gdy ta karta była zablokowana)
nie przepadała za rozwiązywaniem umowy (gdy klient nie był w niej zadłużony
i mógł ot tak, po prostu złożyć wymówienie) potrafiła naliczać niezrozumiałe
prowizje (niemożliwe do wytłumaczenia żadnymi TOiP, regulaminami wewnętrznymi,
zewnętrznymi i innymi czy umowami) oraz praktykowała ignorowanie decyzje swoich
szanownych ;) klientów. :)

Tam liczył się zysk!! Jak wypracowany? -- nieważne!!!

Wiele przestrzegało mnie przed ,,uczciwością'' PeKaO, ale ignorowałem te
ostrzeżenia. Na przykład kasa ta lubiła robić przykre niespodzianki tym,
którzy wyrażali chęć spłacenia kredytu przed terminem. :)

Aby było jasne -- z PeKaO rozstałem się kilka lat temu (z trudem -- bank
niekoniecznie chciał dać mi potwierdzenie złożenia wymówienia) i nie wiem,
jak teraz tam jest. (myślę, że jeszcze gorzej)

Data: 2010-06-26 13:45:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
BIK - co widzą banki?

"Eneuel Leszek Ciszewski" i04lq4$cif$1@inews.gazeta.pl

Problem tego banku było dążenie do takich sytuacji.
+ Problemem tego banku było dążenie do takich sytuacji.

[...]

Wspomniane raty obejmowały jedynie kapitał. Odsetki darowano zupełnie. :)
A ściganie rozpoczęto po paru latach. :) A jak doszło do powstania
,,kredytu''? Klient, jadąc do Hiszpanii na wakacje, pobrał w kilku
miejscach pieniądze na niepotwierdzone czeki. Wówczas można było tą
metodą zadłużyć się na równowartości połowy przeciętnego mieszkania. :)
Bez zaświadczeń, bez żyrantów, bez poręczeń, bez historii BIKowej,
bez zdolności kredytowej itd...

Czy ściganie samego kapitału rozłożonego na raty dało rezultat?
Za dłużnika poręczył jego kolega, właściciel agencji PKO bp.
Z poręczycielem tym widziałem się około 12 lat temu. Później
jego niedoszła powiedziała mi o tym, że <imię> miał manko
na miliard [starych] złotych, więc... wyjechał do USA...

Ponoć spłacanie długu wziął na siebie jego ojciec. :)
Nie wiem, czy tylko długu w PKO bp, czy i innych zadłużeń. :)

w czasie których ów dłużnik jeszcze mocniej zadłużał się -- być może nie tylko w tym banku)

A zadłużał się na moich oczach, biorąc (a jakże) pieniądze na czeki bez pokrycia... :)

[...]

+ zewnętrznymi i innymi czy umowami) oraz praktykowała ignorowanie decyzji swoich
szanownych ;) klientów. :)

Po interwencjach (nawet słownych) prowizje były zmniejszone
o 50% bez tłumaczenia ze strony ,,opiekującej się kasy''. :)

[...]

-=-

Zyy... Ostatniej chwili. Z Mille dostałem telefon z promocjami:

 -- 1% zwroty wydatków karcianych
 -- rezygnacja z pobrania opłaty rocznej za używanie karty kredytowej
 -- rozkładanie na raty (na 6, 9, 12 miesięcy) zakupów dokonanych
    kartą (koszt -- 1.5% prowizji; koszt rozmowy z bankiem i nic poza tym)
 -- kredyt 90% limitu z karty na 10.90%

-=-

I to wszystko na podstawie moich wizyt w bankach i mojego starania się o karty. :)
Brak zaświadczeń z zakładów pracy, ale za to historia BIKowa dobra, choć PeKaO
przed 10 laty starała się historię tę zszargać...

