BLIK ma odpowiednik chargebacka?

Data: 2017-01-15 23:14:02
Autor: Marcin
BLIK ma odpowiednik chargebacka?
Witam,

Czy BLIK ma cos w rodzaju chargebacka znanego z kart platniczych z ktorymi chce konkurowac?
OCzywiscie technicznie jest trudniej skorzystac z naszego BLIKa poza nasza wiedza niz z naszej karty. Nadal jednak pozostaja sprzedawcy ktorzy pomimo platnosci nie wysla nam towaru albo zdarzy im sie zbankrutowac. W takich przypadkach duzo lepiej jest placic karta niz przelewem. A gdzie bedzie osoba ktora do platnosci uzyje BLIKa? Bardziej odpowiada to sytuacji gdy placimy karta czy takiej osoby ktora placi przelewem?

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2017-01-17 09:10:49
Autor: jureq
On Sun, 15 Jan 2017 23:34:01 +0100, PP wrote:

Czy BLIK ma cos w rodzaju chargebacka znanego z kart platniczych z
ktorymi chce konkurowac?

nie ma

I jako dodatkową ciekawostkę można podać, że w projektowanym polskim systemie kartowym chargebacku także nie przewiduje się.

Data: 2017-01-17 01:33:24
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu wtorek, 17 stycznia 2017 10:10:51 UTC+1 użytkownik jureq napisał:
I jako dodatkową ciekawostkę można podać, że w projektowanym polskim systemie kartowym chargebacku także nie przewiduje się.

Będzie taniej dla akceptantów, bo czymś z duopolem muszą konkurować.
Ale czy się przyjmie dla klientów - to już nie wiadomo.
Czymś jednak od duopolu muszą się różnić, inaczej nie ma to szans zaistnieć.
We Francji było wręcz odwrotnie - mieli swoje carte bleue, a teraz już są to visy.

Data: 2017-01-17 22:00:08
Autor: Marcin
BLIK ma odpowiednik chargebacka?
Witam

Będzie taniej dla akceptantów, bo czymś z duopolem muszą konkurować.
Ale czy się przyjmie dla klientów - to już nie wiadomo.

BLIK jest oferowany komercyjnie już jakiś czas. Czy dla sprzedawców jest taniej niż przyjęcie płatności kartą? Teraz gdy zostały ograniczone prowizje dla Visy i MC (AFAIR 02,% dla debetowych i 0,3% dla kredytowych) to trudno będzie powalczyć ceną. Jeżeli nie powalczono ceną BLIKa przed obniżką prowizji to teraz będzie trudniej.
Także od czasu do czasu podawane dane na temat używania BLIKa przez klientów nie napawają optymizmem co do przyjmowania się tego sposobu płatności i to mimo prawie ciągle trwających promocji.
Pewnie przeciętny klient banku nie wie co to chargeback ale gdyby padł jakiś większy sklep a klienci płacący kartami dostali zwrot z chargebacka a płacący BLIKiem nic i sprawa by była odpowiednio opisana to pewnie i Ci którzy dzisiaj używają BLIKa by z niego zrezygnowali albo może i by dodano taką funkcjonalność.

Czymś jednak od duopolu muszą się różnić, inaczej nie ma to szans zaistnieć.

Nie mają chargebacka - oto jest główna różnica dla klienta;) Teoretycznie karty które są akceptowane tylko w Polsce są bezpieczniejsze bo nikt ich nie skopiuje i nie użyje kopii na drugim końcu świata. Ale też nie zrobimy zakupów za granicą.

We Francji było wręcz odwrotnie - mieli swoje carte bleue, a teraz już są to visy.

Chyba dość podobnie w Niemczech. Nie wiem czy japońskie JCB jest niezagrożone czy też globalni giganci przejmują rynek w Japonii.

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2017-01-18 08:32:00
Autor: Dawid Rutkowski
BLIK ma odpowiednik chargebacka?
IF - czyli to sławne 0,2 czy 0,3% - to nie jest jedyny koszt dla akceptanta. Do czasu ustawowego obniżenia było lwią częścią tego kosztu, teraz ma dużo mniejszy udział.
Dla przykładu można sobie obejrzeć ofertę terminala dla firm w mBąku - przytaczam tą, bo tą znalazłem - jest miesięczny abonament za wynajem terminala od 40 do 60zł w zależności od fikuśności modelu oraz od 0,49%+0,2%=0,69% dla debetówek visa do 0,69%+0,3%=0,99% dla kredytówek mc prowizji od transakcji.
Nie wiem, czy na paySquare można mieć od razu blik, ale np. jak masz terminal z first data to i blika możesz sobie włączyć.
Poza tym widziałem apkę na androida pozwalającą przyjmować płatności blik na telefonie z androidem - o ile klient zechce w taki sposób zapłacić ;>

Ogólnie blik przyjął się dobrze w bankomatach i podobno w płatnościach przez net - zdecydowanie trzeba przyznać, że jest wygodniejszy niż przelew, jest też mniej do wpisywania niż przy płatności kartą - choć karta jest lepsza z uwagi na chargeback, a jeszcze jak jest to kredytówka to podwójnie.
Płatność w sklepie blikiem jest marna, już ew. lepsza w automacie - ale to raczej tylko wtedy, gdy jest promocja. Zbliżeniowa płatność telefonem też się raczej nie przyjmie - choć nie będzie się wiele różnić od HCE, potwierdzenie na ekranie może być nawet plusem dla paranoików - choć jak testowałem HCE "kartowe" w inteligo, to też prośba o potwierdzenie mi na ekranie wyskoczyła.

Co do konkurowania - brak chargebacka prawie na pewno obniża część opłaty która idzie do aquirera - ale o ile to nie wiem, nie znalazłem żadnego cennika blika, ale może za mało szukałem.

Niemcy są za mądrzy, by pozwolić wywalić swoje EC - oczywiście nie jest to eurocard, który został zjedzony przez mastercard, tylko "electronic cash" - i to mastercard się prosi o to, by na jednej karcie móc dać jeszcze program dla karty maestro dla płatności tą kartą poza Niemcami.
JCB się trzyma, china unionpay, rupay również - ciekawe, jak będzie z ruskim mirem.
W USA też jest kupa debetówek EDD, nie mających nic wspólnego z visą czy mc, kanada ma interac i wiele innych krajów też.
PL jest jednym z niewielu przykładów kraju, gdzie jest kupa debetówek visa i mc.

Data: 2017-01-22 21:22:49
Autor: Marcin
> [...]

> w płatnościach przez net - zdecydowanie trzeba przyznać,
> że jest wygodniejszy niż przelew, jest też mniej do wpisywania

Hmm. Od czasu do czasu Blik pokazuje dane i jakoś tego przyjęcia w nich nie widać.

> [...]

> opłaty która idzie do aquirera - ale o ile to nie wiem, nie
> znalazłem żadnego cennika blika, ale może za mało szukałem.

Tak niby powinno być. Jakiś czas temu znalazłem cennik z którego wynikało, że przyjęcie płatności przez mTransfer czy Płacę z Inteligo wiązało się z dokładnie taką samą prowizję jak płatność kartą. Chociaż dla klienta płatność kartą jest dużo lepsza.

> [...]
> cash" - i to mastercard się prosi o to, by na jednej karcie móc dać
> jeszcze program dla karty maestro dla płatności tą kartą poza Niemcami.

Tylko tamta karta była najpierw popularna a potem dopiero w Niemczech na szerszą skalę zaczęto akceptować Visa i MC.

Pozdrawiam,
Marcin

BLIK ma odpowiednik chargebacka?