-=-

I tu problem -- 1% zwrotu, ale karta już przeniesiona do Multi...
Kartą z Multii już zapłaciłem 3 razy (zaraz spróbują 4 raz) i już
ustawiłem limity, których nie można ustawić w Mille...

Obie karty złote -- w Multi nie ma kart ze srebra. Są tylko  platyny i ze złota. :)

-=-

BPH daje 3% zwrotu z tego, co zostało wydane na paliwo -- a paliwo stale drożeje...

-=-

Innymi słowy -- otrzymanie kredytu (zaufania) nie jest trudne,
gdy człowiek reguluje na czas swoje powinności. :) Nawet perfidność
(wątpliwej reputacji Polskiej Kasy Opieki SA) niewiele mogła popsuć. :)

-=-

Natomiast ociąganie się Multi dałoby ten rezultat, że korzystałbym nadal
z karty w Mille. :) Dlatego nie warto bankom ociągać się, a tobie
,,rozpaczać'' -- powinieneś spłacać wszystko na czas i spokojnie
szukać tego banku, któremu zależy na współpracy z Tobą. :)

--
^                                                      .         .       729      . .      n  p  w  ś  c  p SS
                                         *               .      18 .  21 719  .                  1  2  3  4  5

Data: 2010-06-27 11:10:41
Autor: kashmiri
BIK - co widzą banki?
Eneuel Leszek Ciszewski <prosze@czytac.fontem.lucida.console> dared to
write:

[...]

/ciach/

Spadła. Być może gościu właśnie w tym banku kredyt, który pojawi się w BIK-u za 2-3 miesiące. Drugi bank nie będzie ryzykował.

k.

Data: 2010-06-27 15:06:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
BIK - co widzą banki?

"kashmiri" i06thc$t7s$1@news.onet.pl

[...]

Dla mnie zdanie za trudne. :)

: Drugi bank nie będzie ryzykował.

Gdy ja zaczynam interesować się nowymi kartami -- wzrasta też zainteresowanie banków
moją osobą. :) A jak jest z innymi osobami -- tego nie wiem. Wiem (wbijano mi to wbijarką
hydrauliczną ;) do głowy, gdy byłem małym dzieckiem) o tym, że nie należy pchać się tam,
gdzie nie zapraszają. :) Jeśli więc jakiś bank nie jest przygotowany na udzielenie kredytu
(wyrażane to jest na przykład stwarzaniem niepojętych trudności czy podejrzliwością banku)
nie należy marnować czasu i sił, ale udać do innego, który być może :) jest przygotowany
na obsługiwanie klientów. :)

Bank żyje z kredytów -- z udzielania kredytów. Za spłacanie kredytów nie odpowiada bank,
ale Państwo. Bank ma jedynie zadbać o papierkowe sprawy -- trzeba spisać umowy, zapisać
pesel, nazwisko, adres zameldowania i zamieszkania... No i spokojnie zbierać żniwo. :)
Bank daje klientowi (tfu! -- szanownemu i tak dalej) 100 złotych, po roku zabiera od
niego 125 złotych i jest OK. 25 złotych to zysk banku. Może niecały zysk, bo jednak
pieniądz traci na wartości a i trzeba płacić składki itp. obciążniki. Aby te 25 złotych
mógł wziąć, musi też (od innych, równie szanownych klientów) zebrać. Gdyby tak się źle
złożyło, że bank by upadł -- zapłacą za ten upadek inni, nie na przykład właściciel
(pan Kontabryński z Urugwaju) na przykład BGF. :)

Bank nie jest dotowany przez państwo, nie żyje (jak SKOKi) z przelewania niemal
bezpłatnego (po 2.40 za przelew) czy ze składek członkowskich (50 złotych
rocznie -- czy 80?) ale z %% i prowizji odkredytowych... Towarem (produktem)
banku jest pieniądz. Sprzedawca samochodów zabiega o klienta, który kupi u niego
samochód (a przeca z tym klientem mogą być jakieś kłopoty), fryzjer zabiega
o klienta, który zechce oddać mu pod opiekę swoje uwłosienie itd...

A że w Polsce kiedyś ;) wszystko było spod lady, więc i nawyki zostały niedobre.

Klient w starciu z tak zwanym prawem (partia Kaczyńskich twierdzi publicznie przy
okazji sporu sądowego z Komorowskim, że jest *prawda* i *prawda_sądowa*, sugerując
nieuczciwość sądu, czy wręcz oderwanie sądów od rzeczywistości) nie ma szans!!!
Może co najwyżej umrzeć!! Póki żyje -- państwo ma nad nim zdecydowaną/przygniatającą
przewagę! To klient powinien bać się głupoty bankierów (wielu boi się, sprawdzając
dogłębnie umowy i zapisane tam postanowienie czy możliwości ,,okołoklauzolowe'')
nie zaś bank klienta.

Podobny lęk (do bankowego) mógłby wykazywać ten, kto ,,daje'' prawo jazdy, znacznie
więcej ten, kto daje ,,prawo ,,posiadania'' broni palnej'' i w ogóle każdy (nadmiarowo
zalękniony) człowiek... Idąc po chleb do sklepu tez możesz czuć lęk -- co wówczas, gdy
piekarz, sprzedawca, inny klient sklepowy dosypie trutki do kupowanego przez Ciebie chleba?!

Życie nasze opiera się na wzajemnym zaufaniu. Kredyt to inaczej zaufanie właśnie. :)
Oczywiście Państwo (sądy głównie) niewiele zdziałają, gdy społeczeństwo zostanie źle
wychowane -- na przykład wbijarki hydrauliczne ;) będą uczyły powszechnej nieodpowiedzialności. :)
Z nieodpowiedzialnością mamy do czynienia niby rzadko, ale jej skutki widać z dużej odległości
na przykład nieodpowiedzialność pilotów rządowego samolotu odczuwamy bardzo dotkliwie. :)
Podobnie z nieodpowiedzialnością kierowcy chorego na padaczkę, który w efekcie popalił
dzieci żywcem, czy nieodpowiedzialność kierowcy szarżującego autokarem pod Grnoble...

Data: 2010-06-28 10:45:12
Autor: kashmiri
BIK - co widzą banki?
[...]

/ciach - kilka tysięcy słów nie na temat/

Pleciesz, Eneuel. Każde zapytanie kredytowe OBNIŻA zdolność kredytową, a niektóre banki za granicą wręcz doradzają potencjalnym klientom - nawet na swoich stronach internetowych - nie wnioskować o produkty kredytowe, jeżeli w ciągu poprzednich trzech miesięcy wnioskowali o kredt gdziekolwiek indziej.

Resztę sobie doczytaj, bo publikowanie radosnej twórczości w tych sprawach może komuś wyrządzić szkodę.

Pozdrawiam,
k.

Data: 2010-06-29 12:41:22
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
BIK - co widzą banki?

"kashmiri" i0bh19$rr4$1@news.onet.pl

Gdy ja zaczynam interesować się nowymi kartami -- wzrasta też
zainteresowanie banków moją osobą. :)

: /ciach - kilka tysięcy słów nie na temat/

Nawet z liczeniem masz kłopoty?

: Pleciesz, Eneuel. Każde zapytanie kredytowe OBNIŻA zdolność kredytową,

To ciekawe. W dzień po otrzymaniu karty z Multi miałem telefon
z Mille z propozycjami karcianymi -- 1% zwrotu, rozkładanie na
raty itd... Ale stan faktyczny wg Ciebie nie jest istotny. Nie
to jest prawdą, co istnieje, ale to, co ustali Kościół? Poza
Mille -- dzwoniły inne banki. Niektórych telefonów nawet nie
odebrałem, bo tak wyszło, ale z netu wiem, że to numery banków.
Te telefony, które odebrałem, były w sprawie kart kredytowych.

U mnie każde ,,chodzenie'' po bankach podwyższa moją atrakcyjność w oczach
banków. Teraz, póki ,,żelazo'' jest gorące, mam szansę na kartę w BPH. Za
kilka dni bankowi BPH przejdzie ochota i nie będę miał 3% zwrotu z paliwa.
(chyba, że uwinę się szybko)

Całe życie tak wygląda -- gdy ktoś Ciebie chce (na przykład Twoja żona)
wzrasta zainteresowanie Tobą innych osób (na przykład Twoich kochanek).
I w durnym społeczeństwie (a Polacy nie są narodem mądrym) trzeba
utrzymywać się na fali, jaką się wytwarza, żyjąc.

Gdy się traci popularność, to wszędzie naraz, a raczej w krótkim czasie.
(na zasadzie domina)

[...]

BRE, w osobie mBanku odmówił mi karty, ale parę tygodnie później, gdy
zainteresowanie mną wzrosło, Multi dal mi kartę. W tym samym czasie
mile widziany już byłem przez parę innych banków, tak że miałbym
nadmiar kart, zamiast niedawnego niedoboru. (miałbym o 3 karty
kredytowe za dużo -- i chyba wszystkie 3 nadmiarowe byłyby złote)

: Resztę sobie doczytaj, bo publikowanie radosnej twórczości
: w tych sprawach może komuś wyrządzić szkodę.

Radosną twórczością jest opisywane rzeczywistości? Za każdym
razem, gdy szukam karty, dopiero ileś odmów pod rząd daje mi
wreszcie możliwość uzyskania karty. I tak jest od kiedy tylko
pamiętam -- nie tylko w sprawie kart. Tajemnica ,,powodzenia
życiowego'' -- póki inni Cię chcą (lub choćby się interesują
Tobą) masz dobre noty wszędzie, gdy zainteresowanie spada, to
u każdego, bez zrozumiałego powodu.

I właśnie dlatego ja kiedyś dokonywałem sukcesywnego bankozmianu.

-=-

Ale jeśli ktoś chce -- niech całuje po dupie banki, prosząc i żebrząc
je o kredyt. Ja chce współpracy tylko z tymi, którzy są przygotowani
na współpracę i oferują mi dobre dla mnie warunki. I (rzecz jasna)
olewam tych ludzi (i te instytucje), którzy (i które) chcą żyć
właśnie taką tworzoną przez siebie falą powodzenia czy popularności.

Data: 2010-07-04 11:12:13
Autor: Radoslaw Wroclawski
BIK - co widzą banki?
Sinus pisze:
[...]
widzi to samo co Ty w raporcie ale bez nazw banków. Oczywiście w zależności od banku doradca w placówce może nie widzieć wszystkiego, ale analityk ma już dostęp do pełnej informacji.

Jeśli więc złożysz wniosek w banku1, a następnie pójdziesz i zaaplikujesz w banku2 to będą widzieć zapytanie w BIK złożone przez bank1. Jeśli tak się rozkręcisz i odwiedzisz kilka kolejnych banków to analityk będzie się zastanawiał czy:
1) klient jest oszustem, który na raz chce nałapać kilka(naście) kredytów z różnych banków i ich nie spłacać (fraud)
2) klient jednak może nie jest wiarygodny bo skoro był w innych bankach i nadal wnioskuje o kredyt tzn. że inne banki tego kredytu mu nie udzieliły

Jednak zanim wniosek trafi do analityka przejdzie automatyczną ocenę wg modelu scoringowego. I jeśli system wyłapie xx zapytań do BIK w ciągu np. ostatniego miesiąca może od razu wydać rekomendację odrzucenia takiego wniosku.

Dlatego proponuję nie przesadzać i nie składać w każdym kolejno odwiedzonym banku wniosku kredytowego...

--
Pozdrawiam,

Radosław Wrocławski
http://www.kredytydlafirm.biz/